מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

הודעהעל ידי סגן אלוף » א' מאי 04, 2014 2:15 pm

כתב המלבים בהקדמת תהילים וזה לשונו
לא יהיה דבר זה זר בעיניך, כי כן תמצא לחז"ל שאמרו בפ' ערבי פסחים בשם ראב"ע שהלל הגדול חזקיה אמרו, וכן פירשתיו על נס סנחריב וכו' לפי הפשט לסתום פה המעוררים והנוקפים, כי גם לפי מה שאמרו חז"ל שנאמר ספר זה על ידי עשרה זקנים וכו' אין הכרח שהיה הכול בימי דוד, כי כל עוד שהייתה הנבואה בישראל וכו' היה הצינור פתוח והלוויים והמשוררים חזו ברוח ה' ודבריהם קודש.
... כל זה כפי דרך הפשט, אשר במסילתו הלכנו בפרושנו זה אשר שמתי לי למטרה לכונן חיצי נגד להקת המבארים וכו' אולם אצלנו אמונה אומן כי שבעים פנים לתורה, וכפי דרך הדרוש והקבלה, כל המזמורים הללו כבר צפו במחזה הנביאים והמשוררים בני קרח ואסף בימי דוד, והיו גנוזים וצפונים וכו' עד עת שיצא הדבר אל הפועל, ואז נאמרו על הדוכן כל אחת בשעתה.

ואני בעניותי איני מבין מה ענין פשט ודרש לכאן, ומי חיברם דוד המלך ברוח הקדש כדברי הגמ' ב"ב דף ט"ו וגיטין דף נ"ז או הדורות האחרונים עד עזרא הסופר, ומה שייכת ההנגדה בין פשט לדרש כאן.

אלכסנדר וימפן
הודעות: 169
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » א' מאי 04, 2014 2:30 pm

מה לא מובן? המלבי"ם מסביר שהפשט הוא שנכתבו ונאמרו על הדוכן כל אחד ואחד בזמנו והדרש הוא מה שנראה בנבואה קודם לכן לדוד (אבל לא ניתן לפרסום).

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

הודעהעל ידי איש-אחד » א' מאי 04, 2014 4:05 pm

אולי ואולי כוונת המלבי"ם ע"ד הנקודה הבאה. יש מזמורים לדוג' "על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו וכו'" שנאמרו בל' עבר, כיוון שכך א"א לומר ע"ד פשט שנאמרו בנבואה לעתיד. משום כך ע"ד פשט מזמור זה וכדומה לו חיברם המשורר לאחר גלות בבל, אבל זה רק ע"ד פשט.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 04, 2014 5:14 pm

לא כל כך מובן. הרי גם על דרך הדרש אומר המלבי"ם שנאמר ברוה"ק כאילו אומרים אותם בעתיד, ומבאר יותר מזה שגנזו אותם עד עת בא הדבר, וא"כ למה לא יוכל להיות בלשון עבר. ועיין באבן עזרא על הפסוק נחית בחסדך עם זו גאלת.

וגם לא מובן מה הוסיף שגם הוא פירשו על סנחריב לפי הפשט הרי גם הדרך השנייה שזה בנבואה מתפרשת בדיוק אותו דבר?

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' מאי 04, 2014 5:52 pm

ההבדל שכתב המלבי"ם בין הפשט לדרש הוא מתי במציאות היתה זמן אמירת המזמורים, דלדרך הפשט נאמרו בזמנם ולדרך הדרש נאמרו ברוה"ק קודם לכן. וכן ההבדל מי אמרם אם דוד וי' הזקנים בלבד, או גם נביאים שבכל דור ודור. [ובשני פרטים אלו ההבדל לגבי סנחריב וע"נ בבל וכו'].
ואם הבנתי נכון שאלת סג"א היא שאין ענינים אלו שיכים למה שאנו מכנים תמיד פשט ודרש בביאור הפסוקים.
[אלא שבאמת יש עוד דוגמאות לזה].

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' מאי 04, 2014 5:56 pm

כבר האריך בה האבן עזרא בהקדמתו לתהלים איך זה שדוד המלך עליו השלום חיבר גם על החורבן ועוד הרבה כהנה וכתב שם שיש שפקפקו ואמרו שהמה הוספות מאוחרות ומסיק שם שדוד המלך היה נביא שהרי נאמר עליו איש האלוקים וניבא את העתיד.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 04, 2014 6:12 pm

מה שנכון נכון כתב:ההבדל שכתב המלבי"ם בין הפשט לדרש הוא מתי במציאות היתה זמן אמירת המזמורים, דלדרך הפשט נאמרו בזמנם ולדרך הדרש נאמרו ברוה"ק קודם לכן. וכן ההבדל מי אמרם אם דוד וי' הזקנים בלבד, או גם נביאים שבכל דור ודור. [ובשני פרטים אלו ההבדל לגבי סנחריב וע"נ בבל וכו'].
ואם הבנתי נכון שאלת סג"א היא שאין ענינים אלו שיכים למה שאנו מכנים תמיד פשט ודרש בביאור הפסוקים.
[אלא שבאמת יש עוד דוגמאות לזה].


נכון. ולכן לא מובן מה שהשיבו כאן, וגם אין בזה תשובה על מה ששאלתי מה רצה לומר בזה שפירש את הכוונה על סנחריב.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' מאי 04, 2014 6:16 pm

אביא כאן את כל לשון המלבי"ם בענין לתועלת המעינים.

לא יהיה דבר זה זר בעיניך, כי כן תמצא לחז"ל שאמרו בפרק ערבי פסחים בשם ר' אלעזר בן עזריה שהלל הגדול חזקיהו אמרו, וכן פירשתיו על נס סנחריב, וכן תמצא להמפרשים הקדמונים המפרשים על דרך הפשט בכל מקום, וכתבתי זאת לגול מעלינו טענות המלעיגים לאמר איך יתכן כי בימי דוד בעוד המלכות על תקפה וישראל על אדמתם ועוד לא נגזרה גזירה וכבר שרו על הדוכן ביטול המלכות וגלות צדקיהו בסימן פ"ט וישביתם על נהרות בבל וקללתם את בבל ואת בני אדום אשר עוד לא חטאו ולא הרשיעו וכדומה מאלה הטענות, ועל כן פרשתי לפי הפשט לסתום פה המעוררים והנוקפים כי גם למה שאמרו חז"ל שנאמר ספר זה על ידי עשרה זקנים ובתוכם בני קרח ואסף וחלוקים על ידותון, אין הכרח שהיה הכל בימי דוד כי כל עוד שהיתה הנבואה בישראל עד חותם הנביאים מלאכי זה עזרא היה הצינור פתוח והלוים המשוררים חזו ברוח ה' ודבריהם קודש עד עזרא שחתם כתבי הקדש ומאז לא נוסף עליהם דבר. כל זה כפי דרך הפשט אשר במסלתו הלכנו בפירושנו זה אשר שמתי לי למטרה לכונן חצי נגד להקת המבארים אשר כוונתם להשפיל כבוד כתבי קודש. אולם אצלנו אמונה אומן כי שבעים פנים לתורה וכפי דרך הדרוש והרמז והקבלה, כל המזמורים הללו כבר צפו במחזה הנביאים והמשוררים בני קרח ואסף בימי דוד והיו גנוזים וצפונים ביד אנשי הרוח דור דור עד עת שיצא הדבר אל הפועל ואז נאמרו בקול רם על הדוכן כל אחת בשעתה. ולא יקשה זאת איך שורר ישיבתם על נהרות בבל ורשעת בבל בעוד לא יצאה לפעולת אדם ולא נגזרה גזירה, שעל ענינים אלה וכיוצא יש לנו דברים בדרושנו על עניני הנבואה ודרכיה באורך, אולם להבין הכתובים כפי הפשט והמליצה לא יגרע הדרת הכתובים וכחם אם יסד אותם איש הרוח מבני לוי בימי דוד או בימי חזקיהו וכדומה, כי רוח ה' ודברו היה משוטט בימים האלה מבלי הבדל בהרדת קודש עד שנשבר הכד על המבוע ונאסף האור בימי הנביאים האחרונים ונביאיה לא מצאו חזון מה', ועיין מה שכתבתי בפירושי לסימן נ"ג שכבר בא כיוצא בו בסימן י"ד, כי נוסד בימי דוד ונאמר שנית בימי חזקיהו על דבר סנחריב, וכן תוכל לאמר בכל אלה, שתחלה נאמרו בסתר בימי קדם וחזרו ויסדום בגלוי ונמסרו לכל עדת ישראל בקדושת הכתובים, ודי בהערה זו.


מלבי"ם תהלים פרק קיג

(א) הללויה, המזמורים האלה לפי דעת ראב"ע בפ' ערבי פסחים. אמרם או תקנם חזקיה וסיעתו, והדברים מותאמים עם הענין הנאמר בם, שיש בהם תפלה על החולה, והודאה על הרפואה, וגם הודאה על מפלת האויב, ולדעת האומרים שנאמרו בזמן קדום מה שאירע לבנים אירע לאבות, שגם דוד בשעת חליו בקש עזרו להצילו מיד אויב, כמו שנמצא בספר זה כ"פ. ואני אפרשהו על הנסים שאירעו לחזקיהו, באשר הקורות שבאו לו אז נמצאים בכתובים ומסכימים עם תוכן המזמורים ועם דעת חז"ל שנתקן בימיו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 04, 2014 6:21 pm

יש"כ. אני התעצלתי לראות בפנים וסמכתי על הציטוט של סגן אלוף שהיה בו העיקר חסר מן הספר. באמת הרואה כל דבריו אין מקום לשאלתי על סנחריב כלל, וגם לשאלת סגן אלוף כמעט שאין מקום. כי עיקר הקושי היה איך שוררו על הדוכן קודם שהיה וע"ז תירץ דאפשר לומר ע"פ פשוטו שנאמר אח"כ רק בנבואה, או לפי הקבלה שקבלנו שהיה ע"י דוד והיה גנוז. וכוונתו לומר שהסבר זה תואם את דרכי הדרוש והרמזים בהם וז"פ.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

הודעהעל ידי פולסברג » ה' מרץ 18, 2021 6:52 pm

הקפצה לרגל דף היומי.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

הודעהעל ידי תוכן » ה' מרץ 18, 2021 6:55 pm

במדרש כתוב שגם עזרא חיבר ספר תהלים, ומן הסתם כוונתם על מזמורים כגון על נהרות בבל.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' מרץ 18, 2021 11:10 pm

ע' מ"ש ת"ש בכנמ"ח ח"א עמ' רעט.

הרב שאול
הודעות: 17
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2019 4:49 am

Re: פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

הודעהעל ידי הרב שאול » ו' מאי 14, 2021 8:50 am

לייבעדיג יענקל כתב:ע' מ"ש ת"ש בכנמ"ח ח"א עמ' רעט.
נא לפענח הראשי פרקים !!

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: פשט ודרש - מי כתב את ספר תהילים

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' מאי 14, 2021 8:56 am

הרב שאול כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:ע' מ"ש ת"ש בכנמ"ח ח"א עמ' רעט.
נא לפענח הראשי פרקים !!

לכאורה,
עיין מה שכתב [פרופסור ישראל] תא שמע בכנסת מחקרים חלק א' עמוד רע"ט.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים