מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זמן תוספת שבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מחשבות
הודעות: 127
הצטרף: ג' אוקטובר 23, 2018 11:09 pm

Re: זמן תוספת שבת

הודעהעל ידי מחשבות » ב' דצמבר 27, 2021 11:59 pm

יואל שילה כתב:לומר שלאחר שנראים כבר אלפי כוכבים - ניתן לכל אחד להבחין בדיוק בהופעת שלשה כוכבים חדשים - ו'זה הכוכבים שחיכינו להם' - זה דחוק ביותר
לגמ' יש שתי אפשרויות - לא שלש
יש לה אפשרות שכפי שבבוקר למאיר ובא קרא יום, כך למחשיך ובא קרא לילה
ואפשרות של ג' כוכבים
אין לגמ' אפשרות שכפי שבבוקר מיעוט אור הוא יום - כך גם בלילה כל עוד יש מעט אור הוא יום
אינני מכיר דרך להוריד מפות כוכבים נראים לפי כמות אור


ראשית אני מודה לך מקרב הלב על התמונות ששלחת וזה נתן דרך להגיע לאותה תוכנה

לטענתך שדחוק לומר על סוג מסוים של כוכבים, הנראים אחרי שכבר נראים אלפי כוכבים, זה לא נראה לי דוחק, כי לכוכבים אלו יש מבנה אחר מאלפי הכוכבים הנראים קודם, כל הגדולים, הם מהבהבים, ובעלי ברק, ונראים כבעלי זוויות, משא"כ אלו הם נקודות עגולות, לא מהבהבים, וחיוורים, וללא ברק.
וכבר כתבתי בפורום זה, באשכול 'מחמירים בהכל ומחללים שבת לפי השו"ע והרמ"א' בעמוד 16 בתאריך 06 נובמבר 18, שם הסברתי איך לדעתי הלך המסורת מאב לבן בזיהוי הכוכבים

מה שכתבת "יש לה אפשרות שכפי שבבוקר למאיר ובא קרא יום, כך למחשיך ובא קרא לילה" לא הבנתי מנין לקחת זאת, כי הגמ' תלמוד בבלי מסכת מגילה דף כ עמוד ב
וכולן שעשו משעלה עמוד השחר כשר. מנהני מילי? אמר רבא: דאמר קרא ויקרא אלהים לאור יום - למאיר ובא קראו יום. - אלא מעתה, ולחשך קרא לילה, [למחשיך ובא קרא לילה]? הא קיימא לן דעד צאת הכוכבים לאו לילה הוא! - ,ומכאן ראיה שכל זמן שמחשיך אין כוכבים בינונים, ובפסחים ב. הנוסחה שונה אבל המשמעות זהה

מה שכתבת "אין לגמ' אפשרות שכפי שבבוקר מיעוט אור הוא יום - כך גם בלילה כל עוד יש מעט אור הוא יום" גם זה לא מדויק כי רבי יהודה אומר שזמן מעלה"ש עד הנץ החמה שווה לזמן שמהשקיעה לצאה"כ וכן עולא וכן רבא

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: זמן תוספת שבת

הודעהעל ידי יואל שילה » ג' דצמבר 28, 2021 8:17 am

אם תראה בהסרטת השיעור שלי המלא על קידוש החודש, בקול הלשון, ככל הזכור לי שעה ו-16 דקות - הראיתי כעשר דקות של שימושים שונים בתוכנה נפלאה זו
מאד מאד קשה לי להאמין שאותם ברקים מהבהבים וכו' שתיארת הם תיאור מציאותי דוקא של כוכבים אלו ולא אחרים, עד כדי כך שבראיית כוכבים שעתיים אחר השקיעה תוכל לומר בבירור מי הם מאלו ומי הם מאלו.
כתבתי שלגמ' יש אפשרות - כלומר העלו כזה רעיון ומיד דחו אותו, ונותרו עם ההגדרה שלילה תלוי בכוכבים, ולא התכוונתי לומר שמישהו נותר באפשרות שנדחתה.
אני לא מכיר גמ' כמו האחרונה שכתבת - שכוונתה לצה"כ כהגדרת לילה, שמרוחק מהשקיעה כמו שעלוה"ש מרוחק מהזריחה, הגמ' שם רק דנה על תיאור מציאות כתחליף למדידת זמן, אבל לא על הגדרות יום ולילה. אצ"ל שאנו חלוקים בזה.

מחשבות
הודעות: 127
הצטרף: ג' אוקטובר 23, 2018 11:09 pm

Re: זמן תוספת שבת

הודעהעל ידי מחשבות » ד' דצמבר 29, 2021 10:36 pm

יואל שילה כתב:
מחשבות כתב:

אם תראה בהסרטת השיעור שלי המלא על קידוש החודש, בקול הלשון, ככל הזכור לי שעה ו-16 דקות - הראיתי כעשר דקות של שימושים שונים בתוכנה נפלאה זו
מאד מאד קשה לי להאמין שאותם ברקים מהבהבים וכו' שתיארת הם תיאור מציאותי דוקא של כוכבים אלו ולא אחרים, עד כדי כך שבראיית כוכבים שעתיים אחר השקיעה תוכל לומר בבירור מי הם מאלו ומי הם מאלו.
כתבתי שלגמ' יש אפשרות - כלומר העלו כזה רעיון ומיד דחו אותו, ונותרו עם ההגדרה שלילה תלוי בכוכבים, ולא התכוונתי לומר שמישהו נותר באפשרות שנדחתה.
אני לא מכיר גמ' כמו האחרונה שכתבת - שכוונתה לצה"כ כהגדרת לילה, שמרוחק מהשקיעה כמו שעלוה"ש מרוחק מהזריחה, הגמ' שם רק דנה על תיאור מציאות כתחליף למדידת זמן, אבל לא על הגדרות יום ולילה. אצ"ל שאנו חלוקים בזה.


בדקתי בקול הלשון ומצאתי שני שיעורים שלכם על קידה"ח אחד מ י' כסלו פב במשך 162 דקות, והשני מ כ' אדר פא משך 50 דקות ובשניהם לא מצאתי, אולי תוכלו לומר מדויק איפה זה נמצא ותודה מראש

מה שכתבתם שקשה לכם להאמין שאחרי שעתיים אוכל לומר מי הם הכוכבים הגדולים המהבהבים בעלי ברק וזוויות, ומי הם הבינונים, החיוורים ללא ברק זוויות ולא מהבהב, אני בטוח שכל אחד שמזהה את הכוכבים הללו יודע להבחין בהם כל הלילה,

מה שכתבתם "אני לא מכיר גמ' כמו האחרונה שכתבת - שכוונתה לצה"כ כהגדרת לילה," נניח שאני מבין טענתכם שיתכן לומר בדברי רבי יהודה עולא ורבא שדנה על תיאור מציאות כתחליף למדידת זמן, אבל לא על הגדרות יום ולילה. אבל הרי הראשונים רובם ככולם לקחו מכאן את הזמן ללילה, חלקם על ד' מיל וחלקם על ה' מיל

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: זמן תוספת שבת

הודעהעל ידי יואל שילה » ה' דצמבר 30, 2021 1:52 pm

י' כסלו, שעה ו-15 דקות
https://www.kolhalashon.com/new/Media/P ... ang=Hebrew
לצערי הדחיסה של קול הלשון הרסה את השמע, אפשר לקבל ממני קישור לקובץ איכותי יותר

מאחר ולא ראיתי את הכוכבים שאתה מתכוון להם, ואינני יודע לזהותם - לא נותר לי אלא להאמין לך

עם תגובתך האחרונה אני כמובן מסכים, כוונתי שזה ממש לא ביאור מוכרח. הנושא בגמ' איננו הגדרת לילה, ולכן יש מה להתפלמס בזה, אבל כמובן שראשונים רבים למדו כפי שציינת.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: זמן תוספת שבת

הודעהעל ידי יואל שילה » ש' ינואר 01, 2022 11:17 pm

איתא בתוס' מגילה כ':
והא קי"ל דעם צאת הכוכבים ליליא הוא - ואם תאמר כיון דקיי"ל דבצאת הכוכבים הוי ליליא א"כ אמאי פליגי ר' יוסי ור' יהודה בבין השמשות לימרו בצאת הכוכבים וי"ל דאף בשיעור צאת הכוכבים יש חילוק שיש כוכבים נראין ביום

אני קורא כאן שצה"כ הוא סיבת הלילה, וקשה לתוס' מה הויכוח מתי סיום ביהש"מ ותחילת הלילה, הרי פוק חזי את ה'סיבה' שכו"ע מודים בה, ומשיב שאף שזו הסיבה, אבל איננה ברורה כל כך, ולכן צריכים לתת סימנים של משך ביהש"מ.

ועוד איתא בתוס' שם
והיה לנו הלילה למשמר - קשיא דהא אמרינן בברכות גבי צאת הכוכבים לילה הוא ואף על פי שאין ראיה לדבר זכר לדבר דכתיב והיה לנו הלילה למשמר ואמאי לא הוי ראייה גמורה כדמפקינן הכא מקרא ויש לומר דהתם בעי לאסוקי דזמן שכיבה דגבי ק"ש הוי צאת הכוכבים ומש"ה קאמרינן התם דאין זו ראייה גמורה דנהי דהוי לילה באותה שעה מ"מ לא הוי זמן שכיבה לכל אדם

אני קורא כאן שצה"כ הוא לילה! אלא שכלפי ק"ש עדיין לא ברור שהא זמן שכיבה, אבל לילה הוא בודאי.

מחשבות
הודעות: 127
הצטרף: ג' אוקטובר 23, 2018 11:09 pm

Re: זמן תוספת שבת

הודעהעל ידי מחשבות » ג' ינואר 04, 2022 11:41 am

אין חולק שצאת ג' כוכבים בינונים הוא לילה, אלא שלתוס' הספק, אלו הם הכוכבים הגדולים ואלו הם הבינונים וכפי שכתבו תוספות מסכת שבת דף לה עמוד א
אבל תימה לר"י דבמאי פליגי דהא ודאי משעת צאת הכוכבים הוי לילה כדפי' וי"ל דאמרינן לקמן לא גדולים הנראים ביום ולא קטנים כו' אלא בינונים והשתא פליגי דלר' יהודה מספקא ליה בכל כוכבים הנראים משקיעת החמה עד שהכסיף העליון אם הם בינונים אם לאו
ז"א שלתוס' ברור שלפני השקיעה השניה כולם גדולים והספק מתחיל מהשקיעה השניה עד הכסיף העליון,
ובתוס' פסחים ב. ד"ה והא "דאין אנו בקיאין בצאת הכוכבים כדאמר התם לא כוכבים גדולים הנראין ביום ולא כוכבים קטנים הנראין בלילה אלא בינונים."
ויש ראשונים הסוברים שאנו בקיאין בכוכבים והם יוצאים רק אחרי ה' מיל

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: זמן תוספת שבת

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' ינואר 05, 2022 12:01 am

מחשבות כתב:אין חולק שצאת ג' כוכבים בינונים הוא לילה, אלא שלתוס' הספק, אלו הם הכוכבים הגדולים ואלו הם הבינונים וכפי שכתבו תוספות מסכת שבת דף לה עמוד א
אבל תימה לר"י דבמאי פליגי דהא ודאי משעת צאת הכוכבים הוי לילה כדפי' וי"ל דאמרינן לקמן לא גדולים הנראים ביום ולא קטנים כו' אלא בינונים והשתא פליגי דלר' יהודה מספקא ליה בכל כוכבים הנראים משקיעת החמה עד שהכסיף העליון אם הם בינונים אם לאו
ז"א שלתוס' ברור שלפני השקיעה השניה כולם גדולים והספק מתחיל מהשקיעה השניה עד הכסיף העליון,
ובתוס' פסחים ב. ד"ה והא "דאין אנו בקיאין בצאת הכוכבים כדאמר התם לא כוכבים גדולים הנראין ביום ולא כוכבים קטנים הנראין בלילה אלא בינונים."
ויש ראשונים הסוברים שאנו בקיאין בכוכבים והם יוצאים רק אחרי ה' מיל

במה שציטטת אין הזכרה לשקיעה שניה, ושפיר מתפרשים דבריהם על שקיעת החמה תחת האופק
בוא נאמר מהכיוון ההפוך, מאחר ואלמלא היו לך הכרחים להניח שכוכבים שנראים כשעה אחר השקיעה באופק הם כוכבים גדולים - הרי לא היית אומר כזה רעיון מוזר
וממילא בוא נניח שלא נלך על המוזר אלא על הסביר, שכוכבי יום הם אלו שנראים לפני השקיעה, לפעמים, ואלו שאחריהם הם הבינוניים
ואליהם התכוון ר"י בתוס'
וגם היה מסתדר לך מצויין עם דברי רבי יהודה בדבר הכסיף העליון - שהוא באמת לא כל כך הרבה זמן אחר שקיעת החמה תחת האופק
הרי לא היתה לך שום בעיה סוגייתית וגם לא מציאותית
ורק היית צריך ליישב את הד' מילין
ולזאת הרי יש ישובים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 181 אורחים