ומה מקורו ברוך? על פי הפסק של חכמי הפורום דנן שוא מרחף זה משהו אחר...איש גלילי כתב:כי זה שוא 'מרחף' (שוא שהוא אכן נח, אבל יש לו נטיה להיות נע)
סמבטיון כתב:[לדוגמאות שנתן מר לכאורה הסיבה היא שנשתבשו עלינו האותיות האלו ונעשו דומות]
אתה טוען שגם מי שחולק על הכלל של הדומות מ"מ אין זה אצלו נח גמור וכל המחלוקת היא עד כמה להניע?איש גלילי כתב:סמבטיון כתב:[לדוגמאות שנתן מר לכאורה הסיבה היא שנשתבשו עלינו האותיות האלו ונעשו דומות]
אכן כן. אבל מ"מ תראה מזה שהשוא של הדומות נע רק מפני הקושי לקראו נח.
ולכן אף למי שאינו מניעו ומאמץ את כלי דבורו יותר, עדיין איננו נח לחלוטין, ודו"ק.
הענין שהוזכר בפורום שהבאת, נובע מסיבה הפוכה אבל דומה, כל המלים הללו היו אמורות להיות בשוא נע, אלא שלא יתכנו בכלי הדבור שני שואין נעים בראש מילה ולכן מניחים אותם, אולם בשביל האות הבאה (אם היא מבג"ד כפ"ת) הם עדיין נחשבים כשוא נע, ויש המכנים אותו - 'מרחף'. אגב, ה'רז"ה' הוא זה אשר חלק ע"ז וטען שצריך להניע את הכ' של 'וכתבתם' וכדו', ואין כאן מקומו.
זו בדיוק הטענה שהשוא צריך להיות נע. קצת קשה לי לקבל את דעתך מאחר שכל השוא נע הוא תנועה חלקית כעין חצי סגול ולשיטתך יש לנו עוד שוא שהוא רבע תנועה...איש גלילי כתב:לכאורה, זה ברור שכשיש אותיות דומות המבטא מכריח להניע מעט את השוא, לא מצאתי את האדם שיוכל לקרא זאת בשוא נח לגמרי (אלא אם כן יהפכם לשתי מלים וזה לא יתכן).
איש גלילי כתב: והאשכנזים מתקשים במלים כמו 'נכחו'.
סמבטיון כתב:זו בדיוק הטענה שהשוא צריך להיות נע. קצת קשה לי לקבל את דעתך מאחר שכל השוא נע הוא תנועה חלקית כעין חצי סגול ולשיטתך יש לנו עוד שוא שהוא רבע תנועה...איש גלילי כתב:לכאורה, זה ברור שכשיש אותיות דומות המבטא מכריח להניע מעט את השוא, לא מצאתי את האדם שיוכל לקרא זאת בשוא נח לגמרי (אלא אם כן יהפכם לשתי מלים וזה לא יתכן).
בשוא מרחף זה לא כך, אלא שהשוא נח בדיבור ורק אחריו אין דגש משום שהיה ראוי להיות תנועה (או שוא נע).
אכן יש שוא נוסף מבחינה דקדוקית, אבל אתה זה שאומר שיש תנועה נוספת בדיבור ועל זה תמהתי.איש גלילי כתב:למה 'לשיטתי' יש לנו עוד שוא? עצם האמירה 'שוא מרחף' כבר קובעת שיש שוא נוסף.
בן ראובן כתב:לכאורה ההכרח שהוא נע הוא לפי שאם היה נח היה מתלכד עם האות הבאה והופך לדגש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 131 אורחים