מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור נפלא בדין ודברים שבין בלק לבלעם בסוף הפרשה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

ביאור נפלא בדין ודברים שבין בלק לבלעם בסוף הפרשה

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' יולי 05, 2012 11:07 pm

כתיב: "ויחר אף בלק אל בלעם, ויספוק את כפיו, ויאמר בלק אל בלעם: לקוב אויבי קראתיך והנה ברכת ברך זה שלוש פעמים. ועתה ברח לך אל מקומך, אמרתי כבד אכבדך והנה מנעך ה' מכבוד. ויאמר בלעם אל בלק: הלא גם אל מלאכיך אשר שלחת אלי דברתי לאמר: אם יתן לי בלק מלא ביתו כסף וזהב לא אוכל לעבור את פי ה' לעשות טובה או רעה מלבי, אשר ידבר ה' אותו אדבר. (במדבר כד,י-יג).
והנה, בפשטות דברי בלעם הם התנצלות על כך שלא מילא את משאלתו של בלק לקלל את עם ישראל, וכן כתב הרמב"ן (בפסוק י"ב) – יעוין שם.
אמנם, שמעתי מדודי שליט"א לבאר באופן אחר, שדברי בלעם אינם התנצלות כלל וכלל, אלא אדרבה - בדברים אלו התכוון בלעם לדרוש מבלק את הממון שהבטיח לו מלכתחילה כדאיתא לעיל (כב,יז), שכן מאחר שמלכתחילה הוא הבהיר לשליחי בלק כי "לא אוכל לעבור את פי ה' לעשות טובה או רעה מלבי" וכי "אשר ידבר ה' אותו אדבר" אזי אם בכל זאת הזמינו בלק הרי שהיה זה על דעת כן שיתכן ובסופו של דבר בלעם יברך את עם ישראל, ועל כן על בלק להעניק לו את הממון שהבטיח לו מלכתחילה.
ומצאתי חיזוק לכיוון זה בפירוש רבינו יוסף בכור-שור שמפרש את דברי בלק כהודעה על כך שאין בכוונתו לתת לבלעם מאומה, וז"ל: "ועתה ברח לך אל מקומך" – "ברח" לשון מהירות וקלות כמו "ברח דודי ודמה לך לצבי" (שיר-השירים ח,יד), "אמרתי כבד אכבדך" – שתחזור לארצך כבד במקנה בכסף ובזהב שאתן לך, אבל עתה יכול אתה לברוח ולילך במהירות – שלא תשא עמך כלום שלא אתן כלום, ועכשיו "הנה מנעך ה' מכבוד" - שאפילו שום כבוד לא אעשה לך, עכ"ל, וזה מתיישב היטב עם הדברים הנ"ל.
אמנם, יש לעיין לפי זה מדוע באמת סירב בלק לתת לבלעם את הממון אשר הבטיח לו – והרי טענת בלעם טענה צודקת היא לכאורה?
ותירץ דודי שליט"א, דהנה לכשנדייק נמצא שבלעם שינה כאן בלשונו ממה שאמר לשליחי בלק כדאיתא לעיל (כב,יח), שכן לעיל כתיב - "ויען בלעם ויאמר אל עבדי בלק: אם יתן לי בלק מלוא ביתו כסף וזהב לא אוכל לעבור את פי ה' אלוקי לעשות קטנה או גדולה", ואילו כאן הוא משנה בלשונו ואומר לבלק - "הלא גם אל מלאכיך אשר שלחת אלי דברתי לאמר: אם יתן לי בלק מלא ביתו כסף וזהב לא אוכל לעבור את פי ה' לעשות טובה או רעה מלבי", ויש לעיין מדוע שינה בלעם בלשונו, וכבר עמד על כך הנצי"ב ב'העמק דבר' על אתר – יעוין שם.
ונראה לבאר, שבלעם מעולם לא העלה על דעתו שיתכן שהקב"ה יבזה אותו עד כדי כך שיכריח אותו לברך את עם ישראל, אלא הוא חשב שלכל היותר הקב"ה לא יסכים לכך שהוא יקלל את עם ישראל קללה "גדולה" אלא רק קללה "קטנה", ועל כן הוא אמר לשליחי בלק לשון זו, ולפי זה נמצא שבלק מעולם לא הזמינו על דעת כן שיתכן ובסופו של דבר הוא יברך את עם ישראל, וברור אם כן שהוא איננו חייב לשלם לו מאומה. אכן, זו גופא הסיבה לכך שרמאי זה שינה כאן בלשונו ואמר "טובה או רעה" - שכן לשון זו כן מתייחסת לאפשרות שהוא יברך את עם ישראל ויעשה להם בכך "טובה", ונמצא לפי זה שבלק כן הזמינו על דעת כן שיתכן ובסופו של דבר הוא יברך את עם ישראל, ואם כן חייב בלק לשלם לו את כל מה שהבטיח לו.
ודברי פי חכם חן.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ביאור נפלא בדין ודברים שבין בלק לבלעם בסוף הפרשה

הודעהעל ידי לייטנר » א' יולי 08, 2012 2:36 pm

ארי שבחבורה כתב:לעיל כתיב - "ויען בלעם ויאמר אל עבדי בלק: אם יתן לי בלק מלוא ביתו כסף וזהב לא אוכל לעבור את פי ה' אלוקי לעשות קטנה או גדולה", ואילו כאן הוא משנה בלשונו ואומר לבלק - "הלא גם אל מלאכיך אשר שלחת אלי דברתי לאמר: אם יתן לי בלק מלא ביתו כסף וזהב לא אוכל לעבור את פי ה' לעשות טובה או רעה מלבי", ויש לעיין מדוע שינה בלעם בלשונו, וכבר עמד על כך הנצי"ב ב'העמק דבר' על אתר – יעוין שם.


עיין ב'מאור ושמש' שם.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: ביאור נפלא בדין ודברים שבין בלק לבלעם בסוף הפרשה

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » א' יולי 08, 2012 3:59 pm

ארי שבחבורה כתב:כתיב: "ויחר אף בלק אל בלעם, ויספוק את כפיו, ויאמר בלק אל בלעם: לקוב אויבי קראתיך והנה ברכת ברך זה שלוש פעמים. ועתה ברח לך אל מקומך, אמרתי כבד אכבדך והנה מנעך ה' מכבוד. ויאמר בלעם אל בלק: הלא גם אל מלאכיך אשר שלחת אלי דברתי לאמר: אם יתן לי בלק מלא ביתו כסף וזהב לא אוכל לעבור את פי ה' לעשות טובה או רעה מלבי, אשר ידבר ה' אותו אדבר. (במדבר כד,י-יג).
והנה, בפשטות דברי בלעם הם התנצלות על כך שלא מילא את משאלתו של בלק לקלל את עם ישראל, וכן כתב הרמב"ן (בפסוק י"ב) – יעוין שם.
אמנם, שמעתי מדודי שליט"א לבאר באופן אחר, שדברי בלעם אינם התנצלות כלל וכלל, אלא אדרבה - בדברים אלו התכוון בלעם לדרוש מבלק את הממון שהבטיח לו מלכתחילה כדאיתא לעיל (כב,יז), שכן מאחר שמלכתחילה הוא הבהיר לשליחי בלק כי "לא אוכל לעבור את פי ה' לעשות טובה או רעה מלבי" וכי "אשר ידבר ה' אותו אדבר" אזי אם בכל זאת הזמינו בלק הרי שהיה זה על דעת כן שיתכן ובסופו של דבר בלעם יברך את עם ישראל, ועל כן על בלק להעניק לו את הממון שהבטיח לו מלכתחילה.

כעת הראוני שכבר כתב כן ה'אור החיים' על אתר, וז"ל:
...וסתר בלעם טענתו כי שקר בפיו - "הלא גם אל מלאכיך וגו' דברתי וגו'", פירוש, ואעפ"כ סברת וקבלת ושלחת לי "כי כבד אכבדך"...

ויעו"ש עוד.

נהנה מהאוצר
הודעות: 216
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: ביאור נפלא בדין ודברים שבין בלק לבלעם בסוף הפרשה

הודעהעל ידי נהנה מהאוצר » א' יולי 08, 2012 5:40 pm

לייטנר כתב:
ארי שבחבורה כתב:לעיל כתיב - "ויען בלעם ויאמר אל עבדי בלק: אם יתן לי בלק מלוא ביתו כסף וזהב לא אוכל לעבור את פי ה' אלוקי לעשות קטנה או גדולה", ואילו כאן הוא משנה בלשונו ואומר לבלק - "הלא גם אל מלאכיך אשר שלחת אלי דברתי לאמר: אם יתן לי בלק מלא ביתו כסף וזהב לא אוכל לעבור את פי ה' לעשות טובה או רעה מלבי", ויש לעיין מדוע שינה בלעם בלשונו, וכבר עמד על כך הנצי"ב ב'העמק דבר' על אתר – יעוין שם.


עיין ב'מאור ושמש' שם.


מכיון שהעירו כאן על שינוי הלשון בין הפעם אכתוב את אשר עלה בדעתי לבאר דבר זהואשר נראה לומר בזה, שבתחילה כוונת בלעם היתה שהוא יקלל את ישראל, ואמר לשרי מואב, שאין הוא יכול לקלל קללה גדולה או קטנה אלא רק כפי מה שיצונו ה', אבל היה ברירא ליה הדבר שיצליח לשכנע את ה' שירשה לו לקללם, אם מפני שהוא יזכיר עוונותיהם ועל ידי כך תחול עליהם קללה ממילא, וכן משום שידע לכוין את השעה. ולכן אמר להם שהקללה הקטנה או הגדולה שהוא יצליח לקלל לא תלויה בו אלא במה שיורהו ה'. אבל לאחר שראה שאין רצון ה' לקלל את ישראל אלא לברכם, אמר לבלק, 'לא אוכל לעבור את פי ה' לעשות טובה' שרצון ה' הוא להיטיב לבני ישראל ואני לא יכול לעבור על רצונו. וכן איני יכול לקללם שאני לא יכול לעשות 'רעה מלבי', כי אף שכך הוא רצוני [וכתרגום אנוקלוס, 'מרעותי'] אין ביכולתי לעשות כן. וכן מוכח מניקוד הטעמים ששני דברים נפרדים הם, שמתחת לתיבת טובה יש תביר, ואחר כך או רעה מלבי הטעמים הם מרכא טפחא אתנחתא. וניחא היטב שתחילה אמר לא אוכל לעבור על פי ה' לעשות טובה, שרצון ה' לעשות טובה, ולא אוכל לעבור עליו. ואחר כך אמר גם לא אוכל לעשות רעה מלבי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 161 אורחים