מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הראשונים שאינם מצריכים נעילת דלתות אפילו בעיר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

הראשונים שאינם מצריכים נעילת דלתות אפילו בעיר

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' מרץ 31, 2015 11:31 am

אשמח להערות והוספות

רבה בר בר חנה אמר בשם ר' יוחנן (עירובין ו' ע"ב; כב ע"א; קא ע"א):
ירושלים אילמלא דלתותיה ננעלות בלילה חייבין עליה משום רשות הרבים
.
ועוד נידון בגמרא (עירובין ו' ע"א-ע"ב):
תנו רבנן: כיצד מערבין דרך רשות הרבים - עושה צורת הפתח מכאן, ולחי וקורה מכאן. חנניה אומר: בית שמאי אומרים: עושה דלת מכאן ודלת מכאן, וכשהוא יוצא ונכנס - נועל. בית הלל אומרים: עושה דלת מכאן, ולחי וקורה מכאן... איבעיא להו: לחנניה אליבא דבית הלל, צריך לנעול או אין צריך לנעול? - תא שמע, דאמר רב יהודה אמר שמואל: אינו צריך לנעול, וכן אמר רבי מתנה אמר שמואל: אינו צריך לנעול. איכא דאמרי, אמר רב מתנה: בדידי הוה עובדא, ואמר לי שמואל: אין צריך לנעול. בעו מיניה מרב ענן: צריך לנעול, או אין צריך לנעול? אמר להו: תא חזי הני אבולי דנהרדעא, דטימן עד פלגייהו בעפרא ועייל ונפיק מר שמואל, ולא אמר להו ולא מידי. אמר רב כהנא: הנך מגופות הואי. כי אתא רב נחמן אמר: פניוה לעפרייהו. לימא קסבר רב נחמן צריך לנעול? - לא, כיון דראויות לנעול, אף על פי שאין ננעלות
.

ורוב ככל הראשונים נקטו שצריך נעילת דלת/דלתות בכל רה"ר מדאורייתא.
ונראה שהרמב"ם (הל' שבת פי"ד ה"א; שם פי"ז ה"י; הל' עירובין פ"א ה"א) חילק בין עיר ובין סתם רה"ר, אך בעיר הצריך נעילה (ראה בית הבחירה למאירי עירובין ו' ע"א סוד"ה כבר ביארנו. ומו"ר כיון לדעת המאירי בביאור הרמב"ם בספר טל חיים שבת ח"א עמ' תסד-תסה).

ואולם, יש ראשונים הסוברים שאף בעיר אין צריך נעילת דלתות - ריצב"א בתשובות מהר"ם מרוטנבורג וחבריו סי' קסו [לשונו הובאה לקמן], ותוספות פסחים סו ע"א ד"ה תוחב. ובשם יש אומרים במאירי שבת ו' ע"א ד"ה מבוי שהוא.
כך נקט גם בתוספות ר"ש משאנץ פסחים שם ד"ה שכח (שהוא בעצם המקור לדברי התוספות שם), אך בהגהות סמ"ק מצוריך מצוה רפב, ח"ג עמ' תכד, כתב בשם שיטת שאנץ דלא כדעה זו (תיקנתי את הנוסח באמצעות סמ"ק מצוריך, כת"י ני"ו בהמ"ל 8219, 272א):
...וישראל אחד בעיר אחרת של גוים אע"פ שיש חומה לא מבעיא אם אין דלתותיה נעולות בלילה דהוי רשות הרבים אלא אפילו דלתותיה נעולות בלילה דעירוב מועיל בעיר שכולה ישראל... עכ"ל שיטת שאנץ
. וצ"ע.
ועוד צ"ע על המובא בהגהות סמ"ק מצוריך, דדעת תוספות שאנץ שאין לנו היום רה"ר מדאורייתא - בספר 'פירושי רבנו אליהו מלונדריש ופסקיו' (ב' רות, הוצ' מוה"ק, ירושלים תשט"ז, נספח ב - 'מתורת של רבנו ברכיה מניקול אחיו של רבנו אליהו', עמ' קסג אות ד) מובא ציטוט מתוס' שאנץ לשבת:
אור"ת דאין לאסור לנשים [המהדיר בהע' 10 (עי"ש) – צ"ל: לאנשים] תכשיטיהן... ולאיש טבעת שאין עליה חותם נגדו אסור לנו דהא ברשות הרבים גמור חייב חטאת ולדידן איכא איסורא דרבנן ל' תוספת משאנץ והועתק מכתיבת הרב ר' ברכיה נ"ע (כ"י אוכספורד)
.
אם כן, לא מובן מדוע הוא מצריך נעילת דלתות. אולי בקטעים מתוספות שאנץ על עירובין שהתגלו בגניזת אירופה יהיה מידע נוסף על דעתו בסוגייה זו.

מכיוון שדברי הריצב"א לא נמצאים בידי כולם, הנה דבריו השייכים לנידוננו (התיקונים של המהדיר, שמחה עמנואל):
ועוד נר' להתיר (וישא) [לישא] ברש'[ות] הרב'[ים] מעות בתיק אם יש ספר בתוכו, ובלבד שיש בעיר חומה דלתיים ובריח הראויות לנעול אע"פ שאינם נעולות כדאמ' בפ' בכל מערבין

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הראשונים שאינם מצריכים נעילת דלתות אפילו בעיר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 31, 2015 6:31 pm

ויעויין עוד בשו"ת ניצני ארץ למע"כ ידידי הרב שלמה גליקסברג שלט"א (מצוי באוצר)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 115 אורחים