מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בירור שיטת רב סעדיה גאון בקידוש החדש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אנונימי
הודעות: 107
הצטרף: ה' אפריל 17, 2014 6:36 pm

בירור שיטת רב סעדיה גאון בקידוש החדש

הודעהעל ידי אנונימי » ב' מאי 26, 2014 2:06 pm

ידועה השגת הרמב"ם על שיטתו של הרס"ג [פיה"מ לר"ה] וז"ל ואני תמה מאדם יכחיש הראות ויאמר כי דת היהודים אינה בנויה על ראיית הלבנה אלא על החשבון בלבד והוא מאמין באלו הכתובים כולם, ואני רואה שהרואה זה אינו מאמינו אבל היתה דעתו בזה המאמר להשיב אחור בעל דינו באיזה צד יזדמן לו בשקר או באמת כיון שלא מצא מציל לנפשו מהכרח הויכוח עכ"ל.
אכן דברי הרמב"ם תמוהים, שהרי לא חידש הרס"ג מעצמו שיטה זו, ומצינו להדיא שכבר הלך בה א' מגדולי התנאים ומנו ר' מאיר וכדגרסינן בגמרת ערכין ט' ב' בזה"ל א"ל רב אדא בר אהבה לרבא אחרים מנינא אתא לאשמועינן הא קמ"ל דלא בעינן מצוה לקדש ע"פ הראיה, ופרש"י וז"ל אי הוה אמרי אין מעברין את החדש לצורך הוה אמינא ה"מ בחדש שנראה בזמנו אבל היכא דלא אתו סהדי ביום שלשים ע"כ תעברהו משום דמצוה לקדש על פי עדים: קמ"ל כו' - דהכי משמע דהאי סימנא נקוט בידך ארבעה ימים בין זה לזה ואפילו לא נראית הלבנה עכ"ל.
ומעתה בין אם ננקוט שקבע הרס"ג שיטה זו במוחלט מחמת תשובת המינים וכדברי הרמב"ם, ובין אם באמת ובתמים ס"ל כן להכריע כדברי אחרים וכמו שנראה מדברי הר"ח המחזיק במעוז כשיטה זו אין כאן חלילה הכחשת הראות לעמוד כשיטת א' מגדולי התנאים, אתמהה.
[ואכן יש לסייג הדברים שלא לגמרי פסק הרס"ג כשיטת אחרים, שהרי לדבריהם לא נוהגת מהלמ"מ דחיית אד"ו ראש ובד"ו פסח וכדגרסינן סוכה נ"ד ב', ואילו לרס"ג אף קביעה זו מעיקר הלכות קה"ח עפ"י חשבון, וכבר כ' הר"ח העומד בשיטת הרס"ג וז"ל וקיי"ל דלא הוי בקי ר"מ בסוד העיבור עכ"ל. וכנראה דפסק כוותיה בחדא ופליג עליה בחדא, וראה זה פלא דבתשב"ץ ח"א סימן קל"ה החזיק במעוז להיפך דקיי"ל כאחרים לענין אד"ו ובד"ו בזמן קידוש הסנהדרין, ולא קיי"ל כוותיהו בעיקר דבריהם דליכא מצוה לקדש עפ"י הראיה].
-----------------------
והנה בעיקר דברי הרס"ג יש לעיין, שהרי יסוד דבריו הוא שהלכות קדוש החדש עפ"י עדים נאמרו לבטל את ערעור הצדוקים והבייתוסין שרצו לקדש עפ"י הראיה, והנה מלבד שהדברים לעצמם דחוקים מאד גם הנחתו ההיסטורית צריכה בירור, דאמנם כת הקראים משורש ענן החזיקה במעוז לקדש גם בזה"ז עפ"י הראיה אבל הבייתוסין של זמן התלמוד הרי להדיא לא הקפידו ע"ז וכמבואר בר"ה כ"ב ב' ובתוספתא וז"ל פַּעַם אַחַת שָׂכְרוּ בֵּיתָסִין שְׁנֵי עֵדִים לָבֹא לְהַטְעוֹת אֶת חֲכָמִים לְפִי שֶׁאֵין בֵּיתָסִין מוֹדִין שֶׁתְּהֵא עֲצֶרֶת אֶלָּא אַחַר שַׁבָּת עכ"ל, ורצו בייתוסין עצמם לקדש שלא עפ"י הראיה.
אכן נראה שגם על זה יש לרס"ג מקור גמור מן הגמרא וכדגרסינן בר"ה דף כ' א' בזה"ל
כי הא דאמר רבי יהושע בן לוי מאיימין על העדים על החדש שנראה בזמנו לעברו ואין מאיימין על העדים על החדש שלא נראה בזמנו לקדשו איני והא שלח ליה רבי יהודה נשיאה לרבי אמי הוו יודעין שכל ימיו של רבי יוחנן היה מלמדנו מאיימין על העדים על החדש שלא נראה בזמנו לקדשו אע"פ שלא ראוהו יאמרו ראינו אמר אביי לא קשיא הא בניסן ותשרי הא בשאר ירחי רבא אמר הא דתני רבה בר שמואל אחרים היא דתניא אחרים אומרים אין בין עצרת לעצרת ואין בין ראש השנה לראש השנה אלא ד' ימים בלבד ואם היתה שנה מעוברת חמשה

והנה הדברים מופלאים
א] איזה תועלת יש באיום על עדים שלא ראו שיעידו כאילו ראו, ומה תועלת יש לקדש ע"י עדות שקר
ב] הלשון איום צריך ביאור למה לא ישמעו העדים בקול חכמים ולא יעידו מה שלא רצו שיעידו
ולדברי הרס"ג מיושב היטיב, שמאיימים על עדים צדוקים שרוצים לקדש עפ"י הראיה ולעוות את חשבון המולדות שלא יעידו, וכן שיעידו אע"פ שלא ראו כיון שהקידוש נעשה עפ"י החשבון והעדות רק להסיר את לעז הצדוקים.
ונתבררו דברי הרס"ג היטיב בעזה"י

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: בירור שיטת רב סעדיה גאון בקידוש החדש

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ב' מאי 26, 2014 3:25 pm

יישר כח!

בית אליהו
הודעות: 52
הצטרף: ה' דצמבר 30, 2010 8:50 pm

Re: בירור שיטת רב סעדיה גאון בקידוש החדש

הודעהעל ידי בית אליהו » ג' מאי 27, 2014 12:32 am

דברי הרמב"ם אינם תמוהים כלל.
עיקר קושיות הרמב''ם הוא מכל המשניות והמעשים שנתבארו בהם שקידשו ע''פ הראייה, וכולם ודאי דלא כאחרים, וא''כ ל''ש לפסוק כאחרים.
ומה שהבאת ל' "והוא מאמין אלו הכתובים כולם", לא נתכוין להקשות מן המקרא, דאכן אחרים פליגי בפי' המקרא, אלא הגי' הנכונה "והוא מאמין בכל הלשונות האלו" וכ''ה בתרגומים החדשים, והיינו המשניות דמיירי בהו בריש דבריו.
בעיקר הדברים אין הרס''ג דומה לאחרים כלל, דלאחרים היה מרחק ד' ימים קבוע, ורק הוסיפו יומא דשעי פעם בג' שנים ויומא דתלתין שנין,
ואילו להרס''ג נהגו כלוח דידן פעמים ג' ופעמים ה' ומעוברת לעולם נוסף שניים ולאחרים רק אחד, ולפיכך הר''ח לא פליג בחדא אלא שיטה אחרת לגמרי היתה עמו, ואדרבא לשיטתיה אחרים לא ידעו סוד העיבור כלל.
וכן לאידך גיסא הר''מ הוא הוא שהכריח מהמשניות שנהגו באד''ו ראש דלא כמנהג דידן, ואלו עיקר קושיותיו על הרס''ג בפי' המשניות במנחות, והיינו כאחרים דס''ל הכי בסוכה נ''ד ב', וכמש''כ נמי התשב''ץ.
ואמנם רוב הראשונים נקטו בדעה ממוצעת, דלעולם קידשו ע''פ הראייה וכמשניות דר''ה, אך הקפידו נמי באד''ו ראש ע''י איום וכרבנן בסוגיא דסוכה הנ''ל, והמשניות שחל באד''ו ראש פי' כהרס''ג.
עכ''פ תמוה טובא מה שהוכיח כהרס''ג מסוגיא דאיום, והלא אדרבה התם מבואר דאף לאחרים מקפידין בראייה, דהא רבא תירץ דרבה בר שמואל שאמר שאין מאיימין טעמו כאחרים, ורבה בר שמואל ילף לה מקרא דכזה ראה וקדש, ואדרבה לרבנן היו מאיימין ולא מקפידין בראייה, ולפי מה שכתב דהרס''ג ס''ל שמאיימין וס''ל כאחרים, הרי זיכה שטרא לבי תרי, ואמנם צריך ליישב מסוגיא דערכין, ויש לנו בזה אריכות דברים ואכה"מ.
ולגוף העניין הר''מ פי' לכל סוגיא דמאיימין לחסר דווקא בבאו לאחר תחילת החודש, ואף לשאר רבוותא דפליגי בזה, שפיר הוצרכו לאיים לצורך לא אד''ו ראש וכדאיירינן התם להדיא בירקיא ומתיא, וכמשנ''ת נמי בסוגיא דסוכה נ''ד ב', ולשון איום אינו ראיה כלל.

אנונימי
הודעות: 107
הצטרף: ה' אפריל 17, 2014 6:36 pm

Re: בירור שיטת רב סעדיה גאון בקידוש החדש

הודעהעל ידי אנונימי » ג' מאי 27, 2014 8:01 am

בית אליהו כתב:דברי הרמב"ם אינם תמוהים כלל.
עיקר קושיות הרמב''ם הוא מכל המשניות והמעשים שנתבארו בהם שקידשו ע''פ הראייה, וכולם ודאי דלא כאחרים, וא''כ ל''ש לפסוק כאחרים.
ומה שהבאת ל' "והוא מאמין אלו הכתובים כולם", לא נתכוין להקשות מן המקרא, דאכן אחרים פליגי בפי' המקרא, אלא הגי' הנכונה "והוא מאמין בכל הלשונות האלו" וכ''ה בתרגומים החדשים, והיינו המשניות דמיירי בהו בריש דבריו.

וג"ז תמוה טובא, שיחלוק ר"מ על כל הדורות שלפניו, ומכללם רבן גמליאל ר' יהושע ר' דוסא וכו'
בית אליהו כתב:בעיקר הדברים אין הרס''ג דומה לאחרים כלל, דלאחרים היה מרחק ד' ימים קבוע, ורק הוסיפו יומא דשעי פעם בג' שנים ויומא דתלתין שנין,
ואילו להרס''ג נהגו כלוח דידן פעמים ג' ופעמים ה' ומעוברת לעולם נוסף שניים ולאחרים רק אחד, ולפיכך הר''ח לא פליג בחדא אלא שיטה אחרת לגמרי היתה עמו, ואדרבא לשיטתיה אחרים לא ידעו סוד העיבור כלל.
וכן לאידך גיסא הר''מ הוא הוא שהכריח מהמשניות שנהגו באד''ו ראש דלא כמנהג דידן, ואלו עיקר קושיותיו על הרס''ג בפי' המשניות במנחות, והיינו כאחרים דס''ל הכי בסוכה נ''ד ב', וכמש''כ נמי התשב''ץ.
ואמנם רוב הראשונים נקטו בדעה ממוצעת, דלעולם קידשו ע''פ הראייה וכמשניות דר''ה, אך הקפידו נמי באד''ו ראש ע''י איום וכרבנן בסוגיא דסוכה הנ''ל, והמשניות שחל באד''ו ראש פי' כהרס''ג.

באמת שהשגתך לא מובנת דממש הר"ח ס"ל כוותיה בחדא דליכא מצוה לקדש עפ"י הראיה ופליג עליה בחדא דמעברין החדש לצורך - עכ"פ בצורך כזה שהוא מהלמ"מ - [ואכן לרמב"ם שיסוד דחיית אד"ו ראש הוא לכוון החשבון אפשר דבזה ס"ל דלא כאחרים שמולד הממוצע עיקר]
בית אליהו כתב:עכ''פ תמוה טובא מה שהוכיח כהרס''ג מסוגיא דאיום, והלא אדרבה התם מבואר דאף לאחרים מקפידין בראייה, דהא רבא תירץ דרבה בר שמואל שאמר שאין מאיימין טעמו כאחרים, ורבה בר שמואל ילף לה מקרא דכזה ראה וקדש, ואדרבה לרבנן היו מאיימין ולא מקפידין בראייה, ולפי מה שכתב דהרס''ג ס''ל שמאיימין וס''ל כאחרים, הרי זיכה שטרא לבי תרי, ואמנם צריך ליישב מסוגיא דערכין, ויש לנו בזה אריכות דברים ואכה"מ.
ולגוף העניין הר''מ פי' לכל סוגיא דמאיימין לחסר דווקא בבאו לאחר תחילת החודש, ואף לשאר רבוותא דפליגי בזה, שפיר הוצרכו לאיים לצורך לא אד''ו ראש וכדאיירינן התם להדיא בירקיא ומתיא, וכמשנ''ת נמי בסוגיא דסוכה נ''ד ב', ולשון איום אינו ראיה כלל.

ולמה אין כאן המקום ?
ושוב הינך מקשר את מחלוקת אחרים וחכמים בענין אד"ו ודחית הקידוש לצורך בעלמא לענין זה דלאחרים ס"ל כרס"ג להדיא
אכן מה שצטטתי את דברי אחרים דראש השנה היתה פליטת קולמוס
נערך לאחרונה על ידי אנונימי ב ג' מאי 27, 2014 2:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: בירור שיטת רב סעדיה גאון בקידוש החדש

הודעהעל ידי סגן אלוף » ג' מאי 27, 2014 8:11 am

אנונימי כתב:אכן דברי הרמב"ם תמוהים, שהרי לא חידש הרס"ג מעצמו שיטה זו, ומצינו להדיא שכבר הלך בה א' מגדולי התנאים ומנו ר' מאיר וכדגרסינן בגמרת ערכין ט' ב' בזה"ל א"ל רב אדא בר אהבה לרבא אחרים מנינא אתא לאשמועינן הא קמ"ל דלא בעינן מצוה לקדש ע"פ הראיה, ופרש"י וז"ל אי הוה אמרי אין מעברין את החדש לצורך הוה אמינא ה"מ בחדש שנראה בזמנו אבל היכא דלא אתו סהדי ביום שלשים ע"כ תעברהו משום דמצוה לקדש על פי עדים: קמ"ל כו' - דהכי משמע דהאי סימנא נקוט בידך ארבעה ימים בין זה לזה ואפילו לא נראית הלבנה עכ"ל.
ומעתה בין אם ננקוט שקבע הרס"ג שיטה זו במוחלט מחמת תשובת המינים וכדברי הרמב"ם, ובין אם באמת ובתמים ס"ל כן להכריע כדברי אחרים וכמו שנראה מדברי הר"ח המחזיק במעוז כשיטה זו אין כאן חלילה הכחשת הראות לעמוד כשיטת א' מגדולי התנאים, אתמהה.

כבר עמד בזה הנצי"ב בהעמק שאלה סוף ויקהל, ע"ש מ"ש ע"ז.

בית אליהו
הודעות: 52
הצטרף: ה' דצמבר 30, 2010 8:50 pm

Re: בירור שיטת רב סעדיה גאון בקידוש החדש

הודעהעל ידי בית אליהו » ג' מאי 27, 2014 8:15 pm

כמדומה שיש הרבה כיו"ב דפליג על שני דורות שלפניו משום שכך קיבל מרבו, ואי"ז מן התימה.

א. ס"ל בחדא ופליג בחדא היינו כשהושוו בעיקר השיטה והטעם ופליגי בפרטים, והכא יסודו של רס"ג הוא סוד העיבור ואחרים לא שמיע להו הרי דפליגי בעיקר הדבר.
ב. לא שייך לומר דהרס"ג הכריע בין תנאים באופן כזה דס"ל בחדא ופליג בחדא, דסו"ס זוהי שיטתא חדתא דליכא תנא כוותיה.
ג. פשוט דהרס"ג והר"ח ס"ל דכן הוא אליבא דרבנן, וא"כ אין טעם כלל לתלותן בשיטת אחרים.
[ואמנם לקושטא דמילתא לפי''ז שפיר י''ל דלישנא דאיום הוא משום הצדוקין, ורק כ' דלפום שיטתיה דמר דרס''ג כאחרים, הרי האיום הוא רק לרבנן].

אחרים דר"ה אינו שיטה אחרת אלא אותם אחרים דערכין, ועיקר הקו' היא דרבה בר שמואל ילף מקרא דאזלינן בתר ראייה ואילו בסוגיא דערכין משמע דלאחרים לא אזלינן בתר ראייה כלל.

אין כאן המקום להאריך, משום שהביאור צריך להקדמות בעיקר שיטת אחרים, אך כיון שנתבקש אשתדל להביא יסוד הענין בקצרה.
בעיקר דעת אחרים פליגי רבוותא בסוכה (נ"ד ב'), דתוס' שם בד"ה אלא וכו', כ' להדיא דלאחרים כל החדשים הולכים לפי המולדות, ומבואר דס"ל דקפדינן שיהא כל מולד ומולד בזמן הקביעות, ופשיטא דלא ר"ל מולד האמיתי, דא"כ זימנין דאיכא טובא בין ר"ה לר"ה, וכגון אם בריש שתא בא בקצרה ובשלהי שתא בא בארוכה, אלא ודאי ר"ל דאזלינן בתר מולד הממוצע כ"ט י"ב תשצ"ג, ולפיכך סדרן קבוע אחד מלא ואחד חסר, ואין משנין אלא כל י"ז חדשים וכמש"כ החזו"א בריש דבריו [סי' קמ"א סק"י, וקושייתו שם יש ליישב ואכ"מ], ומשא"כ הריטב"א שם כ' "שנוהגין בסדר הידוע לעולם, אחד מלא ואחד חסר", עכ"ל, ומדנקט הסדר הידוע בה"א הידיעה, משמע דר"ל כסדר הידוע דהיינו סדר א"ת ב"ש [רק ללא קפידא באד"ו ראש], והיינו דאיכא חוק קבוע לכל ירחא וירחא אם הוא מלא או חסר, ועכ"פ הא ודאי לא הוה ס"ל דאזלינן בתר זמן המולד.
ועוד נראה דאף רש"י התם הכי ס"ל, דהא כ' שם [ובדוכתי טובא בש"ס] דלדעת אחרים חודש העיבור לעולם חסר, ואי אזלינן בתר מולד בזמנו, הא בחודש העיבור נמי זימנין דהמולד ביום שלושים ואחד וממלאין אותו, אלא ע"כ ס"ל לרש"י דלאחרים אזלינן בתר כסדרן, וחודש העיבור דהיינו אדר ראשון לעולם חסר, וכ"ה נמי בריטב"א שם, ובחידושי הר"ן בשבת (פ"ז ב'), ונמצא דהריטב"א שכ' דנוהגין בסדר הידוע, אזיל בזה לשיטתו שכ' כרש"י דחודש העיבור לעולם חסר.
והנה לשיטת התוס' יתפרשו דברי רבא בסוגיין בפשיטות, דרבה בר שמואל איירי בכל ירחי, ואע"ג דקאמר דאזלינן בתר ראייה, לא ר"ל ראייה בפועל ע"י עדים, אלא זמן הממוצע הראוי לראייה, וכגון שית או י"ח שעי בתר המולד הממוצע, דלאחרים היינו פירושא דכזה ראה וקדש, שיהא זמן הראוי לראייה, והיינו נמי קביעות כסדרן לפום מולד בזמנו וכשיטת התוס', רק תחילת החשבון לא תליא במולד גופיה וכפשטא דמילתא, אלא במספר שעות אחריו, ולפי"ז א"ש טובא דהיינו דס"ל לאחרים דאין מחסרין ואין מעברין לצורך כלל, דלעולם קבעינן כסדרן כפי חשבון הראוי לראייה, ול"ש לנטות מזה, ורבנן פליגי וס"ל דתליא בראייה בפועל, ואין קביעות בדבר, ולפיכך בשעת הצורך זימנין דמעברין או מחסרין שלא ע"פ עדים, אך לרש"י והריטב"א והר"ן דלאחרים תליא בקביעות כסדרן, אינו עניין לראייה כלל, ול"ש לפרש כן.
והביאור בזה לשיטתם, דפשיטא הוא לכו"ע דאף כשמקדשין ע"פ הראייה מחסרין לצורך בלא עדים, דאל"ה היכא דלא אתו עדים כמה חדשים בזה אחר זה, יראה סיהרא בכ"ה בחודש, וכבר כ' הר"מ בהל' קידוש החודש (פי"ח הל"ו), דאין לך דבר שחוק והפסד יותר מזה, וכ"ש דהכי עבדינן בזמן שקובעין ע"פ חשבון ואין מקדשין כלל ע"פ הראייה, ומ"מ בטעמא דמילתא פליגי אחרים ורבנן, דאחרים ס"ל דקביעות כסדרן קדים ואלים מראייה, ומצות הראייה אינה אלא לכתחילה היכא דלא סתרא לכסדרן, ולפיכך פשיטא דאי ליכא עדים מחסרין לצורך כסדרן, ורבנן ס"ל דלעולם ראייה היא עיקר הקביעות, ורק בשעת הדחק כגון הנ"ל אין מתחשבין בראייה, ומחסרין שלא ע"פ עדים.
ומעתה איכא נפק"מ לאידך גיסא, והיינו בגוונא דליכא כסדרן, [ואף לאחרים יתכן כן בכמה גווני, וכגון בחודש העיבור וכמבואר בערכין ובשיטמ''ק שם אות ח' בשם ר''פ, או בשנים שצריך להוסיף יומא דשעי או דתלתין שנין], ואיכא צורך אחרינא לחסר, דלרבנן ה"נ הכא אין מתחשבין בראייה, דסו"ס שעת הדחק היא ומאי שנא, אבל לאחרים לא נתחדש דלא איכפ"ל ממצות ראייה, אלא היכא דאיכא כסדרן דקדים לראייה, אבל בלא"ה מצות ראייה אלימתא טובא, ובלא עדות ל"ש לחסר כלל ואפי' לצורך, והיינו דקא ילף מקרא דבעינן דווקא קידוש ע"י ראייה.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בירור שיטת רב סעדיה גאון בקידוש החדש

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 18, 2018 12:50 am

אנונימי כתב:אכן נראה שגם על זה יש לרס"ג מקור גמור מן הגמרא וכדגרסינן בר"ה דף כ' א' בזה"ל
כי הא דאמר רבי יהושע בן לוי מאיימין על העדים על החדש שנראה בזמנו לעברו ואין מאיימין על העדים על החדש שלא נראה בזמנו לקדשו איני והא שלח ליה רבי יהודה נשיאה לרבי אמי הוו יודעין שכל ימיו של רבי יוחנן היה מלמדנו מאיימין על העדים על החדש שלא נראה בזמנו לקדשו אע"פ שלא ראוהו יאמרו ראינו אמר אביי לא קשיא הא בניסן ותשרי הא בשאר ירחי רבא אמר הא דתני רבה בר שמואל אחרים היא דתניא אחרים אומרים אין בין עצרת לעצרת ואין בין ראש השנה לראש השנה אלא ד' ימים בלבד ואם היתה שנה מעוברת חמשה

והנה הדברים מופלאים
א] איזה תועלת יש באיום על עדים שלא ראו שיעידו כאילו ראו, ומה תועלת יש לקדש ע"י עדות שקר
ב] הלשון איום צריך ביאור למה לא ישמעו העדים בקול חכמים ולא יעידו מה שלא רצו שיעידו
ולדברי הרס"ג מיושב היטיב, שמאיימים על עדים צדוקים שרוצים לקדש עפ"י הראיה ולעוות את חשבון המולדות שלא יעידו, וכן שיעידו אע"פ שלא ראו כיון שהקידוש נעשה עפ"י החשבון והעדות רק להסיר את לעז הצדוקים.
ונתבררו דברי הרס"ג היטיב בעזה"י

יש"כ.

אשמח לקבל מ"מ נוספים לביאור ענין זה שמאיימים עליהם להעיד מה שלא ראו.

דעת נעימה
הודעות: 107
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: בירור שיטת רב סעדיה גאון בקידוש החדש

הודעהעל ידי דעת נעימה » ג' ספטמבר 01, 2020 11:22 pm

עושה חדשות כתב:
אנונימי כתב:אכן נראה שגם על זה יש לרס"ג מקור גמור מן הגמרא וכדגרסינן בר"ה דף כ' א' בזה"ל
כי הא דאמר רבי יהושע בן לוי מאיימין על העדים על החדש שנראה בזמנו לעברו ואין מאיימין על העדים על החדש שלא נראה בזמנו לקדשו איני והא שלח ליה רבי יהודה נשיאה לרבי אמי הוו יודעין שכל ימיו של רבי יוחנן היה מלמדנו מאיימין על העדים על החדש שלא נראה בזמנו לקדשו אע"פ שלא ראוהו יאמרו ראינו אמר אביי לא קשיא הא בניסן ותשרי הא בשאר ירחי רבא אמר הא דתני רבה בר שמואל אחרים היא דתניא אחרים אומרים אין בין עצרת לעצרת ואין בין ראש השנה לראש השנה אלא ד' ימים בלבד ואם היתה שנה מעוברת חמשה

והנה הדברים מופלאים
א] איזה תועלת יש באיום על עדים שלא ראו שיעידו כאילו ראו, ומה תועלת יש לקדש ע"י עדות שקר
ב] הלשון איום צריך ביאור למה לא ישמעו העדים בקול חכמים ולא יעידו מה שלא רצו שיעידו
ולדברי הרס"ג מיושב היטיב, שמאיימים על עדים צדוקים שרוצים לקדש עפ"י הראיה ולעוות את חשבון המולדות שלא יעידו, וכן שיעידו אע"פ שלא ראו כיון שהקידוש נעשה עפ"י החשבון והעדות רק להסיר את לעז הצדוקים.
ונתבררו דברי הרס"ג היטיב בעזה"י

יש"כ.

אשמח לקבל מ"מ נוספים לביאור ענין זה שמאיימים עליהם להעיד מה שלא ראו.


הגעתי לגמרא זו כעת והתקשיתי בקושיה זו גם.
לי הקטן פירושו של הרס"ג קשה, כי בגמרא אין אוקימתא המעמידה את האיום בתנאי של צדוקים או עצרת.

תלמוד_ישן
הודעות: 461
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: בירור שיטת רב סעדיה גאון בקידוש החדש

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ה' ינואר 07, 2021 1:35 am

דעת נעימה כתב:
הגעתי לגמרא זו כעת והתקשיתי בקושיה זו גם.
לי הקטן פירושו של הרס"ג קשה, כי בגמרא אין אוקימתא המעמידה את האיום בתנאי של צדוקים או עצרת.

מסתבר שבספר מגיד הרקיע (הרב משה הסגל מקרית ספר) דיבר בענין זה.

דעת נעימה
הודעות: 107
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: בירור שיטת רב סעדיה גאון בקידוש החדש

הודעהעל ידי דעת נעימה » ו' ספטמבר 24, 2021 11:15 am

תלמוד_ישן כתב:מסתבר שבספר מגיד הרקיע (הרב משה הסגל מקרית ספר) דיבר בענין זה.


תודה
אחפש את הספר כדי לראות. היכן בספר הוא עסק בזה?

מועדים לשמחה

תלמוד_ישן
הודעות: 461
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: בירור שיטת רב סעדיה גאון בקידוש החדש

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ו' ספטמבר 24, 2021 6:10 pm

דעת נעימה כתב:
תלמוד_ישן כתב:מסתבר שבספר מגיד הרקיע (הרב משה הסגל מקרית ספר) דיבר בענין זה.


תודה
אחפש את הספר כדי לראות. היכן בספר הוא עסק בזה?

מועדים לשמחה

ח"א פ"ה
וח"ג סוף פ"ג

(כל החלקים נדפסים בכרך אחד)

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: בירור שיטת רב סעדיה גאון בקידוש החדש

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ו' ספטמבר 24, 2021 11:40 pm

הרב זייבלד כתב ע"ז בחצי גבורים ט, מצו"ב.
וראה מש"צ פה הע' 8.
[וילה"ע כי לפי נקיפת ציר כדוה"א (ר' רמב"ם יסודי התורה ג,ז; ראב"ע עמוס ה,ח), מולד וי"ד חל באמצע החורף, וקשה לסוברים שכללי הלוח נוהגים כבר מן אז, ראה מאמרי הנ"ל הע' 7, ופה.]



חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים