מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שימוש לשון נקייה בספרור וגמטריות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פרשת_דרכים
הודעות: 142
הצטרף: א' דצמבר 14, 2014 8:52 pm

Re: שימוש לשון נקייה בספרור וגמטריות

הודעהעל ידי פרשת_דרכים » ב' יוני 13, 2016 11:07 am

תודה על ההפנייה לשפיגל. כעת עיינתי ואכן מביא מקורות קדומים לשימוש ט"ו - בכ"י, מצבות, ומכתבי סוחרים. אם כי חותם את דבריו:
"נמצא כי בתקופה שלפני הדפוס היו בשימוש שלושה ציונים שונים [י"ה, ה"י, ט"ו - פ.ד.] [...] אמנם לאחר המצאת הדפוס דומה שמצאנו באופן מוחלט בכל המקומת רק את הציון ט"ו".

לגבי שימוש ט"ז: "...בדפוסים הראשונים נכתב סימן י"ו. בדפוסים מאוחרים הוחלף ציון זה, ובמקומו נכתב סימן ט"ז".

מביא, בהסתייגות, שתי סברות לשינוי:

א) משלחן מלכים: "מה שציינו ט"ז במקום י"ו נראה משום דהוא לשון צווחה, ועל כן הפכוהו לטובה".
ב) סברא מדיליה: "דומה בעיני שהנמנעים מלכתוב י"ו [...] ההסבר הוא אותו הסבר [...] הציון י"ו מתפרש כשמו של ה'".

בקשר לדיון גבי שם ב"ן, יתכן כי קיימות סיבות נוספות להפיכת האותיות. למשל, ישנו רמז בספירת הבינה ב"ן י"ה (אבל יבואו המקובלים דכאן ויעירוני כי יש להבחין בין ב"ן לב"ן). בנוסף, ישנם צירופי לשון קליטים בספרות הקבלה העושים שימוש ב'ב"ן' בגזרתו הנוכחית, למשל (מזכרון): ע"י בירורים דב"ן עולים מ"ן.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: שימוש לשון נקייה בספרור וגמטריות

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' יוני 13, 2016 11:19 am

פלגינן כתב:האם באמת אינכם מכירים את המילים 'עב' ו'סג' מהתנ"ך?

צדקת שיש להן משמעות.
אבל לא מתאים לומר 'סג' ביחס לשמו ית'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שימוש לשון נקייה בספרור וגמטריות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 13, 2016 5:08 pm

זקן ששכח כתב:
פלגינן כתב:האם באמת אינכם מכירים את המילים 'עב' ו'סג' מהתנ"ך?

צדקת שיש להן משמעות.
אבל לא מתאים לומר 'סג' ביחס לשמו ית'.


ולכן הערתי לעיל שעל זה בדיוק יש דרוש של האר"י הקדוש (יעויין שעה"פ על הפסוק הכל סג)

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: שימוש לשון נקייה בספרור וגמטריות

הודעהעל ידי סעדיה » ב' יוני 13, 2016 6:16 pm

שטייגעניסט כתב:יצוין לשם של הוי"ה במילוי שהגימטריא שלו נ"ב המכונה בכל ספרי המקובלים 'שם ב"ן'.

יעויין בכלל"י התחלת החכמה (נדפס בסו"ס שערי הרמח"ל) עמ' 17-18 בהערה.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: שימוש לשון נקייה בספרור וגמטריות

הודעהעל ידי אדג » ב' יוני 13, 2016 9:47 pm

מענין לענין באותו ענין:
viewtopic.php?f=7&t=1269

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מספור עמודים בשפה נקיה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יולי 25, 2018 9:27 pm

בן_אליעזר כתב:על צורת השנה כ"תד"ש" - ציין, וכתב בצידי העמוד: ולא תש"ד ע"פ ציווי כ"ק מו"ח אד"ש "אז עס וועט קומען די צייט -- וועלן אלע פארשטייען". [=כשיבוא הזמן, כולם יבינו]

אני איני עוסק בנשגבות וכו' - אבל הנראה לפענ"ד הקלושה, שעל-אף שנת הדפסתו (תחילת תש"ג) הי' גם הי' בעיצומו של השואה האיומה רח"ל - אבל אולי בא בזה לרמז שיש ליזהר בכתיבת השנה בפרט בימים כה גורליים כאז, [ואכן תש"ד נראה כש-ד וכיו"ב], ואמנם לא זכינו ושנה ההיא נמנה עוד בשנות הזעם, ואף יותר דברים קרו אז במחנות הריכוז...

כמדומני, שפי' זה אינו צריך ל"אז עס ועט קומען די צייט - ועלען אלע פארשטייען".
ידעו אז היטב מהזוועות המתחוללות מעברו השני של האוקיינוס [וכ"ק אדמו"ר (מהוריי"צ) מליובאוויטש נ"ע בעצמו הי' א' מגדולי המעוררים, המפרסמים והמדברים עד"ז].
"אז עס ועט קומען די צייט, ועלען אלע פארשטייען". כנראה, שהזמן עוד לא הגיע...
*
להעיר, שהעתקתם הדברים בכתיב שונה מהכתוב בגוכתי"ק דכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע. ובדברי תיקנתי [אף שניתן להבין את רצון כת"ר לתקן כמקובל באידיש - מ"מ, הרי בענינים שלמעלה מהשגתנו עסקינן, ומה לנו 'לנגוע' בצורה בה נכתב ע"י כ"ק הרה"ק בעצמו?].
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ד' יולי 01, 2020 10:22 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: מספור עמודים בשפה נקיה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' נובמבר 05, 2018 3:40 pm

בספרי נמצא מספור ברייתות: שו"ח בריאתא (כך בכ"י וטיקן 32).
השאלה היא למה הסופר לא כתב שי"ד?
אפשר שהוא לא רצה לכתוב שיד (=שד). אבל אני מסופק האם זו הסיבה האמיתית. האם מישהו מכיר התייחסות לעניין? (סתם מתוך סקרנות)

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

שינוי סדר האותיות במספור העמודים עקב משמעות לא טובה.

הודעהעל ידי אישצפת » א' ינואר 06, 2019 5:03 am

בספרים רבים שינו את סדר האותיות במספור העמודים כדי להמנע ממשמעות שלילית.
לדוגמא: רע= ער, רעב= ערב, רעד= עדר, שד= דש, שמד= שדמ וכו'.
מסתמא נכתב בזה ממתי התחילה תופעה זו ומי נהג בה, אלא שלעת עתה לא מצאתי בפורום.
אולם שמתי ליבי שהרי"ח הטו'ב זצוק"ל אע"ג דחסדאה הוא וחסדאין מיליה בספרו לשון חכמים (ח"ב סימן א) ככל הנראה לא חייש להא.
וז"ל שם:
והנה אגוז עולה במילואו, כזה: אל"ף גימ"ל וא"ו זי"ן עולה מספר רע"ד, כמנין לאה רחל שעולים מספר רע"ד וכו'

אולם במספור העמודים של ספר זה שינו כל הדוגמאות הנזכרות ודומיהן.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: שינוי סדר האותיות במספור העמודים עקב משמעות לא טובה.

הודעהעל ידי פלגינן » א' ינואר 06, 2019 6:36 am

.
נערך לאחרונה על ידי פלגינן ב א' ינואר 06, 2019 8:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שינוי סדר האותיות במספור העמודים עקב משמעות לא טובה.

הודעהעל ידי יאיר » א' ינואר 06, 2019 8:02 am

אישצפת כתב:בספרים רבים שינו את סדר האותיות במספור העמודים כדי להמנע ממשמעות שלילית.
לדוגמא: רע= ער, רעב= ערב, רעד= עדר, שד= דש, שמד= שדמ וכו'.
מסתמא נכתב בזה ממתי התחילה תופעה זו ומי נהג בה, אלא שלעת עתה לא מצאתי בפורום.
אולם שמתי ליבי שהרי"ח הטו'ב זצוק"ל אע"ג דחסדאה הוא וחסדאין מיליה בספרו לשון חכמים (ח"ב סימן א) ככל הנראה לא חייש להא.
וז"ל שם:
והנה אגוז עולה במילואו, כזה: אל"ף גימ"ל וא"ו זי"ן עולה מספר רע"ד, כמנין לאה רחל שעולים מספר רע"ד וכו'

אולם במספור העמודים של ספר זה שינו כל הדוגמאות הנזכרות ודומיהן.

לענ"ד אין משם ראיה דהבא"ח לא חש לזה, ד'רעד' אינו דבר מובהק כמו 'רע' וכדומה

זנב לאריות
הודעות: 263
הצטרף: א' פברואר 05, 2017 3:36 pm

Re: בענין לשנות דפי הספרים משמד לשדמ וכדומה

הודעהעל ידי זנב לאריות » א' ינואר 06, 2019 9:28 am

ראיתי בשבת שיש שמשנים את דף או סימן שט' לטש', מישהוא יודע מה המשמעות הרעה בשט ?


יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בענין לשנות דפי הספרים משמד לשדמ וכדומה

הודעהעל ידי יאיר » א' ינואר 06, 2019 10:46 am


עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מספור עמודים בשפה נקיה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 06, 2020 4:18 pm

יעקובי כתב:מענין שבשו"ע דפו"ר (ויניציאה שכ"ה-שכ"ו) כל הסימנים צויינו כרגיל (רע, רצח, שמד וכו') ללא שפה נקיה. וזה נעשה מסתמא ע"י המחבר עצמו (שכידוע ניסח גם את הכותרות לסימנים). זולת בחלק יורה דעה, שם צויין באופן יוצא מן הכלל - שדמ.

אשכול בנושא כותרות הסימנים - viewtopic.php?f=7&t=36823

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שימוש לשון נקייה בספרור וגמטריות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' נובמבר 14, 2021 7:55 am

בדרך כלל מצינו בספרים סימן ״ערב״ במקום ״רעב״ אולם כשלמדתי טור בית יוסף אורח חיים סימן ר״ב ראיתי בבית יוסף שכתב קקע״ב במקום רע״ב. האם מצינו כן בעוד ספרים?

רציני
הודעות: 866
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ט"ש במקום ש"ט?

הודעהעל ידי רציני » א' נובמבר 14, 2021 7:26 pm

רציני כתב:בזכרוני שעיין בערוך ואינו תחת ידי כעת

כעת עיינתי בערוך ויש בו כמה פירושים למילת שט ומתוכם שנים שיכולים לעזור. מלשון ויבז, ומלשון שוטה. שכבר הביאו את זה כאן. אולם ראיתי בערך טש שהביא ב' פירושים מלשון הסתיר ומלשון טח, מלוכלך בטיט. ואם כן גם את טש אפשר להסביר בלשון שאינה נקיה כל כך


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 221 אורחים

cron