מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי אמסטרדם » א' מרץ 16, 2014 10:43 pm

בברכה המשולשת כתב:
אמסטרדם כתב:
איש רגיל כתב:כל צורך של אדם מתיר לבטל תורה, אכילה, שתי' ושינה. ואף צרכים פחות דחופים כטיול וכד'.

היה ראוי לפתוח אשכול [תורני] מיוחד ע"ז.
מסתמא נתכוונת לד' הפמ"ג באו"ח ש"ז, ואהא"ז הל' מלכים.


ויעויין מש"כ בזה מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ (מצוי באוצר)

מזכי הרבים מתבקשים להעלות לכאן תשובה הנ"ל.
ייש"כ!

רוצה ללמוד
הודעות: 77
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 8:42 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי רוצה ללמוד » ה' מרץ 20, 2014 8:24 pm

אתרוג של תרומה טמאה פסול.
על אף ש(לרוב הראשונים) רק מעשר דגן תירוש ויצהר זה דאורייתא, וא"כ אם אין לו אתרוג אחר מבטל מצווה דאורייתא (ביום הא') בגלל דין דרבנן

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי מיללער » ה' מרץ 20, 2014 10:57 pm

רוצה ללמוד כתב:אתרוג של תרומה טמאה פסול.
על אף ש(לרוב הראשונים) רק מעשר דגן תירוש ויצהר זה דאורייתא, וא"כ אם אין לו אתרוג אחר מבטל מצווה דאורייתא (ביום הא') בגלל דין דרבנן

ראה פה:
viewtopic.php?p=164386#p164386
שכבר דנו לענין אתרוג של דמאי כיוצא בזה

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אפריל 29, 2014 11:06 am

הידור מצוה במצוה דרבנן.
באג"מ (או"ח ח"א סי' קפז) כתב שזה קלי ואנוהו - התנאה לפני במצוות הוא דין דאורייתא אף במצוות דרבנן, 'אף שעצם המעשה אינו דאורייתא אבל אחרי שעושה זה לקיום איזה מצוה ומנהג שהוא נחשב לכבוד שמים הוא קפידת התורה שיהיה בואנוהו'.

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ג' אפריל 29, 2014 2:34 pm

שמנו של גיד הנשה אסור באכילה מדרבנן ולכן בקרבן אין לאכלו ואע"ג דמותירו אינו חייב מדין נותר

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי צולניק » ג' אפריל 29, 2014 2:50 pm

ארי במסתרים כתב:שמנו של גיד הנשה אסור באכילה מדרבנן ולכן בקרבן אין לאכלו ואע"ג דמותירו אינו חייב מדין נותר


בענין זה כבר כתב המנחת חינוך (מצוה ח אות ב) שאי"ז מחמת האיסור דרבנן אלא כלל הוא שכל שהמניעה לאכול אינה מחמת עצלות אלא חסרון בגוף החתיכה כעצמות וקרנים וכו' אין בזה איסור נותר.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אפריל 29, 2014 3:22 pm

צולניק כתב:
ארי במסתרים כתב:שמנו של גיד הנשה אסור באכילה מדרבנן ולכן בקרבן אין לאכלו ואע"ג דמותירו אינו חייב מדין נותר


בענין זה כבר כתב המנחת חינוך (מצוה ח אות ב) שאי"ז מחמת האיסור דרבנן אלא כלל הוא שכל שהמניעה לאכול אינה מחמת עצלות אלא חסרון בגוף החתיכה כעצמות וקרנים וכו' אין בזה איסור נותר.

זה לא סותר כלום את דברי הרב ארי במסתרים. תכלס, נמצא שדין דרבנן גרם לשינוי הדין מדאורייתא.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי צולניק » ג' אפריל 29, 2014 3:27 pm

איש רגיל כתב:
צולניק כתב:
ארי במסתרים כתב:שמנו של גיד הנשה אסור באכילה מדרבנן ולכן בקרבן אין לאכלו ואע"ג דמותירו אינו חייב מדין נותר


בענין זה כבר כתב המנחת חינוך (מצוה ח אות ב) שאי"ז מחמת האיסור דרבנן אלא כלל הוא שכל שהמניעה לאכול אינה מחמת עצלות אלא חסרון בגוף החתיכה כעצמות וקרנים וכו' אין בזה איסור נותר.

זה לא סותר כלום את דברי הרב ארי במסתרים. תכלס, נמצא שדין דרבנן גרם לשינוי הדין מדאורייתא.


'טכנית' הדין דרבנן הוביל לשינוי בדין דאורייתא, אך אין זה שייך לתוקף דינים דרבנן או לכך שרבנן קבעו שדבריהם ישפיעו גם על הדאורייתא, הכל עיקרו שמה שאדם לא אוכל מכל סיבה שהיא אינו נעשה נותר.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אפריל 29, 2014 3:46 pm

ברוב המקרים פה באשכול, הדין דרבנן השפיע על הדין דאורייתא רק 'טכנית', במקרים מעטים מאד רבנן תקנו לשנות את הדין דאורייתא.
אאל"ט היה את הדוגמא של ראשו ורובו בסוכה ושולחנו בתוך הבית, ועוד דוגמא בדומה לזה שאיני מצליח להזכר מהי.

זנב לשועלים
הודעות: 169
הצטרף: ו' אוגוסט 30, 2013 2:20 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי זנב לשועלים » ג' אפריל 29, 2014 4:04 pm

איש רגיל כתב:ברוב המקרים פה באשכול, הדין דרבנן השפיע על הדין דאורייתא רק 'טכנית', במקרים מעטים מאד רבנן תקנו לשנות את הדין דאורייתא.
אאל"ט היה את הדוגמא של ראשו ורובו בסוכה ושולחנו בתוך הבית, ועוד דוגמא בדומה לזה שאיני מצליח להזכר מהי.

אולי כוונת כת"ר לקורא ק"ש כב"ש? זה תלוי בפירושים בסוגיא דברכות י"א ע"א ויעויין שם בתוס'

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אפריל 29, 2014 6:13 pm

זנב לשועלים כתב:
איש רגיל כתב:ברוב המקרים פה באשכול, הדין דרבנן השפיע על הדין דאורייתא רק 'טכנית', במקרים מעטים מאד רבנן תקנו לשנות את הדין דאורייתא.
אאל"ט היה את הדוגמא של ראשו ורובו בסוכה ושולחנו בתוך הבית, ועוד דוגמא בדומה לזה שאיני מצליח להזכר מהי.

אולי כוונת כת"ר לקורא ק"ש כב"ש? זה תלוי בפירושים בסוגיא דברכות י"א ע"א ויעויין שם בתוס'

לא התכוונתי לזה, אבל החזרת לי אבדתי, התכוונתי לשיטת הכס"מ שזמן קרי"ש מדאו' כל היום, ומדרבנן זמנה שלוש שעות, וכתב הפמ"ג שרבנן עקרו את המצוה מדאו' בשאר היום.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי יתר10 » ג' אפריל 29, 2014 8:55 pm

כעין זה כתב גם לענין קידוש במקום סעודה כמדומה

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אפריל 29, 2014 9:59 pm

אתה זוכר גם איפה כתב כן?

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי יתר10 » ג' אפריל 29, 2014 10:30 pm

לכבודך חיפשתי
סי' רסט במשב"ז

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אפריל 29, 2014 10:34 pm

ייש"כ הרב יתר.

הנה הלשון למעוניינים:
וכתב הרא"ש ז"ל דמשמע אין קידוש אלא במקום סעודה משמע דלא יצא כלל, והב"י [ריש הסימן] הביאו. א"כ משמע כל שלא קידש במקום סעודה על היין או פת, חז"ל תקנו דלא קיים כלל מצות עשה דזוכרהו. ועיין תוספות סוכה ג' [ע"א ד"ה דאמר] וברכות י"א א' בתוספות ד"ה תני רב יחזקאל, יע"ש.

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי סגן אלוף » ד' מאי 14, 2014 7:58 pm

לא הגבתי באשכול זה מעולם
אינני יודע אם הזכירו כאן את ארצות החיים סימן י"ב לענין טלטול ציצית פסולה מדרבנן בשבת שמאריך בזה טובא

מכל מקום במאירי סנהדרין פ' זה בורר דפסו"ע דרבנן שמעידים על אשה שנתקדשה לפניהם [אע"פ דמהני לקיומא כמבואר בש"ע אה"ע סימן מ"ב וכ"כ המאירי שם גופו] אבל אין להם נאמנות ע"ז ודוקא כשהאשה מודה נאסרת
וצ"ע איך יש כח ביד חכמים לעקור דבר מן התורה בקו"ע
ועוד דלפי"ז היכי איכא למ"ד שפסולים דרבנן חייבים שבוהע"ד והרי אפילו לחומרא באו"ה לא מקבלים אותם, [ואולי המאירי מדבר למסקנא דפסקינן כרב אחא דלא חלה עלייהו שבוה"ע, אבל סוגיא דיומא ל"מ דבהא פליגי וכבר האריכו בזה לעיל]
וצ"ע

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי מיללער » ה' מאי 15, 2014 12:35 am

סגן אלוף כתב:לא הגבתי באשכול זה מעולם
אינני יודע אם הזכירו כאן את ארצות החיים סימן י"ב לענין טלטול ציצית פסולה מדרבנן בשבת שמאריך בזה טובא

מכל מקום במאירי סנהדרין פ' זה בורר דפסו"ע דרבנן שמעידים על אשה שנתקדשה לפניהם [אע"פ דמהני לקיומא כמבואר בש"ע אה"ע סימן מ"ב וכ"כ המאירי שם גופו] אבל אין להם נאמנות ע"ז ודוקא כשהאשה מודה נאסרת
וצ"ע איך יש כח ביד חכמים לעקור דבר מן התורה בקו"ע
ועוד דלפי"ז היכי איכא למ"ד שפסולים דרבנן חייבים שבוהע"ד והרי אפילו לחומרא באו"ה לא מקבלים אותם, [ואולי המאירי מדבר למסקנא דפסקינן כרב אחא דלא חלה עלייהו שבוה"ע, אבל סוגיא דיומא ל"מ דבהא פליגי וכבר האריכו בזה לעיל]
וצ"ע


לקדש אשה בפני פסולי עדות מדרבנן אין זה בכלל כל דמקדש אדעתא דרבנן מקדש ואפקיעו רבנן קידושי מיניה? זה שפסו"ע דרבנן חייבים בשבועת העדות ,זה כמובן דוקא בעדות אשה דמהימני

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי סגן אלוף » ו' מאי 16, 2014 5:45 am

מיללער כתב:
לקדש אשה בפני פסולי עדות מדרבנן אין זה בכלל כל דמקדש אדעתא דרבנן מקדש ואפקיעו רבנן קידושי מיניה? זה שפסו"ע דרבנן חייבים בשבועת העדות ,זה כמובן דוקא בעדות אשה דמהימני

כך שיטת הרי"ף
אבל הרמב"ם חולק וס"ל דמקודשת, וכן פסק המאירי בקידושין דף כ"ה[וכ"ה בש"ע אה"ע סימן מ"ב] ומ"מ כתב המאירי בסנהדרין [אחר שציין לדבריו בקידושין] דלקיומא מהני ולא לבירורא, וזהו מה שנתקשתי
ופסו"ע שחייבים היינו לאו דוקא בעדות אשה אלא כמ"ש תוס' שם דנאמנות לדאוריתא לחוד מהני והרשב"א ביאר יותר דגזל דרבנן לא נחתינן לנכסיה וה"ה פסו"ע דרבנן אי תפס לא מפקינן, ועוד תירץ דעדותן מהני לאיים על בע"ד
ומ"ש מעדות אשה אדרבה זו קושיית הגרעק"א שם דבכה"ג נאמנים גם מדאוריתא וגם מדרבנן ואין טעם שלא יתחייבו

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי איש רגיל » ו' מאי 16, 2014 8:47 am

חאפ נחמד של הרב עשוי לנחת. viewtopic.php?f=7&t=16468#p173795

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי איש רגיל » ו' מאי 16, 2014 9:09 am

וגם זה מאותו אשכול:
הוה אמינא כתב:ולשון שבדו חכמים בנדרים איך הוא דאורייתא?! וקידושי כסף שהרמב"ם כותב דברי סופרים, איך הוא דאורייתא לכל הדעות להלכה?!

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי סגן אלוף » ו' מאי 16, 2014 9:17 am

איש רגיל כתב:וגם זה מאותו אשכול:
הוה אמינא כתב:ולשון שבדו חכמים בנדרים איך הוא דאורייתא?! וקידושי כסף שהרמב"ם כותב דברי סופרים, איך הוא דאורייתא לכל הדעות להלכה?!

ענין קידושי כסף הוא דברי סופרים משום שהוא מדרשה ואינו ענין לכאן
וענין לשון שבדו חכמים איך מביא קרבן עי"ז לעזרה כבר שאלו כן תו' נדרים דף ב' א' [התוס' הראשון]

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי מיללער » ו' מאי 16, 2014 5:39 pm

סגן אלוף כתב:
איש רגיל כתב:וגם זה מאותו אשכול:
הוה אמינא כתב:ולשון שבדו חכמים בנדרים איך הוא דאורייתא?! וקידושי כסף שהרמב"ם כותב דברי סופרים, איך הוא דאורייתא לכל הדעות להלכה?!

ענין קידושי כסף הוא דברי סופרים משום שהוא מדרשה ואינו ענין לכאן
וענין לשון שבדו חכמים איך מביא קרבן עי"ז לעזרה כבר שאלו כן תו' נדרים דף ב' א' [התוס' הראשון]


אם פיו ולבו שוין בשעת הנדר שרוצה לנדור הלשון לא משנה, בנדרים הלך אחר לשון בנ"א והנדרים נאמרים בכל לשון, ובזה מפרש הר"ן שהשלון שבדו להם חז"ל מהני כי מה לי לשון שבדו אומות העולם ללשון שבדו להם חכמים

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' מאי 18, 2014 10:18 am

הרב מבריסק הוכיח מהרמב"ם שכאשר מסבים באכילת מצה וד' כוסות (וההסבה וד' כוסות הם ודאי דינים דרבנן) מקיימים מצוות עשה דאורייתא של "וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים".

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי מיללער » ב' יוני 02, 2014 2:02 am

בלמדי עוה"פ הגמ' מס' פסחים לה: לגבי דמאי במצוות מצה שגם איסור דרבנן מיקרי שיש עליה איסור אחר ואין יוצאין בה יד"ח מצה.
מצאתי שהגליון מהרש"א מציין לדברי התוס' ב"ק עז: ד"ה אומר היה ר"ש שכתבו בזה"ל "וזה דוחק לומר דאע"ג דמדאורייתא בת פדייה היא כיון דמדרבנן לאו בת פדייה לא חשיב אוכל שאי אתה יכול להאכילה לאחרים" ע"כ.
והיינו שתוס' לית להו הסברא שדין דרבנן ישנה את הדאורייתא.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי מיללער » ב' יוני 02, 2014 2:16 am

ועוד ציין שם ר"ש איגר בגליונותיו לדברי המשל"מ הל' תרומות פ"ז ה"א שדן אם אכל תרומה טמאה מדרבנן אם חייב כרת והמשל"מ הביא שם כמה דוגמאות וראיות לענינינו

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' יוני 03, 2014 12:04 am

דברי התוס' הם אחד המציאות החשובות ביור באשכול זה, ראשו ןשחולק להדיא וס"ל שמדאורייתא חשיב ראוי לאכילה. ייש"כ.

דברי המשל"מ כבר הוזכרו לעיל.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי מיללער » א' יוני 08, 2014 7:43 am

שני דברים חדשים בהנושא שנתחדשו לי ממס' פסחים בשב"ק העעל"ט

א. פסחים לו: לגבי מצה של מעשר שני יש דיון בברייתא אם מעשר שני מיקרי שנאכל בכל מושבות כי אחר שהביאו אותו לירושלים קלטוהו המחיצות ומעתה אינו יכול לחלל לאכול בחוץ.
והדין של קלטוהו מחיצות נחלקו עליו במס' מכות אם זה מדאורייתא או רק מדרבנן, וכתב רש"י פה בפסחים שאף שמחיצות לקלוט הוא מדרבנן מיקרי שאינו נאכל בכל מושבות.

והתוס' לקמן דף לח. ד"ה אבל כתבו בזה"ל זו הסוגיא כמ"ד מחיצה לקלוט מדאורייתא דאי מדרבנן יש לה היתר מושבות (היינו מדאורייתא והדין דרבנן א"א לפעול על הדין תורה ודלא כרש"י לעיל), אי נמי כיון דמדרבנן אין להם פדייה לא חשיב נאכל בכל מושבות (וכרש"י לעיל - הא לנו שני לשונות בתוס' לגבי דין דרבנן אי משנה את הדאורייתא).

ב. הרש"ש מציין לזה דברי הגמ' להלן בדף לט: בעי רמי בר חמא מהו שיצא אדם יד"ח במרור של מעשר שני בירושלים אליבא דמ"ד אין יוצאין במצה של מע"ש אי מקשינן מצה למרור.
וכתב רש"י שמעשר ירק הוא רק מדרבנן ומדאורייתא הרי יש היתר בכל המושבות אעפ"כ בזמן הבית שמרור היה חיוב מדאורייתא אי מקשינן מרור למצה אין יוצאין בה יד"ח שהדין דרבנן פועל על הדאורייתא.
אח"כ כתב רש"י לישנא אחרינא שבעיית רמב"ח הוא רק בזמה"ז שמרור חיובו רק מדרבנן.
והיינו ששני הלשונות דנים בזה אי הדרבנן מהני להדאורייתא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יוני 08, 2014 10:28 am

על ראיה א ראה מש"כ לדחותה החמדת ישראל ח"א קונטרס תו"א אות כא עמוד 242.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי מיללער » ג' יוני 10, 2014 4:16 pm

האיש הירא ורך הלבב "מעבירות דרבנן" שבידו חוזר מעורכי המלחמה? פלוגתא בין ריה"ג ורבי יוסי במתני' סוטה מד. כפי פי' הגמ' שם בע"ב.

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי אלי כהן » ד' יוני 11, 2014 4:16 pm

איש רגיל כתב:אני מחפש מקומות בהם דין דרבנן משליך על דין דאורייתא.

לא עברתי על האשכול, ולכן יתכן ששתי הדוגמאות שאתן להלן - כבר ניתנו כאן:
הפקר בין דין הפקר - שמשליך על איסור לא תגנוב - אע"ג דהוי דאו', וכן מה שאסרו חז"ל לצום בפורים ובחנוכה - דמשליך על מי שנדר לצום בימים אלה - דקי"ל דעליו לעבור על נידרו אע"ג דנדר הוי דאוריתא, ועוד הרבה כיו"ב.

ומיהו עלה על דעתי לומר, דלכאו' אין כל כך רבותא בזה שפעולה של חז"ל (כגון גזרה וכדו') תשליך על דין דאורייתא, דהא מצינו אפילו יותר מזה, שאפילו פעולה פשוטה של עם הארץ - אשר ודאי אינו אחד מחז"ל - תשפיע על דין דאוריתא, וכגון שאם יקנה - אז הנוטלים ממנו ללא רשותו יעברו על איסור לא תגנוב דאורייתא, וכן אם קידש אשה אז אסורה לכל השאר, וכן אם הקדיש בהמה, וכל כיוצא בכך. והרי זהו ק"ו: הואיל ועם הארץ רשאי להשפיע בפעולותיו על דיני דאו', ק"ו שאף חז"ל יהיו רשאים; אמור מעתה: אין בזה שום רבותא.
נערך לאחרונה על ידי אלי כהן ב א' נובמבר 09, 2014 3:26 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' יוני 11, 2014 9:06 pm

בברכות יח מבואר לגבי שומר על מת שפטור ממצות מדין עוסק במצוה פטור ממצוות אף דאורייתא, ואף ש[לכאורה] כבוד המת דרבנן.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יוני 11, 2014 9:14 pm

עשוי לנחת כתב:בברכות יח מבואר לגבי שומר על מת שפטור ממצות מדין עוסק במצוה פטור ממצוות אף דאורייתא, ואף ש[לכאורה] כבוד המת דרבנן.

אמרי בינה יג ג.GIF
אמרי בינה יג ג.GIF (20.97 KiB) נצפה 9485 פעמים

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' יוני 11, 2014 9:19 pm

מה שנכון נכון כתב:
עשוי לנחת כתב:בברכות יח מבואר לגבי שומר על מת שפטור ממצות מדין עוסק במצוה פטור ממצוות אף דאורייתא, ואף ש[לכאורה] כבוד המת דרבנן.

אמרי בינה יג ג.GIF

יפה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יוני 11, 2014 9:29 pm

מבלי להכנס לדון בכבוד המת, יש להביא את הראיה הנ"ל מהא דנקטו רוב האחרונים [ראה שד"ח ובקוב"ש ועוד הרבה מאד] דעוסק במצוה דרבנן פטור ממצוה דאוריתא.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי מיללער » ה' יוני 12, 2014 1:11 am

אלי כהן כתב:איסור מדרבנן לרדות פת בשבת - אע"ג שזה גורם להבאת קורבן חטאת מדאו',


איפה יש דין כזה? הא לך לשון הגמ' במס' שבת ד.


גופא בעי רב ביבי בר אביי הדביק פת בתנור התירו לו לרדותה קודם שיבוא לידי חיוב חטאת או לא התירו א"ל רב אחא בר אביי לרבינא היכי דמי אילימא בשוגג ולא אידכר ליה למאן התירו ואלא לאו דאיהדר ואידכר מי מחייב והתנן כל חייבי חטאות אינן חייבין עד שתהא תחלתן שגגה וסופן שגגה אלא במזיד קודם שיבא לידי איסור סקילה מיבעי ליה אמר רב שילא לעולם בשוגג ולמאן התירו לאחרים מתקיף לה רב ששת וכי אומרים לו לאדם חטא כדי שיזכה חבירך אלא אמר רב אשי לעולם במזיד ואימא קודם שיבא לידי איסור סקילה רב אחא בריה דרבא מתני לה בהדיא אמר רב ביבי בר אביי הדביק פת בתנור התירו לו לרדותה קודם שיבא לידי איסור סקילה:


היינו שלגבי חיוב חאטת בוודאי אין כאן צד שאלה כי אם נזכר ואינו רודה את הפת אזלא ליה השגגה, ולמעשה במזיד התירו חכמים לרדותה כדי שלא יבא לידי חיוב סקילה

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי מיללער » ה' יוני 12, 2014 1:14 am

אלי כהן כתב:ומיהו עלה על דעתי לומר, דלכאו' אין כל כך רבותא בזה שפעולה של חז"ל (כגון גזרה וכדו') תשליך על דין דאורייתא, דהא מצינו אפילו יותר מזה, שאפילו פעולה פשוטה של עם הארץ - אשר ודאי אינו אחד מחז"ל - תשפיע על דין דאוריתא, וכגון שאם יקנה - אז הנוטלים ממנו ללא רשותו יעברו על איסור לא תגנוב דאורייתא, וכן אם קידש אשה אז אסורה לכל השאר, וכן אם הקדיש בהמה, וכל כיוצא בכך. והרי זהו ק"ו: הואיל ועם הארץ רשאי להשפיע בפעולותיו על דיני דאו', ק"ו שאף חז"ל יהיו רשאים; אמור מעתה: אין בזה שום רבותא.


הזכות של העם הארץ לקנות, לקדש ולהקדיש ניתנה לו מדאורייתא והדינים הנובעים מפעולתיו הם דינים מדאורייתא ומה החידוש בזה?

מטרת האשכול (אם לא ראית עד הנה) הוא להביא דוגמאות שדיני חז"ל וגזירות חכמים ישפיעו ויפעלו לעקור או להשליך על הדינים דאורייתא, היינו שכביכול התורה תכנע תחת החלטת חז"ל ודו"ק

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי מיללער » ה' יוני 12, 2014 1:18 am

אלי כהן כתב:וכן מה שאסרו חז"ל לצום בפורים ובחנוכה - דמשליך על מי שנדר לצום בימים אלה - דקי"ל דעליו להפר את נידרו אע"ג דנדר הוי דאוריתא, ועוד הרבה כיו"ב.


אדרבא מזה שעליו "להפר נדרו" ואין הנדר "מופר מאליו" מדין "מושבע ועומד מהר סיני" ראיה שהדרבנן אינו פועל על הדאורייתא, רק שחז"ל אנסוהו להפר את נדרו שזה זכותו מדאורייתא

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יוני 12, 2014 1:24 am

מיללער כתב:אדרבא מזה שעליו "להפר נדרו" ואין הנדר "מופר מאליו" מדין "מושבע ועומד מהר סיני" ראיה שהדרבנן אינו פועל על הדאורייתא, רק שחז"ל אנסוהו להפר את נדרו שזה זכותו מדאורייתא

יש ראיה משיטת הרמב"ם נדרים ג,ט שבחנוכה ופורים נדרו בטל מאליו משום שעשו חכמים חזוק לדבריהם. ראה בשו"ע תקע,א ובב"י סו"ס תיח.

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי אלי כהן » ה' יוני 12, 2014 1:46 am

מיללער כתב:
אלי כהן כתב:איסור מדרבנן לרדות פת בשבת - אע"ג שזה גורם להבאת קורבן חטאת מדאו',


איפה יש דין כזה?

שגגה שלי (עירבבתי בין דין מי שהכניס את הפת לפני כניסת שבת לבין מי שהכניס אחריה). לפיכך, כדי לא להטעות אחרים, מחקתי כעת את הדוגמה הזו מתוך תגובתי הראשונה.
נערך לאחרונה על ידי אלי כהן ב ה' יוני 12, 2014 2:21 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: דינים דרבנן משנים את הדין דאורייתא

הודעהעל ידי אלי כהן » ה' יוני 12, 2014 1:55 am

מיללער כתב:
אלי כהן כתב:ומיהו עלה על דעתי לומר, דלכאו' אין כל כך רבותא בזה שפעולה של חז"ל (כגון גזרה וכדו') תשליך על דין דאורייתא, דהא מצינו אפילו יותר מזה, שאפילו פעולה פשוטה של עם הארץ - אשר ודאי אינו אחד מחז"ל - תשפיע על דין דאוריתא, וכגון שאם יקנה - אז הנוטלים ממנו ללא רשותו יעברו על איסור לא תגנוב דאורייתא, וכן אם קידש אשה אז אסורה לכל השאר, וכן אם הקדיש בהמה, וכל כיוצא בכך. והרי זהו ק"ו: הואיל ועם הארץ רשאי להשפיע בפעולותיו על דיני דאו', ק"ו שאף חז"ל יהיו רשאים; אמור מעתה: אין בזה שום רבותא.


הזכות של העם הארץ לקנות, לקדש ולהקדיש ניתנה לו מדאורייתא והדינים הנובעים מפעולתיו הם דינים מדאורייתא ומה החידוש בזה?

מטרת האשכול (אם לא ראית עד הנה) הוא להביא דוגמאות שדיני חז"ל וגזירות חכמים ישפיעו ויפעלו לעקור או להשליך על הדינים דאורייתא, היינו שכביכול התורה תכנע תחת החלטת חז"ל ודו"ק


הגע בעצמך: מדין תורה, האשה הנשואה אסורה להינשא לאחרים, אבל עקב פעולת הגירושין שעשה בעלה, האשה תהיה מותרת. אלמא, פעולת האדם "עוקרת" את איסור התורה שהיה קיים עד שנעשתה אותה פעולה. ואה"נ, זה נובע מכך שהתורה עצמה הרשתה לאותו אדם לבצע את אותה פעולה, אבל משהרשתה לו, פעולתו משפיעה על מה שהיה עד כה אסור מדאו'...
ה"ה לגזירת דרבנן המפקיעה איסורי דאו', כגון הא דקי"ל דמדרבנן הפקר בית דין הפקר וכדומה: התורה אוסרת על אחרים ליטול את רכושי ללא רשותי, אבל בעקבות הפקר בית הדין שהפקיר את רכושי - מה שהיה עד כה אסור מדאו' - נעשה מותר. וה"ט, משום שהתורה עצמה הרשתה לבית הדין להפקיר את רכושי, כשם שהרשתה לאדם לגרש את אשתו. אלמא, אין רבותא בהפקר בין דין דהוי הפקר, כי היכי דאין רבותא בפעולת האדם שגירש את אשתו, כי הכל היה בהרשאת התורה.
ואגב ככה זה בכל תקנות חז"ל, דבע"כ הם קיבלו את הרשאת התורה, כי א"ת דלא קיבלו - והתורה עדין אוסרת את מה שהם התירו - אז בודאי שכל יהודי היה צריך להעדיף את מה שהתורה אוסרת על פני מה שחז"ל מתירים, דדברי הרב ודברי התלמיד - דברי מי שומעין? כדי לשבר את האוזן - להבין מצד הסברא - איך יתכן שהתורה תרשה לחז"ל לתקן תקנות המשפיעות על דברי תורה, ניקח למשל את הא דקי"ל דאם נדר לצום בפורים דהוי מועד מדרבנן - הנדר בטל - אע"ג דנדרים דאו': וה"ט, משום דעוד לפני שהוא נדר לצום - חז"ל כבר תיקנו שלא לצום, והא תקנה של חז"ל לא גריעא מנדר של אדם פשוט - וכאילו חז"ל "נדרו" עבור כל עם ישראל שלא לצום (כי התורה כאילו הסמיכה אותם לנדור בשביל כל עם ישראל); אלמא, כשאני נודר לצום בפורים - אני בעצם נודר נדר שנוגד את הנדר הקודם שלי - כלומר את הנדר שאותו נדרו חז"ל עבורי לא לצום בפורים, והא קי"ל שכאשר אדם נודר נדר הנוגד את נדרו הקודם - אזלינן בתר הנדר הראשון. וה"ה בכל ענין וענין של תקנות חז"ל.
נערך לאחרונה על ידי אלי כהן ב ה' יוני 12, 2014 1:09 pm, נערך 12 פעמים בסך הכל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים