מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עיכוב החופה -תביא לי עדים אחרים ! ריבית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודהא
הודעות: 1267
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

עיכוב החופה -תביא לי עדים אחרים ! ריבית

הודעהעל ידי יהודהא » ש' מאי 11, 2024 11:31 pm

א.
עיכוב החופה -תביא לי עדים אחרים !
מעשה שאירע לאחרונה שהרב המסדר קידושין פסל עדים בזו אחר זו והמחותנים אובדי עצות.
כאשר התופעה נמשכה זמן רב -ניגש מחותן לרב ושאלו אמור לי מה הינך דורש כדי שהעדים יהיו כשרים ?
והתשובה הדהימתו !
אני צריך עדים שאין להם משכנתא ובנוסף אין להם חשבון בנק !

לאחר שהמחותן התאושש מתדהמתו ענה לו : יסלח לי הרב אבל עדים ללא משכנתא ניתן למצוא במאמץ.
אבל עדים ללא חשבון בנק -אין היום בנמצא !
ולכן אם אתה עומד על שני התנאים איאלץ להביא מסדר קידושין אחר.
בלית ברירה הסתפק בעדים ללא משכנתא - והחופה נערכה בשעטו"מ.

לא סוד הוא שרבו הדחוקים והדיעבדים בעסקי לקוח בנק גם עם היתר עיסקא, ואנו רואים שקיים תהליך של שיפורים והוספות לנוסח ההיתר כדי לענות על החששות ועל היחס לאמצעים הוניים משתנים , ועדיין רבים מהפוסקים ממליצים להימנע מעיסקאות מסויימות בגלל החששות הרבים.

ב.
האם זה פיתרון ?
"בנקאות אסלאמית".
תמיהני באם עלה לדיון תורני [לא מצאתי] האם זה נכון או רצוי הלכתית להזדקק בהלוואה מבנק מוסלמי הנוהג לפי
"בנקאות אסלאמית" שהיא בנקאות המבוססת על עקרונות השריעה האוסרת גביית ריבית בדומה לדיני ההלכה היהודית.
האידיאל עליו מבוססת בנקאות כזאת הוא כלכלה נטולת ריבית.

אחד העקרונות העיקריים של הבנקאות האסלאמית הוא איסור על גביית ריבית.
ולכן פותחו מנגנונים רבים אחרים לעשיית רווח. למשל ה"מוראבחה" בה הלקוח משלם סכום קבוע עבור רכישת המוצר או "מושארכה" בו הלווה והמלווה הם שותפים ומתחלקים בסיכון בכל השקעה, בדומה להיתר עסקה הנהוג ביהדות.
תורים נפרדים לנשים ולגברים בסניפי הבנקים או בנקים נפרדים לשני המינים.

ולנרתעים מקשרים עימם יש תחליף שכן יש גם בנקים ארופיים שהקימו סניפים מיוחדים הנוהגים כך: דויטשה בנק, הבנק הגרמני הגדול ביותר, קרן השקעות בסך 2 מיליארד דולר המבוססת על עקרונות הבנקאות האסלאמית.

גם בנקים בינלאומיים גדולים אחרים עשו זאת: סיטיבנק, HSBC ו-UBS. בשווייץ נפתח בנק אסלאמי בשם "פייסל פייננס" המאפשר גם ללא מוסלמים להשתמש בשירותיו. הסיבה היא כמובן כלכלית ולא דתית שכן הבנקאות האסלאמית מגלגלת מדי שנה כ-300 מיליארד דולר ברחבי העולם.


מה דעת הת"ח כאן ?
לכאורה - בכך המכשולות הצפויים וההסתמכויות על היתרים שבדיעבד קטנים משמעותית.

ג.
מחודש.

זכה דורינו לספרים רבים שעניינם הוא נושא הריבית וחלקם להלכה ולמעשה. וזכויות יסוד בנידון הם של הרב יעקב בלוי זל עם ספרו
"ברית יהודה "
ואחריו מחברים רבים כולל ספר ריבית" של ארטסקול .

לכשעצמי מצאתי עניין רב בספר המחודש "משפט הריבית " של הרב יהודה יצחקי בן 410 עמודים שיצא באדר תשפד.
ההלכות הם לפי סדר הסימנים בשו"ע, ולאחריהם פרקי הרחבה על היתר עיסקא, בנקים,ניירות ערך,קרנות פנסיה.
כמובן בסופו מפתח יעיל למציאת הסעיף המתאים לבעיות שעולות.
לא ראיתי שיש התייחסות לכסף וירטואלי - ביטקוין וכדומה.

אשכנזים וספרדים.
לא טעיתם. לא רק באורח חיים ואבן העזר יש הבדלים ביניהם.
גם בדיני ממונות ישנם הבדלים, והמחבר פותח את חיבורו ב ל"ב ההבדלים ההלכתיים בדיני ריבית ביניהם.
צילום מסך 2024-05-11 232959.png
צילום מסך 2024-05-11 232959.png (956.02 KiB) נצפה 217 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב א' מאי 12, 2024 7:46 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2956
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: עיכוב החופה -תביא לי עדים אחרים ! ריבית.

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' מאי 12, 2024 12:03 am

יהודהא כתב: או "מושארכה" בו הלווה והמלווה הם שותפים ומתחלקים בסיכון בכל השקעה, בדומה להיתר עסקה הנהוג ביהדות.

איני מכיר את חוקי "מושארכה", אך הנכתב כאן, אכן דומה ל'היתר עיסקא' אבל שונה, ויש בכך איסור דרבנן.
שהרי הלווה לא קיבל שכר טירחא על התעסקותו עם הפלגא פקדון של המלוה. וע"ז סובבת המשנה בדף סח ע"א והדף של הגמ' שלאחריה (שנלמדו לאחרונה ב'דף היומי').

יהודהא כתב:זכה דורינו לספרים רבים שעניינם הוא הריבית להלכה ולמעשה. וזכויות יסוד בנידון הם של הרב יעקב בלוי זל עם ספרו
"ברית יהודה " ואחריו מחברים רבים כולל ספר "הריבית" של ארטסקרול.

ספר זה אינו ספר הלכה למעשה, אלא 'מראי מקומות' על הסוגיות הנלמדות בכוללים.


יהודהא כתב:לכשעצמי מצאתי עניין רב בספר המוחדש "משפט הריבית " של הרב יהודה יצחקי בן 410 עמודים שיצא באדר תשפד.
ההלכות הם לפי סדר הסימנים בשו"ע, ולאחריהם פרקי הרחבה על היתר עיסקא, בנקים,ניירות ערך,קרנות פנסיה.
כמובן בסופו מפתח יעיל למציאת הסעיף המתאים לבעיות שעולות.
לא ראיתי שיש התייחסות לכסף וירטואלי - ביטקוין וכדומה.

אכן ספר נפלא. אך כפי שראיתי ספר זה מקופיא, אין בו פסקי הלכות, אלא ביאורים והסברים להלכות, אולי יש צידודים מה ההלכה, אך לא זכור לי שיש הכרעות למעשה.


יהודהא כתב:אשכנזים וספרדים.
לא טעיתם. לא רק באורח חיים יורה דעה ואבן העזר יש הבדלים ביניהם.
גם בדיני ממונות ישנם הבדלים, והמחבר פותח את חיבורו ב ל"ב ההבדלים ההלכתיים בדיני ריבית ביניהם.
בעיני - נושא זה הוא 'טעם לפגם', אך כמובן שיש שיאמרו שהוא 'טעם לשבח', ועל טעם וריח...

יהודהא
הודעות: 1267
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: עיכוב החופה -תביא לי עדים אחרים ! ריבית.

הודעהעל ידי יהודהא » א' מאי 12, 2024 2:32 am

יהודה בן יעקב כתב:
יהודהא כתב: או "מושארכה" בו הלווה והמלווה הם שותפים ומתחלקים בסיכון בכל השקעה, בדומה להיתר עסקה הנהוג ביהדות.

איני מכיר את חוקי "מושארכה", אך הנכתב כאן, אכן דומה ל'היתר עיסקא' אבל שונה, ויש בכך איסור דרבנן.
שהרי הלווה לא קיבל שכר טירחא על התעסקותו עם הפלגא פקדון של המלוה. וע"ז סובבת המשנה בדף סח ע"א והדף של הגמ' שלאחריה (שנלמדו לאחרונה ב'דף היומי').

יהודהא כתב:זכה דורינו לספרים רבים שעניינם הוא הריבית להלכה ולמעשה. וזכויות יסוד בנידון הם של הרב יעקב בלוי זל עם ספרו
"ברית יהודה " ואחריו מחברים רבים כולל ספר "הריבית" של ארטסקרול.

ספר זה אינו ספר הלכה למעשה, אלא 'מראי מקומות' על הסוגיות הנלמדות בכוללים.


יהודהא כתב:לכשעצמי מצאתי עניין רב בספר המוחדש "משפט הריבית " של הרב יהודה יצחקי בן 410 עמודים שיצא באדר תשפד.
ההלכות הם לפי סדר הסימנים בשו"ע, ולאחריהם פרקי הרחבה על היתר עיסקא, בנקים,ניירות ערך,קרנות פנסיה.
כמובן בסופו מפתח יעיל למציאת הסעיף המתאים לבעיות שעולות.
לא ראיתי שיש התייחסות לכסף וירטואלי - ביטקוין וכדומה.

אכן ספר נפלא. אך כפי שראיתי ספר זה מקופיא, אין בו פסקי הלכות, אלא ביאורים והסברים להלכות, אולי יש צידודים מה ההלכה, אך לא זכור לי שיש הכרעות למעשה.


יהודהא כתב:אשכנזים וספרדים.
לא טעיתם. לא רק באורח חיים יורה דעה ואבן העזר יש הבדלים ביניהם.
גם בדיני ממונות ישנם הבדלים, והמחבר פותח את חיבורו ב ל"ב ההבדלים ההלכתיים בדיני ריבית ביניהם.
בעיני - נושא זה הוא 'טעם לפגם', אך כמובן שיש שיאמרו שהוא 'טעם לשבח', ועל טעם וריח...

-------------------------
נתחיל מהסוף
1.
לספרדים זו שאלה למעשה - ובוודאי חשוב לרכזם ולסכמם.
וגם לאשכנזים הוא חשוב לפחות מצד המידע שיש בו חידוש.

אגב המחבר מציין את "הפלא" שבהלכות ריבית התהפכו היוצרות וברובם השו"ע החמיר יותר מהרמא, בעוד שברוב רובם של חילוקי הדינים והמנהגים פוסקי ספרד נקטו בכחא דהיתרא. ע"כ מדברי המחבר.

2.
יש בו הכרעות למעשה [לשיטתו] ובמיוחד בסוף כל פרק ופרק. וכן מצורף בסופו תשובות להלכה שניתנו למחבר ע"י רח"ק זצל ,וכן של ר"י לנדו שליטא- מחבר ספר תקנת הריבית, וכן מרבנים נוספים.

3.
מבלי להיכנס לפרטי המקרים ,
* עצם 'הרבית' עם נכרי הותרה בתורה ולרמבם אף יש מצוות עשה להלוותו בריבית.
* חכמים אסרו להלוותו כדי שלא נלמד ממעשיהם,והתירו בנכרי ריבית דרבנן.
* ובשו"ע דהאידנא מותר בכל עניין מנימוקי התוס [ע,ב, תשיך] ובין הנימוקים מס מלך, וכן שא"א להשתכר אם לא נישא וניתן עימהם- וטעם זה הוא העיקרי שהתירו [הטור והשך].
* ויש שהסתפקו אם ההיתר הוא גם כיום, ובפרט לתושבי ארץ ישראל שרוב \כל מסחרם עם יהודים.

מכל הנל נקודת המוצא מראשיתה היא שאמורה להשפיע לקולא -ולהשליך על כל הלכות הריבית ובכל הסתעפויותיה.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב א' מאי 12, 2024 7:44 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יחף
הודעות: 9
הצטרף: ג' יולי 20, 2021 1:17 pm

Re: עיכוב החופה -תביא לי עדים אחרים ! ריבית.

הודעהעל ידי יחף » א' מאי 12, 2024 3:50 am

יהודהא כתב:א.
עיכוב החופה -תביא לי עדים אחרים !
מעשה שאירע לאחרונה שהרב המסדר קידושין פסל עדים בזו אחר זו והמחותנים אובדי עצות.
כאשר התופעה נמשכה זמן רב -ניגש מחותן לרב ושאלו אמור לי מה הינך דורש כדי שהעדים יהיו כשרים ?
והתשובה הדהימתו !
אני צריך עדים שאין להם משכנתא ובנוסף אין להם חשבון בנק !

לאחר שהמחותן התאושש מתדהמתו ענה לו : יסלח לי הרב אבל עדים ללא משכנתא ניתן למצוא במאמץ.
אבל עדים ללא חשבון בנק -אין היום בנמצא !
ולכן אם אתה עומד על שני התנאים איאלץ להביא מסדר קידושין אחר.
בלית ברירה הסתפק בעדים ללא משכנתא - והחופה נערכה בשעטו"מ.

כמובן שיכל לפנות לישי''ק הקרובה ולהביא שני בחורים בני 16 שנתמלא זקנם אבל חשבון בנק אין להם...
לא נראה לי שיחשוש ה'מסדר קידושין' ל'חסכון לכל ילד' כשלא בא עדיין לרשות הילד עד לגיל 18

בברכה המשולשת
הודעות: 14197
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עיכוב החופה -תביא לי עדים אחרים ! ריבית.

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 12, 2024 7:18 am

יחף כתב:
יהודהא כתב:א.
עיכוב החופה -תביא לי עדים אחרים !
מעשה שאירע לאחרונה שהרב המסדר קידושין פסל עדים בזו אחר זו והמחותנים אובדי עצות.
כאשר התופעה נמשכה זמן רב -ניגש מחותן לרב ושאלו אמור לי מה הינך דורש כדי שהעדים יהיו כשרים ?
והתשובה הדהימתו !
אני צריך עדים שאין להם משכנתא ובנוסף אין להם חשבון בנק !

לאחר שהמחותן התאושש מתדהמתו ענה לו : יסלח לי הרב אבל עדים ללא משכנתא ניתן למצוא במאמץ.
אבל עדים ללא חשבון בנק -אין היום בנמצא !
ולכן אם אתה עומד על שני התנאים איאלץ להביא מסדר קידושין אחר.
בלית ברירה הסתפק בעדים ללא משכנתא - והחופה נערכה בשעטו"מ.

כמובן שיכל לפנות לישי''ק הקרובה ולהביא שני בחורים בני 16 שנתמלא זקנם אבל חשבון בנק אין להם...
לא נראה לי שיחשוש ה'מסדר קידושין' ל'חסכון לכל ילד' כשלא בא עדיין לרשות הילד עד לגיל 18


או שהיה מביא אנשים שאין להם יתרת חובה ואינם משקיעים באג"חים או במניות של חברות המנפיקות אג"חים.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2956
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: עיכוב החופה -תביא לי עדים אחרים ! ריבית.

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' מאי 12, 2024 8:18 am

יחף כתב:לא נראה לי שיחשוש ה'מסדר קידושין' ל'חסכון לכל ילד' כשלא בא עדיין לרשות הילד עד לגיל 18

לכא' אין חילוק בין קודם גיל 18 לאחריו, שהרי המדינה מזכה את הכסף לילד, ואביו רק אפוטרופוס על כך

יהודה בן יעקב
הודעות: 2956
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: עיכוב החופה -תביא לי עדים אחרים ! ריבית.

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' מאי 12, 2024 8:19 am

בברכה המשולשת כתב:או שהיה מביא אנשים שאין להם יתרת חובה ואינם משקיעים באג"חים או במניות של חברות המנפיקות אג"חים.

כיום, שגם אינם מקבלים ריבית על יתרת זכות בעו"ש

יהודה בן יעקב
הודעות: 2956
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: עיכוב החופה -תביא לי עדים אחרים ! ריבית.

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' מאי 12, 2024 8:27 am

יהודהא כתב:נתחיל מהסוף
1.
לספרדים זו שאלה למעשה - ובוודאי חשוב לרכזם ולסכמם.
וגם לאשכנזים הוא חשוב לפחות מצד המידע שיש בו חידוש.

אגב המחבר מציין את "הפלא" שבהלכות ריבית התהפכו היוצרות וברובם השו"ע החמיר יותר מהרמא, בעוד שברוב רובם של חילוקי הדינים והמנהגים פוסקי ספרד נקטו בכחא דהיתרא. ע"כ מדברי המחבר.

ברור שכל א' צריך ללמוד בספר הכותב פסקים כפי מנהג פסיקתו.
אך מה הצורך לכתוב סיכום החילוקים בין אשכנזים לספרדים?
האם ראית סיכום כזה על הל' שבת או הל' תפילה?
ובענין הפלא שכתב, יל"ע היטב בכל המובאות שמביא מי המיקל ומי המחמיר.

יהודהא כתב:3.
מבלי להיכנס לפרטי המקרים ,
* עצם 'הרבית' עם נכרי הותרה בתורה ולרמבם אף יש מצוות עשה להלוותו בריבית.
* חכמים אסרו להלוותו כדי שלא נלמד ממעשיהם,והתירו בנכרי ריבית דרבנן.
* ובשו"ע דהאידנא מותר בכל עניין מנימוקי התוס [ע,ב, תשיך] ובין הנימוקים מס מלך, וכן שא"א להשתכר אם לא נישא וניתן עימהם- וטעם זה הוא העיקרי שהתירו [הטור והשך].
* ויש שהסתפקו אם ההיתר הוא גם כיום, ובפרט לתושבי ארץ ישראל שרוב \כל מסחרם עם יהודים.

מכל הנל נקודת המוצא מראשיתה היא שאמורה להשפיע לקולא -ולהשליך על כל הלכות הריבית ובכל הסתעפויותיה.

אם נסתמך על כך שריבית בגוי מותרת או מצוה, הרי יש לנו את כל הבנקים בחו"ל...
אלא שאנו יודעים שיש שם מניות של ישראל, וממילא האיסור בתוקפו (כל שיטה כפי סברתה, אם רק כשהרוב של ישראל, או אפי' כשיש מיעוט)
וא"כ מה יושיעונו האיסלמים? שם אין מניות של יהודים?
ובפרט בכל הבנקים הבינלאומיים שמנית: סיטיבנק, HSBC ו-UBS. בשווייץ נפתח בנק אסלאמי בשם "פייסל פייננס" המאפשר גם ללא מוסלמים להשתמש בשירותיו. בנקים אלו אינם נסחרים בבורסה? אין שם מניות של יהודים?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 189 אורחים