מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עניות בדור המדבר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

עניות בדור המדבר

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' פברואר 17, 2014 11:48 pm

העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט.
ועוד בפירושים השונים בפרשות הללו שלא לכל אחד היתה אפשרות לתרום ברחבות.

הכיצד? וכי היו עניים? היכן ביזת מצרים? ביזת הים?
אין הוצאות לא על אוכל ולא על שום דבר, כיצד היו עניים באותה תקופה?

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: עניות בדור המדבר

הודעהעל ידי בן החבורה » ג' פברואר 18, 2014 12:09 am

3.JPG
3.JPG (84.78 KiB) נצפה 1817 פעמים

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: עניות בדור המדבר

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ג' פברואר 18, 2014 8:56 am

יש"כ גדול ביותר על המרגלית הנפלאה.

אבל בכ"ז אשאל:
ז"א שזה לא נכון מה שאומרים בשם חז"ל ש'הממעיט' היה עם משא 60 חמורים בביזת הים? ועוד כל מיני מדרשים באותו הענין.
זה לא די והותר בכדי לתרום בשפע לכל אחד?
אני לא מדבר על מחצית השקל אלא על תרומת הזהב למשכן שמשמע מכמה פירושים שלא יד הכל היתה שווה.

איש.dot
הודעות: 428
הצטרף: ב' אוגוסט 05, 2013 1:39 am

Re: עניות בדור המדבר

הודעהעל ידי איש.dot » ג' פברואר 18, 2014 2:25 pm

ראיתי פעם בזה ואינני זוכר היכן, שביד כל א' היו חומרים אחרים והיו סוחרים בהם א' עם השני (אולי הביאו זה לענין תרומת המשכן והט"ו דברים), וא"כ לא לכולם היה זהב בדווקא. אלא שעדיין אי"ז מתרץ את היותם של עשיר ועני. אמנם בנ"י היו עושין פרקמטיא עם האומות שסביבם, וא"כ חלקם היו יותר עשירים; אך מדוע היו עניים?
ייתכן גם לומר שזהו ציווי לדורות, ולאו דווקא מתייחס לאותו הדור שלא היו בו עניים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: עניות בדור המדבר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' פברואר 18, 2014 3:42 pm

אחד הגויים (איני יודע אם היה חכם או סתם עשיר) אמר פעם, שאילו יחלקו את כל הכסף שבעולם ב 12 בצהרים לכל האנשים בשווה, בארבע אחה"צ כבר יהיו עשירים גדולים ועניים שלא נותר להם פרוטה.

שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

Re: עניות בדור המדבר

הודעהעל ידי שפה ברורה » ג' פברואר 18, 2014 4:27 pm

עיקר הקושיא לא הבנתי, כי הלא מצוה זו לא רק לשעה היתה כי אם גם לדורות, וא"כ צריך ציווי גם לדל. [שוב ראיתי שכבר קדמני בזה לעיל]
ובעיקר הדבר חשבתי דבזה מיושב מה שראיתי בדברי יואל שהקשה, דלכאורה למה הקדים הלאו של עשיר להלאו של העני, דלכאורה יש נסיון יותר שלא ליתן משיתן יותר, דהעני צריך לקמץ ממאכלו ומשקו כדי שיוכל ליתן את המחצית השקל [וע"ש שתירץ דלאו של העושר הוא לאו בקום ועשה משא"כ הלאו של העני הוא בשב ואל תעשה]

אמנם להנ"ל א"ש בפשיטות, כי לאו דעשיר היה נוגע אז, משא"כ לאו דעני לא היה נוגע בדור ההוא, כי אם לדורות, וע"כ הקדים את מה שהיה נוהג אז.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 162 אורחים