מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' אפריל 08, 2015 12:08 am

הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם
ראיתי מביאים [הר"ע קיסטר מוריה ניסן עה] בשם הגרש"א – "ידוע שיש הבדל בין מצוות דאוריתא למצוות דרבנן, ביחס שבן המצוה עצמה לטעמי המצוה, דבמצות התורה עיקר עשייתם הוא לקים רצון ה' וציוויו, ומה שאנו יכולים להבין בטעמי המצוות אינו אלא מעט מן העט, וכמש"כ בנפה"ח שאף למרע"ה לא נתגלו טעמי המצוות עד תומם, וזה מש"כ הרמב"ם בפ"ג מתשובה אע"ג דתקיעת שופר גזה"כ רמז יש בו וכו' אך במצוה דרבנן אינו כן ואין עיקרם אלא בטעמיהם וכו' "

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי אלי כהן » ד' אפריל 08, 2015 2:52 am

גם זו לטובה כתב:הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם
ראיתי מביאים [הר"ע קיסטר מוריה ניסן עה] בשם הגרש"א – "ידוע שיש הבדל בין מצוות דאוריתא למצוות דרבנן, ביחס שבן המצוה עצמה לטעמי המצוה, דבמצות התורה עיקר עשייתם הוא לקים רצון ה' וציוויו, ומה שאנו יכולים להבין בטעמי המצוות אינו אלא מעט מן העט, וכמש"כ בנפה"ח שאף למרע"ה לא נתגלו טעמי המצוות עד תומם, וזה מש"כ הרמב"ם בפ"ג מתשובה אע"ג דתקיעת שופר גזה"כ רמז יש בו וכו' אך במצוה דרבנן אינו כן ואין עיקרם אלא בטעמיהם וכו' "


ולפי זה כתבו הפוסקים, דהיינו טעמא ד"האידנא לא קפדינן אגילוי" (כמובא בשו"ע או"ח רעב א), משום דטעם תקנת חכמים היה - שמא נחש הטיל ארס במים המגולים, והא האידנא לא שייך טעם זה. אלמא, עיקר מצוות דרבנן הוא הטעם - וכשהתבטל הטעם התבטלה התקנה.
וצ"ע בכמה מצוות מדרבנן שטעמיהן אינם שייכים היום (כגון חזרת בש"ץ שעיקרה נתקן עבור מי שאינו בקי וכגון ברכה מעין שבע שעיקרה נתקן בגלל שבזמנם בית הכנסת היה מחוץ למקום ישוב והיה חשש סכנה אם המאחרים יחזרו מבית הכנסת בגפם), ואעפ"כ אנו מצוּוִים לעשותן.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' אפריל 08, 2015 3:09 am

אלי כהן כתב:
גם זו לטובה כתב:הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם
ראיתי מביאים [הר"ע קיסטר מוריה ניסן עה] בשם הגרש"א – "ידוע שיש הבדל בין מצוות דאוריתא למצוות דרבנן, ביחס שבן המצוה עצמה לטעמי המצוה, דבמצות התורה עיקר עשייתם הוא לקים רצון ה' וציוויו, ומה שאנו יכולים להבין בטעמי המצוות אינו אלא מעט מן העט, וכמש"כ בנפה"ח שאף למרע"ה לא נתגלו טעמי המצוות עד תומם, וזה מש"כ הרמב"ם בפ"ג מתשובה אע"ג דתקיעת שופר גזה"כ רמז יש בו וכו' אך במצוה דרבנן אינו כן ואין עיקרם אלא בטעמיהם וכו' "


ולפי זה כתבו הפוסקים, דהיינו טעמא ד"האידנא לא קפדינן אגילוי" (כמובא בשו"ע או"ח רעב א), משום דטעם תקנת חכמים היה - שמא נחש הטיל ארס במים המגולים, והא האידנא לא שייך טעם זה. אלמא, עיקר מצוות דרבנן הוא הטעם - וכשהתבטל הטעם התבטלה התקנה.
וצ"ע בכמה מצוות מדרבנן שטעמיהן אינם שייכים היום (כגון חזרת בש"ץ שעיקרה נתקן עבור מי שאינו בקי וכגון ברכה מעין שבע שעיקרה נתקן בגלל שבזמנם בית הכנסת היה מחוץ למקום ישוב והיה חשש סכנה אם המאחרים יחזרו מבית הכנסת בגפם), ואעפ"כ אנו מצוּוִים לעשותן.


לכאורה ה'צ"ע' תלוי בשאלה מתי אומרים בתקנות חז"ל "זיל בתר טעמא" ומתי אומרים "לא פלוג".
לפני מספר שנים למדתי את הסוגיה של קומקומוס של חמין בשבת (מ' ע"ב), ואת משמעותה לעניין בקבוק חם (וורם-פלאש, בלשון הפוסקים, אם אני זוכר נכון). ונטיתי להקל בשופי (המשנה ברורה מתיר רק בצורך גדול. יתכן שאיני מדייק בהגדרה של דבריו), אלא שהסתבכתי עם דברי הסטייפלר בקהילות יעקב החדשים, שכתב שאפשר שלא פלוג רבנן ואז לחשוש גם בכלי סגור היטב.
נגשתי למו"ר הרב טל, ושאלתי אותו מתי אומרים לא פלוג ומתי לא. ואמר לי שאם חז"ל עצמם הגבילו את הגזירה, אז "זיל בתר טעמא" גם במקום שלא התייחסו לעניין שאתה דן בו. ולאידך גיסא, אם גזרו בצורה חותכת ומוחלטת, עליך לומר "לא פלוג". כששאלתי מה עושים בסתם מקום שחז"ל פשוט גזרו גזירה ולא ניכר האם היא מסוייגת או מוחלטת (וכמו בקומקומוס), אז הוא אמר שזה תלוי בנטיית ליבו של הפוסק - לפעמים אומרים ולפעמים לא.
אם נתאים את הדברים לדברי הגר"ש (משום שאין סיבה לומר שהם חולקים בזה, על אף שאין הכרח שמסכימים) - עקרונית בדברי חז"ל הולכים בתר טעמא. אולם הגר"ש לא התייחס למצבים שניכר מדברי חז"ל שהם עצמם גזרו את הגזירה באופן מוחלט, שגם כשבטל טעם לא בטלה תקנה, מקרים שכאלו דומים יותר לדאורייתא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 12, 2015 9:17 am

עדיאל ברויאר כתב:
אלי כהן כתב:
גם זו לטובה כתב:הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם
ראיתי מביאים [הר"ע קיסטר מוריה ניסן עה] בשם הגרש"א – "ידוע שיש הבדל בין מצוות דאוריתא למצוות דרבנן, ביחס שבן המצוה עצמה לטעמי המצוה, דבמצות התורה עיקר עשייתם הוא לקים רצון ה' וציוויו, ומה שאנו יכולים להבין בטעמי המצוות אינו אלא מעט מן העט, וכמש"כ בנפה"ח שאף למרע"ה לא נתגלו טעמי המצוות עד תומם, וזה מש"כ הרמב"ם בפ"ג מתשובה אע"ג דתקיעת שופר גזה"כ רמז יש בו וכו' אך במצוה דרבנן אינו כן ואין עיקרם אלא בטעמיהם וכו' "


ולפי זה כתבו הפוסקים, דהיינו טעמא ד"האידנא לא קפדינן אגילוי" (כמובא בשו"ע או"ח רעב א), משום דטעם תקנת חכמים היה - שמא נחש הטיל ארס במים המגולים, והא האידנא לא שייך טעם זה. אלמא, עיקר מצוות דרבנן הוא הטעם - וכשהתבטל הטעם התבטלה התקנה.
וצ"ע בכמה מצוות מדרבנן שטעמיהן אינם שייכים היום (כגון חזרת בש"ץ שעיקרה נתקן עבור מי שאינו בקי וכגון ברכה מעין שבע שעיקרה נתקן בגלל שבזמנם בית הכנסת היה מחוץ למקום ישוב והיה חשש סכנה אם המאחרים יחזרו מבית הכנסת בגפם), ואעפ"כ אנו מצוּוִים לעשותן.


לכאורה ה'צ"ע' תלוי בשאלה מתי אומרים בתקנות חז"ל "זיל בתר טעמא" ומתי אומרים "לא פלוג".
לפני מספר שנים למדתי את הסוגיה של קומקומוס של חמין בשבת (מ' ע"ב), ואת משמעותה לעניין בקבוק חם (וורם-פלאש, בלשון הפוסקים, אם אני זוכר נכון). ונטיתי להקל בשופי (המשנה ברורה מתיר רק בצורך גדול. יתכן שאיני מדייק בהגדרה של דבריו), אלא שהסתבכתי עם דברי הסטייפלר בקהילות יעקב החדשים, שכתב שאפשר שלא פלוג רבנן ואז לחשוש גם בכלי סגור היטב.
נגשתי למו"ר הרב טל, ושאלתי אותו מתי אומרים לא פלוג ומתי לא. ואמר לי שאם חז"ל עצמם הגבילו את הגזירה, אז "זיל בתר טעמא" גם במקום שלא התייחסו לעניין שאתה דן בו. ולאידך גיסא, אם גזרו בצורה חותכת ומוחלטת, עליך לומר "לא פלוג". כששאלתי מה עושים בסתם מקום שחז"ל פשוט גזרו גזירה ולא ניכר האם היא מסוייגת או מוחלטת (וכמו בקומקומוס), אז הוא אמר שזה תלוי בנטיית ליבו של הפוסק - לפעמים אומרים ולפעמים לא.
אם נתאים את הדברים לדברי הגר"ש (משום שאין סיבה לומר שהם חולקים בזה, על אף שאין הכרח שמסכימים) - עקרונית בדברי חז"ל הולכים בתר טעמא. אולם הגר"ש לא התייחס למצבים שניכר מדברי חז"ל שהם עצמם גזרו את הגזירה באופן מוחלט, שגם כשבטל טעם לא בטלה תקנה, מקרים שכאלו דומים יותר לדאורייתא.


סברא דומה מופיעה בדברי הגר"צ שכטר בספרו ארץ הצבי ושם הטעים יותר את הדבר

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגרש"א - מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 03, 2017 9:36 pm

מנהגי מהרי"ל סדר ההגדה כתב:והא דלא מברכינן שעשה נסים איציאת מצרים, אמר מהר"י סג"ל משום דמצוה הכתובה בתורה היא, ואין מברכין שעשה נסים אלא אמצוה דרבנן, כגון חנוכה ופורים דתיקנו הברכה משום הנס, מצות ופסח דאורייתא גם אם לא הנס.
וע"ז כ' הגר"ע קיסטר לבאר עפ"ד הגר"ש.
חיפשתי קצת באוצר, ומצאתי כמה הגדרות בביאור החילוק של המהרי"ל, ויש ביניהם הבדלים. הרי לפניכם:
קבצים מצורפים
דברי מנחם.PDF
(426 KiB) הורד 248 פעמים
תורת אהרן.PDF
(185.19 KiB) הורד 266 פעמים
ספר קושיות הקדמון.PDF
(154.84 KiB) הורד 245 פעמים
זאת ליעקב.PDF
(128.81 KiB) הורד 235 פעמים
יקר תפארת.PDF
(121.53 KiB) הורד 275 פעמים
אור אברהם.PDF
(304.23 KiB) הורד 272 פעמים

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' ינואר 04, 2017 1:13 pm

בהשקפה ראשונה דברים אלו סותרים את דברי הגר"א הידועים שיש עוד טעמים לא ידועים לכל גזירה דרבנן.
מצד שני גם הגר"א לא הוסיף אלא שיש עוד טעמים ולא שהתקנה היא גם בלי טעם נגלה כלל. ויל"ע.
גם בדברי הגר"א יש אריכות ואכמ"ל.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי יושב סתר » ד' ינואר 04, 2017 3:28 pm

א. אני מניח ש"הגרש"א" הכוונה לר' שמואל אליעזר שטרן, אז נא לציין זאת.
ב. הגר"א חולק באופן יסודי על שאר הפוסקים כמובא במע"ר ולד' כל תקנות חז"ל יש לקיים כפשוטם אפ' אם בטל הטעם, הדוגמא לגילוי היא אחת מיני רבות, ידוע המעשה שאמר לבחורים לאכול שום בער"ש ולפליאת תלמידיו אמר דאל"כ לא יהיה מילה בשמיני, וסתם דבריו, ופירשם המפרש דמילה בשמיני הוא שלא יהיו כולם שמחים ואביו ואמו עצבים וכהיום זה לא קיים לפי שמדרבנן נאסר דם טוהר. ה"נ באכילת שום לא נת' חילוק בין נשואים לרווקים וא"כ הטעם שמרבה הזרע הוא טעם אחד מתוך רבים.
כמו"כ בהקדמה לספד"צ מובא שהתארח באכסניא והביאו לפניו הרבה אוכל מה שלא היה דרכו, ואכל והקיא פעמים רבות דאין לזוז מד' חז"ל כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי יושב סתר » ד' ינואר 04, 2017 3:32 pm

עדיאל ברויאר כתב:לכאורה ה'צ"ע' תלוי בשאלה מתי אומרים בתקנות חז"ל "זיל בתר טעמא" ומתי אומרים "לא פלוג".


באמת צ"ע למשל שאסרו לרכב על בהמה בשבת או כלי שיר וכו' מדוע לא יועיל לזה שומר כמו בנר.
כנראה שיש גזירות חמורות יותר ויש פחות והיכן שחז"ל לא הקילו אין לנו אלא מה שלפנינו.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי סעדיה » ד' ינואר 04, 2017 5:29 pm

גם זו לטובה כתב:הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם
ראיתי מביאים [הר"ע קיסטר מוריה ניסן עה] בשם הגרש"א – "ידוע שיש הבדל בין מצוות דאוריתא למצוות דרבנן, ביחס שבן המצוה עצמה לטעמי המצוה, דבמצות התורה עיקר עשייתם הוא לקים רצון ה' וציוויו, ומה שאנו יכולים להבין בטעמי המצוות אינו אלא מעט מן העט, וכמש"כ בנפה"ח שאף למרע"ה לא נתגלו טעמי המצוות עד תומם, וזה מש"כ הרמב"ם בפ"ג מתשובה אע"ג דתקיעת שופר גזה"כ רמז יש בו וכו' אך במצוה דרבנן אינו כן ואין עיקרם אלא בטעמיהם וכו' "

כ"ה באהל רחל אלול עמ' קל"ג

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' ינואר 04, 2017 5:36 pm

יושב סתר כתב:א. אני מניח ש"הגרש"א" הכוונה לר' שמואל אליעזר שטרן, אז נא לציין זאת.
ב. הגר"א חולק באופן יסודי על שאר הפוסקים כמובא במע"ר ולד' כל תקנות חז"ל יש לקיים כפשוטם אפ' אם בטל הטעם, הדוגמא לגילוי היא אחת מיני רבות, ידוע המעשה שאמר לבחורים לאכול שום בער"ש ולפליאת תלמידיו אמר דאל"כ לא יהיה מילה בשמיני, וסתם דבריו, ופירשם המפרש דמילה בשמיני הוא שלא יהיו כולם שמחים ואביו ואמו עצבים וכהיום זה לא קיים לפי שמדרבנן נאסר דם טוהר. ה"נ באכילת שום לא נת' חילוק בין נשואים לרווקים וא"כ הטעם שמרבה הזרע הוא טעם אחד מתוך רבים.
כמו"כ בהקדמה לספד"צ מובא שהתארח באכסניא והביאו לפניו הרבה אוכל מה שלא היה דרכו, ואכל והקיא פעמים רבות דאין לזוז מד' חז"ל כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה.

א. למה צריך לציין, הבנת והכל בסדר.
ב. הסיפור על מה שאומר לך בע"ב לא קשור לחלוטין. אלא רק למסירות נפש על קיום מצווה.
עכשיו אני שם לב שמה שהבאת גבי שום, הוא אכן לכאורה היפך דברי הגרש"א, כי אדרבא הגר"א הביא ראיה מדאורייתא לדרבנן.
מ"מ עניין שום הוא אכן פלאי בפנ"ע, למה לא חייש להאכיל בחורים בזה.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי יושב סתר » ד' ינואר 04, 2017 9:55 pm

לעומקו של דבר כתב:
יושב סתר כתב:א. אני מניח ש"הגרש"א" הכוונה לר' שמואל אליעזר שטרן, אז נא לציין זאת.
ב. הגר"א חולק באופן יסודי על שאר הפוסקים כמובא במע"ר ולד' כל תקנות חז"ל יש לקיים כפשוטם אפ' אם בטל הטעם, הדוגמא לגילוי היא אחת מיני רבות, ידוע המעשה שאמר לבחורים לאכול שום בער"ש ולפליאת תלמידיו אמר דאל"כ לא יהיה מילה בשמיני, וסתם דבריו, ופירשם המפרש דמילה בשמיני הוא שלא יהיו כולם שמחים ואביו ואמו עצבים וכהיום זה לא קיים לפי שמדרבנן נאסר דם טוהר. ה"נ באכילת שום לא נת' חילוק בין נשואים לרווקים וא"כ הטעם שמרבה הזרע הוא טעם אחד מתוך רבים.
כמו"כ בהקדמה לספד"צ מובא שהתארח באכסניא והביאו לפניו הרבה אוכל מה שלא היה דרכו, ואכל והקיא פעמים רבות דאין לזוז מד' חז"ל כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה.

א. למה צריך לציין, הבנת והכל בסדר.
ב. הסיפור על מה שאומר לך בע"ב לא קשור לחלוטין. אלא רק למסירות נפש על קיום מצווה.
עכשיו אני שם לב שמה שהבאת גבי שום, הוא אכן לכאורה היפך דברי הגרש"א, כי אדרבא הגר"א הביא ראיה מדאורייתא לדרבנן.
מ"מ עניין שום הוא אכן פלאי בפנ"ע, למה לא חייש להאכיל בחורים בזה.

הסיפור של האכסניה בא להמחיש שאין דברי חז"ל אמורים בדווקא בהתאם לנסיבות אלא יש לקיימם בכל מצב, וכן לא מובן מה הפלא על הוראתו לבחורים לאכול שום בער"ש, הן הן הדברים שאם לא נתפרש חילוק בין בחור לנשוי אלא רק טעמא דמילתא אז תקנת חז"ל [עזרא במקרה דנן] מחייבת את כולם. עד כמה שידוע לי בישיבת אדרת אליהו מוגש בליל שבת שום צלוי לקיים תקנת עזרא.

ש. ספראי
הודעות: 1708
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' ינואר 04, 2017 10:52 pm

זה המקום לפרסם ולשבח את הספר החדש שיצא השבוע, העוסק בעניינים דרבנן מול דאורייתא, הספר מילי דרבנן- דיני דרבנן הנוגעים לדינים דאורייתא.
את הספר הנלבב כתב הרה"ג רבי אהרן קופמן שליט"א מאלעד.
רבים הם הספרים היוצאים חדשים לבקרים. אך זהו ספר קל לקריאה, לא מכביד, מעניין, מרתק ושואב את הלומד לתוך הסוגיות והנושאים הכל-כך חשובים ויסודיים של הלומדים, סוגיות ה"דרבנן" מול ה"דאורייתא". ממש תענוג מתוק!!!
מתוך הסכמתו של מורו ורבו של המחבר שליט"א, ראש ישיבת מעלות התורה הגר"ש אויערבאך שליט"א, ניכר שגם ראש הישיבה שליט"א התפעל ונהנה עמוקות מהספר, כפי שהוא יוצא מכליו מהתפעלות וכותב על "חיבור רב הערך הזה", אשר "כל מעיין ישר יראה כי רב ועצום הוא, מלא מלאכת מחשבת, בהיקף ובעומק, הן בגמרא והן בסברא ובריבוי הידיעות החשובות למכביר, כיד ה' הטובה עליו. יראו נבונים ישמחו ויהללוהו".
המחבר הרה"ג רבי אהרן קופמן שליט"א הינו אברך צעיר לימים, ואם בגיל צעיר יחסית זכה לחבר חיבור כל כך מתוק וייחודי, מלא וגדוש ברכת ה', הרי שבודאי עוד נזכה לראות מתורתו וכתביו עוד חיבורים רבים ונפלאים, כאלו השואבים את לומדיהם לעומקי הנושאים ומשמחים אותם בפקודי ה' ישרים ומשמחי לב.

ש. ספראי
הודעות: 1708
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' ינואר 04, 2017 10:53 pm

זה המקום לפרסם ולשבח את הספר החדש שיצא השבוע, העוסק בעניינים דרבנן מול דאורייתא, הספר מילי דרבנן- דיני דרבנן הנוגעים לדינים דאורייתא.
את הספר הנלבב כתב הרה"ג רבי אהרן קופמן שליט"א מאלעד.
רבים הם הספרים היוצאים חדשים לבקרים. אך זהו ספר קל לקריאה, לא מכביד, מעניין, מרתק ושואב את הלומד לתוך הסוגיות והנושאים הכל-כך חשובים ויסודיים של הלומדים, סוגיות ה"דרבנן" מול ה"דאורייתא". ממש תענוג מתוק!!!
מתוך הסכמתו של מורו ורבו של המחבר שליט"א, ראש ישיבת מעלות התורה הגר"ש אויערבאך שליט"א, ניכר שגם ראש הישיבה שליט"א התפעל ונהנה עמוקות מהספר, כפי שהוא יוצא מכליו מהתפעלות וכותב על "חיבור רב הערך הזה", אשר "כל מעיין ישר יראה כי רב ועצום הוא, מלא מלאכת מחשבת, בהיקף ובעומק, הן בגמרא והן בסברא ובריבוי הידיעות החשובות למכביר, כיד ה' הטובה עליו. יראו נבונים ישמחו ויהללוהו".
המחבר הרה"ג רבי אהרן קופמן שליט"א הינו אברך צעיר לימים, ואם בגיל צעיר יחסית זכה לחבר חיבור כל כך מתוק וייחודי, מלא וגדוש ברכת ה', הרי שבודאי עוד נזכה לראות מתורתו וכתביו עוד חיבורים רבים ונפלאים, כאלו השואבים את לומדיהם לעומקי הנושאים ומשמחים אותם בפקודי ה' ישרים ומשמחי לב.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' ינואר 04, 2017 11:56 pm

יושב סתר כתב:א. אני מניח ש"הגרש"א" הכוונה לר' שמואל אליעזר שטרן, אז נא לציין זאת.

אם הכוונה לר' שמעון אבולעפיה, מחבר ספר "אהל רחל" בדיני "אשר יצר" ביום המעונן, אז נא לציין זאת.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגרש"א- מצוות דרבנן אין עיקרם אלא בטעמיהם

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' ינואר 05, 2017 7:37 pm

יושב סתר כתב:
לעומקו של דבר כתב:
יושב סתר כתב:א. אני מניח ש"הגרש"א" הכוונה לר' שמואל אליעזר שטרן, אז נא לציין זאת.
ב. הגר"א חולק באופן יסודי על שאר הפוסקים כמובא במע"ר ולד' כל תקנות חז"ל יש לקיים כפשוטם אפ' אם בטל הטעם, הדוגמא לגילוי היא אחת מיני רבות, ידוע המעשה שאמר לבחורים לאכול שום בער"ש ולפליאת תלמידיו אמר דאל"כ לא יהיה מילה בשמיני, וסתם דבריו, ופירשם המפרש דמילה בשמיני הוא שלא יהיו כולם שמחים ואביו ואמו עצבים וכהיום זה לא קיים לפי שמדרבנן נאסר דם טוהר. ה"נ באכילת שום לא נת' חילוק בין נשואים לרווקים וא"כ הטעם שמרבה הזרע הוא טעם אחד מתוך רבים.
כמו"כ בהקדמה לספד"צ מובא שהתארח באכסניא והביאו לפניו הרבה אוכל מה שלא היה דרכו, ואכל והקיא פעמים רבות דאין לזוז מד' חז"ל כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה.

א. למה צריך לציין, הבנת והכל בסדר.
ב. הסיפור על מה שאומר לך בע"ב לא קשור לחלוטין. אלא רק למסירות נפש על קיום מצווה.
עכשיו אני שם לב שמה שהבאת גבי שום, הוא אכן לכאורה היפך דברי הגרש"א, כי אדרבא הגר"א הביא ראיה מדאורייתא לדרבנן.
מ"מ עניין שום הוא אכן פלאי בפנ"ע, למה לא חייש להאכיל בחורים בזה.

הסיפור של האכסניה בא להמחיש שאין דברי חז"ל אמורים בדווקא בהתאם לנסיבות אלא יש לקיימם בכל מצב, וכן לא מובן מה הפלא על הוראתו לבחורים לאכול שום בער"ש, הן הן הדברים שאם לא נתפרש חילוק בין בחור לנשוי אלא רק טעמא דמילתא אז תקנת חז"ל [עזרא במקרה דנן] מחייבת את כולם. עד כמה שידוע לי בישיבת אדרת אליהו מוגש בליל שבת שום צלוי לקיים תקנת עזרא.

מה פירוש בהתאם לנסיבות. חז"ל אמרו לשמוע לבעה"ב, והטעם לא בטל במקרה שקשה לקיים דבריו. ייתכן די"ל שפטור מצד פטורים שונים אבל אין זה קשור לנושא האם התבטל הטעם. ולית מאן דפליג שוודאי קיים בזה התקנה.
מה שקשה לע"ד על שום, אם העידו חז"ל שמרבה הזרע למה אין לחשוש לתת לאינם נשואים.
וי"ל דהגר"א ס"ל שאין מזה חשש להרהורים אלא רק מרבה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 473 אורחים