הודעהעל ידי מי שאמר » א' נובמבר 03, 2013 9:44 am
אכן כך, הרב דניאל. הרעיון, שמשה רבינו ע"ה אמר כך ובצלאל אמר כך, נמצא בגמ' בברכות שם, אך ברש"י שלנו יש הוספה אמר לו כך שמעתי וכו' ועל זה כתבו הרבה מפרשים כמו האמרי שפר בזה"ל ויש קצת נוסחאות שאין כתוב בהן כי משה צווה לבצלאל וכו', כמו כן עיין לבוש שכתב חלילה חלילה שישכח משה דברי השי"ת ורבו המפרשים שהאריכו בכוונת דברי רש"י בחומש. ואכן לא דייקתי, ועל החלק שיש בברכות לית מאן דפליג שמקורו הוא בגמ' ברכות הנ"ל. השאלה היא, לגבי ההוספה שיש ברש"י ועל זה כתבו כמה מפרשים שהיא הוספה מאוחרת.
ומה שכתבתי להקשות כבר עמד על זה הצל"ח הפני יהושע שכבת בזה"ל ומאמר זה תמוה וכו'.
כן נראה לי נכון בעזה"י. ובהמשך שם. ... ואף דבצלאל לא אמר למשה האי טעמא דמעלין בקדש, היינו שאין זה כבוד למשה לומר שטעה במילתא דתליא בסברא מצד הדין וחיוב ואפשר דהוי כמורה הלכה בפני רבו מש"ה אמר בדרך חכמה בלשון דרך ארץ לומר שאף אם יהיה כדבריך שבענין קדימת המלאכה אין סדר כלל או ששקולים הם אפ"ה מצד דרך ארץ יש להקדים המשכן. דבלא"ה הך מילתא דלהיכן אכניסם לישנא בעלמא היא דקאמר ליה לפי דרך ארץ שהרי לפי האמת לא היה באפשר לבצלאל להכניס כל כלי וכלי מיד לאחר גמרו לתוך המשכן שהרי לא הוקם המשכן כלל עד אחד בניסן שנשלם כל המלאכה ושום אדם לא היה יכול להקימו כי אם משה בעצמו כדכתיב הוקם המשכן והיינו בסיוע הקב"ה כדאיתא במדרש ובכמה דוכתי, אלא על כרחך כדפרישית דמצד דרך ארץ בעלמא אמר ליה כן שיש להקדים המשכן שעשוי להכניס בו הכלים בזמנן כן נראה לי ודו"ק