מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דר בא"י ומזונותיו מחו"ל, האם קיים מצות ישוב א"י?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

דר בא"י ומזונותיו מחו"ל, האם קיים מצות ישוב א"י?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' יוני 06, 2014 11:51 am

כתב בספר שערי צדק (להגאון בעל חיי אדם וחכמת אדם, שער משפטי הארץ פרק יא סעיף ד), וז"ל,
מי שאין ידו משגת לפרנס את עצמו שם, וצריך להטיל את עצמו על הציבור, ובחוצה לארץ מפרנס את עצמו ביגיע כפו, אין ספק שמוטב לו לדור בחו"ל, וכמה הפליגו חז"ל במעלת המפרנס את עצמו ביגיע כפו, ומהר"ם שיף בסופו בליקוטיו כתב שזהו כוונת חז"ל שאמרו מוטב לאדם לעבוד ע"ז ולא יצטרך לבריות, ר"ל ע"ד שאמרו חז"ל כל הדר וכו'.

ובבינת אדם שם הוסיף, וז"ל,
ועם זה יישבתי בפר' בהעלותך שאמר משה ליתרו (במדבר י, כט-לב), וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְחֹבָב בֶּן רְעוּאֵל הַמִּדְיָנִי חֹתֵן מֹשֶׁה נֹסְעִים אֲנַחְנוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר ד' אֹתוֹ אֶתֵּן לָכֶם לְכָה אִתָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ... וַיֹּאמֶר אֵלָיו לֹא אֵלֵךְ כִּי אִם אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי אֵלֵךְ: וַיֹּאמֶר אַל נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ כִּי עַל כֵּן יָדַעְתָּ חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם: וְהָיָה כִּי תֵלֵךְ עִמָּנוּ וְהָיָה הַטּוֹב הַהוּא אֲשֶׁר יֵיטִיב ד' עִמָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ: וְהָיָה כִּי תֵלֵךְ עִמָּנוּ וְהָיָה הַטּוֹב הַהוּא אֲשֶׁר יֵיטִיב ד' עִמָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ

והם דברי מותר, שהרי כבר אמר לו מתחילה 'והיטבנו לך', ועוד למה הוסיף עכשיו בדבריו ושינה ממה שאמר לו בתחילה. ואמנם גרים אין להם חלק בארץ, ואמר משה והטבנו לך כי ה' דבר טוב על ישראל, ויהיו כולם עשירים וניטיב לך במתנות עניים, ולזה השיב יתרו 'לא אלך כי אם אל ארצי', כי מוטב שישאר בחו"ל ויתפרנס משלו, ולכן השיב לו משה 'והיה הטוב ההוא', ר"ל מחלקנו ניתן לך חלק, ולכן נתנו לו דושנה של יריחו.


ובענין זה ציינו עוד לדברי האבני נזר בתשובותיו (יו"ד סי' תנד, ח), וז"ל,
אולם הדבר המספק עלינו אם היא חובה אפי' בזה"ז הוא משום דא"כ ח"ו עוברין כל ישראל במ"ע גדולה כזאת השקולה כנגד כל המצוות. האומנם כי בדברי התה"ד סי' פ"ח יתיישב זה מ"ש מהמוסרים הנמצאים שמה וגם מרשעת הישמעאלים וגם מדוחק המזונות. אך זה כמה זמנים אשר אין שם מוסרים והמלכות משגחת ואימת מלכות על הישמעאלים. ולא נשאר רק טעם המזונות הקשים. אולם יש גדולי עולם שבלי ספק גם שם הי' ישראל מפרנסים אותם ואם כדי שלא יצטרכו לבריות כמ"ש המעיל צדקה [סי' כ"ו]. יש כמה שאפי' בהיותם בח"ל יצטרכו למתנות בנ"א. וגם בגוף הדבר לא ידעתי אם במצוה תמידית השקולה כנגד כל המצוות נאמר כדי שלא יצטרך לבריות יעבור עלי'. וגם סכנת דרכים אינה בזה"ז. והכוזרי מאמר ב' סי' כ"ג הקשה לו מלך כוזר למה אין עולין לא"י עיין שם. והודה לו החבר ואמר לו הובשתני מלך כוזר ע"ש. עכ"ז חלילה לנו לעשות גדולי ישראל טועין או מזידין ח"ו.

ועוד האריך שם, ובאות יד מבאר, וז"ל,
מעתה נבוא לנ"ד. דהנה ישיבת ישראל בא"י הוא כי ישראל הם חלק ד' ולא נמסרו ביד שום שר. הגם דכתיב [דניאל פ"י כ"א] מיכאל שרכם. היינו שהוא מליץ על ישראל כמו שפי' הרמב"ן [פ' אחרי פי"ח כ"ה] לא שיהי' הוא מושל עליהם וכן א"י לא נמסר לשליח כדכתיב עיני ד' אלקיך בה ובתענית (י' ע"א) א"י משקה אותה הקדוש ברוך הוא בעצמו. וכל העולם ע"י שליח. ובזוה"ק ריש פ' לך. מאריך בענין א"י שאין שום שר עלי רק הקדוש ברוך הוא בעצמו וצוה הקדוש ברוך הוא שישבו ישראל בא"י שאם יהי' בחו"ל ע"כ יהי' פרנסתם באמצעות שר הארץ. וע"כ אמרו חכז"ל [כתובות קי ע"ב] הדר בחו"ל כאלו עובד ע"ז וזה ידוע.

ובאות יח מסיק להלכה, וז"ל,
מעתה אם ידור אדם בא"י ואין לו שם שום מצב פרנסה רק הנשלח לו מחו"ל ועדיין השפעת מזונותיו ע"י השר שמחו"ל. מה זו ישיבת א"י. וזה נ"ל טעם הגדולים שלא נסעו לא"י. הגם שי"ל הלא שלחום להם רק מעות והם קונים ואוכלים פירות א"י. מ"מ מסתבר יותר דבכה"ג נקרא השפעתם מח"ל. והרי יעקב אבינו כל מה שהי' לו מבית לבן נתן לעשו שאמר אין נכסי ח"ל כדאי לי [עי' רש"י ויגש מ"ו י']. ואף שיקנה בדמים פירות א"י. ואם כה אמר יעקב אף שבלכתו לבית לבן ביקש מהשי"ת ונתן לי לחם לאכול וגו' ופירש באלשיך שבקש שלא יהי' פרנסתו באמצעות השר ובטח נתקבלה תפלתו כדכתיב וארא בחלום וגו' שמלאך הביאן מבית לבן. מ"מ אמר אין נכסי חו"ל כדאי לי שאר בני אדם היושבים בא"י ומתפרנסים ממעות הנשלח להם מחו"ל לא כ"ש שחשיב פרנסתם באמצעות שר חו"ל. ובאמת צריך טעם מה עול מצא יעאע"ה בנכסי חו"ל שלו הלא הי' מהשי"ת שלא באמצעות השר. וי"ל מאחר שתפלתו לא הי' רק לחם לאכול ובגד ללבוש. אבל כרי של כסף וזהב שהם עושר רב חשש יעקב אולי לא הי' זה בכלל ההבטחה ובאו לא באמצעות השר לכן נתנם לעשו. ממילא הדרים בא"י ומתפרנסים ממעות חו"ל לענ"ד שממעטים המצוה ואינו ברור כלל אם יקיימו המצוה.


וכבר קדמוהו בזה הראשונים, בשו"ת הרשב"ש (סי' ב), וז"ל,
וכן אם יש לו מחיה בח"ל ובארץ לא ימצא ערך מחייתו, או לא יהיו לו נכסים לעלות ויצטרך לשאול מהבריות לא חייבתו תורה ולא חייבוהו חכמים שיעלה לארץ וישאל על הפתחים בהוצאה מרובה כזו, וכ"ש אם סכנות בדרכים. כל אלו הדברים או מקצתן מנעו הרבה גדולים שלא לעלות, ואף על פי שיש קצת שאין מביטין לזה אין ב"ד מצווין להפרישם.
והובאו דבריו בשו"ת חוות יאיר סי' רי.

ברם, לכאורה מדברי הרשב"ש נראה כי אין בכך ששואל על הפתחים אלא פטור מחיוב קיום מצות ישוב א"י, ואין כאן נידון אם מקיים המצוה עכ"פ בכהאי גוונא.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: דר בא"י ומזונותיו מחו"ל, האם קיים מצות ישוב א"י?

הודעהעל ידי ברזילי » ו' יוני 06, 2014 12:08 pm

אמת כתבת שהרשב"ש רק בא לומר שמעלת הסתפקות מיגיע כפיו דוחה מצוות ישוב א"י. כן הוא גם בחכמ"א שהבאת, ולא שיש כאן חסרון בעצם הקיום של ישיבת א"י.

האבנ"ז כן קשור לכותרת, אך באמת דבריו קשה להלמם. בשלמא מה שאמר שבאופן רוחני כל עוד פרנסתו מחו"ל יש עליו השפעת שרו של חו"ל ובאופן מסויים עדיין הוא בן חו"ל, מי יעלה לנו השמים להתוכח עמו, אבל קשה להבין איך אפשר לומר מטעם שכזה שאין קיום מצוה כלל, וחידושו כאילו כל טעם המצוה הוא אך ורק ענין הפרנסה שלא משר של עכו"ם נראה רחוק (דבריו אינם נוגעים לרשב"ש ולחכמ"א, דלסברתו אם העולה לארץ יחזר על פתחי אנשי א"י שפיר דמי, ולדידהו אין חילוק אם מטיל עצמו על ציבור אנשי חו"ל או על ציבור בני א"י).

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דר בא"י ומזונותיו מחו"ל, האם קיים מצות ישוב א"י?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' יוני 06, 2014 12:12 pm

דבריך נכוחים. ייש"כ.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: דר בא"י ומזונותיו מחו"ל, האם קיים מצות ישוב א"י?

הודעהעל ידי לייטנר » ו' יוני 06, 2014 2:33 pm

מעין אסמכתא:
"איש היה במעון ומעשהו בכרמל", ואעפ"כ נקרא שמו על שם מקום עבודתו - 'נבל הכרמלי'.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: דר בא"י ומזונותיו מחו"ל, האם קיים מצות ישוב א"י?

הודעהעל ידי ברזילי » ו' יוני 06, 2014 2:46 pm

האבנ"ז מדבר במי שגר בארץ ושולחים לו (או לכולל אליו השתייך) מעות מחו"ל, כדרך שהיה נהוג בזמנו. הראיה שלך נוגעת למשולחים של זמננו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11688
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דר בא"י ומזונותיו מחו"ל, האם קיים מצות ישוב א"י?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יוני 06, 2014 5:28 pm

בתורת המנחה לרבי יעקב סקילי מתבאר דחביבה ישיבת א"י אף אם נצרך לשם כך לחזר על הפתחים. אם כי עדיין יתכן שאינו חייב בכך.
וז"ל בדרשה לד פרשת פקודי:
ומה שאמר בחרתי הסתופף בבית אלקי מדור באהלי רשע, רצה לאמר כי יותר יבחר האדם להיות מחזר על הפתחים ויסתופף לפי שעה בבית אלקים, מלדור דירת קבע בארצות הגוים הרשעים אהלי אדום וישמעאלים,... וכל זה למה, כי שמש ומגן ה' אלקים וגו', כי הדר בחוצה לארץ כמי שאין לו אלוק, ועל זה נאמר (איכה ג ו) במחשכים הושיבני וגו'. אם כן יש לחמוד ולהשתוקק למקום הנכבד והנורא הזה כי הוא צבי לכל הארצות, ולבטוח בשם ית' שהוא יספיק צרכיו. וזהו שאמר ה' צבאות אשרי אדם בוטח בך, פתח בצבאות וחתם בצבאות לומר שהמקום הזה נחלת צבי, צבאות גוים, וזהו שאמר מה ידידות משכנותיך ה' צבקות.

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: דר בא"י ומזונותיו מחו"ל, האם קיים מצות ישוב א"י?

הודעהעל ידי שיף » ד' אוקטובר 29, 2014 9:37 am

נוטר הכרמים כתב:כתב בספר שערי צדק (להגאון בעל חיי אדם וחכמת אדם, שער משפטי הארץ פרק יא סעיף ד), וז"ל,
מי שאין ידו משגת לפרנס את עצמו שם, וצריך להטיל את עצמו על הציבור, ובחוצה לארץ מפרנס את עצמו ביגיע כפו, אין ספק שמוטב לו לדור בחו"ל, וכמה הפליגו חז"ל במעלת המפרנס את עצמו ביגיע כפו, ומהר"ם שיף בסופו בליקוטיו כתב שזהו כוונת חז"ל שאמרו מוטב לאדם לעבוד ע"ז ולא יצטרך לבריות, ר"ל ע"ד שאמרו חז"ל כל הדר וכו'.

ובענין זה ציינו עוד לדברי האבני נזר בתשובותיו (יו"ד סי' תנד, ח).

דברי המהר"ם שיף נדפסו רק בדפוסים הראשונים של ספרו, על הסוגיא בסנהדרין קז. ונשמטו מחדושיו בש"ס כמו קטעים נוספים שנשמטו שם. [כמדומה שבש"ס וילנא החדש (או בעוז והדר החדש), נדפס חידוש זה במקומו שם].
האבנ"ז מאריך ביותר בכמה תשובות שם מסי' תנ"ד עד תנ"ח בכל פרטי ישוב א"י עי"ש
כ"כ עיין בזה בשו"ת אפרקסתא דעניא ח"א סי' קמ"ג וביחוה דעת חלק ה' סי' נ"ז.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דר בא"י ומזונותיו מחו"ל, האם קיים מצות ישוב א"י?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 23, 2019 11:38 pm

על חידושו של האבנ"ז ע"ע במנחת אלעזר ה,יב.

וז"ל גיליוני הש"ס כתובות דק"י - ושמעתי בשם גדול אחד שאמר דעיקר ישיבת א"י הוא בהסתפקות מא"י היינו שתהי' הפרנסה משם אבל אותם שדרים שם ופרנסתם ממה שאנשי חו"ל מפרנסים אותם אין זה עיקר ישיבת א"י. ונלענ"ד קצת ראי' לסברא זאת וכו'

עי"ש.

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: דר בא"י ומזונותיו מחו"ל, האם קיים מצות ישוב א"י?

הודעהעל ידי שיף » ד' ספטמבר 25, 2019 2:21 pm

זה בדיוק מש"כ החיי"א בשערי צדק ע"פ המהר"ם שיף הנ"ל

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: דר בא"י ומזונותיו מחו"ל, האם קיים מצות ישוב א"י?

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' ספטמבר 25, 2019 2:38 pm

זבולון התפרנס מפרקמטיא של חוצה לארץ, שהיו יורדים באניות לסחור סחורה בחוצה לארץ.
כמש"כ בספק"ז פר' ויחי: 'שיהא תגר ויורד בספינות ומביא סחורה'

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דר בא"י ומזונותיו מחו"ל, האם קיים מצות ישוב א"י?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ספטמבר 25, 2019 8:06 pm

קו ירוק כתב:זבולון התפרנס מפרקמטיא של חוצה לארץ, שהיו יורדים באניות לסחור סחורה בחוצה לארץ.
כמש"כ בספק"ז פר' ויחי: 'שיהא תגר ויורד בספינות ומביא סחורה'


אמת, אבל כל המקורות שהובאו בהודעה הפותחת עוסקים בקבלת מתנות וצדקה מחו"ל ולא בניהול עסקים עם חו"ל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: HaimL ו־ 315 אורחים