אוצר החכמה כתב:כיוון שהוא טוען שזה אסור וודאי אינו יכול לעבור על מה שיודע בבירור ולאכול דבר האסור לו. כנלענ"ד פשוט.
נכון.
משל אל מה הדבר דומה? למסעדה בעלת תעודת כשרות למהדרין - החתומה ע"י גדול-הדור - שמתנוססת בחזית-המסעדה לעין-כל, והנה אחד הסועדים מבחין לפתע שהטבח שופך שקית חלב לתוך סיר שבו מתבשלות חתיכות-גדי, שאז ודאי אין הסועד הזה רשאי לטמון ראשו בחול כבת-יענה - ולאכול ממה שיגישו לו מאותו סיר - בטענה שהוא מסתמך על "תעודת הכשרות למהדרין החתומה ע"י גדול-הדור".
וראה מעין זה בירושלמי הוריות א הלכה א: "יכול אם יאמרו לך על ימין שהיא שמאל...תשמע להם? תלמוד לומר: 'ללכת ימין ושמאל'. שיאמרו לך על ימין שהוא ימין, ועל שמאל שהוא שמאל". והיא משנה פסוקה בריש הוריות: "הורו בית דין וידע אחד מהן שטעו, או תלמיד והוא ראוי להוראה, והלך ועשה על פיהן... הרי זה חייב", וגם הבבלי מסכים לזה, כמבואר בהוריות ב ע"ב. זה הכלל: אם האדם יודע משהו, אז אפילו הסנהדרין לא יוכלו להוציא את האדם מתוך מה שהוא יודע, כי אין האדם יכול שלא לדעת את מה שהוא יודע. ואע"פ שהאדם כן יכול שלא לרצות את מה שהוא רוצה, הנה בזה שונה הידיעה מהרצייה, כי לגבי רצייה - יש לו בחירה חופשית (כדכתיב "ובחרת בחיים"), אבל לגבי ידיעה - חשיב כאנוס (כדכתיב "והוא ידע ואשם").
וצ"ע מדברי הסיפרי (לפרשת שופטים סי' קנד), שהובאו בפירוש רש"י לפסוק לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל: "אפילו מראים בעיניך על שמאל שהוא ימין ועל ימין שהוא שמאל, שמע להם". ועוד צע"ק גם ממה שציוה רבן גמליאל על רבי יהושע אחרי שנחלקו לגבי מועד יום הכיפורים (ומיהו התם יש ליישב דמיירי שרבי יהושע יעבור רק על איסור דרבנן של מוקצה כדמוכח משם, מה עוד שלא מצינו שכולם הסכימו עם מה שציוה רבן גמליאל לרבי יהושע, ואדרבא מצינו שאח"כ הורידוהו מנשיאותו).
ומ"מ נראה, דמה שחולק הסיפרי (שהובא ברש"י) על הירושלמי, זה דווקא כשהסנהדרין מבססים את דבריהם על מה שנראה להם בביאור הפסוקים (או בביאור דין פלוני) וכדומה, מה שאין כן כשמדובר בבירור המציאות, אז נראה שגם הסיפרי (שהובא ברש"י) יודה לשני התלמודים. תדע, דהא מה"ט - בימינו - מפקחין את הגל בשבת גם על מי שאיבד את ההכרה ואינו נושם דרך חוטמו (ואף ליבו נדם), לפי שבימינו - אנחנו כבר "יודעים" (דהיינו אנוסים לדעת) שאפשר להצילו, אע"פ שבמשנה נפסק "עד היכן הוא בודק? עד חוטמו (ויש אומרים עד ליבו)"; ומעי"ז מחללים בימינו את השבת להצלת חייו של מי שנולד בחודש השמיני (ולא נגמרו שערו וציפורניו) - אע"ג דבמשנה נפסק שהואיל וכבר אי אפשר להצילו לכן אין מפקחין עליו את הגל בשבת. וק"ו שהסיפרי יודה לשני התלמודים, אם מה שהורו חכמים, מבוסס על חזקה בלבד - כגון חזקת כשרות של מסעדה, או מבוסס על עדות של אחרים על מות הבעל - כגון לגבי הא דבא הרוג ברגליו, דבכה"ג לית מאן דפליג דאם האשה יודעת שהוא בעלה - אז אינה רשאית להישאר עם השני - למרות שכבר פסק לה בית הדין שהיא רשאית להינשא לשני.
על כל פנים, כל זה אינו עניין לשאלת השואל, דהא מלשונו מוכח להדיא דאיהו קא בעי אי השתא שריא בבעלה הראשון (לא השני), וא"כ נותרה שאלתו על עומדה.