עמוד 1 מתוך 3

וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 8:13 am
על ידי קטינא דארעא
שמעתי שיש חכם בדור הקודם שהורה שאשה בזמן הזה לא קובעת וסת לקולא
כיון שאין דרך נשים דידן לקבוע וא"כ מה שראתה ג"פ באותו יום אקראי בעלמא הוא
הוראה תמוהה היא ורציתי לדעת את מקורה

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 8:37 am
על ידי קטינא דארעא
ראיתי להגרמ"מ קארפ שהתקיף דברים אלו בספרו משמרת הטהרה
מישהו אמר לי שזהו חכם מחכמי העדה החרדית

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 9:02 am
על ידי לומד_בישיבה
הפתיחה של האשכול אינה מובנת כלל ועיקר – תחילה כתבת שבזמן הזה לא קובעת וסת לקולא, משמע שלחומרא הן אכן קובעות ובהמשך דבריך הנך כותב מה שראתה ג"פ באותו יום אקראי בעלמא הוא משמע שגם אינה קובעת לחומרא.
למה צריך לזה את רממ"ק וכי יעלה על הדעת שבזמן הזה אינן קובעות וסתות ואינן צריכות עקירה. יש מחבר אחד שכתב שבזמן הזה יש להקל כיון שאין להן הרגשה ועל דבר זה אכן אחד הדיינים בביד"צ יצא חוצץ ולדעתו הס מלהזכירו ולהקל במשהו גם בזמן הזה.

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 9:04 am
על ידי קטינא דארעא
לומד_בישיבה כתב:הפתיחה של האשכול אינה מובנת כלל ועיקר – תחילה כתבת שבזמן הזה לא קובעת וסת לקולא, משמע שלחומרא הן אכן קובעות ובהמשך דבריך הנך כותב מה שראתה ג"פ באותו יום אקראי בעלמא הוא משמע שגם אינה קובעת לחומרא.


ההשגה לא מובנת, הסברא שייכת גם לקולא, אלא שהרב המחדש העיז לאומרה רק כלפי חומרא כדרך הממציאים והמחדשים למיניהם

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 9:09 am
על ידי אוצר החכמה
כוונתו היתה עם פסיק היינו שבזמן הזה לא קובעת וסת, לקולא. כלומר שאותו חכם טוען שאפילו לקולא אפשר לנקוט שאינה קובעת ווסת. והטעם שהביא לא היה בגלל הרגשה אלא בגלל טעם אחר שכיוון שחזינן שרוב הנשים או כמעט כולם אין להן קביעות וסת ע"כ שנשתנו הטבעים ואין היום את עניין קביעות הוסתות.

אני לא שמעתי דבר זה ואיני יודע מי אמרו, וגם זה נראה מוזר לאמרו שהרי כבר האחרונים דברו בשינוי שבעניין קביעות הוסתות ולא עלה בדעתם לומר כן, רק ביארתי את הנושא.

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 9:19 am
על ידי לומד_בישיבה
יישר כוחך הרב אוצה"ח.
עדיין אני מסופק בזה, מדוע הולכין אחר רוב נשים ולא אחר אשה זו שמעולם לא פיספסה וסתה.

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 9:25 am
על ידי קטינא דארעא
לומד_בישיבה כתב:יישר כוחך הרב אוצה"ח.
עדיין אני מסופק בזה, מדוע הולכין אחר רוב נשים ולא אחר אשה זו שמעולם לא פיספסה וסתה.



גם אם היא לא פספסה אין זה מוציא אותה מן הכלל שהרי הסטטיסטיקה מאפשרת גם רצף מקרים שווים שיבואו בזה אחר זה, אמנם ההשגה שלך על לשון הרב אוצה"ח נכונה

האמת שהנתיבות בספרו מקור חיים מסביר את מ"ד וסתות דרבנן דס"ל דמדאוריתא אמרינן אקראי בעלמא הוא כמו גבי קטלנית למ"ד מעין גורם דאם מתו לה ב' בעלים שלא מן החולי אמרינן מקרה הוא
ולדידי תימה הרי ודאי מ"ד וסתות דאוריתא היה לו הוכחה סטטיסטית שלא יתכן שכ"כ הרבה נשים קורה להם מקרה של ראיה קבועה ביום מסוים וכמבואר בטור שרוב נשים יש להם וסת א"כ מה פליג עליה מ"ד וסתות דרבנן

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 9:28 am
על ידי אוצר החכמה
אני לא כ"כ מבין מה אתה מתכוון שמעולם לא פספסה, אולי באחת שכל ימיה יש לה וסת יודה. אבל הנושא שמסתמא הוא דיבר עליו הוא על הדבר המצוי, שנשי דידן אע"פ שבדרך כלל אין וסתה קבועה (רק ימי המבוכה), אבל אם קורה שראתה שלוש פעמים באותו יום החודש אנו דנין את זה כווסת קבוע שצריך להיעקר ועל זה דיבר. (שוב אני מתפלא עליו שלכאורה כבר הרבה שנים מה שניכר לעין הוא רק הפלגה ובכלל לא וסת החודש, ואפילו נשים שיש להם יותר קביעות הוא רק בהפלגה ואילו הכי לא הקילו להתעלם מוסת החודש ולהקל)

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 9:33 am
על ידי קטינא דארעא
אוצר החכמה כתב:שוב אני מתפלא עליו שלכאורה כבר הרבה שנים מה שניכר לעין הוא רק הפלגה ובכלל לא וסת החודש, ואפילו נשים שיש להם יותר קביעות הוא רק בהפלגה ואילו הכי לא הקילו להתעלם מוסת החודש ולהקל


הסברתי את עצמי שהנושא היה להחמיר
וחוץ מזה כך דרך העולם
כמו שהאחרונים תמהו על ענין ההרגשה עד שבאו והחמירו
וכך היא דרכה של תורה בימינו

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 9:36 am
על ידי לומד_בישיבה
הרב קטינא מש"כ "...אמנם ההשגה שלך על לשון הרב אוצה"ח נכונה..."
חלילה!! לא הייתה כוונתי להשיג על הרב אוצה"ח שאלתי לגופו של דבר מדוע אנו הולכין אחר רוב נשים ולא אחר אשה זו. ומה שכתבתי לא פיפסה אכן הקצנתי בדברי ויתכן בהחלט ויש רבות כהנה שקובעות ווסתות לסירוגין.

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 10:05 am
על ידי קטינא דארעא
לומד_בישיבה כתב:מה שכתבתי לא פיפסה אכן הקצנתי בדברי ויתכן בהחלט ויש רבות כהנה שקובעות ווסתות לסירוגין.


ובעניותי כמדומה שעניתי גם על זה שכמות נשים אלו לא חורגת מן האקראיות שאמורה להיות כידוע לכל מי שדרכה רגלו על סף בית המדרש לסטטיסטיקה

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 10:16 am
על ידי אוצר החכמה
קטינא דארעא כתב:
אוצר החכמה כתב:שוב אני מתפלא עליו שלכאורה כבר הרבה שנים מה שניכר לעין הוא רק הפלגה ובכלל לא וסת החודש, ואפילו נשים שיש להם יותר קביעות הוא רק בהפלגה ואילו הכי לא הקילו להתעלם מוסת החודש ולהקל


הסברתי את עצמי שהנושא היה להחמיר
וחוץ מזה כך דרך העולם
כמו שהאחרונים תמהו על ענין ההרגשה עד שבאו והחמירו
וכך היא דרכה של תורה בימינו


כלומר שאני טעיתי בהבנת דבריך (ואפילו הסברתי את עניין הפסיק..), כי אני חשבתי שכוונתו דווקא להקל ולא להחמיר.

אבל אם זו כוונתו להחמיר, יש לי שאלה אחרת עליו, הלא לכאורה כל עניין החשש לוסתות נובע מדין הוסתות דהיינו שאנו חוששים כבר בפעם אחת שמא התחילה לקבוע לה וסת, אבל אם הוא סובר שאין בימינו בכלל וסתות אם כן באשה שיש לה וסת קבוע ממה נפשך אין לה לחשוש דאם יש וסת בימינו הרי יש לה וסת קבוע ואם אין בכלל את המושג הזה אם כן אין לה לחשוש גם בפעם אחת כי כל העניין אינו. ואולי כוונתו לנפ"מ בדברים אחרים שבהם א"א לטעון טענה זו ואם כן למה התכוון?

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 10:22 am
על ידי קטינא דארעא
כתב מרן אוצר החכמה "ואולי כוונתו לנפ"מ בדברים אחרים שבהם א"א לטעון טענה זו ואם כן למה התכוון?"
אני רק שמעתי
ובידי לפרש שבאמת כוונתו כן
כגון בדיקות קודם תשמיש ואחר תשמיש ואולי גם עונה בינונית

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 10:33 am
על ידי אוצר החכמה
בעונה בינונית לא הבנתי, אם אין וסתות בעולם אין עונה בינונית ג"כ וחזר הדין דממ"נ.

בעניין הבדיקות לפני תשמיש גם לא הבנתי דהלא עניין הימים שאינה רואה בהם בוודאי הוא מצוי גם אצלנו ואם כך באיזה מקרה החמיר?

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 10:36 am
על ידי לומד_בישיבה
קטינא דארעא כתב:האמת שהנתיבות בספרו מקור חיים מסביר את מ"ד וסתות דרבנן דס"ל דמדאוריתא אמרינן אקראי בעלמא הוא כמו גבי קטלנית למ"ד מעין גורם דאם מתו לה ב' בעלים שלא מן החולי אמרינן מקרה הוא ולדידי תימה הרי ודאי מ"ד וסתות דאוריתא היה לו הוכחה סטטיסטית שלא יתכן שכ"כ הרבה נשים קורה להם מקרה של ראיה קבועה ביום מסוים וכמבואר בטור שרוב נשים יש להם וסת א"כ מה פליג עליה מ"ד וסתות דרבנן

אפשר שכוונתו לומר אקראי בעלמא הוא, כלומר, אין הירח משפיע על זמן הופעת הווסת, וכמו שאין אשה קובעת וסת לפי התאריך הלועזי כי התאריך הלועזי אינו דבר הגורם להופעת הווסת ה"ה מ"ד ווסתות דרבנן, סברו שאין כאן דבר המשפיע להופעת הווסת משא"כ למ"ד וסתות דאורייתא הירח הוא המשפיע עליה שבתאריך מסויים יופיע וסתה.

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 10:39 am
על ידי קטינא דארעא
אוצר החכמה כתב:בעונה בינונית לא הבנתי, אם אין וסתות בעולם אין עונה בינונית ג"כ וחזר הדין דממ"נ.

בעניין הבדיקות לפני תשמיש גם לא הבנתי דהלא עניין הימים שאינה רואה בהם בוודאי הוא מצוי גם אצלנו ואם כך באיזה מקרה החמיר?


בענין עונה בינונית יש לי מערכה שלימה להסביר הענין, מ"מ כתבתי רק אולי
בענין בדיקות ק"ת המקרה פשוט, שהרי מדין התלמוד מי שיש לה וסת קבוע וראתה פ"א יותר קרוב לא נעקר הוסת, ובא וחידש חכם הלז דבדיקות ק"ת תצטרך

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 10:40 am
על ידי קטינא דארעא
לומד_בישיבה כתב:
קטינא דארעא כתב:האמת שהנתיבות בספרו מקור חיים מסביר את מ"ד וסתות דרבנן דס"ל דמדאוריתא אמרינן אקראי בעלמא הוא כמו גבי קטלנית למ"ד מעין גורם דאם מתו לה ב' בעלים שלא מן החולי אמרינן מקרה הוא ולדידי תימה הרי ודאי מ"ד וסתות דאוריתא היה לו הוכחה סטטיסטית שלא יתכן שכ"כ הרבה נשים קורה להם מקרה של ראיה קבועה ביום מסוים וכמבואר בטור שרוב נשים יש להם וסת א"כ מה פליג עליה מ"ד וסתות דרבנן

אפשר שכוונתו לומר אקראי בעלמא הוא, כלומר, אין הירח משפיע על זמן הופעת הווסת, וכמו שאין אשה קובעת וסת לפי התאריך הלועזי כי התאריך הלועזי אינו דבר הגורם להופעת הווסת ה"ה מ"ד ווסתות דרבנן, סברו שאין כאן דבר המשפיע להופעת הווסת משא"כ למ"ד וסתות דאורייתא הירח הוא המשפיע עליה שבתאריך מסויים יופיע וסתה.


מה אכפת לי שלא הירח גורם, מ"מ יש על כרחין גורם עלום לזה שהרי הסטטיסטיקה מוכיחה שלא יתכן הרבה מקרים כאלו

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 10:47 am
על ידי לומד_בישיבה
טעות היא בידך ובזמנו כשלמדתי עם הגאון רבי אברהם יצחק אולמן שליט"א הגענו למסקנא פשוטה שחז"ל הם אלו שיכולים לקבוע וסתות כמו וסת קפיצה ווסתות לסירוגין ועוד כהנה. אך אנו אין לנו לקבוע ווסתות על פי הסטטיסטיקה וגם אם רוב נשים יקבעו ווסתן בשעה שהם מביטות בצבעי הקשת אין אנו קובעים לזה וסת.

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 10:50 am
על ידי קטינא דארעא
לומד_בישיבה כתב:טעות היא בידך ובזמנו כשלמדתי עם הגאון רבי אברהם יצחק אולמן שליט"א הגענו למסקנא פשוטה שחז"ל הם אלו שיכולים לקבוע וסתות כמו וסת קפיצה ווסתות לסירוגין ועוד כהנה. אך אנו אין לנו לקבוע ווסתות על פי הסטטיסטיקה וגם אם רוב נשים יקבעו ווסתן בשעה שהם מביטות בצבעי הקשת אין אנו קובעים לזה וסת.



המסקנא אינה פשוטה, וסת הקפיצות לא שייך לזה שהרי יש הרבה טעמים באחרונים למה לא קבעה
ווסת לסירוגין באמת יקרה אחד למאות אלפים כך שאין הוכחה סטטיסטית לנכונותו

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 11:13 am
על ידי אוצר החכמה
בענין בדיקות ק"ת המקרה פשוט, שהרי מדין התלמוד מי שיש לה וסת קבוע וראתה פ"א יותר קרוב לא נעקר הוסת, ובא וחידש חכם הלז דבדיקות ק"ת תצטרך


אתה צודק, והיינו שמדובר דווקא אחר זמן הימים שוודאי אינה רגילה לראות בהם, כלומר שאין לה ווסת קבוע ממש כי אם כן זה הימים שאינה רגילה לראות בהם, רק נוצר מצב מקרי שקבעה וסת ואז בימים אחרי מה שרגילה לראות בהם ומדובר באשה שעדיין לא בדקה ג' פעמים שאז אינה צריכה לבדוק, ובמקרה הזה החמיר לחשוש שמא אין בימינו ווסת.

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 11:22 am
על ידי קטינא דארעא
אוצר החכמה כתב:
בענין בדיקות ק"ת המקרה פשוט, שהרי מדין התלמוד מי שיש לה וסת קבוע וראתה פ"א יותר קרוב לא נעקר הוסת, ובא וחידש חכם הלז דבדיקות ק"ת תצטרך


אתה צודק, והיינו שמדובר דווקא אחר זמן הימים שוודאי אינה רגילה לראות בהם, כלומר שאין לה ווסת קבוע ממש כי אם כן זה הימים שאינה רגילה לראות בהם, רק נוצר מצב מקרי שקבעה וסת ואז בימים אחרי מה שרגילה לראות בהם ומדובר באשה שעדיין לא בדקה ג' פעמים שאז אינה צריכה לבדוק, ובמקרה הזה החמיר לחשוש שמא אין בימינו ווסת.


לא כל כך הבנתי, זמן שודאי אינה רגילה לראות בו נעקר בפעם אחת ומדובר בכהאי גוונא

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 1:05 pm
על ידי קטינא דארעא
רציתי לשאול אם מאן דהוא יודע על ענין וסת השנה
אשה שראתה ג"פ לדוגמא ביום ח' אדר אם קובעת וסת בכה"ג
שהרי מצינו וסת החדש ווסת השבוע וא"כ כ"ש בסברא לומר וסת השנה
ולא מצאתי מי שיעיר בזה וצע"ג

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 1:16 pm
על ידי הכהן
קטינא דארעא כתב:רציתי לשאול אם מאן דהוא יודע על ענין וסת השנה
אשה שראתה ג"פ לדוגמא ביום ח' אדר אם קובעת וסת בכה"ג
שהרי מצינו וסת החדש ווסת השבוע וא"כ כ"ש בסברא לומר וסת השנה
ולא מצאתי מי שיעיר בזה וצע"ג

מסתמא כוונתו לשאול מה דין שנת העיבור, כי מסתמא מי שאחת לג' חדשים ראייתה בח' לחודש קבעה וסת (אלא שלפ"ז לא מצאנו ידינו ורגלינו, שאי אפשר לעמוד על זה).

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 1:19 pm
על ידי קטינא דארעא
הכהן כתב:
קטינא דארעא כתב:רציתי לשאול אם מאן דהוא יודע על ענין וסת השנה
אשה שראתה ג"פ לדוגמא ביום ח' אדר אם קובעת וסת בכה"ג
שהרי מצינו וסת החדש ווסת השבוע וא"כ כ"ש בסברא לומר וסת השנה
ולא מצאתי מי שיעיר בזה וצע"ג

מסתמא כוונתו לשאול מה דין שנת העיבור, כי מסתמא מי שאחת לג' חדשים ראייתה בח' לחודש קבעה וסת (אלא שלפ"ז לא מצאנו ידינו ורגלינו, שאי אפשר לעמוד על זה).

אין זה כוונתי כי בשביל לשאול שאילה זו אפשר כבר לדון במי שראתה ל' תשרי ל' חשון ל' כסליו מתי חוששת בטבת
אני שאלתי אם בכלל מצאנו בספרות ההלכתית מושג של וסת השנה

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 1:20 pm
על ידי איש רגיל
גם אם לא התכוונת, אך אין לכאו' נפק"מ בשאלתך אם לא בשנת העיבור.

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 1:22 pm
על ידי קטינא דארעא
איש רגיל כתב:גם אם לא התכוונת, אך אין לכאו' נפק"מ בשאלתך אם לא בשנת העיבור.

טעית
א] יש שנה של שנ"ג יום ויש של שנ"ד יום ואם כן אין כאן הפלגה
ב] נפק"מ אם ראתה באמצע ראיות אחרות
ג] נפק"מ אם קובעת בג' פעמים ולא בד'

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 1:25 pm
על ידי איש רגיל
אמנם לא מצד הפלגה, אך מצד וסת החודש, כאשה הרואה בח' לחודש, חודש כן וחודש לא, וכפי שכתב הרב הכהן.

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 1:28 pm
על ידי קטינא דארעא
איש רגיל כתב:אמנם לא מצד הפלגה, אך מצד וסת החודש, כאשה הרואה בח' לחודש, חודש כן וחודש לא, וכפי שכתב הרב הכהן.


הצדק עם מעכ"ת ומשוגתי תלון עימי , פשוט קראתי במרוצה את דברי הכהן
האמת שאפשר למצוא נפק"מ אחרת כגון שראתה באופן לא סדיר בימי ח' בחודש כך שא"א לבנות מזה וסת החדש אבל הנפק"מ שלו טובה יותר
פעם הבאה אשתפר ולא אענה בלי לעיין בדברי המשיג
סליחה

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 1:38 pm
על ידי הכהן
ואשאלה, האם חובת כל אחד לבדוק תדיר אם ראיה זו תצטרף עם ראיות רחוקות קודמות?

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 2:04 pm
על ידי מרן המשגיח
קטינא דארעא כתב:
אוצר החכמה כתב:
בענין בדיקות ק"ת המקרה פשוט, שהרי מדין התלמוד מי שיש לה וסת קבוע וראתה פ"א יותר קרוב לא נעקר הוסת, ובא וחידש חכם הלז דבדיקות ק"ת תצטרך


אתה צודק, והיינו שמדובר דווקא אחר זמן הימים שוודאי אינה רגילה לראות בהם, כלומר שאין לה ווסת קבוע ממש כי אם כן זה הימים שאינה רגילה לראות בהם, רק נוצר מצב מקרי שקבעה וסת ואז בימים אחרי מה שרגילה לראות בהם ומדובר באשה שעדיין לא בדקה ג' פעמים שאז אינה צריכה לבדוק, ובמקרה הזה החמיר לחשוש שמא אין בימינו ווסת.


לא כל כך הבנתי, זמן שודאי אינה רגילה לראות בו נעקר בפעם אחת ומדובר בכהאי גוונא

מי אמר שזמן שאינה רגילה לראות בו נעקר בפעם אחת??!

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 2:04 pm
על ידי מרן המשגיח
קטינא דארעא כתב:רציתי לשאול אם מאן דהוא יודע על ענין וסת השנה
אשה שראתה ג"פ לדוגמא ביום ח' אדר אם קובעת וסת בכה"ג
שהרי מצינו וסת החדש ווסת השבוע וא"כ כ"ש בסברא לומר וסת השנה
ולא מצאתי מי שיעיר בזה וצע"ג

אי ס"ד דוסת השנה חשוב וסת בואו ונחוש לו בחדא זימנא...

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 2:06 pm
על ידי קטינא דארעא
מרן המשגיח כתב:
קטינא דארעא כתב:רציתי לשאול אם מאן דהוא יודע על ענין וסת השנה
אשה שראתה ג"פ לדוגמא ביום ח' אדר אם קובעת וסת בכה"ג
שהרי מצינו וסת החדש ווסת השבוע וא"כ כ"ש בסברא לומר וסת השנה
ולא מצאתי מי שיעיר בזה וצע"ג

אי ס"ד דוסת השנה חשוב וסת בואו ונחוש לו בחדא זימנא...


אי משום הא לא קשיא
כמו וסת השבוע דלא חיישינן ליה בחדא זימנא

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 2:10 pm
על ידי מרן המשגיח
קטינא דארעא כתב:אי משום הא לא קשיא
כמו וסת השבוע דלא חיישינן ליה בחדא זימנא

אי משום הא לאו שינויא
שאני וסת השבוע דאין דרכו לבוא אלא בסירוג

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 2:13 pm
על ידי קטינא דארעא
בסדרי טהרה כתוב את הטעם דהוא לא שכיחא, זכותך לחלוק, אבל שינויא הוא

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 2:23 pm
על ידי מרן המשגיח
קטינא דארעא כתב:בסדרי טהרה כתוב את הטעם דהוא לא שכיחא, זכותך לחלוק, אבל שינויא הוא

ילמדנו רבינו איה מקום כבודו
אני מכיר סדרי טהרה שאומר שתלינן את הוסת מחמת הפלגה אם שייך כי זה שכיח טפי, אבל איפה הוא אומר שאין חוששים כלל לוסת השבוע בחדא זימנא משום שלא שכיח?

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 2:41 pm
על ידי גם זו לטובה
קטינא דארעא כתב:שמעתי שיש חכם בדור הקודם שהורה שאשה בזמן הזה לא קובעת וסת לקולא
כיון שאין דרך נשים דידן לקבוע וא"כ מה שראתה ג"פ באותו יום אקראי בעלמא הוא
הוראה תמוהה היא ורציתי לדעת את מקורה

גם דעתי נוטה דאין כיום טעם כלל לכל דיני וסתות, ברם אפשר שאחרי שנקבעה ההלכה, א"א לשנותה, והרבה יש להאריך בזה

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 2:43 pm
על ידי קטינא דארעא
גם זו לטובה כתב:
קטינא דארעא כתב:שמעתי שיש חכם בדור הקודם שהורה שאשה בזמן הזה לא קובעת וסת לקולא
כיון שאין דרך נשים דידן לקבוע וא"כ מה שראתה ג"פ באותו יום אקראי בעלמא הוא
הוראה תמוהה היא ורציתי לדעת את מקורה

גם דעתי נוטה דאין כיום טעם כלל לכל דיני וסתות, ברם אפשר שאחרי שנקבעה ההלכה, א"א לשנותה, והרבה יש להאריך בזה


וואללה

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ב' מרץ 10, 2014 8:11 pm
על ידי קטינא דארעא
מרן המשגיח כתב:
קטינא דארעא כתב:בסדרי טהרה כתוב את הטעם דהוא לא שכיחא, זכותך לחלוק, אבל שינויא הוא

ילמדנו רבינו איה מקום כבודו
אני מכיר סדרי טהרה שאומר שתלינן את הוסת מחמת הפלגה אם שייך כי זה שכיח טפי, אבל איפה הוא אומר שאין חוששים כלל לוסת השבוע בחדא זימנא משום שלא שכיח?


הצלחת לבלבל אותי, אבל כשהלכתי לסדר ב' פתחתי את הסדרי טהרה קפ"ט ד' שכותב שתלינן בהפלגה מחמת שהיא שכיחא טפי וכותב על זה דמהאי טעמא דלא שכיחא לא חיישינן ליה בוסת שאינו קבוע [וכעי"ז כתב הראב"ד בבעלי הנפש דהיינו משום שסתם נשים חזיין לעונה בינונית, אכן הסדרי טהרה נקט טעם א' לוסת סירוג ודילוג והיינו דס"ל דקביעות זו לא שכיחא בעצם ואף אנן נימא גבי וסת השנה]

ודרך אגב שתדע שלא ברור בכלל שוסת השבוע משום סירוג הוא שהרי ב' שבועות שלא ראתה חלו בימי זיבה וכ"כ הגר"ז בש"ע הרב קפ"ט קו"א ב' וכן מבואר בראב"ד הנ"ל, אכן דהסד"ט והחוו"ד כתבו כפי שכתבת

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ג' מרץ 11, 2014 7:30 pm
על ידי קטינא דארעא
קטינא דארעא כתב:רציתי לשאול אם מאן דהוא יודע על ענין וסת השנה
אשה שראתה ג"פ לדוגמא ביום ח' אדר אם קובעת וסת בכה"ג
שהרי מצינו וסת החדש ווסת השבוע וא"כ כ"ש בסברא לומר וסת השנה
ולא מצאתי מי שיעיר בזה וצע"ג

אינני חושד במאן דהוא מן הנושאים ונותנים שעלה על דעתו אפילו לשעה קלה שיש מושג של וסת השנה, מה שלא נזכר בשום ספר הנמצא במאגר אוצר החכמה [לא בדקתי אבל ברור לי מסברא].
בטוחני בכם שאתם רק דנים לפלפולא בעלמא למה באמת לא קבעה וסת כה"ג, גם אני העלתי את הנושא רק בכדי שיביאו לי מקור לכך שאין וסת כזו.
והברור בזה בטעמא דמילתא הוא לא משום שבאמת מזל שנה איננו גורם ראיה, דלכאורה אם מזל שבוע גורם כ"ש מזל שנה, אלא הביאור הוא לפי מה שנתבאר אצלינו בלימוד החבורה שענין וסת הוא דוקא לקבוע ולסדר את גורם הראיות הקבוע של האשה, שהרי מטבע האשה לראות בערך אחת לחודש וקיבלו חז"ל שיש נשים שימי החדש משפיעים על סילוק דמיה ופתיחת מעיינה והם מסדרים את ראייתה לבוא בזמן קבוע, וכן בהפלגה, מה שאין כן אם אנו מוצאים יום בשנה הגורם ראיה ודאי שאיננו מסדר את טבע ראייתה שהרי יש לה ראיות חודשיות ולכן לא קבעה.
והדברים מבוארים ממה שאין אשה קובעת וסת הקפיצות וכאן הוא כ"ש מינה, ואכמ"ל ובלימוד התלמידים הארכתי.

Re: וסתות בזמן הזה

פורסם: ג' מרץ 11, 2014 7:32 pm
על ידי זנב הלטאה
א] וסת הסירוג גם הוא לא ראיה חודשית ואעפ"כ קבעה ?
ב] אם כן בשור המועד יש לקבוע מועדות ליגח פעם בשנה ?