עמוד 54 מתוך 89

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוגוסט 30, 2022 8:20 pm
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:שהרי לא נצטוו 'ולא תתורו' גו', עכ"פ לא באותו אופן של הגברים ופשוט

מהיכי תיתי שלא נצטוו ב"ולא תתורו"?!

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוגוסט 30, 2022 8:38 pm
על ידי יעקל
עזריאל ברגר כתב:מהיכי תיתי שלא נצטוו ב"ולא תתורו"?!

אולי בגלל שלא נצטוו לא ב"ועשו להם ציצית" ולא ב"וראיתם אותו"...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2022 12:07 am
על ידי עזריאל ברגר
יעקל כתב:
עזריאל ברגר כתב:מהיכי תיתי שלא נצטוו ב"ולא תתורו"?!

אולי בגלל שלא נצטוו לא ב"ועשו להם ציצית" ולא ב"וראיתם אותו"...

סברא יפה, ועדיין כמדומני שכל מי שדיבר על זה להלכה - פסק שנשים חייבות בלאו זה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2022 12:34 am
על ידי יעקל
עזריאל ברגר כתב:
יעקל כתב:
עזריאל ברגר כתב:מהיכי תיתי שלא נצטוו ב"ולא תתורו"?!

אולי בגלל שלא נצטוו לא ב"ועשו להם ציצית" ולא ב"וראיתם אותו"...

סברא יפה, ועדיין כמדומני שכל מי שדיבר על זה להלכה - פסק שנשים חייבות בלאו זה.



תוכל להביא מקורות ? מאוד אשמח...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2022 12:37 am
על ידי חלא בר חמרא
יעקל כתב:ומבואר בהרבה מקומות ג"כ (עכשיו עולה בזכרוני איזה "כלי יקר" על המנורה בו מבואר שאש עמל התורה שורף את התאוות ושזהו מטרת הבריאה.

האם האישה לא מצווה "לשרוף את תאוותיה כמו האיש" ?

מפורסמים דברי היערות דבש בתחילת הספר, שמפרש שזוהי שאלת הגמ' ברכות י"ז נשים במאי זכיין, והתירוץ ע"י הסיוע לבעלה ולבנים ללמוד.

סגי נהור כתב:בניכוי השפעות החברה, נשים חכמות בממוצע לפחות כמו גברים, ואולי מעט יותר.
והדבר מוכח היטב לאחר מספר דורות שבהן נשים בחברה הכללית מקבלות חינוך והשכלה.
לכל היותר אפשר לדבר על חוזקות מסוימות של גברים (למשל, לדעת לחנות ברוורס...), לעומת חוזקות אחרות של נשים כמובן.
אלה העובדות שרצוי להכיר. ומכאן והלאה אפשר להפליג במחשבות והשערות...

תיזהר, אתה עלול לפתוח כאן 'מלחמת ציטוטים' מכל רחבי התורה בענין אם יש חכמה לנשים...

Re: באר היטב

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2022 12:41 am
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:מה הפשט כשהבאר היטב כותב כמה וכמה פעמים "ובבאר היטב אשר לפני". האם ישנו עוד פוסק בשם זה?

כן.

עיין שו"ת שמן ראש סימן ע"ג.

עוד אחד בלבד?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2022 12:43 am
על ידי יעקל
חלא בר חמרא כתב:
יעקל כתב:ומבואר בהרבה מקומות ג"כ (עכשיו עולה בזכרוני איזה "כלי יקר" על המנורה בו מבואר שאש עמל התורה שורף את התאוות ושזהו מטרת הבריאה.

האם האישה לא מצווה "לשרוף את תאוותיה כמו האיש" ?

מפורסמים דברי היערות דבש בתחילת הספר, שמפרש שזוהי שאלת הגמ' ברכות י"ז נשים במאי זכיין, והתירוץ ע"י הסיוע לבעלה ולבנים ללמוד.

סגי נהור כתב:בניכוי השפעות החברה, נשים חכמות בממוצע לפחות כמו גברים, ואולי מעט יותר.
והדבר מוכח היטב לאחר מספר דורות שבהן נשים בחברה הכללית מקבלות חינוך והשכלה.
לכל היותר אפשר לדבר על חוזקות מסוימות של גברים (למשל, לדעת לחנות ברוורס...), לעומת חוזקות אחרות של נשים כמובן.
אלה העובדות שרצוי להכיר. ומכאן והלאה אפשר להפליג במחשבות והשערות...

תיזהר, אתה עלול לפתוח כאן 'מלחמת ציטוטים' מכל רחבי התורה בענין אם יש חכמה לנשים...


בקיצור לפי היערות דבש, האיש שורף את התאוות ע"י עמל כלי השכל, והאישה ע"י עמל כלי הגוף הגשמי. מה שמפריע לי שאחרי הכל, מה שלא יגידו, המציאות היא כמו שאמר הרב סגי נהור וז"ל "ואולי מעט יותר". אם לשניהם יש את כלי השכל השכלי, למה להסתבך ב" הני נשי במאי זכיין וכו' "

עדיין לא זכיתי להבין...

Re: באר היטב

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2022 12:55 am
על ידי נוריאל עזרא
איתן נוי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:מה הפשט כשהבאר היטב כותב כמה וכמה פעמים "ובבאר היטב אשר לפני". האם ישנו עוד פוסק בשם זה?

כן.

עיין שו"ת שמן ראש סימן ע"ג.

עוד אחד בלבד?

במכלול כתבו שהיו עוד הם כתבו על זה מעט אך מפנים למאמר[ב' חלקים] של הרב דב ולר בישורון:
https://www.hamichlol.org.il/%D7%91%D7% ... 7%98%D7%91
חלק א:
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=
חלק ב:
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=

Re: באר היטב

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2022 1:07 am
על ידי חלא בר חמרא
נוריאל עזרא כתב:
איתן נוי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:מה הפשט כשהבאר היטב כותב כמה וכמה פעמים "ובבאר היטב אשר לפני". האם ישנו עוד פוסק בשם זה?

כן.

עיין שו"ת שמן ראש סימן ע"ג.

עוד אחד בלבד?

במכלול כתבו שהיו עוד הם כתבו על זה מעט אך מפנים למאמר[ב' חלקים] של הרב דב ולר בישורון:
https://www.hamichlol.org.il/%D7%91%D7% ... 7%98%D7%91
חלק א:
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=
חלק ב:
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=

ועיין גם במבוא של שו"ע מהדו' פרידמאן

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2022 1:37 am
על ידי לבי במערב
יעקל כתב: [א] . . התיקון הינו ע"י הפעלת כוחות אחרים. אילו ?
[ב] אגב, זכור לי איזה אוה"ח בפ' תזריע או מצורע שכותב שהנקבה יותר נהנית מהזכר בשעת הזיווג. אם מישהו מחו"ר זוכר את מיקומו של האוה"ח, מאוד אשמח.
א. בפשטות, הכוונה על הסיוע לבעלה ("דנטרין לגברייהו") כו'.
ב. ר"פ תזריע, אאל"ט.

יעקל כתב:עדיין לא זכיתי להבין...
סגי נהור כתב: . . והתירוץ לזה אף הוא מבואר בדברי חז"ל: נשים במאי זכיין כו', ועי"ז אף הן זוכות לכל מעלות אלו (ומחוור יותר ע"פ הידוע (ומקורו בזה"ק) שאיש ואשה הם גוף אחד, וכ"א ממלא חלקו, וכשם שאין לשאול מפני מה אין הרגל עוסקת בתורה).


יעקל כתב:תוכל להביא מקורות ? מאוד אשמח...
שמירת עינים לנשים [וראה גם בערכו שב'מיקרופדיא תלמודית'].

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2022 1:49 am
על ידי יעקל
לבי במערב כתב:
יעקל כתב: [א] . . התיקון הינו ע"י הפעלת כוחות אחרים. אילו ?
[ב] אגב, זכור לי איזה אוה"ח בפ' תזריע או מצורע שכותב שהנקבה יותר נהנית מהזכר בשעת הזיווג. אם מישהו מחו"ר זוכר את מיקומו של האוה"ח, מאוד אשמח.
א. בפשטות, הכוונה על הסיוע לבעלה ("דנטרין לגברייהו") כו'.
ב. ר"פ תזריע, אאל"ט.

יעקל כתב:עדיין לא זכיתי להבין...
סגי נהור כתב: . . והתירוץ לזה אף הוא מבואר בדברי חז"ל: נשים במאי זכיין כו', ועי"ז אף הן זוכות לכל מעלות אלו (ומחוור יותר ע"פ הידוע (ומקורו בזה"ק) שאיש ואשה הם גוף אחד, וכ"א ממלא חלקו, וכשם שאין לשאול מפני מה אין הרגל עוסקת בתורה).


יעקל כתב:תוכל להביא מקורות ? מאוד אשמח...
שמירת עינים לנשים [וראה גם בערכו שב'מיקרופדיא תלמודית'].


סליחה, עדיין לא משוכנע, אילו היה לרגל כח השכלי, אין לי ספק שהיה לו חיוב לעסוק בתורה כמו המח.
במילים אחרות, במה השכל של האישה שונה כך ששכלה אינה צריכה להידבק ולהתאחד בשכל האלוקי ומספיק שגופה ימסור א"ע לאלוקות ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2022 2:36 am
על ידי לבי במערב
רק זאת מצא כת"ר כראוי לתגובה?
[לישנא אחרינא, לא באתי אלא כמזכיר על מה שלא התייחס אליו לעיל, וב'שכר' זה - לא התייחס כלל לשאר דברי (שמעטי־שלי יצאו, בניגוד לקטע זה)...].

לגופו של ענין, נראה לומר שלא שכלה הוא השונה, אלא מטרת בריאתו (וכמרומז בחצע"ג שם). ודו"ק.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2022 3:34 pm
על ידי יעקל
לבי במערב כתב:רק זאת מצא כת"ר כראוי לתגובה?
[לישנא אחרינא, לא באתי אלא כמזכיר על מה שלא התייחס אליו לעיל, וב'שכר' זה - לא התייחס כלל לשאר דברי (שמעטי־שלי יצאו, בניגוד לקטע זה)...].

לגופו של ענין, נראה לומר שלא שכלה הוא השונה, אלא מטרת בריאתו (וכמרומז בחצע"ג שם). ודו"ק.


אני רוצה להיכנס ב"למה" של הדבר וכת"ר רוצה לישאר ב"מה". בגלל זה הוויכוח חוזר חלילה.

מעניין אותי לדעת מה לפי התורה מאפיין את שכל האישה או את האישה עצמה כך שמטרת בריאתו/ה שונה.

בברכה

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2022 5:27 pm
על ידי עזריאל ברגר
יעקל כתב:
עזריאל ברגר כתב:
יעקל כתב:
עזריאל ברגר כתב:מהיכי תיתי שלא נצטוו ב"ולא תתורו"?!

אולי בגלל שלא נצטוו לא ב"ועשו להם ציצית" ולא ב"וראיתם אותו"...

סברא יפה, ועדיין כמדומני שכל מי שדיבר על זה להלכה - פסק שנשים חייבות בלאו זה.



תוכל להביא מקורות ? מאוד אשמח...

לדוגמא ספר החינוך מצוה שפז כתב בפשטות "ונוהגת מצוה זו בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות".
ובאופן כללי - אמרו חז"ל בפ"ק דקידושין שכל מצוות לא-תעשה נשים חייבות כאנשים חוץ מכמה מצוות שנמנו בסוגיא שם, וזו לא נמנתה שם.

ואילו היה ענין זה של "לא תתורו" תוצאה ממצות ציצית בלבד - לא היה הרמב"ם מונהו במנין המצוות, כדרכו שלא למנות טעמי-מצוות כמצוה בפ"ע.

ברכה על עשיית מעקה-דעת הגרע"י זצ"ל

פורסם: ש' ספטמבר 03, 2022 9:14 pm
על ידי איתן נוי
למעשה דעת הגרע"י שלא לברך או לברך. כפי שהביא בילקוט יוסף שהגרע"י חזר בו ממ"ש ביבי"א ח"ח?
1. הגרע"י זצ"ל בשו"ת יביע אומר (חלק ח סימן כב אות כו) שמאחר ויש ספק בפוסקים אם לברך בכלל או לא, ספק ברכות להקל ואין לברך.
2. בילקוט יוסף מהדורת תשנ"ח כתב כנ"ל.
3. אך בילקוט יוסף-(מהדורת בר אילן) אשר בידי (גרסה 25+) כתב: ילקוט יוסף שובע שמחות א קצת מהלכות מעקה סכ"ב. "העושה מעקה לגגו צריך לברך על עשיית המעקה, "אשר קדשנו במצותיו וצונו לעשות מעקה". ויש לברך כאשר הפועל מסיים את עשייתו, לפני המכוש האחרון שעשוי לחזק את המעקה, שאז הוא עובר לעשייתן. והיינו במכוש האחרון בשעה שסותם את הפירצה האחרונה שלא יפלו ממנו, מפני שקודם לכן עדיין אינו מעקה, ויש שמברכים קודם התחלת הקמת המעקה. [ואף שמתחלה היה דעת מרן אאמו"ר שלא לברך על עשיית מעקה, מכל מקום הלכה כמשנה אחרונה, ולמעשה יש לברך על עשיית המעקה]".
מה נוקטים היום הלכה למעשה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' ספטמבר 04, 2022 10:47 am
על ידי סגי נהור
יעקל כתב:אני רוצה להיכנס ב"למה" של הדבר וכת"ר רוצה לישאר ב"מה". בגלל זה הוויכוח חוזר חלילה.

לענ"ד בהבנה נכונה של הדברים, ובהתבוננות נכונה במציאות, גם שאלת ה"למה" מיושבת.
דברי חז"ל על תפקיד האשה "אדם מביא חטים, חטים כוסס" ייאמרו בהחלט גם על התורה שלומד האיש. העובדה שפלוני האברך יושב ואוגר דברי תורה (הכל צריכין למרי חיטיא...), עדיין איננה ערובה שהחיים יהיו חיי תורה ושהבית יהיה בית של תורה (אין כוונתי במובן המגזרי, וק"ל). בישול ועיבוד הערכים באופן שיזין רוחנית את כל בני הבית הוא תפקיד האשה והאם כנראה בחוש.
ובחלוף הדורות, דורש תפקיד זה יותר ויותר חכמה והבנה, והיינו "באקרויי בנייהו כו' ובאתנויי גברייהו" של דורותינו אלה.
כל שנדרש הוא לראות את האיש והאשה כשותפים בענין זה, שעושים יחד משימה משותפת וחולקים לא רק בשכר אלא גם בערך ומעלת הענין.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' ספטמבר 04, 2022 12:55 pm
על ידי עובדיה חן
נתן חומר להגהה,וקיבל את החומר, האם יש בזה עניין של ביומו תתן שכרו, וא"כ האם איחור של כמה ימים זה מקובל ומוחל.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' ספטמבר 04, 2022 5:33 pm
על ידי כדכד
מה כוונת השאלה?
האם נותן החומר להגהה מחוייב לשלם למגיה ביום שקיבל את החומר?

Re: ברכה על עשיית מעקה-דעת הגרע"י זצ"ל

פורסם: א' ספטמבר 04, 2022 5:41 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איתן נוי כתב:למעשה דעת הגרע"י שלא לברך או לברך. כפי שהביא בילקוט יוסף שהגרע"י חזר בו ממ"ש ביבי"א ח"ח?
1. הגרע"י זצ"ל בשו"ת יביע אומר (חלק ח סימן כב אות כו) שמאחר ויש ספק בפוסקים אם לברך בכלל או לא, ספק ברכות להקל ואין לברך.
2. בילקוט יוסף מהדורת תשנ"ח כתב כנ"ל.
3. אך בילקוט יוסף-(מהדורת בר אילן) אשר בידי (גרסה 25+) כתב: ילקוט יוסף שובע שמחות א קצת מהלכות מעקה סכ"ב. "העושה מעקה לגגו צריך לברך על עשיית המעקה, "אשר קדשנו במצותיו וצונו לעשות מעקה". ויש לברך כאשר הפועל מסיים את עשייתו, לפני המכוש האחרון שעשוי לחזק את המעקה, שאז הוא עובר לעשייתן. והיינו במכוש האחרון בשעה שסותם את הפירצה האחרונה שלא יפלו ממנו, מפני שקודם לכן עדיין אינו מעקה, ויש שמברכים קודם התחלת הקמת המעקה. [ואף שמתחלה היה דעת מרן אאמו"ר שלא לברך על עשיית מעקה, מכל מקום הלכה כמשנה אחרונה, ולמעשה יש לברך על עשיית המעקה]".
מה נוקטים היום הלכה למעשה?

לברך מרן חזר בו עקב דברי הרב סופר שליט"א.

Re: ברכה על עשיית מעקה-דעת הגרע"י זצ"ל

פורסם: א' ספטמבר 04, 2022 10:46 pm
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:למעשה דעת הגרע"י שלא לברך או לברך. כפי שהביא בילקוט יוסף שהגרע"י חזר בו ממ"ש ביבי"א ח"ח?
1. הגרע"י זצ"ל בשו"ת יביע אומר (חלק ח סימן כב אות כו) שמאחר ויש ספק בפוסקים אם לברך בכלל או לא, ספק ברכות להקל ואין לברך.
2. בילקוט יוסף מהדורת תשנ"ח כתב כנ"ל.
3. אך בילקוט יוסף-(מהדורת בר אילן) אשר בידי (גרסה 25+) כתב: ילקוט יוסף שובע שמחות א קצת מהלכות מעקה סכ"ב. "העושה מעקה לגגו צריך לברך על עשיית המעקה, "אשר קדשנו במצותיו וצונו לעשות מעקה". ויש לברך כאשר הפועל מסיים את עשייתו, לפני המכוש האחרון שעשוי לחזק את המעקה, שאז הוא עובר לעשייתן. והיינו במכוש האחרון בשעה שסותם את הפירצה האחרונה שלא יפלו ממנו, מפני שקודם לכן עדיין אינו מעקה, ויש שמברכים קודם התחלת הקמת המעקה. [ואף שמתחלה היה דעת מרן אאמו"ר שלא לברך על עשיית מעקה, מכל מקום הלכה כמשנה אחרונה, ולמעשה יש לברך על עשיית המעקה]".
מה נוקטים היום הלכה למעשה?

לברך מרן חזר בו עקב דברי הרב סופר שליט"א.

כן פסק לי הגר"ד טהרני וע"ע שו"ת דברי דוד (טהרני) ח"ד או"ח סימן יא.
היכן חזר בו הגרע"י זצ"ל?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' ספטמבר 04, 2022 10:53 pm
על ידי איתן נוי
עובדיה חן כתב:נתן חומר להגהה,וקיבל את החומר, האם יש בזה עניין של ביומו תתן שכרו, וא"כ האם איחור של כמה ימים זה מקובל ומוחל.

בודאי ששייך בכך ביומו תתן שכרו על כל העשין והלאוין שבו שהרי שכרו למלאכה.
בעניין אם עברו כמה ימים אין עניין של מוחל. יש עניין שאילו מוחל לא יעבור על האיסורים השונים אך את ביומו תתן, הפסיד.
שכן לדעת מרן השו"ע יש לו עונה אחת לשלם ולרמ"א יממה שלימה מקסימום. (סי' שלט ס"ג)
בכלל הדבר, אסור לו לעשות זאת לכתחילה כלומר לאחר את שכרו.
ומה נפלאים דברי הזוה"ק בכמה מקומות ובדברי רב המנונא סבא. (כרך ג (ויקרא) פרשת קדושים דף פה עמוד א:
"ואוקמוה אפילו עשיר הוא ואליו הוא נושא את נפשו דייקא אפילו מכל ב"נ נמי וכ"ש מסכנא, והיינו דהוה רב המנונא עביד כד הוה ההוא אגיר מסתלק מעבידתיה הוה יהיב ליה אגריה וא"ל טול נפשך דאפקידת בידאי טול פקדונך ואפילו אמר יהא בידך דאנא (לא) בעינא לסלקא אגרי, לא הוה בעי, אמר פקדונא דגופך לא אתחזי לאתפקדא בידי, כל שכן פקדונא דנפשא, דהא פקדונא דנפשא לא אתיהיבת אלא לקודשא בריך הוא דכתיב (תהלים לא) בידך אפקיד רוחי".
וכ"כ מרן החפץ חיים באהבת חסד חלק א פרק ט: אות ג: "ודע דלאו דוקא אם שכרו על איזה שעות דאפילו אם שכרו לעשות מלאכה קלה שיש בה שוה פרוטה ג"כ בכלל שכיר הוא, ושייך בה כל הדינים הנ"ל וי"א דאפילו על פחות משוה פרוטה ג"כ עובר המאחר זמנו [ריטב"א] והעולם נכשלין בזה".
ומקור הדבר מהגמ' בב"מ (קיא ע"ב): דאמר רב אסי: אפילו לא שכרו אלא לבצור לו אשכול אחד של ענבים - עובר משום בל תלין.
וברש"י שם: אלא לבצור אשכול אחד - כלומר שכיר שעות. עכ"ל.
ועוד באהבת חסד ח"א פ"ט אות י"א: "וי"א דאפילו אם לא תבעו יש ליזהר לסלק לו השכירות בזמנו רק שאינו עובר בלאו [ס' שער המשפט וכן הוכיח בספר חבל יוסף ע"ש]. ואם בעת שתבעו לא היה לו מעות ואח"כ השיג מעות קודם שעבר הזמן מחויב להוליך לו המעות או להודיעו שיבא ויטול מעותיו". ע"כ.
ועוד ארוכים הדברים היקרים מאוד במצוה זו ובכ"ד בדברי רבינו האר"י.

Re: באר היטב

פורסם: א' ספטמבר 04, 2022 11:06 pm
על ידי איתן נוי
חלא בר חמרא כתב:
נוריאל עזרא כתב:
איתן נוי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:מה הפשט כשהבאר היטב כותב כמה וכמה פעמים "ובבאר היטב אשר לפני". האם ישנו עוד פוסק בשם זה?

כן.

עיין שו"ת שמן ראש סימן ע"ג.

עוד אחד בלבד?

במכלול כתבו שהיו עוד הם כתבו על זה מעט אך מפנים למאמר[ב' חלקים] של הרב דב ולר בישורון:
https://www.hamichlol.org.il/%D7%91%D7% ... 7%98%D7%91
חלק א:
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=
חלק ב:
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=

ועיין גם במבוא של שו"ע מהדו' פרידמאן

האם יש הסכמה על באר היטב מסוים שאותו מצטט הבאר היטב דידן?

Re: באר היטב

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2022 12:33 am
על ידי נוריאל עזרא
איתן נוי כתב:האם יש הסכמה על באר היטב מסוים שאותו מצטט הבאר היטב דידן?

הבאר היטב שלפנינו כתב שמחבר הבאר היטב שלפניו הוא הר' ישעיה ובמקורות שהובאו לעיל נכתב שהוא הרב ישעיה בן אברהם הלוי מצאצאי הטז.

Re: ברכה על עשיית מעקה-דעת הגרע"י זצ"ל

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2022 12:39 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איתן נוי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:למעשה דעת הגרע"י שלא לברך או לברך. כפי שהביא בילקוט יוסף שהגרע"י חזר בו ממ"ש ביבי"א ח"ח?
1. הגרע"י זצ"ל בשו"ת יביע אומר (חלק ח סימן כב אות כו) שמאחר ויש ספק בפוסקים אם לברך בכלל או לא, ספק ברכות להקל ואין לברך.
2. בילקוט יוסף מהדורת תשנ"ח כתב כנ"ל.
3. אך בילקוט יוסף-(מהדורת בר אילן) אשר בידי (גרסה 25+) כתב: ילקוט יוסף שובע שמחות א קצת מהלכות מעקה סכ"ב. "העושה מעקה לגגו צריך לברך על עשיית המעקה, "אשר קדשנו במצותיו וצונו לעשות מעקה". ויש לברך כאשר הפועל מסיים את עשייתו, לפני המכוש האחרון שעשוי לחזק את המעקה, שאז הוא עובר לעשייתן. והיינו במכוש האחרון בשעה שסותם את הפירצה האחרונה שלא יפלו ממנו, מפני שקודם לכן עדיין אינו מעקה, ויש שמברכים קודם התחלת הקמת המעקה. [ואף שמתחלה היה דעת מרן אאמו"ר שלא לברך על עשיית מעקה, מכל מקום הלכה כמשנה אחרונה, ולמעשה יש לברך על עשיית המעקה]".
מה נוקטים היום הלכה למעשה?

לברך מרן חזר בו עקב דברי הרב סופר שליט"א.

כן פסק לי הגר"ד טהרני וע"ע שו"ת דברי דוד (טהרני) ח"ד או"ח סימן יא.
היכן חזר בו הגרע"י זצ"ל?

הליכות עולם.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2022 5:54 pm
על ידי כדכד
איתן נוי כתב:
עובדיה חן כתב:נתן חומר להגהה,וקיבל את החומר, האם יש בזה עניין של ביומו תתן שכרו, וא"כ האם איחור של כמה ימים זה מקובל ומוחל.

בודאי ששייך בכך ביומו תתן שכרו על כל העשין והלאוין שבו שהרי שכרו למלאכה.
בעניין אם עברו כמה ימים אין עניין של מוחל. יש עניין שאילו מוחל לא יעבור על האיסורים השונים אך את ביומו תתן, הפסיד.
שכן לדעת מרן השו"ע יש לו עונה אחת לשלם ולרמ"א יממה שלימה מקסימום. (סי' שלט ס"ג)
בכלל הדבר, אסור לו לעשות זאת לכתחילה כלומר לאחר את שכרו.
ומה נפלאים דברי הזוה"ק בכמה מקומות ובדברי רב המנונא סבא. (כרך ג (ויקרא) פרשת קדושים דף פה עמוד א:
"ואוקמוה אפילו עשיר הוא ואליו הוא נושא את נפשו דייקא אפילו מכל ב"נ נמי וכ"ש מסכנא, והיינו דהוה רב המנונא עביד כד הוה ההוא אגיר מסתלק מעבידתיה הוה יהיב ליה אגריה וא"ל טול נפשך דאפקידת בידאי טול פקדונך ואפילו אמר יהא בידך דאנא (לא) בעינא לסלקא אגרי, לא הוה בעי, אמר פקדונא דגופך לא אתחזי לאתפקדא בידי, כל שכן פקדונא דנפשא, דהא פקדונא דנפשא לא אתיהיבת אלא לקודשא בריך הוא דכתיב (תהלים לא) בידך אפקיד רוחי".
וכ"כ מרן החפץ חיים באהבת חסד חלק א פרק ט: אות ג: "ודע דלאו דוקא אם שכרו על איזה שעות דאפילו אם שכרו לעשות מלאכה קלה שיש בה שוה פרוטה ג"כ בכלל שכיר הוא, ושייך בה כל הדינים הנ"ל וי"א דאפילו על פחות משוה פרוטה ג"כ עובר המאחר זמנו [ריטב"א] והעולם נכשלין בזה".
ומקור הדבר מהגמ' בב"מ (קיא ע"ב): דאמר רב אסי: אפילו לא שכרו אלא לבצור לו אשכול אחד של ענבים - עובר משום בל תלין.
וברש"י שם: אלא לבצור אשכול אחד - כלומר שכיר שעות. עכ"ל.
ועוד באהבת חסד ח"א פ"ט אות י"א: "וי"א דאפילו אם לא תבעו יש ליזהר לסלק לו השכירות בזמנו רק שאינו עובר בלאו [ס' שער המשפט וכן הוכיח בספר חבל יוסף ע"ש]. ואם בעת שתבעו לא היה לו מעות ואח"כ השיג מעות קודם שעבר הזמן מחויב להוליך לו המעות או להודיעו שיבא ויטול מעותיו". ע"כ.
ועוד ארוכים הדברים היקרים מאוד במצוה זו ובכ"ד בדברי רבינו האר"י.

אין הבדל בין שכיר יום או לילה או שעות לקבלן?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' ספטמבר 05, 2022 11:01 pm
על ידי איתן נוי
כדכד כתב:
איתן נוי כתב:
עובדיה חן כתב:נתן חומר להגהה,וקיבל את החומר, האם יש בזה עניין של ביומו תתן שכרו, וא"כ האם איחור של כמה ימים זה מקובל ומוחל.

בודאי ששייך בכך ביומו תתן שכרו על כל העשין והלאוין שבו שהרי שכרו למלאכה.
בעניין אם עברו כמה ימים אין עניין של מוחל. יש עניין שאילו מוחל לא יעבור על האיסורים השונים אך את ביומו תתן, הפסיד.
שכן לדעת מרן השו"ע יש לו עונה אחת לשלם ולרמ"א יממה שלימה מקסימום. (סי' שלט ס"ג)
בכלל הדבר, אסור לו לעשות זאת לכתחילה כלומר לאחר את שכרו.
ומה נפלאים דברי הזוה"ק בכמה מקומות ובדברי רב המנונא סבא. (כרך ג (ויקרא) פרשת קדושים דף פה עמוד א:
"ואוקמוה אפילו עשיר הוא ואליו הוא נושא את נפשו דייקא אפילו מכל ב"נ נמי וכ"ש מסכנא, והיינו דהוה רב המנונא עביד כד הוה ההוא אגיר מסתלק מעבידתיה הוה יהיב ליה אגריה וא"ל טול נפשך דאפקידת בידאי טול פקדונך ואפילו אמר יהא בידך דאנא (לא) בעינא לסלקא אגרי, לא הוה בעי, אמר פקדונא דגופך לא אתחזי לאתפקדא בידי, כל שכן פקדונא דנפשא, דהא פקדונא דנפשא לא אתיהיבת אלא לקודשא בריך הוא דכתיב (תהלים לא) בידך אפקיד רוחי".
וכ"כ מרן החפץ חיים באהבת חסד חלק א פרק ט: אות ג: "ודע דלאו דוקא אם שכרו על איזה שעות דאפילו אם שכרו לעשות מלאכה קלה שיש בה שוה פרוטה ג"כ בכלל שכיר הוא, ושייך בה כל הדינים הנ"ל וי"א דאפילו על פחות משוה פרוטה ג"כ עובר המאחר זמנו [ריטב"א] והעולם נכשלין בזה".
ומקור הדבר מהגמ' בב"מ (קיא ע"ב): דאמר רב אסי: אפילו לא שכרו אלא לבצור לו אשכול אחד של ענבים - עובר משום בל תלין.
וברש"י שם: אלא לבצור אשכול אחד - כלומר שכיר שעות. עכ"ל.
ועוד באהבת חסד ח"א פ"ט אות י"א: "וי"א דאפילו אם לא תבעו יש ליזהר לסלק לו השכירות בזמנו רק שאינו עובר בלאו [ס' שער המשפט וכן הוכיח בספר חבל יוסף ע"ש]. ואם בעת שתבעו לא היה לו מעות ואח"כ השיג מעות קודם שעבר הזמן מחויב להוליך לו המעות או להודיעו שיבא ויטול מעותיו". ע"כ.
ועוד ארוכים הדברים היקרים מאוד במצוה זו ובכ"ד בדברי רבינו האר"י.

אין הבדל בין שכיר יום או לילה או שעות לקבלן?

שאלה יפה.
אמנם כל אחד לפי גמר עבודתו אך בקבלנות קצת שונה.
הוי אומר לפי מה שסיכמו. אילו סוכם עם השכיר תשלום יומי, אזי בגמר היום מתחייב במצוה כמו"כ לפי שבוע או שעות. בחו"ל לדוג' יש מקומות משלמים לפי שבועיים יש לפי שבוע כאן בארץ לפי חודש (רוב המקומות בדר"כ לא מגיעים למצוה זו מאחר והעבודה אמנם מתחילה מראון לראשון אך התשלום משתכלל ומשתלם בדר"כ ב 10 לחודש). כן הוא הדין לפי קבלנות אלא שבקבלנות לא סגי שסיים לתקן המוצר אלא צריך שלאחר שסיים התיקון לתקן את המוצר ובעל המוצר לקח את המוצר, בלקיחתו מתחייב במצוה.
וז"ל השו"ע סי' שלט ס"ו: "נתן טליתו לאומן לתקנה בקבלנות, וגמרה, כל זמן שהטלית ביד האומן אינו עובר. נתנו לו אפילו בחצי היום כיון ששקעה עליו חמה עובר משום בל תלין (ויקרא יט, יג), שקבלנות היא כשכירות לפורעו בזמנו".
וכתב באהבת חסד בעניין התשלום בקבלת המוצר: ((פרק ט בנתיב החסד ס"ק כט, הערה לה): שאם בא אצל בעה"ב בגמר המלאכה כנהוג אצל הפועלים, הו"ל כאילו תבעו בפירוש, שמחמת בושה נמנע מלתבעו בפירוש, ובס"ק לב כתב: שה"ה אם אירע אונס לפועל שאינו יכול לתבוע ולא לשלוח שליח, הו"ל כתבעו וצריך בעה"ב להמציא לו מעותיו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' ספטמבר 08, 2022 2:01 pm
על ידי עובדיה חן
ניחום אבלים, ע"י מכתב בעילום שם,[או מייל] ולא מכירים אחד את השני, האם יש בזה מצוה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' ספטמבר 09, 2022 9:47 am
על ידי איתן נוי
עובדיה חן כתב:ניחום אבלים, ע"י מכתב בעילום שם,[או מייל] ולא מכירים אחד את השני, האם יש בזה מצוה?

דעת הרב טהרני (ביתר) דווקא לכתוב ממי.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' ספטמבר 09, 2022 9:48 am
על ידי עזריאל ברגר
עובדיה חן כתב:ניחום אבלים, ע"י מכתב בעילום שם,[או מייל] ולא מכירים אחד את השני, האם יש בזה מצוה?

לכאורה תלוי במציאות - עד כמה זה פועל על האבל.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' ספטמבר 09, 2022 11:43 am
על ידי עובדיה חן
איתן נוי כתב:
עובדיה חן כתב:ניחום אבלים, ע"י מכתב בעילום שם,[או מייל] ולא מכירים אחד את השני, האם יש בזה מצוה?

דעת הרב טהרני (ביתר) דווקא לכתוב ממי.

במחילה מי זה הרב טהרני?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' ספטמבר 09, 2022 1:08 pm
על ידי איתן נוי
עובדיה חן כתב:
איתן נוי כתב:
עובדיה חן כתב:ניחום אבלים, ע"י מכתב בעילום שם,[או מייל] ולא מכירים אחד את השני, האם יש בזה מצוה?

דעת הרב טהרני (ביתר) דווקא לכתוב ממי.

במחילה מי זה הרב טהרני?

הרב דוד טהרני מו"ץ דביתר ובעל שו"ת דברי דוד ועוד...

Re: באר היטב

פורסם: ו' ספטמבר 09, 2022 1:10 pm
על ידי איתן נוי
נוריאל עזרא כתב:
איתן נוי כתב:האם יש הסכמה על באר היטב מסוים שאותו מצטט הבאר היטב דידן?

הבאר היטב שלפנינו כתב שמחבר הבאר היטב שלפניו הוא הר' ישעיה ובמקורות שהובאו לעיל נכתב שהוא הרב ישעיה בן אברהם הלוי מצאצאי הטז.

אשמח למקור שכתב שהוא הר' ישעיה

דקדוק שמות בגט

פורסם: ו' ספטמבר 09, 2022 1:10 pm
על ידי איתן נוי
אשה שיש לה שתי שמות ובגט כתבו רק שם אחד, האם הגט תקף?

Re: דקדוק שמות בגט

פורסם: ו' ספטמבר 09, 2022 1:33 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:אשה שיש לה שתי שמות ובגט כתבו רק שם אחד, האם הגט תקף?

כמדומני שספרי הלכות גיטין מלאים בשאלות כאלו...

Re: דקדוק שמות בגט

פורסם: ו' ספטמבר 09, 2022 3:12 pm
על ידי איתן נוי
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:אשה שיש לה שתי שמות ובגט כתבו רק שם אחד, האם הגט תקף?

כמדומני שספרי הלכות גיטין מלאים בשאלות כאלו...

וכי לא ידעתי?!

Re: באר היטב

פורסם: ו' ספטמבר 09, 2022 4:46 pm
על ידי נוריאל עזרא
איתן נוי כתב:
נוריאל עזרא כתב:
איתן נוי כתב:האם יש הסכמה על באר היטב מסוים שאותו מצטט הבאר היטב דידן?

הבאר היטב שלפנינו כתב שמחבר הבאר היטב שלפניו הוא הר' ישעיה ובמקורות שהובאו לעיל נכתב שהוא הרב ישעיה בן אברהם הלוי מצאצאי הטז.

אשמח למקור שכתב שהוא הר' ישעיה

כפי שכתבתי לעיל כן כתב ר' יהודה אשכנזי(הבאר היטב שלפנינו שכותב מה שהבאת "הבאר היטב אשר לפני" ועליו אתה שואל מה כוונתו) בעצמו בהקדמה שלו וז"ל:
"......איך תאמר שהמחבר אשר לפניך שמו הרב ר' ישעיה....."

https://tablet.otzar.org/#/book/155692/ ... /0/end/0/c

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' ספטמבר 11, 2022 12:36 am
על ידי יעקל
הידוע למישהו אם העשה דולו תהיה לאישה, והלאו דלא יוכל שלחה וגו' שייכים רק לאונס או גם למפתה ?

גם מבואר, אם נישאר בפשטות הדברים, מ"לא יוכל שלחה" שהיא מאורסת/מיוחדת/מיועדת לו ללא מעשה קידושין. איך יכול להיות שמעשה האונס (או הפיתוי) נהפך למעשה קידושין, אפי' בעדים ?

אשמח למ"מ אם יש למישהו...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' ספטמבר 11, 2022 12:15 pm
על ידי כדכד
במפתה אין דין לו תהיה לאשה אלא "מהור ימהרנה לו לאשה" רק אם אביה רוצה בכך ואם אינו רוצה אז צריך לשלם ולא כמו באונס ששם חייב גם לשלם קנס וגם להשאירה לו לאשה.
מקורות: פסוקים בפרשת משפטים.
בענין השאלה על הקידושין - לא הבנתי את השאלה. התורה אמרה שבאופן כזה לא תהיה לאשה. מי אמר שצריך קידושין? קידושין זה כשזה מבחירה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' ספטמבר 11, 2022 2:50 pm
על ידי יעקל
כדכד כתב:במפתה אין דין לו תהיה לאשה אלא "מהור ימהרנה לו לאשה" רק אם אביה רוצה בכך ואם אינו רוצה אז צריך לשלם ולא כמו באונס ששם חייב גם לשלם קנס וגם להשאירה לו לאשה.
מקורות: פסוקים בפרשת משפטים.
בענין השאלה על הקידושין - לא הבנתי את השאלה. התורה אמרה שבאופן כזה לא תהיה לאשה. מי אמר שצריך קידושין? קידושין זה כשזה מבחירה?



אתה מתכווין לו תהיה לאישה, נכון ?
קשה להאמין שהתורה אומרת שבית יכול להיבנות על יסוד אונס.

בגמ' מובא ההיכי תמצי התקדשי לי בביאה זו וזכותה לסרב...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' ספטמבר 11, 2022 4:46 pm
על ידי כדכד
כן
כוונתי "לו תהיה לאשה".
אני מאמין באמונה שלמה שזאת התורה לא תהא מוחלפת
זה מה שהתורה אומרת שהבית ייבנה על ידי אונס (כלומר לאחר שאנס נקבע שלו תהיה לאשה)
במה שזכותה לסרב - גם כאן זכותה לסרב שכן אם היא אינה רוצה אינה חייבת להשאר אצלו