מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בירור הנהגת הגר"א

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

בירור הנהגת הגר"א

הודעהעל ידי גילוי » ו' אוגוסט 09, 2013 5:22 pm

כתב בעל "פאת השולחן", אירע שאחד הגבאים שהיה אמור להעביר לו מלגה קבועה מן הקהל, היה גונב אותה לעצמו: ולא הגיד הגאון לשום אדם וסבל כל כך דוחק עד שאשתו הצדקנית עם בניו הקטנים לא היה להם במה להחיות נפשם, ובאתה לפניו וצוה לה שתלך עם בניה הקטנים לשכנים שלו בזמן אכילה ודרך הקטנים מבקשים לאכול כשרואין אחרים אוכלים ויתנו להם. ולא רצה לגלות ענין שנפסק נתינות הסיפוק, מבטחונו השלם, ושלא יבויש אדם על ידו, עד שחלה השמש ונטה למות והתודה בפני כל כי כמה שנים במספר שלא נתן לו סיפוקו הנשלח על ידו, ומת השמש הנז'. וכגון דא שרי למקרי לרבינו חסיד וקדוש.

אין מלים בפי כדי לתאר את את התימה שיש לי בהנהגה זו, ואשמח לדעת פיתרון להנהגה זו.
נערך לאחרונה על ידי גילוי ב ו' אוגוסט 09, 2013 6:23 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: העדפת כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו ובניו

הודעהעל ידי תוכן » ו' אוגוסט 09, 2013 5:36 pm

תאזן את סולם הערכים שלך עם אלה של הגר"א ואז לא תצטרך פתרון, אלא קושיא מעיקרא ליכא.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי דניאל » ש' אוגוסט 10, 2013 10:29 pm

אכן לשון השואל איננה ראויה ומ"מ תורה וללמוד אנו צריכים. למה כך ראוי לנהוג?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' אוגוסט 10, 2013 10:59 pm

וכי תמר אינה מקור מספיק?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ש' אוגוסט 10, 2013 11:21 pm

השאלה לא מובנת בכלל. אשתו של הגר"א היתה צדקת גדולה וכמו שכתב על מצבתה, וברור שאם היה אומר לה העניין היתה מסכימה למעשהו. ולקטנים הרי לא נגרם כל נזק מחמת העצה.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי גילוי » ש' אוגוסט 10, 2013 11:23 pm

אפרקסתא דעניא כתב:וכי תמר אינה מקור מספיק?


תמר יזמה את כל מעשה יהודה והיא הגורמת לטעות יהודה ולביזיונו ברבים אילו.. ומה עניין זה לגנב הארור?

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי גילוי » ש' אוגוסט 10, 2013 11:28 pm

אוצר החכמה כתב:השאלה לא מובנת בכלל. אשתו של הגר"א היתה צדקת גדולה וכמו שכתב על מצבתה, וברור שאם היה אומר לה העניין היתה מסכימה למעשהו. ולקטנים הרי לא נגרם כל נזק מחמת העצה.


א' אני לא מסכים עם דבריך, ברור שהילדים הקטנים סבלו מהעניות
ב' החידוש בהנהגת הגר"א אפילו אם רק הוא היה הסובל היחידי, אין מצוה להיות "פראייר".
ג' לכ' הגר"א מכשיל את הגנב ואף אם מוחל על כספו מ"מ הגנב עובר על מתכוון לאכול וכו', וא"כ לטובת הגנב יש לביישו ולמנוע ממנו לחטוא.
ד' לכ' אין בזה מידת יושר עם בני הקהילה שתרמו ממיטב כספם לכלכת הגר"א.

אין אדם אוסר
הודעות: 102
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 8:32 pm
יצירת קשר:

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי אין אדם אוסר » א' אוגוסט 11, 2013 12:02 am

עירובין כב. רבא אמר: במי שמשים עצמו אכזרי על בניו ועל בני ביתו כעורב. כי הא דרב אדא בר מתנא הוה קאזיל לבי רב, אמרה ליה דביתהו: ינוקי דידך מאי אעביד להו? אמר לה: מי שלימו קורמי באגמא?

זה גבי איך לא טיפל בבניו ועי' בצילום למטה:

.
קבצים מצורפים
ללא שם.jpg
ללא שם.jpg (105.45 KiB) נצפה 8518 פעמים

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי גילוי » א' אוגוסט 11, 2013 12:20 am

אין אדם אוסר כתב:עירובין כב. רבא אמר: במי שמשים עצמו אכזרי על בניו ועל בני ביתו כעורב. כי הא דרב אדא בר מתנא הוה קאזיל לבי רב, אמרה ליה דביתהו: ינוקי דידך מאי אעביד להו? אמר לה: מי שלימו קורמי באגמא?

זה גבי איך לא טיפל בבניו ועי' בצילום למטה:

.


הנ"ל מדובר במי שאין לו כסף, אבל לא במי שיש לו כסף ומאפשר לגנוב את כל כספו.

מבקש לדעת
הודעות: 363
הצטרף: ה' ספטמבר 15, 2011 4:46 am

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי מבקש לדעת » א' אוגוסט 11, 2013 1:14 am

בס"ד
לפי סגנון השאלה לא נראה שהשואל היה שואל את אותה השאלה עם אותו הנוסח על הבעש"ט הקדוש ע"ה.
מענין שמעולם לא שמענו על הנהגה זו של הגר"א אי מי ש"שאל" ואע"פ שתמיד אפשר לומר ו'לתרץ', אבל יש תירוצים על שאלות ולא תירוצים על תירוצים.
עצם הצגת שאלה זו בפורום זה הוא בושה וזלזול נורא וחמור באדם שא"א לצייר אפשרות גדולתו.
ומעניין שיש לשואל מדי הרבה "שאלות" על אדוננו הגר"א ז"ל.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי תוכן » א' אוגוסט 11, 2013 3:48 am

גילוי כתב:
אוצר החכמה כתב:השאלה לא מובנת בכלל. אשתו של הגר"א היתה צדקת גדולה וכמו שכתב על מצבתה, וברור שאם היה אומר לה העניין היתה מסכימה למעשהו. ולקטנים הרי לא נגרם כל נזק מחמת העצה.


א' אני לא מסכים עם דבריך, ברור שהילדים הקטנים סבלו מהעניות
ב' החידוש בהנהגת הגר"א אפילו אם רק הוא היה הסובל היחידי, אין מצוה להיות "פראייר".
ג' לכ' הגר"א מכשיל את הגנב ואף אם מוחל על כספו מ"מ הגנב עובר על מתכוון לאכול וכו', וא"כ לטובת הגנב יש לביישו ולמנוע ממנו לחטוא.
ד' לכ' אין בזה מידת יושר עם בני הקהילה שתרמו ממיטב כספם לכלכת הגר"א.


א. כנראה שאפילו אם הילדים סבלו עדיין עדיף לא לבייש את הגנב.

ב. אין מצוה להיות "פרייאר" אבל עדיין אין היתר לבייש את הגנב.

ג. הגר"א לא הכשיל את הגנב. וכנראה שהגר"א היה סבור שעבודת המדות שלו עדיף על תיקון חבירו.

ד. כנראה שהגר"א סבור שעדיין אסור היה לבייש את הגנב.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוגוסט 11, 2013 8:30 am

מעיקרא חשבתי שהשאלה על חיוביו לאשתו וע"ז השבתי אבל כמו שאתה מציג את השאלה עכשיו
א. למה לתמר היה "חיוב להיות פראיירית"
ב. לא שמת לב למילים מבטחונו השלם והיינו שהגר"א בתוקף בטחונו היה ברור לו שהקב"ה יפרנס אותו באותה מידה בין אם יתלונן על הגבאי בין אם לא. זה מסתבר שעונה גם על השאלה בילדיו ואולי גם באשתו. (באשתו יש לדון אם היתה מסרבת לזה, אם זה סותר את חיובי הכתובה (שהרי היה תמיכה ויש בזה הרבה פרטים לדון כברור למעיין) ואם כן יש עוד לדון אם עניין הבטחון שייך בזה במי שבאמת זה בטחונו)

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי יתר10 » א' אוגוסט 11, 2013 10:38 am

מבקש לדעת כתב:בס"ד
לפי סגנון השאלה לא נראה שהשואל היה שואל את אותה השאלה עם אותו הנוסח על הבעש"ט הקדוש ע"ה.
מענין שמעולם לא שמענו על הנהגה זו של הגר"א אי מי ש"שאל" ואע"פ שתמיד אפשר לומר ו'לתרץ', אבל יש תירוצים על שאלות ולא תירוצים על תירוצים.
עצם הצגת שאלה זו בפורום זה הוא בושה וזלזול נורא וחמור באדם שא"א לצייר אפשרות גדולתו.
ומעניין שיש לשואל מדי הרבה "שאלות" על אדוננו הגר"א ז"ל.

תנוח דעתך, כל ענינו של ניק זה לאחרונה הוא 'פרובוקציה' כפי שיעידון אשכולותיו המתנוססים לתפארה בבית המדרש, החל בגר"ע יוסף וכלה בהכופר בגימטריא, סידנא דארעא חד הוא לעורר ניקים מרבצם ולגרום ל'אקשן'

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי גילוי » א' אוגוסט 11, 2013 11:24 am

אוצר החכמה כתב:
א. למה לתמר היה "חיוב להיות פראיירית"


כבר עניתי לעיל שאין קשר בין תמר לגבאי הפושע
נערך לאחרונה על ידי גילוי ב א' אוגוסט 11, 2013 12:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוגוסט 11, 2013 12:03 pm

ההסבר שלך הוא סיבה מדוע אדם לא מחוייב לעשות את מה שעשתה תמר כשהונו אותו אלא מותר לו לומר, מותר לי לגלות את עוולתו ואפילו שיולבנו פניו, אבל זו אינה סברא שמחייבת את האדם לעשות את זה ולהלבין פני חבירו וע"ז יש מקום ללמוד מתמר.
שים לב שברור מדברי הפאת השולחן שהוא אינו חיוב גמור אלא חסידותו של רבינו.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי גילוי » א' אוגוסט 11, 2013 12:56 pm

אוצר החכמה כתב:ההסבר שלך הוא סיבה מדוע אדם לא מחוייב לעשות את מה שעשתה תמר כשהונו אותו אלא מותר לו לומר, מותר לי לגלות את עוולתו ואפילו שיולבנו פניו, אבל זו אינה סברא שמחייבת את האדם לעשות את זה ולהלבין פני חבירו וע"ז יש מקום ללמוד מתמר.
שים לב שברור מדברי הפאת השולחן שהוא אינו חיוב גמור אלא חסידותו של רבינו.


קשה לי לחזור על דברים פשוטים, לא הבנתי כלל היאך אפשר ללמוד מתמר לנידון דידן, אחרי שאתה מסכים שהמקים חלוקים?
[יפה הערת, שהחילוק הברור מתמר לנידון דידן, מבואר להדיא בדברי הפאת השלחן עצמו]

בכור שטן
הודעות: 37
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:24 am

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי בכור שטן » ו' אוגוסט 16, 2013 3:32 pm

עם עקש תתעקש
מרחק הכותב מרבינו הגר"א כמרחק שנות אור, ולא יכול להבין את עוצם בטחונו השלם בקב"ה שיספיק לו צרכיו בדרך אחרת, כמו שמסתמא קרה, ולא יכול להבין שאצל רבינו הגר"א היו כל עניני העוה"ז רעב ומחסור וכו' כאין וכאפס לעומת מידת חסידות אחת וחשש רחוק, ולכן אינו יכול להבין.
וכבר היה מעשה בב"א שבא לוילנא לברר על אודות גניבה שגנוב ממנו את כל הנדוניה והתפלא רבינו הגר"א על מי ממשפחתו שיבטל תורה בשביל ממון.
לעצם המידת חסידות שבדבר, כנראה דהשמש היה גם הוא עני מרוד ואל תבוז לגנב, וגם אם היה נודע היו מפטרים אותו ממשרתו ולא היה מוצא פרנסה אחרת, וחיי משפחתו תלויים בו, וכנראה סבר הגר"א שיענש יותר ממה שמגיע על פי דין, וכמובן שזה מידת חסידות, ומתי יגיעו מעשי למעשי אבותי.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי גילוי » א' אוגוסט 18, 2013 1:28 am

בכור שטן כתב:עם עקש תתעקש
מרחק הכותב מרבינו הגר"א כמרחק שנות אור, ולא יכול להבין את עוצם בטחונו השלם בקב"ה שיספיק לו צרכיו בדרך אחרת, כמו שמסתמא קרה,

האם אתה לא מאמין לתלמידו של הגר"א בעל הפאת השלחן? הרי הוא כותב שלא היה בבית הגר"א פת לאכול, וילידיו היו צריכים להתבזות לאכול אצל שכניהם.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: הגר"א העדיף את כבודו של הגבאי הפושע על מחייתם של אשתו וב

הודעהעל ידי גילוי » א' אוגוסט 18, 2013 1:31 am

בכור שטן כתב:עם עקש תתעקש,,, כנראה דהשמש היה גם הוא עני מרוד ואל תבוז לגנב, וגם אם היה נודע היו מפטרים אותו ממשרתו ולא היה מוצא פרנסה אחרת, וחיי משפחתו תלויים בו, .

הפאת השלחן לא סיפר את כל הסיפור הנוגע ללב שכתבת, וז"ל "שלא יבויש אדם על ידי".

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: בירור הנהגת הגר"א

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' אוגוסט 18, 2013 2:54 am

אשכול כזה צריך להיות עם כותרת ראויה:
תימה גדולה ועצומה על הנהגת הגר"א

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: בירור הנהגת הגר"א

הודעהעל ידי גילוי » א' אוגוסט 18, 2013 3:20 am

אוהב אוצר כתב:אשכול כזה צריך להיות עם כותרת ראויה:
תימה גדולה ועצומה על הנהגת הגר"א


אין אני הבעלים של כותרת האשכול.....


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים