מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

הודעהעל ידי שלח » ה' נובמבר 20, 2014 5:35 pm

רבקה כבר היתה גדולה מדוע צריך לתת לה את מניקתה? האם בגלל שינקה ממנה יש פה ענין מיוחד?האם מצאנו עוד דוגמאות שהמניקה ביחד עם מי שהניקה אותה נחשבים ביחד, ומדוע התורה מספרת לנו פרט זה? האם יש ענין מיוחד בדבורה המינקת?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

הודעהעל ידי לייטנר » ה' נובמבר 20, 2014 5:54 pm

עיין ב'נר למאור' לפרשת וישלח.

מלח הארץ
הודעות: 279
הצטרף: ד' מאי 14, 2014 2:02 pm

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

הודעהעל ידי מלח הארץ » ו' נובמבר 21, 2014 1:31 am

כנראה המינקת היתה אומנתה ופדגוגית שלה. כדברי משה 'כאשר ישא האומן את היונק' שמוכח שהאומנת היתה גם מינקת [ונקט אומן בלשון זכר היות והוא זכר - הרב א.ס]
נערך לאחרונה על ידי מלח הארץ ב ו' נובמבר 21, 2014 8:54 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' נובמבר 21, 2014 3:39 am

בתרגום יונתן כאן ולהלן לה,ח גבי דבורה מינקת רבקה תרגם פדגוגתה.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ש' נובמבר 22, 2014 8:22 pm

מלח הארץ כתב:כנראה המינקת היתה אומנתה ופדגוגית שלה. כדברי משה 'כאשר ישא האומן את היונק' שמוכח שהאומנת היתה גם מינקת [ונקט אומן בלשון זכר היות והוא זכר - הרב א.ס]


שחוק עשה לנו, לפרש שמשה התכוון ל"מיניק" ואמר בלשון זכר היות והוא זכר...

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

הודעהעל ידי לייטנר » ש' נובמבר 22, 2014 8:28 pm

צופר הנעמתי כתב:
מלח הארץ כתב:כנראה המינקת היתה אומנתה ופדגוגית שלה. כדברי משה 'כאשר ישא האומן את היונק' שמוכח שהאומנת היתה גם מינקת [ונקט אומן בלשון זכר היות והוא זכר - הרב א.ס]


שחוק עשה לנו, לפרש שמשה התכוון ל"מיניק" ואמר בלשון זכר היות והוא זכר...

ראה מש"כ הנצי"ב שם

מרחביה
הודעות: 885
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

הודעהעל ידי מרחביה » ש' נובמבר 22, 2014 11:06 pm

התורה מספרת גם על פטירתה וקבורתה (לה ח). וכתב שם ר"א בן הרמב"ם שהדבר מעיד על גודל טובה (עט'ים צלאחהא, ובנדפס 'גודל כשרונה'), ושאפשר שהיו עולים על קברה לתפילה, כמו שהיו קוראים על שמה.

מלח הארץ
הודעות: 279
הצטרף: ד' מאי 14, 2014 2:02 pm

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

הודעהעל ידי מלח הארץ » ב' נובמבר 24, 2014 2:47 pm

צופר הנעמתי כתב:
מלח הארץ כתב:כנראה המינקת היתה אומנתה ופדגוגית שלה. כדברי משה 'כאשר ישא האומן את היונק' שמוכח שהאומנת היתה גם מינקת [ונקט אומן בלשון זכר היות והוא זכר - הרב א.ס]


שחוק עשה לנו, לפרש שמשה התכוון ל"מיניק" ואמר בלשון זכר היות והוא זכר...

כשחוק היו דבריך, כמובן שמשה נתכוון למינקת שהרי יונק בהכרח נמצא אצל היונקת, אלא שלא יאות בלשון הכתוב להמשיל את משה למינקת, ועלכן שינה לשונו לאומן שזה שייך בזכר, והשומע מבין שהכוונה למינקת.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' נובמבר 24, 2014 3:04 pm

מלח הארץ כתב:
צופר הנעמתי כתב:
מלח הארץ כתב:כנראה המינקת היתה אומנתה ופדגוגית שלה. כדברי משה 'כאשר ישא האומן את היונק' שמוכח שהאומנת היתה גם מינקת [ונקט אומן בלשון זכר היות והוא זכר - הרב א.ס]


שחוק עשה לנו, לפרש שמשה התכוון ל"מיניק" ואמר בלשון זכר היות והוא זכר...

כשחוק היו דבריך, כמובן שמשה נתכוון למינקת שהרי יונק בהכרח נמצא אצל היונקת, אלא שלא יאות בלשון הכתוב להמשיל את משה למינקת, ועלכן שינה לשונו לאומן שזה שייך בזכר, והשומע מבין שהכוונה למינקת.


לכאורה יותר נראה יאות להמשיל את משה למיניקת מלהמשילו לאומן שהוא בעצם מיניקת כמעשה באחד שמתה אשתו דשבת. אבל באמת אין הכרח דהיונק נמצא אצל המיניקת דאפשר דמיירי שהמיניקת הלכה לישון ומסרה את היונק לאומן ודו"ק וק"ל.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2103
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ש' נובמבר 23, 2019 10:44 pm

שלח כתב:רבקה כבר היתה גדולה מדוע צריך לתת לה את מניקתה? האם בגלל שינקה ממנה יש פה ענין מיוחד?האם מצאנו עוד דוגמאות שהמניקה ביחד עם מי שהניקה אותה נחשבים ביחד, ומדוע התורה מספרת לנו פרט זה? האם יש ענין מיוחד בדבורה המינקת?

מה שפשפוט לך הסתפקתי אני. מהו כוונת המקרא "מינקת רבקה" האם ר"ל שדבורה הניקה את רבקה כשרבקה היתה תינוקת (וא"כ חל קושייתך) או כלך לדרך זו "מינקת רבקה" היינו האשה האמורה להניק בשביל רבקה (כמו "שפחת רבקה"), דהיינו שלעתיד רבקה תלד בנים ודבורה אמורה להיות המינקת בשבילה במקומה, וכדברי המשנה כתובות נט: - הכניסה לו שפחה אחת לא טוחנת ולא אופה ולא מכבסת שתים אין מבשלת ואין מניקה את בנה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 268 אורחים