מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השימוש בקולר בשבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

השימוש בקולר בשבת

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' אוגוסט 26, 2012 1:48 am

בקצרה: קולר, מכשיר לשתיית מים קרים, מה אופן פעולתו, וממילא מה דינו בשבת.
האם הוצאת מים ממנו מפעילה חשמל?
נערך לאחרונה על ידי גאולה בקרוב ב א' אוגוסט 26, 2012 8:00 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: השימוש בקולר בשבת

הודעהעל ידי יאיר » א' אוגוסט 26, 2012 1:58 am

http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=7888
קולר בשבת
מתוך: שבת ומועד » שבת פורסם בי"ח בסיוון התשס"ב

האם מותר לישתמש במכשיר קולר בשבת (מכשיר המקרר מיים)
והאם מותר להישתמש בקולר הזה של מי עדן ונביעות?

בברכת כהנים
אלעד חוזינוב


התשובה:
מאת: הרב ישראל רוזן, מכון צומת

http://www.zomet.org.il - אתר מכון צומת

בגלל הימצאות מים חמים במיתקני הבאר הביתיים מכון צומת אוסר כליל את השימוש בהם בכלל, ללא אבחנה באיזה צד.
בצד החם האיסור הוא דאורייתא והציבור יטעה ולא יבחין ולכן איננו נותנים יד להיתר חלקי, להבחין בין מים חמים לקרים, שלא ישמר.
יתר על כן, פנינו לחברות מי עדן ונביעות והצענו סידור שבת למים הקרים (למניעת השפעת הטרמוסטט אפי' למהדרין, וכמובן במצב 'שבת' הצד החם יושבת כליל (ואפי' הצענו סידור הלכטכני מורכב גם למים החמים) ונענינו כי אין דרישה מקרב הציבור הדתי ולא שמעו על בעיה.
יש שהביאו אלינו את המתקן (בעצם לירושלים, לפי תיאום עם אנשי המח' הטכנולוגית( 02-9931442) וסידרנו להם במחיר של 600 700 ש"ח.
גם ביו"ט איננו מתירים כי השאלה היא לא רק בישול המים אלא הפעלת החמימום החשמלי באמצעות הטרמוסטט.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: השימוש בקולר בשבת

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' אוגוסט 26, 2012 3:06 am

הבנתי כי המים הקרים דינם כמקרר, שאם המכשיר עובד מותר, ואם לא עובד תלוי במחלוקת הפוסקים אם מותר לפתוח מקרר שאינו עובד, כמובן שאין לסמוך על דבריי למעשה כלל

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: השימוש בקולר בשבת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 26, 2012 10:41 am

גם אם המכשיר יובד, יש מחמירים הן במקרר והן בקולר (ויש על כך חוברת שחיבר ת"ח מופלג שליט"א)

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: השימוש בקולר בשבת

הודעהעל ידי אליהוא » ב' אוגוסט 27, 2012 2:25 am

כדברי הרב היא שיחתי כ"כ בשש"כ, אמנם לענ"ד הקלושה הוא טעות גדולה שהרי הגרשז"א בהתרו למקרר מצרף להתר גם מה שהוא פס"ר דלא ניח"ל [וכידוע מטעם זה התיר הגר"ש זליג מבריסק], אבל במכשיר מים קרים הרי הוא חפץ שיכנסו עוד מים ויתקררו גם הם, וניח"ל גמור הוא ואסור. ומצוה לפרסם לאפרושי מאיסורא.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: השימוש בקולר בשבת

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' ספטמבר 02, 2012 2:56 am

אני משער שכוונתך לשש"כ הישן
ואם הגרש"ז לא תיקן במילואים
אם כן מה לך להקשות סתירה בדבריו?

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: השימוש בקולר בשבת

הודעהעל ידי אליהוא » ב' ספטמבר 03, 2012 1:41 am

למרות שהגרש"ז עבר על כל הספר מ"מ יש הבדל בין מחבר לבין מי שעבר על ספר, והראיה השינויים הנוספים שעשה המחבר במהדורה החדשה.
מ"מ עיינתי שוב במנחת שלמה וראיתי שלא כתב להדיא דמצרף גם הא דהוי פס"ר דלא ניח"ל, אך ודאי לדידן יש לצרף למשקל הדברים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: השימוש בקולר בשבת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ספטמבר 03, 2012 10:39 am

אני לא יודע באיזה קולר בדיוק מדובר כאן, אבל אני מכיר כאלה שאין ידוע בכלל אם הם עובדים או לא (להבדיל ממקרר שבו ניכרת פעולת המנוע) כך שיש גם צד הפוך שאינו יודע אם יופעל הקולר מחמת הוצאת המים משום השאלה אולי הוא כבר עובד בלאו הכי. (ואז יש לדון אי הווה דבר שאין מתכוון או ספק פסיק רישיה שהוא מחלוקת האחרונים)

בכלל למה במקרר זה פסיק רישיה דלא ניחא ליה? הלא לא בשבת ניחא ליה שיופעל? ואם הכוונה שלא ניחא ליה שיהיו ניצוצות, (כי הגרש"ז לא חשש בעצם לבונה כדעת החזו"א אלא רק לניצוצות היוצאים בפעולת המנוע) מאי נפ"מ בזה בין המקרר לקולר?

(חשבתי שאולי כוונתך שלא ניחא ליה כל העניין שנכנס אויר חם ומתחממים הדברים ועתה הוא צריך שיתקררו, משא"כ כאן שרוצה שיבואו עוד מים ויתקררו, אבל איני יודע למה אתה מדמה את זה ואיפה שמענו כזה לא ניחא ליה?)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: השימוש בקולר בשבת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ספטמבר 03, 2012 10:47 am

בכל מקרה מה שמכון צומת טוען שיש לגזור קרים אטו חמים, זה מהווה אולי סיבה צודקת לכך שהם לא נותנים הכשר לזה, אבל כמובן באופן מעשי כל אחד לגבי השתמשותו לא כפוף לגזירה הזאת.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: השימוש בקולר בשבת

הודעהעל ידי מורה צדק » ב' ספטמבר 03, 2012 11:21 pm

מי גוזר קרים אטו חמים?
אין לנו הכח לגזור גזרות בזמנינו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 348 אורחים