עמוד 88 מתוך 89

שמירת סוד הקערה עד מתי

פורסם: ב' אפריל 22, 2024 1:29 pm
על ידי איתן נוי
האם יש עניין לשמור את סימני הקערה עד סיום הסדר או אין עניין כבר לאחר אכילת המרור?

השלכת שקיות חמץ לצפרדע בערב פסח

פורסם: ב' אפריל 22, 2024 3:09 pm
על ידי איתן נוי
השלכת שקיות חמץ לצפרדע באופן שיודע שלא יתפנה קודם החג, האם יש בכך משום לא יראה מאחר וסו"ס יש לו חלק ארנונה גם בצפרדע?

Re: ושימח את...

פורסם: ד' אפריל 24, 2024 2:10 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:נשאלתי היום: אשה שרגילה לקנות במשך השנה ככל העולה על ליבה בלי לשאול את בעלה, ולא חסר שם כסף. לעומתה בעלה לא מכניס כמעט כסף.
האם יש בפוסקים עניין שהיא תשמח את בעלה?
יודגש: מבחינה הלכתית ולא השקפתית או חשיבות הזוגיות.

היא צריכה לשמח אותו בדבר הראוי לאנשים, דהיינו בבשר ויין.

Re: שמירת סוד הקערה עד מתי

פורסם: ד' אפריל 24, 2024 2:14 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:האם יש עניין לשמור את סימני הקערה עד סיום הסדר או אין עניין כבר לאחר אכילת המרור?

אצל הרבי מליובאוויטש - הקערה עמדה על מקומה עד סוף הסדר.
ואיני יודע אם זה מצד "ענין" כלשהו, או מפני שהעוסקים במלאכת סידור השולחן לא רצו להפריע וכדו'.

Re: השלכת שקיות חמץ לצפרדע בערב פסח

פורסם: ד' אפריל 24, 2024 2:16 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:השלכת שקיות חמץ לצפרדע באופן שיודע שלא יתפנה קודם החג, האם יש בכך משום לא יראה מאחר וסו"ס יש לו חלק ארנונה גם בצפרדע?

לכאורה הצפרדע היא מקום הפקר ואינה חצר המשתמרת, והא ראיה - שקבצנים באים ואוספים מתוכה בקבוקים בשביל החזר הפקדון.

Re: ברכה על עוגת פסח-לדעת הגרע"י זצ"ל

פורסם: ד' אפריל 24, 2024 2:17 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:לפי דעת הגרע"י זצ"ל באופן שמכינים עוגה שרובה קמח תפוח אדמה ומיעוטה שקדים ואגוזים וחפץ בשניהם (אין מי שהוא עיקר או טפל) האם מברך על הרוב כהמשנ"ב, או יברך על שניהם (במקרה זה, יצטרך לברך שתי ברכות חיצוניות ואז יוכל לאכול את העוגה)?

לכאורה כשמערבים כמה פירות וירקות טחונים - באו לכאן פנים חדשות ומברכים שהכל.

Re: שמירת סוד הקערה עד מתי

פורסם: ד' אפריל 24, 2024 7:06 pm
על ידי גביר
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:האם יש עניין לשמור את סימני הקערה עד סיום הסדר או אין עניין כבר לאחר אכילת המרור?

אצל הרבי מליובאוויטש - הקערה עמדה על מקומה עד סוף הסדר.
ואיני יודע אם זה מצד "ענין" כלשהו, או מפני שהעוסקים במלאכת סידור השולחן לא רצו להפריע וכדו'.


באור לציון ח"ג טו יח הביא מבא"ח [פרשת צו אות לב] וכפה"ח [תעג נד ] שיש להשאיר הקערה שלמה עד אחרי אכילת מצה ומרור, והוסיף שם שאף לאחר ברהמ"ז לא יסלק הקערה ותשאר שם בלילה עד סוף הסדר, משמע שיש בזה עניין והמנהג הנ"ל לכאורה היה בדווקא ולא רק משום חשש להפרעה וכיו"ב.

Re: שמירת סוד הקערה עד מתי

פורסם: ד' אפריל 24, 2024 10:31 pm
על ידי עזריאל ברגר
יישר כח גדול.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' אפריל 26, 2024 12:06 am
על ידי עושה חדשות
כ' הרוקח בסי' ריח (הובא ביתה יוסף או"ח סי' נט) - ...אבל ר"ה ויה"כ דאוושי ברכות שומע מי שליח ציבור כל התפלה ויוצא. בשילהי דיומא היכן אומר הוידוי יחיד אחר תפלה וש"צ באמצע התפלה. ואף על פי שש"צ מוציאו מצוה מן המובחר שיהא היחיד מתפלל בעצמו שיש בהם כמה מילי דרחמי כייף איניש לביה ומכוין אבל אהבה רבה דאית ביה רחמי דתורה מצוה לשמוע.

לא הבנתי את סיום דבריו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' אפריל 26, 2024 2:06 pm
על ידי איתן נוי
עושה חדשות כתב:כ' הרוקח בסי' ריח (הובא ביתה יוסף או"ח סי' נט) - ...אבל ר"ה ויה"כ דאוושי ברכות שומע מי שליח ציבור כל התפלה ויוצא. בשילהי דיומא היכן אומר הוידוי יחיד אחר תפלה וש"צ באמצע התפלה. ואף על פי שש"צ מוציאו מצוה מן המובחר שיהא היחיד מתפלל בעצמו שיש בהם כמה מילי דרחמי כייף איניש לביה ומכוין אבל אהבה רבה דאית ביה רחמי דתורה מצוה לשמוע.

לא הבנתי את סיום דבריו.

נראה לומר בס"ד כך:
באמת יש עדיפות לשמוע מאשר לומר בעצמו מצד ברוב עם-שאחד יוציא את כולם.
אלא, שבענין הוידויים כדאי שיכוף האדם את ליבו ע"י שיאמר בעצמו, ולא יסתפק בשמיעה.
אך באהבה רבה ששם אין עניין שיכוף האדם את ליבו, שוב שבים לדין ברוב עם-שומע כעונה, ורק יאזין לש"ץ.

Re: ושימח את...

פורסם: א' אפריל 28, 2024 2:40 pm
על ידי איתן נוי
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:נשאלתי היום: אשה שרגילה לקנות במשך השנה ככל העולה על ליבה בלי לשאול את בעלה, ולא חסר שם כסף. לעומתה בעלה לא מכניס כמעט כסף.
האם יש בפוסקים עניין שהיא תשמח את בעלה?
יודגש: מבחינה הלכתית ולא השקפתית או חשיבות הזוגיות.

היא צריכה לשמח אותו בדבר הראוי לאנשים, דהיינו בבשר ויין.

איפה מצאנו שהאשה צריכה לשמח את בעלה (הלכתית)?.

Re: שמירת סוד הקערה עד מתי

פורסם: א' אפריל 28, 2024 2:45 pm
על ידי איתן נוי
גביר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:האם יש עניין לשמור את סימני הקערה עד סיום הסדר או אין עניין כבר לאחר אכילת המרור?

אצל הרבי מליובאוויטש - הקערה עמדה על מקומה עד סוף הסדר.
ואיני יודע אם זה מצד "ענין" כלשהו, או מפני שהעוסקים במלאכת סידור השולחן לא רצו להפריע וכדו'.


באור לציון ח"ג טו יח הביא מבא"ח [פרשת צו אות לב] וכפה"ח [תעג נד ] שיש להשאיר הקערה שלמה עד אחרי אכילת מצה ומרור, והוסיף שם שאף לאחר ברהמ"ז לא יסלק הקערה ותשאר שם בלילה עד סוף הסדר, משמע שיש בזה עניין והמנהג הנ"ל לכאורה היה בדווקא ולא רק משום חשש להפרעה וכיו"ב.

חזק וברוך.
רק תיקון טעות מקור-בכף החיים אות נ"ח (בסופה).
ומן הראוי לוהסיף מ"ש עוד באורל"צ הנ"ל עוד:
"ואף לאחר ברכת המזון לא יסלק את הקערה, ותשאר שם בלילה במשך כל הסדר".
וציין לאורל"צ הנ"ל, ספר "פסח בציון" לגרב"צ מוצפי שליט"א פרק ט"ו סעי' יג.

Re: ושימח את...

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 6:24 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:נשאלתי היום: אשה שרגילה לקנות במשך השנה ככל העולה על ליבה בלי לשאול את בעלה, ולא חסר שם כסף. לעומתה בעלה לא מכניס כמעט כסף.
האם יש בפוסקים עניין שהיא תשמח את בעלה?
יודגש: מבחינה הלכתית ולא השקפתית או חשיבות הזוגיות.

היא צריכה לשמח אותו בדבר הראוי לאנשים, דהיינו בבשר ויין.

איפה מצאנו שהאשה צריכה לשמח את בעלה (הלכתית)?.

לא מצאתי חיוב בהלכות יו"ט וכדו', אבל מצאתי בהלכות אישות שהאשה חייבת לבשל לבעלה ולהגיש לו את האוכל וכו'.
אז בפשטות היא חייבת בסעודה המפסקת דת"ב להגיש לו פת חריבה וביצה קשה לטבל באפר, ובסעודות יו"ט להגיש לו בשר ויין וכו'.

Re: ושימח את...

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 6:40 pm
על ידי איתן נוי
עזריאל ברגר כתב:לא מצאתי חיוב בהלכות יו"ט וכדו', אבל מצאתי בהלכות אישות שהאשה חייבת לבשל לבעלה ולהגיש לו את האוכל וכו'.
אז בפשטות היא חייבת בסעודה המפסקת דת"ב להגיש לו פת חריבה וביצה קשה לטבל באפר, ובסעודות יו"ט להגיש לו בשר ויין וכו'.

שים לב מה כתבת, וזה נכון אך לא זאת שאלתי.
"להגיש" לו. אך אני לא מכיר "חיוב" של אשה ולכה"פ לא כשל האיש, לקנות לבעלה איזה דבר ע"מ לשמחו.
הבעל/האבא לעומת זאת מחוייב לקנות לאשתו ולבניו ולשמחם.

Re: ברכה על עוגת פסח-לדעת הגרע"י זצ"ל

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 6:43 pm
על ידי איתן נוי
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:לפי דעת הגרע"י זצ"ל באופן שמכינים עוגה שרובה קמח תפוח אדמה ומיעוטה שקדים ואגוזים וחפץ בשניהם (אין מי שהוא עיקר או טפל) האם מברך על הרוב כהמשנ"ב, או יברך על שניהם (במקרה זה, יצטרך לברך שתי ברכות חיצוניות ואז יוכל לאכול את העוגה)?

לכאורה כשמערבים כמה פירות וירקות טחונים - באו לכאן פנים חדשות ומברכים שהכל.

אני שואל בכוונה לדעת הרב עובדיה. מאחר ולמשנ"ב בכה"ג מברכים לפי רוב העיסה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 9:31 pm
על ידי עובדיה חן
אדם שהחזיק חמץ בפסח בהיתר בגלל שהיה לו עניין של פיקוח נפש, ונשאר לו חמץ לאחר הפסח, האם מותר לאחר לאכל את החמץ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מאי 01, 2024 7:48 am
על ידי מן הדרום
מי שהרגל ביטל את השלושים על אביו, האם יש לו נפ"מ כלשהי ביום השלושים המקורי ? מדובר באשכנזי

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מאי 01, 2024 8:58 am
על ידי איתן נוי
עובדיה חן כתב:אדם שהחזיק חמץ בפסח בהיתר בגלל שהיה לו עניין של פיקוח נפש, ונשאר לו חמץ לאחר הפסח, האם מותר לאחר לאכל את החמץ?

לא יודע.
בכ"א למה שיהיה מותר. שהרי כל סיבת ההיתר להשאיר, היא עבור חולה וכדו' כדי שיוכל להתקיים ולא יהיה פיקוח נפש. וממילא כשעבר פסח ואין לו צורך בהיתר, כעת יצטרך לאכול רק ממה שנמכר או נאפה לאחר הפסח. כן נראה לי.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מאי 01, 2024 9:05 am
על ידי עזריאל ברגר
מן הדרום כתב:מי שהרגל ביטל את השלושים על אביו, האם יש לו נפ"מ כלשהי ביום השלושים המקורי ? מדובר באשכנזי

שמעתי שאת הענינים הנעשים לע"נ הנפטר שרגילים לעשות עד שלושים - כגון חלוקת ש"ס משניות - עושים עד מלאות שלושים יום ממש, ולא מתחשבים בקיצור האבלות שע"י הרגל.

אפשר לנסות לעיין בשיחותיו של הרבי מליובאוויטש בסביבות ו' חשוון תשכ"ה - יום מלאות ל' יום לפטירת אמו - לראות אם הוא התייחס לכך.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מאי 01, 2024 9:06 am
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:
עובדיה חן כתב:אדם שהחזיק חמץ בפסח בהיתר בגלל שהיה לו עניין של פיקוח נפש, ונשאר לו חמץ לאחר הפסח, האם מותר לאחר לאכל את החמץ?

לא יודע.
בכ"א למה שיהיה מותר. שהרי כל סיבת ההיתר להשאיר, היא עבור חולה וכדו' כדי שיוכל להתקיים ולא יהיה פיקוח נפש. וממילא כשעבר פסח ואין לו צורך בהיתר, כעת יצטרך לאכול רק ממה שנמכר או נאפה לאחר הפסח. כן נראה לי.

הסברא להתיר היא מפני שחמץ שעבר עליו הפסח - קנס הוא.
ומה טעם לקנוס את מי שעשה כל מעשיו כדין?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מאי 01, 2024 9:13 am
על ידי איתן נוי
עזריאל ברגר כתב:הסברא להתיר היא מפני שחמץ שעבר עליו הפסח - קנס הוא.
ומה טעם לקנוס את מי שעשה כל מעשיו כדין?

סברתך נראית בהחלט. כמי ששחטו עבורו בשבת. יפה מאוד.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מאי 01, 2024 11:53 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
עזריאל ברגר כתב:
מן הדרום כתב:מי שהרגל ביטל את השלושים על אביו, האם יש לו נפ"מ כלשהי ביום השלושים המקורי ? מדובר באשכנזי

שמעתי שאת הענינים הנעשים לע"נ הנפטר שרגילים לעשות עד שלושים - כגון חלוקת ש"ס משניות - עושים עד מלאות שלושים יום ממש, ולא מתחשבים בקיצור האבלות שע"י הרגל.

אפשר לנסות לעיין בשיחותיו של הרבי מליובאוויטש בסביבות ו' חשוון תשכ"ה - יום מלאות ל' יום לפטירת אמו - לראות אם הוא התייחס לכך.

יש בזה תשובת יבי"א ח"ז כמדומני וכן בשו"ת וישב הים.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מאי 01, 2024 12:02 pm
על ידי יהודה בן יעקב
מן הדרום כתב:מי שהרגל ביטל את השלושים על אביו, האם יש לו נפ"מ כלשהי ביום השלושים המקורי ? מדובר באשכנזי

כתב בפסקי תשובות אורח חיים סימן תקמח אות ט
ונחלקו הדיעות[30] אם לענין ההליכה לבית הקברות כתום השבעה או השלשים והעמדת מציבה ג"כ נתחשב בזה, כשם שנתקצר דיני אבילות דשבעה או דשלשים מפני הרגל, או שלענין זה יש ללכת דווקא כתום שבעה ימים ושלשים יום מהפטירה, ויש לעשות שאלת חכם.
[30]. בגשה"ח פכ"ט סי' ו' כתב ללכת בגמר דיני האבילות אף על פי שהוא עדיין תוך ז' או שלושים, ומאידך בס' חזון למועד פ"כ בהג' בסוה"ס ללכת בגמר הז' לפטירה או השלושים ולא קודם. וכן משמע קצת מדברי הפוסקים דלקמן סי' תקפ"א אות י"ג.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מאי 01, 2024 1:54 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:
עובדיה חן כתב:אדם שהחזיק חמץ בפסח בהיתר בגלל שהיה לו עניין של פיקוח נפש, ונשאר לו חמץ לאחר הפסח, האם מותר לאחר לאכל את החמץ?

לא יודע.
בכ"א למה שיהיה מותר. שהרי כל סיבת ההיתר להשאיר, היא עבור חולה וכדו' כדי שיוכל להתקיים ולא יהיה פיקוח נפש. וממילא כשעבר פסח ואין לו צורך בהיתר, כעת יצטרך לאכול רק ממה שנמכר או נאפה לאחר הפסח. כן נראה לי.

הסברא להתיר היא מפני שחמץ שעבר עליו הפסח - קנס הוא.
ומה טעם לקנוס את מי שעשה כל מעשיו כדין?

סברתך נראית בהחלט. כמי ששחטו עבורו בשבת. יפה מאוד.

ומאידך - השוחט בשבת בשוגג וכ"ש באונס מקילים בהנאה ממעשיו, משא"כ חמץ שעבר עליו הפסח שאפילו באונס גמור אסור, והשאלה היא האם מחלקים בין אונס לבין פיקוח נפש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' מאי 02, 2024 8:56 am
על ידי מן הדרום
מן הדרום כתב:מי שהרגל ביטל את השלושים על אביו, האם יש לו נפ"מ כלשהי ביום השלושים המקורי ? מדובר באשכנזי


תודה לכל העונים

תקלה-חצי קדיש וברכו

פורסם: ה' מאי 02, 2024 11:35 pm
על ידי איתן נוי
שכח לומר חצי קדיש של יוצר או של לפני ערבית ופתח בברכו. האם יאמר חצי קדיש לאחר שענו הציבור ברכו?

Re: תקלה-חצי קדיש וברכו

פורסם: ו' מאי 03, 2024 12:22 am
על ידי יחף
איתן נוי כתב:שכח לומר חצי קדיש של יוצר או של לפני ערבית ופתח בברכו. האם יאמר חצי קדיש לאחר שענו הציבור ברכו?

בפשטות הקדיש הוא הקדמה לתפילה (שלא יתייאשו ישראל מן הגאולה) וברכו הוא תחילת התפילה ולא שייך לומר אחרי ברכו קדיש (בפרט בערבית שברמבם לא מוזכר כמדומה קדיש וכן בנוסח אשכנז)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' מאי 03, 2024 12:31 am
על ידי מה שנכון נכון
אחר ברכו דינו כאמצע הפרק. סו"ס נד.

Re: תקלה-חצי קדיש וברכו

פורסם: ו' מאי 03, 2024 12:39 am
על ידי חיימקה
איתן נוי כתב:שכח לומר חצי קדיש של יוצר או של לפני ערבית ופתח בברכו. האם יאמר חצי קדיש לאחר שענו הציבור ברכו?

רבבות אפרים חלק ג.pdf
(93.65 KiB) הורד 18 פעמים

ומבואר כפי שכתב הרב משנ"נ - דרק אם לא ענו הציבור ברכו יחזור ויאמר קדיש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' מאי 03, 2024 9:09 am
על ידי עובדיה חן
לומר פרקי תהילים לפני ישתבח האם שפיר עביד?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' מאי 03, 2024 10:59 am
על ידי במסתרים
עובדיה חן כתב:פרקי תהילים לפני ישתבח

עיין עוד
viewtopic.php?t=13733

ראוי לבדוק בפסקי תשובות

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' מאי 05, 2024 12:46 pm
על ידי עובדיה חן
יש שיטות שאם ברך שהחיינו על עשיית סוכה אינו יברך על היו"ט ,ויש לדון לשיטתם ברך שהחיינו ביום ספירת העומר, או ברך שהחיינו על בדיקת חמץ האם ג"כ לא יברך ביו"ט.

השלכת שקיות חמץ לצפרדע

פורסם: א' מאי 05, 2024 3:27 pm
על ידי איתן נוי
השלכת שקיות חמץ לצפרדע באופן שיודע שלא יתפנה קודם החג, האם יש בכך משום לא יראה מאחר וסו"ס יש לו חלק ארנונה גם בצפרדע?

Re: השלכת שקיות חמץ לצפרדע

פורסם: א' מאי 05, 2024 4:25 pm
על ידי הוה אמינא
איתן נוי כתב:השלכת שקיות חמץ לצפרדע באופן שיודע שלא יתפנה קודם החג, האם יש בכך משום לא יראה מאחר וסו"ס יש לו חלק ארנונה גם בצפרדע?

ב"י לא עובר שהרי אין לך הפקר גדול מזה, ומה שמשלם ארנונה על הפינוי לא אחשביה למה שבתוכו לשלו.
אבל איך יהיה מותר לעבור על מצוות ביעור שכבר חלה עליו, ובמקום לשרוף [או לפרר ולזרות לרוח או לים] להניחו ברשות הרבים להפקר סתם?

Re: השלכת שקיות חמץ לצפרדע

פורסם: ב' מאי 06, 2024 6:58 pm
על ידי עזריאל ברגר
הוה אמינא כתב:
איתן נוי כתב:השלכת שקיות חמץ לצפרדע באופן שיודע שלא יתפנה קודם החג, האם יש בכך משום לא יראה מאחר וסו"ס יש לו חלק ארנונה גם בצפרדע?

ב"י לא עובר שהרי אין לך הפקר גדול מזה, ומה שמשלם ארנונה על הפינוי לא אחשביה למה שבתוכו לשלו.
אבל איך יהיה מותר לעבור על מצוות ביעור שכבר חלה עליו, ובמקום לשרוף [או לפרר ולזרות לרוח או לים] להניחו ברשות הרבים להפקר סתם?

מסתמא כוונתו שמניח את החמץ בצפרדע בשעה חמישית או לפניה.

Re: השלכת שקיות חמץ לצפרדע

פורסם: ב' מאי 06, 2024 7:50 pm
על ידי עקביה
הוה אמינא כתב:אבל איך יהיה מותר לעבור על מצוות ביעור שכבר חלה עליו, ובמקום לשרוף [או לפרר ולזרות לרוח או לים] להניחו ברשות הרבים להפקר סתם?

הוא משייר ברשותו כזית חמץ שאותו ישרוף.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מאי 08, 2024 10:52 am
על ידי עובדיה חן
אדם שמכין כסף לחתונת ילדיו , ומניח את זה בקרן השקעות שיתפח, לטווח ארוך האם ניתן להפריש את זה בכספי מעשר ובפשטות מה שהיה נותן בלי זה וודאי אינו יכול אבל מעל היכולת שלו האם ניתן להפריש מכסף מעשר. ומה הדין לגבי גמ"ח מרכזי.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מאי 08, 2024 1:44 pm
על ידי בברכה המשולשת
עובדיה חן כתב:אדם שמכין כסף לחתונת ילדיו , ומניח את זה בקרן השקעות שיתפח, לטווח ארוך האם ניתן להפריש את זה בכספי מעשר ובפשטות מה שהיה נותן בלי זה וודאי אינו יכול אבל מעל היכולת שלו האם ניתן להפריש מכסף מעשר.


למיטב זכרוני נחלקו בזה הפוסקים (כמדוני שיש מהפוסקים (אולי הגריש"א זצ"ל?) שהתיר רק כשהילדים כבר קרובים לגיל ויש מהפוסקים (אולי השבט הלוי זצ"ל?) שהתיר גם קודם.)

Re: השלכת שקיות חמץ לצפרדע

פורסם: ד' מאי 08, 2024 9:47 pm
על ידי איתן נוי
עזריאל ברגר כתב:
הוה אמינא כתב:
איתן נוי כתב:השלכת שקיות חמץ לצפרדע באופן שיודע שלא יתפנה קודם החג, האם יש בכך משום לא יראה מאחר וסו"ס יש לו חלק ארנונה גם בצפרדע?

ב"י לא עובר שהרי אין לך הפקר גדול מזה, ומה שמשלם ארנונה על הפינוי לא אחשביה למה שבתוכו לשלו.
אבל איך יהיה מותר לעבור על מצוות ביעור שכבר חלה עליו, ובמקום לשרוף [או לפרר ולזרות לרוח או לים] להניחו ברשות הרבים להפקר סתם?

מסתמא כוונתו שמניח את החמץ בצפרדע בשעה חמישית או לפניה.


בהחלט מניח קודם סו"ז ביעור.

Re: השלכת שקיות חמץ לצפרדע

פורסם: ד' מאי 08, 2024 9:47 pm
על ידי איתן נוי
הוה אמינא כתב:
איתן נוי כתב:השלכת שקיות חמץ לצפרדע באופן שיודע שלא יתפנה קודם החג, האם יש בכך משום לא יראה מאחר וסו"ס יש לו חלק ארנונה גם בצפרדע?

ב"י לא עובר שהרי אין לך הפקר גדול מזה, ומה שמשלם ארנונה על הפינוי לא אחשביה למה שבתוכו לשלו.
אבל איך יהיה מותר לעבור על מצוות ביעור שכבר חלה עליו, ובמקום לשרוף [או לפרר ולזרות לרוח או לים] להניחו ברשות הרבים להפקר סתם?

זו בדיוק שאלתי, דמאחר וזורק במקום שיש לו חלק-ארנונה,לכאורה לא הוציא עדיין מרשותו.