מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"מוח אחד" בהלכה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' מאי 04, 2015 9:14 pm

רוצה לידע כתב:מה הדין בהמבקשים בהמטלטלת, לא שאלות בעתידות רק מילי דרפואה וכדומה,


שמעתי על פוסקים חשובים שאומרים שאסור מן התורה מדין לא תנחשו.

רוצה לידע
הודעות: 214
הצטרף: ו' אפריל 25, 2014 10:09 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי רוצה לידע » ב' מאי 04, 2015 9:23 pm

גם כשאין שואלים בעתידות?

האם יש מן פוסקי דורנו הגדולים שכתבו בבירור ההלכה?

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » ה' יוני 04, 2015 7:23 pm

רוצה לידע כתב:גם כשאין שואלים בעתידות?

האם יש מן פוסקי דורנו הגדולים שכתבו בבירור ההלכה?

מעניין מאד מה שנכתב כאן באשכול מקודם שמישהו כאן שאל את הרב גרוס והוא אמר שהוא אוסר,
גיסי בירר את הנושא היטב כיון שאשתו רצתה לעבוד בזה לפרנסתה (במטוטלטלת ומח אחד), והוא ישב זמן ארוך אצל רבי מרדכי גרוס מב"ב שהורה לו בדיוק מה מותר ומה אסור, והוא התיר לו מטוטלטלת אבל לא על עתידות. כמו"כ גיסי בירר ומצא כמה רבנים חשובים מתירים, לדוגמא הרב פאלק מאנגליה בעמ"ח עוז והדר לבושה על צניעות, וכן לר' שמאי גרוס מבעלזא יש איזשהוא היתר בנושא.
מאידך אני אישית כיון שהיה נוגע, ביררתי היטב, ומלבד הנ"ל שיודעים על מה הם מדברים, היינו שביררו את הדבר ופסקו להיתר, כמעט ולא מצאתי אחרים שמתירים, כמעט אפשר לומר שהרוב אוסרים! ואני לא מדבר על אלו שכתבו תשובות ומתוך דבריהם מוכח שלא חקרו היטב השיטות שכידוע הוא נושא מורכב וקשה מאד עכ"פ לבן תורה לברר המציאות, אני מדבר על אלו שחקרו ויודעים מה הם מדברים, ואציין לדוגמא כמה מאלו אשר אוסרים באיסור ברור, וחלק מהם חוששים לאיסור אביזרייהו דע"ז, קוסם ממש, מנחש, דרכי האמורי, ותמים תהיה. חלק פוסקים שזה לא חשש קוסם אלא וודאי קוסם, ואלו הם:
הגריש"א זצ"ל (עי' תשובתו בדף המצורף), הג"ר יחזקאל ראטה שליט"א מארה"ב ובית דינו, הראב"ד של הבי"ד שלו ר' יצחק שטיין שליט"א חיבר קונטרס בנושא בשם "אל תפנו" יש באוצה"ח, הרב משה שאול קליין שליט"א, הגרי"מ מורגנשטרן שליט"א (דרך אגב, כמעט כולם הצביעו לי על הגרי"מ מורגנשטרן שהוא בקי היטב בנושא, ואף המתירים אמרו לי זאת, ודיברתי עמו אישית והוא אמר לי שהוא קרא כל הספרים באנגלית וכן היו אצלו בבית כמה וכמה מגדולי החוקרים והמטפלים בנושא), רבי יעקב הלל שמוצאו מהודו טוען שהכל מלא טומאות וכוחות חיצונים, הג"ר יצחק משה ארלנגר שליט"א, יש מכתב מר' שמואל אויערבאך שאוסר, ועוד הרבה.
אגב, ברחוב ישנם שמועות שר' חיים ואזנר שליט"א הגאב"ד החדש של זכרון מאיר שהוא מתיר, שלחתי לו שאלה בנושא ואתמול קיבלתי תשובה חריפה מאד שהוא לא מתעסק בנושא ואינו רוצה להתעסק ואין לו שום ידיעה בענין כלל וכלל ואינו רוצה לבטל זמנו על הבלים כאלו וכו'.
מצורפים כמה תשובות מרבנים בנושא וכן מאמרים, כמו"כ יש לי עוד הרבה חומר בנושא, אם נחוץ באמת למישהו יכול לפנות אלי ולקבלו.
קבצים מצורפים
ר משה שאול קליין פעמי יעקב.pdf
(20.54 KiB) הורד 543 פעמים
פסק הרב שמואל אוירבך והרב בלסקי ועוד.pdf
(79.69 KiB) הורד 717 פעמים
אזהרה חמורה ארה''ב חסידי.pdf
(49.54 KiB) הורד 571 פעמים
מתתי וואלפבערג תשס''ח.pdf
(116.3 KiB) הורד 1264 פעמים
הרב אלישיב ועוד.pdf
(257.21 KiB) הורד 640 פעמים
אור ישראל לח.pdf
תשובה ברורה מאד בעיקר על נושא מטוטלת
(729.72 KiB) הורד 592 פעמים

בן אליהו
הודעות: 1017
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי בן אליהו » ה' יוני 04, 2015 8:55 pm

מרן רבינו אשר שליט''א מתיר מוח אחד אם כי סובר שהווי הבל

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » ה' יוני 04, 2015 9:03 pm

בן אליהו כתב:מרן רבינו אשר שליט''א מתיר מוח אחד אם כי סובר שהווי הבל

א. מיהו רבך ר' אשר, אולי תכתוב שם מלא נורמלי, לא כולם תלמידים של הרב שלך...
2. זוהי טענה של כמה וכמה רבנים שפשוט לא ביררו את הנושא לעומק, והכי קל זה להניף יד ולא להאמין, להגיד שטויות וזהו... אבל עם מציאות א"א להתווכח, וזוהי מציאות שזה עוזר (אם לא טעמת סוג יין חדש, איך אתה יכול להגיד אם הוא טעים או לא?) ועוד לבנות ע"ז פסקים להלכה שמותר כי זה הבל ולא עובד? מאן דכר שמיה???
וכי כישוף לא עובד? וכי קוסם לא עובד? אם כל הדברים האלו לא היו עובדים, אז למה התורה אסרה את זה? תעיין קצת בראשונים שמסבירים מה זה קוסם, שמתקשר אל כח המדמה שבו (שהיום קוראים לזה תתמודע) ומגלה משם דברים וכו'...

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » ו' יוני 05, 2015 2:49 am

הנה לכם מה שכותבת מטפלת אחת חרדית שמטפלת במטוטלת, וראו את הערותיי באדום:
גם אני למדתי אבחון באמצעות מטוטלת ולטובת חברי הפורום אני מצרפת את קובץ ובו הסבר התיאוריה של האבחון.

יש כמה דברים שברורים מאד למרות שהנושא נראה לא ריאלי:
1. זה שבבסיס כדור הארץ ישנו כח מגנטי - זוהי עובדה ברורה שניתן למצוא אותה גם במקורותינו, וכן באמצעות עולם המדע. (מכירים את הסיפור על "איך גילו את המגנט"???)
2 . גם טלפתיה שנחשבת לדבר "מיסטי" היא בד"כ מוכחת וכמעט כל בן אדם יכול להעיד כל התקשרות מחשבתית עם אדם אחר. כמובן שיש כאלו שאצלם זה הרבה יותר מפותח.
3 . לגבי מה ההלכה אומרת: כמו בכל דבר, כמובן שכל אחד צריך לשאול באופן אינוודואלי את הרב שלו!!!!! ולא להסתמך על מה שאחרים שאלו. כי כמו שעל הסיר שנטרף לא נסתמך על השכן... כך גם בכל שאלה אחרת. בכל אופן, מה שעוד ברור שלחזות עתידות באמצעות המטוטלת זה דבר אסור לגמרו!!! (ז"א אסור לנו לבדוק באמצעותה למשל: האם מחירי הדירות בחיפה יעלו או ירדו... וכן מי יהיה ראש הממשלה הבא.... וכו') אבל מותר לבדוק רק לצורך בריאות!!! וגם זה ב: מה שטוב לגוף שלי או לבעיה שלי עכשיו!!! (כידוע גם רגישויות זה דבר משתנה ולכם לא צופים בזה עתידות אלא בודקים מה כרגע לא פוגע בזרימת האנרגיה של הנבדק. זוהי התשובה שקיבלתי אני... לכו תשאלו את הרב שלכם מה הוא אומר...
[u]אמר המגיה: פסק הרב אלישיב זצ"ל ועוד הרבה גדולי הפוסקים: כל טיפול שאפשר דרכו לדעת עתידות, אפילו אם אינו בודק עתידות, סימן הוא שאינו מדרך הטבע, והוא אסור עפ"י דת תורה! ואיסור קוסם יש גם כשאינו מברר עתידות! וכ"כ בספר המצוות להרמב"ם וז"ל: ומהם מי שישליך אזור עור ויסתכל בו ויודיע הנסתרות" עכ"ל, והיינו לאו דוקא עתידות, וכ"כ בפי' בשו"ת חיים שנים ישלם מר' שמואל ויטאל (בן ר' חיים ויטאל) שהאיסור הוא על עבר הווה ועתיד. והרמב"ן כותב שהאיסור הוא לדרוש כל נעלם ושלאול כל עתיד ע"כ"ל, ועוד ועוד ואכהמ"ל.[/u]

4 . בשיטה זו אין "לחשים" ואין כישופים. לעומת שיטות אחרות כמו "רייקי" למשל, שבהם בהחלט השיטה מבוססת על מילים יותר נכון מנטרות קבועות שאומרים אותן ואז זה עובד והם בהחלט שמות של ע"ז (עיין בהרצאתו המאלפת של הרב יצחק פנגר...) בשיטה זו אין שום דבר מסוג זה.
הנה הודאת בע"ד כמאה עדים שכל שאר הטיפולים בהם משתמשים בלחשים, כולל מח אחד, הם שמות ע"ז! כפי שאכן ברור לי ממקורותיהם (המ"מ מהאתרים שלהם שמורים אצלי למתעניין.

5 . אסור בהחלט לבדוק ע"י מטוטלת לבן אדם בלי הסכמתו. דבר ראשון, זה לא מוסרי! וזה בטוח נוגד את היהדות!!! ודבר נוסף, (שימו לב:) זה לא מספיק יעבוד כי צריך הסכמה מצד האדם לכך אחרת זה עלול "לשקר" (שוב, במחינה אנרגטית) ולכן לפני שנבדוק באמצעות מטוטלת נבקש את הסכמת האדם ורק נבחן אותו. ובאמת מה שצריך לעשות לפני שבודקים את הפרמטרים עצמם, קודם כל, שואלים "האם אדם פלוני מסכים שאבדוק אותו?" ורק לאחר שרואים שיש תשובה חיובית באמצעות המטוטלת, אפשר להתקדם. אם המטוטלת מורה תשובה שלילית, אסור להמשיך בתהליך! (אם אתם מכירים אנשים שלא עושים זאת כך, לא פלא שתטענו שהכל שטויות כי אכן התוצאות לא יהיו אמיתיות וממילא האמון שלכם בשיטה יתפוגג..
(מי פתי יקרא כאלו דברים שנאמרו עד כאן ויחשוב שזה טבעי ופשוט וכו'?!)
גם באבחון על ידי בדיקת שריר צריכים לבדוק רק לאחר הסכמת הנבדק ורק לאחר שהשריר מורה שאכן יש נכונות לכך! אמנם, ישנם מקרים מסוימים שבהם האדם יסכים לאבחון ועדיין המטוטלת תצביע על כך ש"לא", וזאת בגלל שמשהו באנרגיה שלו משבש כרגע את התשובה, הוא בתת מודע או בגלל מפריעים חיצוניים הוא קצת חסום אנרגטית, ואז יש פתרון לעשות איזשהו תרגיל פיזי, עיסוי מסוים שאמור לשחרר את החסימה ואז נראה אכן תוצאה חיובית. אם גם זה לא יעזור, נדע שכרגע אי אפשר להמשיך ונצטרך לחכות לפעם שבה אכן המטוטלת תאשר את העובדה שיש מוכנות מצד האדם לאבחון. (ואת מה שתיארתי בשורות האחרונות חוויתי על בשרי במהלך לימוד הקורס, זה אכן היה "פוצץ"לגלות שהמטוטלת מסרבת לאשר את הסכמתי לטיפול למרות שהרגשתי שאני מסכימה באמת ובתמים... (כבר באמת חשבתי שהמטוטלת משקרת, אחרת, איך זה יכול להיות???) אל לאחר שהמורה המליצה לעשות את התרגיל שאורך כמה דקות, מיד המטוטלת נעה לצד ימין ויכולנו להתקדם!!!
ועוד דבר, לגבי הטענה שהכל זה רק פסיכולוגי: מי אמר שיש בזה פסול??? כל עוד זה לא נוגד את היהדות אין שום בעיה להיעזר בכוח הדימיון והרצון.
והרי לכם לשונו הק' של ספר המצוות (ל"ת ל"א) "שהזהירנו מקוסם כלומר שיניע כח הדמיון במין מן ההנעה כי אלו בעלי הכוחות המגידים מה שיתחדש קודם היותו אמנם יתאמת להם זה בהיות כח הדמיון מהם חזק וכו'" עכ"ל. והלשון בספרי הוא "אלו האוחזין במקל ושואלים האלך או לא אלך" עכ"ל. וז"ל דרשות הר"ן (דרוש י"ב): "קוסם קסמים, שיש באנשים מי שכח המדמה שבו חזק עד שישער ויגיד קצת עתידות וכו'" עכ"ל, וז"ל תשובת הרשב"א (א', תי"ח): "הגדת הנעלם בכח הדמיון לבדו וכו' והוא הנקרא קסם" עכ"ל. וז"ל התשבץ(מגן אבות ח"ג פ"ד): "והנעת הכח הדמיוני הוא לחשב באותן שאלות הנשאלות וישפע עליו מהשכל הנבדל להודיע הענין המסודר המוגבל מפאת הגרמים השמימיים" עכ"ל, ועוד הרבה. הרי מבואר לרוב ראשונים שקוסם אינו התקשרות עם שדים או כוחות רוחניים, אלא פשוט להעזר בכח הדמיון. וע"ז באים הנשים אשר בטוחות שדעתן הן דעת תורה, ואנו מקבלים דיעותין ובלעים הפתיון, וכותבות בפשיטות מי אמר שיש בזה פסול??? כל עוד זה לא נוגד את היהדות אין שום בעיה להיעזר בכוח הדימיון והרצון רחמנא לשיזבן!!!
לדוג': אני משתמשת באופן קבוע במוצרים מגנטיים (שגם הם מבוססים על העובדה של האנרגיה המגנטית שיש בעולם) ואם נציין את אחד המוצרים שבלעדיים אני לא זזה זה: פד מגנטי שאותו אני מניחה על הבטן במקרה של בחילות. אני יכולה להעיד באופן אישי שזה עובד עלי!!! (אני מאד רגישה לקלקולי קיבה) לפני כן, היו לי לילות וימים מזוויעים שהתישו אותי נוראות. ועם השימוש במגנט, תוך 10 דקות מקסימום (!!!) הבחילה חולפת! אפשר לישון רגוע, ורק לדעת שמחר ומחרתיים צריך להקפיד על תזונה מתאימה. וכל זה בלי לקחת שום חומרים כימיים ופנימיים. תגידו "זה פסיכולוגי!"... יכול להיות!!! אבל אם פסיכולוגית לשים רצועות מלפפון או טישיו על הבטן לא עוזר לי, והמגנט כן מציל אותי, אז למה לא להשתמש בו?! אדרבה, אם נגלה שגם מלפפון עוזר, נשתף גם אתכם ומחר זה יהיה הלהיט.... :-)(ודרך אגב זה רק אחד מהמוצרים המגנטיים שאני ובני משפחתי, ושאר האנשים שנעזרו בזה על ידי משתמשים בו ורואים איתו נפלאות!!!) כמובן, שלא כל דבר יעבוד על כל אחד, ולכן יש כל כך הרבה שיטות ואמצעי עזר, כי אם היו מגלים משהו אחד שעוזר ל-כ-ל אחד במ-א-ה אחוז אז לא היו יותר מכאובים בעולם... ובא לציון גואל

גם זה יעבור
הודעות: 290
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 1:33 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי גם זה יעבור » ו' יוני 05, 2015 7:02 am

האם הדרך לבדוק האם ישנם חללים מתחת האדמה, ע"י קרש פשוט כעין אות Y, וידוע לי שהמשתמשים עם זה כדי לגלות האם במקום מסוים יש קברים או לא, האם זה גם 'מגלה נסתרות'. או שזה מוסבר עפ"י דרך הטבע?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יוני 05, 2015 7:19 am

א. לקרש ה Y אין הסבר טבעי ידוע.
ב. הטלפטיה לא מוכחת בכלל להיפך.
ג. הכוח המגנטי בכדור הארץ לא מהווה הסבר הגיוני ידוע לזה שמגנטים מרפאים, וזו דרכם של כל המרפאים מהסוג הזה שקושרים עניינים ידועים שאין להם קשר. וכל קשר בין המושג אנרגיה במובן המדעי, לבין המושג של חסימות אנרגיה וכדומה הוא מילולי בלבד ובא לסמא עיניים.
אם משהו עוזר מבחינה פסיכולוגית למאמינים וחושבים שזה טבעי כגון המגנטים או הומופאתיה, לכאורה אין בו איסור, שאלה אחרת היא אם כדאי להאמין בזה.
ד. כל מי שקורא את התיאור של המטוטלת הנ"ל לא יחשוב שמותר לעסוק בזה כדברי המגיה בפרט לטענתה שהמטוטלת יכולה לחזות עתידות , כך שרק פתי יתיר, ולדעתי גם פתי המאמין בזה, אבל גם בנוכלות קסמים אסור לעסוק.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מח אחד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' יוני 05, 2015 9:12 am

יעויין בהרחבה על נושאים אלו בכללם במש"כ מע"כ ידידי הרב שלמה גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב העומד לצאת לאור בעז"ה בתקופה הקרובה

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » ו' יוני 05, 2015 12:16 pm

בברכה המשולשת כתב:יעויין בהרחבה על נושאים אלו בכללם במש"כ מע"כ ידידי הרב שלמה גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב העומד לצאת לאור בעז"ה בתקופה הקרובה

איך אוכל לעי' שם אם עדיין לא יצא לאור...?

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » ו' יוני 05, 2015 1:57 pm

האם יש למישהו, או מישהו יודע היכן ניתן להוריד או להשיג את ההרצאות של הרב פנגר בנושא מטוטלת מח אחד וכל הדברים (המרעין בישין...) האלה?
שמעתי שהוא היה חילוני ומומחה גדול בהודו בנושאים האלה, כשחזר בתשובה התחיל לספק זאת לציבור היהודי ועשה הרבה כסף, עד שנודע לו על הרבה מאד מהדברים שהם לא חשש ע"ז, אלא ע"ז ממש...
תודה.

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: מח אחד

הודעהעל ידי הוה אמינא » ו' יוני 05, 2015 2:17 pm

פעלעד כתב:
בברכה המשולשת כתב:יעויין בהרחבה על נושאים אלו בכללם במש"כ מע"כ ידידי הרב שלמה גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב העומד לצאת לאור בעז"ה בתקופה הקרובה

איך אוכל לעי' שם אם עדיין לא יצא לאור...?

המילה יעויין משמשת בלשון עתיד

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי יאיר » ו' יוני 05, 2015 3:25 pm

פעלעד כתב:האם יש למישהו, או מישהו יודע היכן ניתן להוריד או להשיג את ההרצאות של הרב פנגר בנושא מטוטלת מח אחד וכל הדברים (המרעין בישין...) האלה?
שמעתי שהוא היה חילוני ומומחה גדול בהודו בנושאים האלה, כשחזר בתשובה התחיל לספק זאת לציבור היהודי ועשה הרבה כסף, עד שנודע לו על הרבה מאד מהדברים שהם לא חשש ע"ז, אלא ע"ז ממש...
תודה.

באתר הידברות ועוד (חיפוש 'פנגר' 'מטוטלת' ו/או 'מח אחד' בגוגל. אם אינך מוצא עבור על שמות הרצאותיו בהידברות).

בן אליהו
הודעות: 1017
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי בן אליהו » ש' יוני 06, 2015 9:32 pm

[quote="פעלעד"][
א. מיהו רבך ר' אשר, אולי תכתוב שם מלא נורמלי, לא כולם תלמידים של הרב שלך...

התכוונתי למרן הגאון ר' אשר ווייס שליט''א אני מניח שרוב הקוראים הבינו

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: מח אחד

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ש' יוני 06, 2015 10:24 pm

אם אתה מאמין שניתן לתקן עליך להאמין שניתן לקלקל.
ולפי"ז מעולם לא הבנתי איך אלו שכן מאמינים במח אחד וכו' אינם חוששים שמא יקלקלו. וצ"ע

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » ש' יוני 06, 2015 10:55 pm

לומד_בישיבה כתב:אם אתה מאמין שניתן לתקן עליך להאמין שניתן לקלקל.
ולפי"ז מעולם לא הבנתי איך אלו שכן מאמינים במח אחד וכו' אינם חוששים שמא יקלקלו. וצ"ע

לשיטת המתירים: אולי גם אל תאכל יותר בשר, כי אם אתה מאמין שאפשר לתקן בשחיטה תאמין שאפשר לקלקל...
זה לא הולך ככה, אחרי הכל לא מדובר במשחק אלא באנשים שסובלים יסורים כל ימי חייהם, מציאות שאנשים שיש להם רגישויות שונות למאכלים או חולי מעיים למיניהם וכו' שסובלים יסורים קשים כל חייהם ללא הפסקה, ומציאות היא מציאות שרבים מהם מוצאים מזור למכאוביהם בטיפולים אלו, כך שאם מותר אז אסור להחמיר, ורק אם אסור אז אסור!

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מח אחד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 07, 2015 8:30 am

הוה אמינא כתב:
פעלעד כתב:
בברכה המשולשת כתב:יעויין בהרחבה על נושאים אלו בכללם במש"כ מע"כ ידידי הרב שלמה גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב העומד לצאת לאור בעז"ה בתקופה הקרובה

איך אוכל לעי' שם אם עדיין לא יצא לאור...?

המילה יעויין משמשת בלשון עתיד


אכן כן. בעז"ה אמור לצאת ממש בשבועות הקרובים

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » א' יוני 07, 2015 2:05 pm

הוה אמינא כתב:
פעלעד כתב:
בברכה המשולשת כתב:יעויין בהרחבה על נושאים אלו בכללם במש"כ מע"כ ידידי הרב שלמה גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב העומד לצאת לאור בעז"ה בתקופה הקרובה

אכן כן. בעז"ה אמור לצאת ממש בשבועות הקרובים

הוא נוטה שם להיתר או לאיסור?
ואולי אני יכול לקבל אישית גליונות מהספר כבר עכשיו? אם הוא חושש להפסיד שלא אקנה אח"כ את הכרך... אז אני מסכים גם לקנותו אח"כ...
אם כן, ניתן לפנות אלי באישי.

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » ב' יוני 08, 2015 2:54 pm

מישהו שלח לי קישורים אלו לאתר הדברות לשיעורי הרב יצחק פנגר בנושאים אלו
http://www.hidabroot.org/he/vod_categor ... l/all/0#!/
http://www.hidabroot.org/he/vod_categor ... l/all/0#!/
http://www.hidabroot.org/he/vod_categor ... l/all/0#!/
http://www.hidabroot.org/he/vod_categor ... l/all/0#!/

השאלה שלי, האם מישהו יודע אם הרב פנגר מקובל על העוילם שלנו בהשקפותיו וכו' או שהוא טוב (עם כל הכבוד) בשביל קירוב רחוקים? כי לפעמים אלו שמגיעים מכאלו מקומות יש שיטות והשקפות שנארים אתם?
תודה.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: מח אחד

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ב' יוני 08, 2015 10:45 pm

נזכרתי שבעבר ראיתי ספר קטן אולי בשם פסקי תשובות שהופיע בפולין ושם יש תשובה מהגאון בעל האבני נזר אם מותר להשתמש עם היפנוזה, וכמדומני, שהוא קורא לזה שם מגנזיום, אך מאז לא מצאתי את הספר.
--
אודה מאוד למי שיחזיר לי אבידתי.

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » ב' יוני 08, 2015 10:57 pm

לומד_בישיבה כתב:נזכרתי שבעבר ראיתי ספר קטן אולי בשם פסקי תשובות שהופיע בפולין ושם יש תשובה מהגאון בעל האבני נזר אם מותר להשתמש עם היפנוזה, וכמדומני, שהוא קורא לזה שם מגנזיום, אך מאז לא מצאתי את הספר.
--
אודה מאוד למי שיחזיר לי אבידתי.

אולי כוונתך לספר פסקי תשובה מהרב אברהם פיוטרקובסקי, יש באוצה"ח, זה ספר ליקוט הלכות ופסקים מהפוסקים, ושם בעמ' רל"א (בח"א) הוא מביא את הפסק הידוע מהבנין ציון לגבי הפנוזה אותו הוא קורא בשם 'מגניטזירן'.
אמנם כבר העליתי כאן לעיל מאמר מקובץ אור ישראל אשר הוא מברר היטב הדק היטב מדוע אין קשר בין הנושאים המדוברים כאן באשכול לבין היפנוזה.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: מח אחד

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ב' יוני 08, 2015 11:18 pm

http://hebrewbooks.org/1757
אכן כוונתי לספר זה.
יישר כוחך.

ישדר
הודעות: 9
הצטרף: א' אפריל 19, 2015 7:35 am

Re: מח אחד

הודעהעל ידי ישדר » ג' יוני 09, 2015 3:24 am

ההלכה במוח אחד זה עניין מסובך מאד. הגרמ"ש קליין למשל שידוע כאוסר ידוע לי אישית על מקרים שהתיר וזה לא היה במקום סכנה וכדו' רק התנה שלא יטפלו מרחוק רק טיפול אישית, גם הגרי"מ שטרן בספרו אמרי יעקב מביא אריכות גדול ונוטה להתיר במוח אחד ע"י בדיקת שריר אבל ע"י מטוטלת נשאר בצ"ע, גם הרב שטיין שהוציא קונטרס מיוחד בענינים אלו ואוסר הכל מכל וכל גם הוא התיר קינסיולוגיה יישומית שבזה גם משתמשים בבדיקת שריר. הרב רוזנבלאט שכתב מאמר להתיר בקובץ פעמי יעקב כתב כבר עוד מאמרים להתיר והרב מאזוז הסכים על דבריו, גם הרב עמרם אופמן מתיר לטפל בשיטה זו. מי שהכי הכי מחמיר זה הרי"מ מורגנשטרן וכתב על זה כמה תשובות בספריו ים החכמה וכמדומני שלדעתו אפילו היפנוזה זה גם אסור שדיבור ישיר לנפש מותר רק בשמות הקודש כך אני זוכר כרגע מה שקראתי לפני כמה שנים.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי יאיר » ג' יוני 09, 2015 3:33 am


יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "מוח אחד" בהלכה

הודעהעל ידי יאיר » ג' יוני 09, 2015 3:34 am


סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » ג' יוני 09, 2015 4:28 pm

ישדר כתב:ההלכה במוח אחד זה עניין מסובך מאד. הגרמ"ש קליין למשל שידוע כאוסר ידוע לי אישית על מקרים שהתיר וזה לא היה במקום סכנה וכדו' רק התנה שלא יטפלו מרחוק רק טיפול אישית, גם הגרי"מ שטרן בספרו אמרי יעקב מביא אריכות גדול ונוטה להתיר במוח אחד ע"י בדיקת שריר אבל ע"י מטוטלת נשאר בצ"ע, גם הרב שטיין שהוציא קונטרס מיוחד בענינים אלו ואוסר הכל מכל וכל גם הוא התיר קינסיולוגיה יישומית שבזה גם משתמשים בבדיקת שריר. הרב רוזנבלאט שכתב מאמר להתיר בקובץ פעמי יעקב כתב כבר עוד מאמרים להתיר והרב מאזוז הסכים על דבריו, גם הרב עמרם אופמן מתיר לטפל בשיטה זו. מי שהכי הכי מחמיר זה הרי"מ מורגנשטרן וכתב על זה כמה תשובות בספריו ים החכמה וכמדומני שלדעתו אפילו היפנוזה זה גם אסור שדיבור ישיר לנפש מותר רק בשמות הקודש כך אני זוכר כרגע מה שקראתי לפני כמה שנים.

אכן ההלכה בנושא מאד מסובך, ובנושא מטוטלת זה עוד יותר מסובך, ויש כאלה שהגם שהם מתירים מח אחד מ"מ מטוטלת הם אוסרים. ולגבי הנקודה שיש מתירים רק על גוף האדם, הבעיה היא שרובא דרובא מהמטפלים במח אחד עושים גם שלא על גוף האדם, ועוד יותר שרוב הטיפולים היום כלולים מעוד שיטות אחרות יחד, לדוגמא אחרי שמגלים מע"י מח אחד את הבעיה יש כל מיני טיפולים לפתור את אותה בעיה או חסימה כלשונם וכו', והשיטות והשילובים בין שיטות מתחדשים חדשים לבקרים ומאד קשה לעמוד ע"ז, ומטפל שקיבל אישור לפני כמה שנים בהחלט יכול להיות שעל מה שהוא עושה היום הרב לא היה מאשר.
עוד צריך לשים לב, שהרבה מהמטפלים באים עם אישור של רב פלוני ואלמוני, מעט מאד רבנים בדקו את הנושא מהשורשים ומהמקורות הנכריים משם הם מגיעים, פשוט כי זוהי עבודה קשה ביותר, צריך דיעה רחבה, עם בקיאות באנגלית והרבה זמן וכולי האי ואולי, ממילא הרבה תשובות התקבלו עפ"י השאלה, לדוגמא שאלו אותו אם זה וזה מותר, אז הוא שואל מה זה הדבר הזה, אז השואל מסביר שיש דבר טבעי (לפי דעת השואל) שעובד כך וכך ועושים כך וכך וכו', והרב שומע שזה דבר טבעי ורק עושים כך וכו' ואומר כן מותר, בשעה שלמעשה בכלל לא כ"כ בטוח שזה אכן טבעי, וכי זה דבר טבעי לדעת עתידות האם השידוך הזה טוב או לא מהמטוטלת?! וע"ז פסק הרב אלישיב שאם אי אפשר להוכיח בבירור שזה טבעי, הרי שהדבר אסור בתכלית, ואגב, כך כבר כתוב בשו"ת מר' שלמה קלוגר זצ"ל. והמציאות היא שאין אף אחד בעולם שיכול להוכיח בבירור שזה טבעי, הכל רק אמונות ואמונות, מה עוד שבמקורות מהיכן שכל הדברים האלו מגיעים, הם עצמם כותבים שאין לזה הסבר טבעי והכל כוחות רוחניים, אז איך אני יכול לדעת איך המקרר שלי עובד יותר טוב מהיצרן שהמציא אותו?!
ואפילו את"ל שזה אכן טבעי, מי אמר שכל דבר שהוא טבעי מותר? ברוב הראשונים משמע שאיסור קוסם הוא דבר טבעי, כלשון הרמב"ם שמתקשר לכח המדמה שבו ומגלה משם, וכן עוד הרבה ראושנים למדו שקוסם לא קשור לכוחות רוחניים, פשוט לומדים איך להתקשר לכח הדמיון שיש בכל אחד ולגלות מכח זה דברים, וכי כח הדמיון הוא על טבעי? ברור שהוא טבעי ועכ"ז נאסר ע"י התורה.
באים הרבה מתירים ואומרים שאכן זה דומה לקוסם, אבל איסור קוסם הוא רק על עתידות. התשובה היא, שאכן בחלק ראשונים לדוגמא הרמב"ן מזכיר כל הזמן בנושא קוסם את הלשון עתידות, אבל הרמב"ם בסה"מ (ל"ת ל"א) בתחילה הוא מזכיר את הלשון עתידות ובהמשך הוא כותב איך זה עובד ומסיים "ומגלה הנעלם", לכן יש מקום גדול לומר שבדר"כ מתאווים לדעת את העתידות ולא את העבר, לכן מדברים על מה שאנשים עושים והיינו שאלות על עתידות, והראיה שבבפי' המשניות להרמב"ם (סנהדרין פ"ז) הוא כותב שדורש אל המתים הוא "הלן בבית הקברות ורואה בשנתו עתידות" ופשוט שהאיסור הוא לא רק על עתידות כמו שהרמב"ם כותב בהלכות שאיסור זה הוא הלן בבית הקברות כדי שיבא המת בחלום ויודיעו מה ששאלו. אלא שהראשונים נקטו לדוגמא מה שנפוץ והוא שאלת עתידות, וכ"כ בשו"ת חיים שנים ישלם מר' שמואל ויטאל (בן ר' חיים ויטאל) שאיסור קוסם הוא גם על עתיד וגם על עבר, ובתשובות האוסרים יש עוד ראיות לדבר.
נמצא שעכ"פ מידי ספק לא יצאנו, ולא מוכרח מהראושנים שקוסם זה דוקא על עתידות, ואיך אפשר להסתמך בשאלות חמורות כאלו על הבנות בדברי הראשונים שאינם מוכרחים כלל וכלל?!
ולסיום רק אכתוב את לשון הרמב"ם שמביא מהספרי ודומה מאד מאד למטוטלת וז"ל "איזהו קוסם זה האוחז מקלו בידו ואומר האלך או לא אלך וע"ז אמר הנביא עמי בעצו ישאל ומקלו יגיד לו" עכ"ל, וז"ל החזקוני בפ' שופטים "וי"מ מודד מקלו באצבעו או בידו, פעם אחת אומר אלך ופע"א אומר לא אלך ואם בסוף המקל יארע על לא אלך אינו הולך, וזהו האוחז במקלו" עכ"ל, והרי כתוב כאן ממש בדיוק את הפעולה של מטוטלת שאוחז חוט (כמו מקל) ביד ושואל האלך? והחוט מסתובב ואומר לא, ושוב שואל כן אלך? והוא מסתובב ואומר כן?
ולו יוצייר שאפשר לומר שהכוונה באוחז מקלו הוא לא בדיוק זה, אבל האם זה מוכרח? הרי מגדר ספק לא יצאנו, וספיקא דאו' לחומרא!
עד כאן בקיצור נמרץ נכתב במהירות, ולא נגענו בנושא של עובד בדרכי עבודת עבודה זרה שאסור אף אם אינו מכוין לע"ז ואינו יודע מזה, מ"מ אם זהו דרך העבודה שכל הגויים בעולם עובדים הרי זה ממש כפוער עצמו לפעור כדי לבזותו ועכ"ז חייב.
ע"כ נקודות למחשבה.

ישדר
הודעות: 9
הצטרף: א' אפריל 19, 2015 7:35 am

Re: מח אחד

הודעהעל ידי ישדר » ג' יוני 09, 2015 6:24 pm

צריכים לחלק, המקור של בדיקת שריר אין לזה שום קשר עם מקורות בעייתיים מהודו וכדו' מי שהמציא את זה היה כירופרקטור תור כדי עבודה עם השרירים, במוח אחד אכן ישנם נושאים בעייתים ולכן חובה שהמלמד יהיה בקשר עם רב שמבין עניין ויודע אנגלית.
בקשר להראיה שהבאת שיש בעיה במטוטלת מאוחז במקלו וכו' ראה באמרי יעקב אבן העזר שדן בזה באריכות, ויש עוד רבנים שסוברים שזה שונה אבל זה יקח לי הרבה זמן להסביר בכתב כעת.

ישדר
הודעות: 9
הצטרף: א' אפריל 19, 2015 7:35 am

Re: מח אחד

הודעהעל ידי ישדר » ג' יוני 09, 2015 6:27 pm

בברכה המשולשת כתב:יש על זה מאמר מקיף מהרה"ג יהודה הלוי עמיחי באחד בכרכי תחומין האחרונים (והוא מתיר)


האם מישהו יכול להעלות לכאן המאמר? תודה. וגם אם אפשר לתת רקע מי זה שמעולם לא שמעתי ממנו. ייש"כ.

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » ג' יוני 09, 2015 6:42 pm

ישדר כתב:צריכים לחלק, המקור של בדיקת שריר אין לזה שום קשר עם מקורות בעייתיים מהודו וכדו' מי שהמציא את זה היה כירופרקטור תור כדי עבודה עם השרירים, במוח אחד אכן ישנם נושאים בעייתים ולכן חובה שהמלמד יהיה בקשר עם רב שמבין עניין ויודע אנגלית.
בקשר להראיה שהבאת שיש בעיה במטוטלת מאוחז במקלו וכו' ראה באמרי יעקב אבן העזר שדן בזה באריכות, ויש עוד רבנים שסוברים שזה שונה אבל זה יקח לי הרבה זמן להסביר בכתב כעת.

1. אתה מדבר על בדיקה על גוף המטופל, אבל ברגע שהבדיקה מתבצעת על השריר של המטפל ש'מרגיש' את בעיות המטופל על השריר של עצמו, אז זה נכנס באותה בעייתיות, ורוב המטפלים משתמשים בזה גם ממרחק.
2. איפה אני יכול לראות את הספר אמרי יעקב? אין את זה באוצה"ח.
3. אפילו אם אפשר להסביר את האוחז במקלו אחרת, אבל זה לא מוכרח, וא"א לקבוע הלכה מדבר שאינו מוכרח.

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » ד' יוני 10, 2015 12:01 am

למעשה אחרי הרבה חקירה ודרישה וכח ומח, ואחר שדיברתי עם האוסרים ועם המתירים קרי עם המטפלים בעצמם יהודים חרדים ויראים, הגעתי למסקנה שגם אחרים הגיעו לאותה מסקנה, והיא: שכל המחלוקת אם מטוטלת ומח אחד וכו' מותר או אסור, זה לא כמו הלכות שחיטה לדוגמא שצריך ללבן את הכתוב בפוסקים ולצאת עם הלכה למעשה, זה פשוט תלוי במחשבה של האדם ובהבנתו את הענין, חלק - אחרי שחקרו וביררו איך זה עובד - הגיעו למסקנה שהם מבינים איך זה עובד לפרטי פרטים ושום דבר לא נעלם או מעורפל מהם, ובעיניהם זה דבר פשוט ומבון וטבעי שרק צריך ללמוד אותו כמו למשל חשמל שהוא מציאות שקיימת אבל צריך ללמוד אותו כדי לדעת איך הוא עובד, והם אפילו מוצאים כבר מקורות במפרשים וחזלי"ם על מציאות כזו שקיימת וממילא מתירים לכתחילה,
מאידך, האוסרים גם חקרו אותם דברים ויודעים כל מה שהמתירים יודעים, אלא שהשכל שלהם מבין אחרת והם לא מצליחים להתחבר עם ההסברים או עם הדמיון שמדמים את זה למאמרי חז"ל וכו', וממילא הם אוסרים בתכלית, הרי עיקר המח' תלוי באיך הוא מבין ואיך המח שלו מבין כך שלבסוף זה מגיע לנקודה שא"א לחלוק ולהגיד סברות לכאן, כי זה כמו ששני בנ"א רואים דבר אחד, וא' מבין שזה כך והשני מבין אחרת וא"א להתווכח.
ואם מגיעים למסקנה שזה לא פשוט ולא עובד בדרך הטבע, אז מתחילים לדייק מהראשונים, ובאותם ראשונים לפעמים אפשר לדייק לכאן ואפשר לדייק לכאן, הרי שלמתבונן מן הצד כל הנושא הוא נושא מלא ספיקות ואי וודאות, לכן מאד קשה להגיד שאני סומך על ההבנה שלי או על הבנה של אחר וממילא זה מותר, כי כדי לפסוק לפי הבנה צריך דעת תורה אמיתית שיש רק לצדיקי הדור, והבעיה שאותם צדיקי הדור לא ביררו את הנושא לעמקו כי זה קשה מאד מאד כאמור לעיל בתגובות אחרות, ממילא א"א לצעוק על מי שכן הולך, ומי שלא הולך וודאי שהוא מובן, ועל זה מתאים מאד הלשון של כמה פוסקים שמדברים מעניינים כאלו, וגם לשונו של בעל שבט הלוי ש"שומר נפשו ירחק", כי זה סיכון!

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » ה' יוני 11, 2015 9:51 pm

לתועלת הציבור, העליתי לכאן קישור לדרייב עם השיעורים של ר' ישראל מנשה רייזמאן - כמובן באידיש - בנושא הזה, בכלל טוב לשמוע את זה כי הוא מיישר את ההשקפה הנכונה בכל נושא תמים תהיה והמסתעף מה שמאד לקוי בדורינו, הוא לא פוסק לאיסור או להיתר, הוא רק מציג את הדברים ואת הסברות, וכ"א יחליט לבד, אבל הוא בהחלט נוטה יותר לאיסור.
https://drive.google.com/folderview?id= ... haring_eid

ארי
הודעות: 128
הצטרף: ה' מרץ 27, 2014 5:57 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי ארי » ו' יוני 12, 2015 6:44 pm

פעלעד כתב:לתועלת הציבור, העליתי לכאן קישור לדרייב עם השיעורים של ר' ישראל מנשה רייזמאן - כמובן באידיש - בנושא הזה, בכלל טוב לשמוע את זה כי הוא מיישר את ההשקפה הנכונה בכל נושא תמים תהיה והמסתעף מה שמאד לקוי בדורינו, הוא לא פוסק לאיסור או להיתר, הוא רק מציג את הדברים ואת הסברות, וכ"א יחליט לבד, אבל הוא בהחלט נוטה יותר לאיסור.
https://drive.google.com/folderview?id= ... haring_eid


תודה רבה, אני מחפש את זה תקופה ארוכה, האם יש לך גם את השיעורים של תשע"ד שהיה השלמה של הנושא עם עוד סדרת שיעורים.

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » ש' יוני 13, 2015 10:32 pm

ארי כתב:
פעלעד כתב:לתועלת הציבור, העליתי לכאן קישור לדרייב עם השיעורים של ר' ישראל מנשה רייזמאן - כמובן באידיש - בנושא הזה, בכלל טוב לשמוע את זה כי הוא מיישר את ההשקפה הנכונה בכל נושא תמים תהיה והמסתעף מה שמאד לקוי בדורינו, הוא לא פוסק לאיסור או להיתר, הוא רק מציג את הדברים ואת הסברות, וכ"א יחליט לבד, אבל הוא בהחלט נוטה יותר לאיסור.
https://drive.google.com/folderview?id= ... haring_eid


תודה רבה, אני מחפש את זה תקופה ארוכה, האם יש לך גם את השיעורים של תשע"ד שהיה השלמה של הנושא עם עוד סדרת שיעורים.

בינתיים אין לי עדיין, אבל אם אדע תאריך מדוייק או יום באיזה פרשה זה היה (אבדוק אח"כ בתחילת האשכול הזה אם מישהו כתב) אז אוכל להוריד מקול הלשון לפי התאריך כמו שעשיתי עם שיערוים הללו, פשוט הורדתי אותם מקול הלשון.

ארי
הודעות: 128
הצטרף: ה' מרץ 27, 2014 5:57 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי ארי » ש' יוני 13, 2015 11:25 pm

פעלעד כתב:
ארי כתב:
פעלעד כתב:לתועלת הציבור, העליתי לכאן קישור לדרייב עם השיעורים של ר' ישראל מנשה רייזמאן - כמובן באידיש - בנושא הזה, בכלל טוב לשמוע את זה כי הוא מיישר את ההשקפה הנכונה בכל נושא תמים תהיה והמסתעף מה שמאד לקוי בדורינו, הוא לא פוסק לאיסור או להיתר, הוא רק מציג את הדברים ואת הסברות, וכ"א יחליט לבד, אבל הוא בהחלט נוטה יותר לאיסור.
https://drive.google.com/folderview?id= ... haring_eid


תודה רבה, אני מחפש את זה תקופה ארוכה, האם יש לך גם את השיעורים של תשע"ד שהיה השלמה של הנושא עם עוד סדרת שיעורים.

בינתיים אין לי עדיין, אבל אם אדע תאריך מדוייק או יום באיזה פרשה זה היה (אבדוק אח"כ בתחילת האשכול הזה אם מישהו כתב) אז אוכל להוריד מקול הלשון לפי התאריך כמו שעשיתי עם שיערוים הללו, פשוט הורדתי אותם מקול הלשון.

גם השנה זה היה בפרשת שופטים נ"ל מיום שלישי למשך 6-7 ימים.

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » א' יוני 14, 2015 1:10 am

הנה קישור לגוגל עם שיעורי הרב משה ישראל רייזמאן של תשע"ד, 8 שיעורים באידיש בנושא המדובר כאן באשכול, מעין המשך עם תוספת מהשיעורים שלו בנושא בשנת תשע"ג שניתן להוריד מהקישור הקודם.
https://drive.google.com/folderview?id= ... haring_eid

ישדר
הודעות: 9
הצטרף: א' אפריל 19, 2015 7:35 am

Re: מח אחד

הודעהעל ידי ישדר » א' יוני 14, 2015 5:47 am

יש דרשות של הרב רייזמאן שגם מקלידים את זה, האם יש הדרשות הללו מודפסים?

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » א' יוני 14, 2015 8:08 am

ישדר כתב:יש דרשות של הרב רייזמאן שגם מקלידים את זה, האם יש הדרשות הללו מודפסים?

אם למישהו יש איזה חומר מודפס ממנו, אולי יש שם מס' טל' של המדפיס וניתן להתקשר אליו לשאול. לי אישית לא ידוע בכלל על חומר מוקלד,
אבל אדרבה, אם מישהו יוכל להשיג ולהעלות לכאן יהיה תועלת.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » א' יוני 14, 2015 3:22 pm

פעלעד כתב:למעשה אחרי הרבה חקירה ודרישה וכח ומח, ואחר שדיברתי עם האוסרים ועם המתירים קרי עם המטפלים בעצמם יהודים חרדים ויראים, הגעתי למסקנה שגם אחרים הגיעו לאותה מסקנה, והיא:.....

ייש"כ.
בזמנו פרסם אברך בעיתון שמחפש מראי מקומות על הנ"ל. האוסרים. שלחתי לו רשימה של מראי מקומות וכמו"כ פרסמתי מעט בין ידידיי, שהתחילו להזרים לי חומר.
רבים אמרו לי שהרב יעקב שלמה מוזסון שליט"א מרמות-ירושלים כתב על כך מאמר שהתפרסם באחד הקבצים התורניים.
לא יצא לי למצוא המאמר. אולם כן יצא לי לפגוש אשתקד את הגרי"ש מוזסון ולדון עימו בדברים.
תמצית המו"מ בינינו:
1. מטופל או מטפל שמייחס את הטיפול במוח אחד לדברים טבעיים שהקב"ה ברא (ואין זה משנה האם יגדיר דברים טבעיים כמו די.אן.אי. או כמו גלי רדיו, או כמו חיידקים , או כמו כל מה שימצא לנכון לדמות לו, (טלפתיה, שדה מגנטי, אנרגיה) ובלבד שזה דבר טבעי מטבעי הבריאה. זה מותר ללא שום פקפוק. (לטיפול וכדו', ולא לניבוי עתידות כמובן).
2. מטופל או מטפל שמייחס את הנ"ל לאיזשהו כוח עליון/כוח מיסטי זהו איסור גמור.
3. הוספתי להגרי"ש מוזסון שהלא יש הבדל גדול בין אלו שמתעמקים (על דרך מה שהזכיר לעיל הרב 'פעלעד') לבדוק מהי השיטה ואיך היא פועלת (ביחס לרפואה קונבנציונלית ו/או ביחס לתרופות פלאצבו), לבין ההמון שלא מייגע את מוחו להתעמק בשיטה ומסתמך על הפרסומות ועל מה שהוא שותה בצמא מפי המטפל/ת הספציפי שנפל אליו.
לפיכך, לו יצוייר שיקחו חברת פרסום וישווקו את השיטה (מוח אחד. וכמו"כ עוד שיטות ששנויות במחלוקת) בצורה כזו, שהמטפל ועכ"פ המטופל ייגשו לזה באותה גישה שהם ניגשים לשמוע שיחת טלפון סלולרי, ללא שום שיוך האפשרות של שיחת טרנס אטלנטית לאיזשהו כוח עליון/מיסטי - אז השיטה/השיטות יהיו מותרים לכל ללא פיקפוק.
הגריש"מ הסכים עם הנ"ל.
4. הוספתי עוד להקשות "בידי מי הסמכות לשער ולהכריע האם הגיע השלב ש"הציבור" (שכאמור מורכב מפסיפס של מתעמקים יותר ומתעמקים פחות) מתייחס לזה כדבר טבעי ולא מיסטי" ?
תשובת הגריש"מ: "בידי מי שלומד תורה לשמה".
ודפח"ח.
5. הוספתי להגריש"מ דגם זה לא תשובה מוחלטת כיוון שגם בין אלו שלומדים תורה לשמה (על כל פנים כפוף לכלל היסוד של "האדם יראה לעינים" עיני השכל) יש פוסקים יותר "פתוחים" בגישתם לשאלה כזו ויש יותר "מצומצמים" בגישתם כזו. (יותר נכון להתבטא מקילים ומחמירים). ע"כ.

ימים יגידו, האם ומה יהיה פסיקה רשמית וגורפת לכלל הציבור.
נכון להיום, מי שבמצוקה יש לו באשכול זה רשימה של רבנים שיתירו לו באופן אישי וספציפי.

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי פעלעד » א' יוני 14, 2015 6:12 pm

זיסע יונגאלע כתב:
פעלעד כתב:למעשה אחרי הרבה חקירה ודרישה וכח ומח, ואחר שדיברתי עם האוסרים ועם המתירים קרי עם המטפלים בעצמם יהודים חרדים ויראים, הגעתי למסקנה שגם אחרים הגיעו לאותה מסקנה, והיא:.....

ייש"כ.
בזמנו פרסם אברך בעיתון שמחפש מראי מקומות על הנ"ל. האוסרים. שלחתי לו רשימה של מראי מקומות וכמו"כ פרסמתי מעט בין ידידיי, שהתחילו להזרים לי חומר.
רבים אמרו לי שהרב יעקב שלמה מוזסון שליט"א מרמות-ירושלים כתב על כך מאמר שהתפרסם באחד הקבצים התורניים.
לא יצא לי למצוא המאמר. אולם כן יצא לי לפגוש אשתקד את הגרי"ש מוזסון ולדון עימו בדברים.
תמצית המו"מ בינינו:
1. מטופל או מטפל שמייחס את הטיפול במוח אחד לדברים טבעיים שהקב"ה ברא (ואין זה משנה האם יגדיר דברים טבעיים כמו די.אן.אי. או כמו גלי רדיו, או כמו חיידקים , או כמו כל מה שימצא לנכון לדמות לו, (טלפתיה, שדה מגנטי, אנרגיה) ובלבד שזה דבר טבעי מטבעי הבריאה. זה מותר ללא שום פקפוק. (לטיפול וכדו', ולא לניבוי עתידות כמובן).
2. מטופל או מטפל שמייחס את הנ"ל לאיזשהו כוח עליון/כוח מיסטי זהו איסור גמור.
3. הוספתי להגרי"ש מוזסון שהלא יש הבדל גדול בין אלו שמתעמקים (על דרך מה שהזכיר לעיל הרב 'פעלעד') לבדוק מהי השיטה ואיך היא פועלת (ביחס לרפואה קונבנציונלית ו/או ביחס לתרופות פלאצבו), לבין ההמון שלא מייגע את מוחו להתעמק בשיטה ומסתמך על הפרסומות ועל מה שהוא שותה בצמא מפי המטפל/ת הספציפי שנפל אליו.
לפיכך, לו יצוייר שיקחו חברת פרסום וישווקו את השיטה (מוח אחד. וכמו"כ עוד שיטות ששנויות במחלוקת) בצורה כזו, שהמטפל ועכ"פ המטופל ייגשו לזה באותה גישה שהם ניגשים לשמוע שיחת טלפון סלולרי, ללא שום שיוך האפשרות של שיחת טרנס אטלנטית לאיזשהו כוח עליון/מיסטי - אז השיטה/השיטות יהיו מותרים לכל ללא פיקפוק.
הגריש"מ הסכים עם הנ"ל.
4. הוספתי עוד להקשות "בידי מי הסמכות לשער ולהכריע האם הגיע השלב ש"הציבור" (שכאמור מורכב מפסיפס של מתעמקים יותר ומתעמקים פחות) מתייחס לזה כדבר טבעי ולא מיסטי" ?
תשובת הגריש"מ: "בידי מי שלומד תורה לשמה".
ודפח"ח.
5. הוספתי להגריש"מ דגם זה לא תשובה מוחלטת כיוון שגם בין אלו שלומדים תורה לשמה (על כל פנים כפוף לכלל היסוד של "האדם יראה לעינים" עיני השכל) יש פוסקים יותר "פתוחים" בגישתם לשאלה כזו ויש יותר "מצומצמים" בגישתם כזו. (יותר נכון להתבטא מקילים ומחמירים). ע"כ.

ימים יגידו, האם ומה יהיה פסיקה רשמית וגורפת לכלל הציבור.
נכון להיום, מי שבמצוקה יש לו באשכול זה רשימה של רבנים שיתירו לו באופן אישי וספציפי.

הדברים שאתה כותב קשים מאד מחמת 2 סיבות:
1. כל אדם רגיל בין אם הוא לומד תורה לשמה ובין אם לא, אם יבואו ויגידו לו שיש לי דרך טיפול שמגלה דברים נעלמים, אבל אתה חייב להסכים להתבטל אלי ולהסכים שאתקשר עמך, אחרת לא אוכל לדעת דברים נעלמים, כמו מטוטלת שאם לא מסכימים ולא נותנים רשות אזי המטוטלת לא יכול לגלות ולא עונה על השאלות, דבר כזה מריח ממנו ריח חריף של טומאה וכישוף וכו', וכל בר דעת יודע זאת, כך שלא נראה שיש מישהו בעולם שמקבל את זה מלכתחילה כפשוט וטבעי אא"כ שטפו לא את המח ונתנו לו הסברים ע"ג הסברים שספק גדול אם הם אמיתיים (והראיה שתמצא כל המטפלים החרדים, כמעט לכולם יש הסבר אחר למה ואיך זה עפ"י טבע), וכל אדם שפוגש את שיטת הטיפול הזאת בפעם ראשונה בחיים מרים גבה לפחות פע"א עד שהוא שומע הרצאה וכו'.
2. לפי דבריו יוצא שאין שום איסור לעשות קסמים, כי הרי רוב הראשונים מסבירים את איסור קוסם כדבר טבעי או עכ"פ קרוב לטבע שאדם מתרכז חזק מאד והוא בעל נפש חזקה (לש' הרמב"ם) ובכח הדמיון שלו יכול לדעת נעלמים, אז לפי הדברים הנ"ל יוצא שמותר לעשות קוסם קסמים אא"כ הוא מאמין שזה לא טבעי אז אסור, ה"י על דיבורים כאלו... תפתח ראשונים ותראה!

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: מח אחד

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » א' יוני 14, 2015 6:48 pm

פעלעד כתב:הדברים שאתה כותב קשים מאד מחמת 2 סיבות:
1. כל אדם רגיל בין אם הוא לומד תורה לשמה ובין אם לא, אם יבואו ויגידו לו שיש לי דרך טיפול שמגלה דברים נעלמים, אבל אתה חייב להסכים להתבטל אלי ולהסכים שאתקשר עמך, אחרת לא אוכל לדעת דברים נעלמים, כמו מטוטלת שאם לא מסכימים ולא נותנים רשות אזי המטוטלת לא יכול לגלות ולא עונה על השאלות, דבר כזה מריח ממנו ריח חריף של טומאה וכישוף וכו', וכל בר דעת יודע זאת, כך שלא נראה שיש מישהו בעולם שמקבל את זה מלכתחילה כפשוט וטבעי אא"כ שטפו לא את המח ונתנו לו הסברים ע"ג הסברים שספק גדול אם הם אמיתיים (והראיה שתמצא כל המטפלים החרדים, כמעט לכולם יש הסבר אחר למה ואיך זה עפ"י טבע), וכל אדם שפוגש את שיטת הטיפול הזאת בפעם ראשונה בחיים מרים גבה לפחות פע"א עד שהוא שומע הרצאה וכו'.

אינני מוצא הבדל בין החילוק שכתבת בקטע זה (_"וכל בר דעת יודע זאת...מרים גבה לפחות פע"א....למטפלים החרדיים יש הסבר איך זה בדרך הטבע...) לעומת המטופלים/מטפלים אחרים ("חייב להסכים להתבטל אליי ...מגלה דברים נעלמים") לבין מה שחילקתי בסעיפים 1 ו2 שני הגישות.
פעלעד כתב:2. לפי דבריו יוצא שאין שום איסור לעשות קסמים, כי הרי רוב הראשונים מסבירים את איסור קוסם כדבר טבעי או עכ"פ קרוב לטבע שאדם מתרכז חזק מאד והוא בעל נפש חזקה (לש' הרמב"ם) ובכח הדמיון שלו יכול לדעת נעלמים, אז לפי הדברים הנ"ל יוצא שמותר לעשות קוסם קסמים אא"כ הוא מאמין שזה לא טבעי אז אסור, ה"י על דיבורים כאלו... תפתח ראשונים ותראה!

א. מודה שלא בדקתי את כל השיטות בראשונים והנפסק בשו"ע למעשה. אי"ה לכשאבדוק אדע יותר ברור.
ב. גם אחרי מה שנפסק, אני "משער" שיש מקילין ומחמירין.
ג. דוגמה לסעיף ב, הגריש אלישיב ודעימיה החמירו שקוסם בדורינו שעושה מופע קסמים צריך להראות קודם שזה הכל אחיזת עיניים ובדרך הטבע של זריזות ידים.
באורח פלא יש מספיק רבנים יראים ושלמים שמאשרים הופעות קוסמים של זריזות ידים ללא שום מגבלה. ולא נזעקו את זעקתך: "ה' ירחם על כאלו דיבורים"...

על זה הוספתי שאם לממטופל אין הבדל בין הרשימה הבאה:
1.זריזות ידים.
2.גלי רדיו.
3.שדה אלקטרומגנטי.
4.אנרגיות שה' עשה בטבע.
5.טלפתיה שה' עשה בטבע.

לאדם כזה אין שום חשש הלכה למעשה (וודאי שלא לצורך רפואה).

(קראתי בזמנו מאמר ארוך על זה. אולם זה הכיוון).

מי שלא מזדעזע מ"קוסם" של זריזות ידיים.
אפשר להבין גם למה לא יזדעזע מ"קוסם" של אנרגיות, מטוטלת, מוח אחד.

(אלא א"כ כאמור הוא ייחס חלילה את המטוטלת, המוח אחד והאנרגיות, לכוח רוחני/מיסטי/כישוף).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 216 אורחים