מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מבצע אנטבה לאור ההלכה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליעזר ג
הודעות: 734
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: מבצע אנטבה לאור ההלכה

הודעהעל ידי אליעזר ג » ה' אוגוסט 12, 2021 7:18 pm

זבול כתב:ידועים דברי הגר"מ השייך גם להקמת מדינה לא לרוח ההלכה.

ואם , כעת שקיימת מדינה , האם יצירת הרתעה שתחסוך קרבות וחיי אדם בעתיד אינה בכלל חובת הצבא אף בסיכון , אומנם כל דבר כזה אמור להיות מוחלט ע"י סנהדרין .

נקודה שניה שאם החיילים שהשתתפו במבצע התנדבו להשתתף בו, לכאורה מותר להם לסכן חייהם בשביל להציל יהודים אחרים , כמו שהרוגי לוד הקריבו את חייהם למטרה שכזו.

לגבי זכויות המצילים ברור שבכל מצווה שיש בה ערך עצמי מצד עצם המעשה אפילו כופר זוכה לשכר עליה מצד ערכה העצמי וודאי מצווה יקרה כהצלת נפשות רבים ואין סיבה שהקב"ה לא יזכה תינוקות שנשבו לכפירה שאין להם זכויות שיש לשומרי תורה ומצוות, ובהחלט יתכן שהיו להם בחירות בטוב בחייהם ומעשים טובים בעצם אחרים שנתנו להם זכויות לזכות בזכות גדולה זו , הרי הוא מחשב חשבונות למען לא יידח ממנו נדח. ומה הפלא אם כך שזיכה אותם במה שיכולים לזכות , במצבם .

אומנם אין הכרח שדרגתם ממש כהרוגי לוד , כי שם מסרו עצמם למיתה וודאית וכנראה שכוונתם הייתה טהורה וזכה להציל וכן לקיים מצוות השם . וכאן חזקתם ששיקולים נוספים התערבו בעניין , אבל מידי מעשה גדול זה לא יצא.

ש. ספראי
הודעות: 1707
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מבצע אנטבה לאור ההלכה

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' נובמבר 26, 2023 9:40 pm

להשלמת הסיפור עם הגר"ח גריינמן והגרא"מ שך, ראו לעיל בעדות הר"ש שטנצל ומאמרו המצוין של הרב אוריאל בנר בהמעיין, שמובא בפורום במק"א. והנה קטע נוסף שלענ"ד משלים את כל התמונה. הנה קטע ממאמר שאפרסם בס"ד השבוע:

את השתלשלות העניינים עם דעתו של מרן הסטייפלר זצ"ל, מרן הגרא"מ שך זצ"ל, הגאון רבי חיים גריינמן זצ"ל ועוד רבנים, הצלחתי לשחזר בצירוף כמה חתיכות פאזל, מכמה מקורות שונים. כל המקורות יחד מסבירות לנו מה קרה שם. אני רק מצטט את הקטעים, ואתם, הקוראים היקרים, תחברו אותם לבד...

הנה קטע ראשון, שפורסם בבטאון 'אהל מועד' (לך לך התשפ"ד): מספר הרה"ח רבי שמחה מנחם קרקובסקי שליט"א, נאמן ביתם ואיש אמונם של כ"ק רבותינו הקדושים לבית לעלוב: היה זה בכ"ט סיון שנת תשל"ו, אותו יום רעדו לבבות העם היהודי לשמע הידיעה המחרידה כי מטוס שעליו נוסעים יהודים רבים, שעשה את דרכו מארץ ישראל לצרפת, נחטף בידי מחבלים והונחת עם נוסעיו בעיר אנטבה שבמדינת אוגנדה שבאפריקה... העולם היהודי כולו עקב במתח ובחרדה אחר החטופים הנתונים בידי מרצחים והתפלל לשחרורם המהיר. דעת קדשו של כ"ק מרן אדמו"ר ה'ברכת משה' הייתה מלכתחילה שיש להיענות לדרישותיהם ולעשות הכול כדי לשחרר את החטופים, שכן סכנת נפשות ודאית קודמת לכל חישוב ושיקול עתידי. כעבור כמה ימים קרא רבינו ה'ברכת משה' מלעלוב זי"ע לקודש פנימה להרה"צ רבי זלמן בריזל ולהבחל"ח לי, ואמר באוזנינו את זצ"ל הדברים הבאים: "סבור אני שלפי 'דעת תורה' צריך להיענות לדרישת החוטפים ולעשות הכול כדי לשחרר את החטופים, אכן שחרור מחבלים אינו דבר פשוט, הוא עשוי לגרום סכנות בעתיד, אך כעת, ברגע זה חיי החטופים ושלומם עומדים לפני כל החשבונות והשיקולים – קודם כל צריך להציל אותם בחיים, ולגבי העתיד צריך להסתמך על הקב"ה". [במאמר המוסגר, יש לציין כי רבינו כידוע התרחק תמיד מכל עניינים הקשורים למדינה ומפלגות וכדו', ולא התערב כלל בהם, אך כאן שהיה זה עניין של פיקוח נפש חרג רבינו ממנהגו וסבר שיש לנקוט בפעולות ממשיות]. בפקודת רבינו ניסח אז בנו, כ"ק אדמו"ר רבי אלתר אלעזר מנחם זצוק"ל, מכתב 'קול קורא' לשחרר אסירים להצלת חיי החטופים. ראשון החותמים על המכתב היה כ"ק מרן אדמו"ר ה'ברכת משה' זי"ע עצמו. לאחר מכן יצאנו עם הרה"צ רבי זלמן, בשליחות רבינו לבתי גדולי ישראל שבאותו הדור להחתים אותם על המכתב. הכתובת הראשונה הייתה ביתו של הגה"צ רבי יעקב ישראל קניבסקי זצוק"ל, הסטייפלער.
הסטייפלער עבר על המכתב ונענה: "הרי בין כה וכה אין ראשי המדינה שואלים לדעתנו, אבל אנחנו צריכים לעשות מצידנו את המוטל עלינו ולפעול לכך, ולכן צריך לחתום", ואכן צירף את חתימתו על המכתב. מביתו פנינו לבית ראש ישיבת פוניבז' הגאון רבי אלעזר מנחם שך זצ"ל, בעל ה'אבי עזרי', ואף הוא צירף את חתימתו על המכתב. לאחר שהתקבצו בידינו חתימותיהם של כמה מגדולי האדמורי"ם צדיקי הדור וגדולי התורה ביקשנו להוסיף את חתימות הרבנים הראשיים לארץ ישראל, למען יקבל המכתב תוקף בפני ראשי המדינה. פנינו אל אחד העסקנים שהיה מקורב אל הרבנים הראשיים כדי להחתימם. בשמעו את בקשתנו נענה ואמר שהוא תלמידו של אחד מראשי הישיבות, "הוא הרב שלי, אם הוא יסכים לכך אוכל לסייע לכם בעניין" אמר. יחד עם עסקן זה נסענו לביתו של אותו ראש ישיבה, הוא קיבל אותנו ועבר על המכתב ונענה כך: "נכון שלפי דעת תורה צריך לשחרר את האסירים, אבל אני לא חושב שתפקידנו הוא להתערב בזה".
במקום זאת אמר אותו ראש ישיבה שבדעתו לעשות זאת בדרך אחרת, ללכת לביתו של ח"כ הר"ר שלמה לורנץ ז"ל, שבביתו היה אז טלפון שניתן להתקשר עמו לאמריקה, ולהתקשר להפעיל סנאטורים מארה"ב שיפעילו השפעתם על ישראל לשחרר אסירים להצלת החטופים. לאחר מכן נענה אותו ראש ישיבה, בראותו את המכתב עליו התנוססו חתימותיהם של גדולי ישראל "סאיז צו טייערע חתימות – אלו חתימות יקרות וחשובות מדי מכדי שיהיו בידיהם של אנשים מן השורה" ונטל את המכתב והשאירו אצלו. חזרנו אל רבינו ה'ברכת משה' עם מפח נפש גדול מכך שהעניין לא יצא אל הפועל. רבינו בשמעו זאת אמר לנו שנלך שוב אל הסטייפלער זצ"ל ונשאל לדעתו בעניין.
הסטייפלער בשמעו על תגובתו של אותו ראש ישיבה נענה מיד: "ער איז א דעת יחיד – הוא 'דעת יחיד' בעמדתו שאין לנו להתערב כלל בעניין זה", הסטייפלער הוסיף כי היות ושמיעתו אינה טובה (כידוע בערוב ימיו סבל מכך) על כן "תעלו לרבי לייזר", היינו שנלך אל בעל ה'אבי עזרי' לשאול בעניין. שוב יצאנו, רבי זלמן ולהבחל"ח אנכי, אל ביתו של ה'אבי עזרי' בגבעת ישיבת פוניבז' (אגב, בין ה'אבי עזרי' להרה"צ רבי זלמן בריזל היו קשרי ידידות מהתקופה בה כיהנו יחד בישיבת קארלין בעיר לונינעץ לפני השואה, בנשיאות הרה"ק רבי אברהם אלימלך זי"ע, ה'אבי עזרי' כיהן כראש ישיבה ורבי זלמן כמנהל רוחני).
בהגיענו אל ביתו פגשנו את ה'אבי עזרי' בא לקראתנו והוא בראותו את רבי זלמן פנה אליו מיד ואמר לו שאותו ראש ישיבה המתנגד לעניין, כבר היה אצלו בעצמו, ודיבר עמו למשוך את חתימתו מהמכתב, ואמר ה'אבי עזרי' שהוא חוזר בו מחתימתו.
בשמענו את הדברים הבנו שנסתם הגולל סופית על יוזמה זו. לא נותר לנו כי אם לשוב אל רבינו ולהודיעו על כך. הרגשה קשה אחזה בנו באותה שעה, מפח נפש נורא. לא ידעתי באלו מילים אוכל לבוא אל רבינו ולבשר לו שכל המאמץ והתכנית ירדה לטמיון. אך הנה, להפתעתי הרבה, כאשר נכנסתי לקודש פנימה וסיפרתי על כך לרבינו נפעמתי לראות את תגובתו שהייתה בשלוות נפש ויישוב הדעת מופלא. אף שמץ של צער ועוגמת נפש לא נראו על פניו. "אונז האט מען געלערנט" נענה רבינו, "אז א איד דארף טוהן נישט אויפטוהן, אונז האב'ן געטוהן יעצט וועט דער אויבערשטער אויפטוה'ן – אותנו לימדו שיהודי צריך לעשות ולהשתדל, לא להוציא לפועל, זה כבר חלקו של השי"ת. ובכן, אנחנו השתדלנו ועשינו את שלנו, מעתה בוודאי יעזור השי"ת ויעשה את שלו". לא עבר זמן מה מאותה שיחה בקודש פנימה, ועם ישראל כולו התבשר כי בחסדי שמים ובשרשרת של ניסים גלויים הצליחו לשחרר את החטופים בחיים בפעולה מוצלחת, ויהי לפלא". כך מספרים בבטאון חסידות לעלוב.
מי הוא אותו 'ראש ישיבה'? הבה ונשלים את הפזל בקטעים הבאים.
בכתביו של רבי שלמה שטנצל זצ"ל (הובא באתר 'חידוש' וגם צוטט בקובץ 'המעיין' שם) נמצא התיאור הבא: "בעת חטיפת המטוס באנטבה ע"י המחבלים, שהעמידו תנאי לשחרורם אם ישחררו את המחבלים שבידי ישראל, העולם רעש מהחטיפה. בערך בשעה 3:00 בלילה נשמעו דפיקות על דלת ביתי, ונכנסו הגה“צ רבי זלמן בריזל שליט“א מזקני קרלין ור‘ יעקב איש לעלוב... הם סיפרו כי הם באים מהגרא"מ שך. הם ביקשו ממנו פסק דין על דבר החובה לשחרר מחבלים כדי להציל את היהודים שמטוסם הונחת ע“י המחבלים באנטבה. לאחר שחשב בביתו, הרב שך נתן להם בכתב את פסק הדין, וביקש מהם שיקבלו את הסכמתו של הסטייפלער. הם הגיעו לביתו של הסטייפלער, שהצטרף לפסק, והוסיף את חתימתו לפס“ד. משם הם הגיעו אלי, הואיל ונמסר להם כי יש לי קשר עם התקשורת בארץ ובעולם“.
"אמרתי להם כי אני רוצה להתייעץ עם הגר“ח גריינמן כיצד לעשות זאת ואיך. הם הסכימו. הלכנו לביהכנ"ס לדרמן כמדומה בשעת ותיקין, בזמן הקריאה בתורה ניגשתי להגר“ח, הראיתי את הפסק דין, הוא אמר לחזור אליו ב8:00- בבוקר לביתו, ואת הפסק דין שם במעילו ולא החזירו לי. ב 8:00 הגעתי אליו, הוא אמר לי: "אנו נוסעים לביתו של הרב שך". לקחתי אותו במכונית, הוא עלה לרב שך וחזר לאחר כ–10 דקות. אינני יודע מה דובר ביניהם. אח"כ אמר: "אנו נוסעים לביתו של ח"כ שלמה לורנץ ברחוב השומר בבני ברק. נכנסנו אליו, ור"ש לורנץ עם הגר"ח התיישבו ליד הטלפונים וטלפנו לכל המי והמי בקונגרס האמריקאי, באנגליה ועוד, שיש להם השפעה על אנשי האפריקאי שבמדינה המטוס החטוף. כנראה שדבר לא זז. בלילה שלאחריו היה מבצע אנטבה של צה"ל, היו מספר הרוגים והמטוס שוחרר. הפסק דין לא הוחזר אלי עד עצם היום הזה. לבי נוקפני אם הייתי צריך ללכת להגר“ח, או לפעול כפי שנתבקשתי, או לתת להם להמשיך לבד הלאה".

עזריאל ברגר
הודעות: 13117
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מבצע אנטבה לאור ההלכה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 25, 2024 10:54 pm

מלבב כתב:השאלה הוא מהדין של אין פודים את השבויים יותר מכדי דמיהן, או האם מותר להיכנס לסכנה גדולה כדי לנסות להציל חבירו?

עיקר הקושיא הוא מהסיפא של אותה המשנה שאוסרת להבריח את השבויים!

אלא, יאמרו כולם, ש"זה לא אותו הדבר", ויחלקו חילוקים שונים.
אף אנו לא נתמה על אלו שהתירו לפדות ביותר מכדי דמיהם בחילוקים שונים.

אבא שלי לימד אותי שמי שמחפש את האמת - לא נמנע מהנהגה של "תרגמה אביי אליבא דרבא"

בברכה המשולשת
הודעות: 14214
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מבצע אנטבה לאור ההלכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 26, 2024 9:19 am

עזריאל ברגר כתב:
מלבב כתב:השאלה הוא מהדין של אין פודים את השבויים יותר מכדי דמיהן, או האם מותר להיכנס לסכנה גדולה כדי לנסות להציל חבירו?

עיקר הקושיא הוא מהסיפא של אותה המשנה שאוסרת להבריח את השבויים!

אלא, יאמרו כולם, ש"זה לא אותו הדבר", ויחלקו חילוקים שונים.
אף אנו לא נתמה על אלו שהתירו לפדות ביותר מכדי דמיהם בחילוקים שונים.

אבא שלי לימד אותי שמי שמחפש את האמת - לא נמנע מהנהגה של "תרגמה אביי אליבא דרבא"


כבר הובא כאן באשכול שמלחמה שאני, וכבר יש פוסקים שנקטו כן לנד"ד. (ולכן שתי התקנות לא קשורות לנדו"ד)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים