מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מותר ליתן ס"ת שלו שיטלטלוהו בשבת לביהכנ"ס אחר במנהטן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מבקש תורה
הודעות: 203
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 1:48 am

האם מותר ליתן ס"ת שלו שיטלטלוהו בשבת לביהכנ"ס אחר במנהטן

הודעהעל ידי מבקש תורה » א' ינואר 25, 2015 6:34 pm

מעשה שהיה בשבת , בבית הכנסת אחד בעיר מנהטן לא הצליחו לפתוח את הכספת של ארון הקודש בשבת, הלך אחד המתפללים לבית הכנסת אחר, וביקש מאחד המתפללים שהיה לו שם ס"ת שלו שיתן לו אותו, והוא יקח את הס"ת לביהכנ"ס הנ"ל, ולצורך זה צריך לטלטלו ברחוב העיר, אבל בעל הס"ת אינו סומך על העירוב שם כלל, וכמו"כ רב ביהכנ"ס שלא הצליחו לפתוח את הכספת ג"כ אינו סומך על העירוב, אבל המתפללים שלו הם ע"ה וכן סומכים על העירוב שם, א"כ מה בעל הס"ת היה צריך לעשות האם היה אסור לו ליתן הס"ת שלו, וכמו"כ מה רב ביהכנ"ס היה צריך להורות להם.
נערך לאחרונה על ידי מבקש תורה ב ב' ינואר 26, 2015 10:47 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם מותר ליתן ס"ת שלו שיטלטלוהו בשבת לביהכנ"ס אחר במנהטן

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ינואר 25, 2015 7:04 pm

לכאורה תלוי בשאלה האם יש יסוד למקילים, ((וכידוע נחלקו בזה האגר"מ והמשנ"ה)

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: האם מותר ליתן ס"ת שלו שיטלטלוהו בשבת לביהכנ"ס אחר במנהטן

הודעהעל ידי לייטנר » א' ינואר 25, 2015 7:06 pm

בברכה המשולשת כתב:לכאורה תלוי בשאלה האם יש יסוד למקילים, ((וכידוע נחלקו בזה האגר"מ והמשנ"ה)


מבקש תורה כבר פסק בעניין, שכתב:
מבקש תורה כתב: המתפללים שלו הם ע"ה וכן סומכים על העירוב שם

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: האם מותר ליתן ס"ת שלו שיטלטלוהו בשבת לביהכנ"ס אחר במנהטן

הודעהעל ידי ארי במסתרים » א' ינואר 25, 2015 9:06 pm

יש גם בעיה בעצם טלטול הס"ת לצורך קריאה חד פעמית

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם מותר ליתן ס"ת שלו שיטלטלוהו בשבת לביהכנ"ס אחר במנהטן

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ינואר 25, 2015 9:31 pm

לייטנר כתב:
בברכה המשולשת כתב:לכאורה תלוי בשאלה האם יש יסוד למקילים, ((וכידוע נחלקו בזה האגר"מ והמשנ"ה)


מבקש תורה כבר פסק בעניין, שכתב:
מבקש תורה כתב: המתפללים שלו הם ע"ה וכן סומכים על העירוב שם


כמדומני שא"א לקרוא למי שסומך על המשנ"ה- ע"ה

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: האם מותר ליתן ס"ת שלו שיטלטלוהו בשבת לביהכנ"ס אחר במנהטן

הודעהעל ידי לייטנר » א' ינואר 25, 2015 9:32 pm

בברכה המשולשת כתב:
לייטנר כתב:
בברכה המשולשת כתב:לכאורה תלוי בשאלה האם יש יסוד למקילים, ((וכידוע נחלקו בזה האגר"מ והמשנ"ה)


מבקש תורה כבר פסק בעניין, שכתב:
מבקש תורה כתב: המתפללים שלו הם ע"ה וכן סומכים על העירוב שם


כמדומני שא"א לקרוא למי שסומך על המשנ"ה- ע"ה


אכן, ומעט ציניות לא הזיקה

מה שנכון נכון
הודעות: 11687
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם מותר ליתן ס"ת שלו שיטלטלוהו בשבת לביהכנ"ס אחר במנהטן

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' ינואר 25, 2015 9:33 pm

ארי במסתרים כתב:יש גם בעיה בעצם טלטול הס"ת לצורך קריאה חד פעמית

ראה במ"ב קלה,מז ובבה"ל שם.

מבקש תורה
הודעות: 203
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 1:48 am

Re: האם מותר ליתן ס"ת שלו שיטלטלוהו בשבת לביהכנ"ס אחר במנהטן

הודעהעל ידי מבקש תורה » ב' ינואר 26, 2015 7:41 am

בברכה המשולשת כתב:
לייטנר כתב:
בברכה המשולשת כתב:לכאורה תלוי בשאלה האם יש יסוד למקילים, ((וכידוע נחלקו בזה האגר"מ והמשנ"ה)


מבקש תורה כבר פסק בעניין, שכתב:
מבקש תורה כתב: המתפללים שלו הם ע"ה וכן סומכים על העירוב שם


כמדומני שא"א לקרוא למי שסומך על המשנ"ה- ע"ה

1. אני התכוונתי שהאנשים הנ"ל שהם סומכים על העירוב שם בביהכנ"ס הנ"ל אינם ת"ח שהכריעו כדעת המשנ"ה, אלא שמכיון ששמעו שיש מאן דהוא המיקל סמכו עליו, וזאת המציאות בענינם שהם ע"ה, ולא שח"ו כל העושה כדעת המשנ"ה הרי הוא ע"ה, מי שלומד הסוגיא ועולה לו כדעתו שיערב לו ויבוסם לו. וכו'.

2. לגופן של דברים לפי האגרות משה שא"א כלל לסמוך על העירוב א"כ האם לתת למי שסומך על העירוב זה איסור מסייע או שאף זה יותר מכך לפני עור.

3. האם היה צריך לומר לו שיביאו גוי, או שלפי האגרו"מ לכתחילה אין לסמוך שם על גוי שיטלטל עבור ישראל מכיון שזה מלאכה עבור ישראל.

4. האם הרב של הביהכנ"ס שלא נפתח הארון קודש, היה צריך לומר לקהלו להתפלל שחרית ומוסף, ואח"כ לבוא עמו לביהכנ"ס השני ושם שיקראו בס"ת?

מבקש תורה
הודעות: 203
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 1:48 am

Re: האם מותר ליתן ס"ת שלו שיטלטלוהו בשבת לביהכנ"ס אחר במנהטן

הודעהעל ידי מבקש תורה » ב' ינואר 26, 2015 7:44 am

5. נידון נוסף בכל העניין, מה אחריות הרב על מתפלליו עכ"פ לגבי הדברים הנוגעים לביהכנ"ס, שאם הוא אינו סומך על העירוב בוודאי שלכאורה אין לו לתת לאחד מהמתפללים שכן סומך לטלטל עבור הציבור ס"ת, וזה לא שהאדם הנ"ל עשה מעשה פרטי עבור עצמו אלא עבור הרב והציבור הלא כן הוא?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם מותר ליתן ס"ת שלו שיטלטלוהו בשבת לביהכנ"ס אחר במנהטן

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ינואר 26, 2015 8:54 am

מבקש תורה כתב: 1. אני התכוונתי שהאנשים הנ"ל שהם סומכים על העירוב שם בביהכנ"ס הנ"ל אינם ת"ח שהכריעו כדעת המשנ"ה, אלא שמכיון ששמעו שיש מאן דהוא המיקל סמכו עליו, וזאת המציאות בענינם שהם ע"ה, ולא שח"ו כל העושה כדעת המשנ"ה הרי הוא ע"ה, מי שלומד הסוגיא ועולה לו כדעתו שיערב לו ויבוסם לו. וכו'.

2. לגופן של דברים לפי האגרות משה שא"א כלל לסמוך על העירוב א"כ האם לתת למי שסומך על העירוב זה איסור מסייע או שאף זה יותר מכך לפני עור.

3. האם היה צריך לומר לו שיביאו גוי, או שלפי האגרו"מ לכתחילה אין לסמוך שם על גוי שיטלטל עבור ישראל מכיון שזה מלאכה עבור ישראל.

4. האם הרב של הביהכנ"ס שלא נפתח הארון קודש, היה צריך לומר לקהלו להתפלל שחרית ומוסף, ואח"כ לבוא עמו לביהכנ"ס השני ושם שיקראו בס"ת?


1. כמדומני שיש תשובה של מרן הגרשז"א שאפילו ובר עבירה נחשב כסומך על השיטה המקילה כי תלינן שאם היה מכיר אותה היה אומר שהוא סומך עליה. אלא שזה דווקא בדרבנן, וכאן מדובר על דאורייתא.
ב. לכאורה לפי האגר"מ זה ודאי לפני עיוור כי מתשובותיו ברור שאין כל תוקף לעירוב שם אפילו לא כסניף.
3. לכאורה אכן אסור
4. לכאורה זאת העצה הכי טובה

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: האם מותר ליתן ס"ת שלו שיטלטלוהו בשבת לביהכנ"ס אחר במנהטן

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' ינואר 26, 2015 11:30 am

מבקש תורה כתב:5. נידון נוסף בכל העניין, מה אחריות הרב על מתפלליו עכ"פ לגבי הדברים הנוגעים לביהכנ"ס, שאם הוא אינו סומך על העירוב בוודאי שלכאורה אין לו לתת לאחד מהמתפללים שכן סומך לטלטל עבור הציבור ס"ת, וזה לא שהאדם הנ"ל עשה מעשה פרטי עבור עצמו אלא עבור הרב והציבור הלא כן הוא?


זו שאלה עקרונית. לכאורה יש להם ללכת בכל פסקיהם לפיו, שהרי מצאנו תמיד שבאתריה ד... נהגו כמותו. וזה בדיוק התוקף של המרא דאתרא. אבל אם בין כה וכה הוא לא המורה הוראה המובהק שלהם, אז מדוע כאן יש חידוש? כי המעשה הוא של הקהילה? הרבה יותר משמעותי שיפסקו כמותו תמיד, ולא שהוא יהיה אחראי על הפסקים שבציבור בלבד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 272 אורחים