מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעמא דקרא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

טעמא דקרא

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' אוגוסט 06, 2015 10:40 pm

מזה תקופה אני נבוך בענין טעמא דקרא.

מחד נחלקו ר"ש ורבנן אי דרשינן טעמא דקרא (והיינו להוציא נפק"מ עפ"י דרישת טעם הענין, אבל למידרש להבנת המצוה ודאי אפשר).

אבל פעמים רבות אנחנו לכאו' דורשים בלימוד התורה טעמא דקרא. ולדוגמא ידועה החקירה בריש ב"ק אם חיוב האדם בנזקי ממונו זהו מצד היות הממון שלו או מצד שלא שמר על הממון. והנה בתורה כתבו 'וכי יגח שור איש את שור רעהו', אינני חושב שאפשר להגדיר שהדיון הוא מה כתוב בתורה, כי וודאי כתוב בתורה שור איש שמשמעותו שור של איש, והיינו שלו. אלא שלכאו' הדיון הוא בהבנת חיוב האדם על נזק השור, שאין טעם לחייב אדם על נזקי שורו אא"כ מצד היותו מחויב לשומרו וממילא הנזק מחמתו וכו'. (ומחקירה זו תבוא נפק"מ למי שבידו שור אך אינו שלו). לכאו' חקירה זו איננה בפרשנות הטקסט שבתורה אלא בהבנת שורש וסיבת החיוב הראויה. ולכאו' הלוא לא דרשינן טעמא דקרא, ומהו כל הנידון הלזה. וגם מי שיערער על דוגמא זו, וידחק שזהו דיון בפרשנות הטקסט ולא טעמי חיוב מ"מ יש דוגמאות רבות בעיון הישיבתי שהם לכאו' חופפות לנושא הזה, ואמרתי אחכמה לדעת ענין טעמא דקרא.

ועוד, שגם במושג הגדרות (מה שמכונה 'מה ולא למה') הרבה פעמים הלמה נמצא בתוך המה, כי במה אפשר להכניס אין סוף אפשרויות בלתי מסתברות, ורק הלמה מצמצם את האפשרויות לאפשרויות ספורות. ז"א שכן יש משקל להבנת הטעם כאשר אנו באים לחקור בגדר הענין. האם אכן ישנו כלל שלא דרשינן אבל כאשר הנידון הוא מה ההגדרה, כן הענין נבחן לפי טעמו.

בקי'צר אני מחפש לדעת אם יש כללים נוספים מעבר לבסיס אי דרשינן טעמא דקרא או לא דרשינן.

אחימעץ
הודעות: 126
הצטרף: ה' פברואר 19, 2015 12:26 pm

Re: טעמא דקרא

הודעהעל ידי אחימעץ » ה' אוגוסט 06, 2015 10:44 pm

הג"ר אשר וויס

הנה נראה ברור דאף שנתבאר דלא דרשינן טעמא דקרא ואין לחדש הלכה מכח טעמי המצוות שחידשו הראשונים או אף אלה שנמצאים בדברי חז"ל, מ"מ ברור ופשוט שכל עסקינו בהגדרת המצוות ודיני התורה ומן ההגדרות תוצאות הדין לחומרא וקולא, דאף דלא דרשינן טעמא דקרא, הגדרות מדרש דרשינן, וקל להבחין בין טעמי המצוות שכל ענינם לבאר למה נצטוינו, להגדרות שענינם לבאר מה נצטוינו. ונביא לכך שבע דוגמאות.


http://tvunah.org/2015/07/16/%D7%98%D7% ... %95%D7%AA/

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: טעמא דקרא

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' אוגוסט 07, 2015 4:29 am

מר' יוסף שרייבר שליט"א.
קבצים מצורפים
טעמא דקרא (2015_07_27 20_22_12 UTC).docx
(18.12 KiB) הורד 388 פעמים

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: טעמא דקרא

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ה' אוגוסט 17, 2017 10:27 pm

אחימעץ כתב:הג"ר אשר וויס

הנה נראה ברור דאף שנתבאר דלא דרשינן טעמא דקרא ואין לחדש הלכה מכח טעמי המצוות שחידשו הראשונים או אף אלה שנמצאים בדברי חז"ל, מ"מ ברור ופשוט שכל עסקינו בהגדרת המצוות ודיני התורה ומן ההגדרות תוצאות הדין לחומרא וקולא, דאף דלא דרשינן טעמא דקרא, הגדרות מדרש דרשינן, וקל להבחין בין טעמי המצוות שכל ענינם לבאר למה נצטוינו, להגדרות שענינם לבאר מה נצטוינו. ונביא לכך שבע דוגמאות.


http://tvunah.org/2015/07/16/%D7%98%D7% ... %95%D7%AA/

הם דורשים סיסמא.

החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: טעמא דקרא

הודעהעל ידי החושב » ה' אוגוסט 17, 2017 11:06 pm

אפרים זלמן כתב:
אחימעץ כתב:הג"ר אשר וויס

הנה נראה ברור דאף שנתבאר דלא דרשינן טעמא דקרא ואין לחדש הלכה מכח טעמי המצוות שחידשו הראשונים או אף אלה שנמצאים בדברי חז"ל, מ"מ ברור ופשוט שכל עסקינו בהגדרת המצוות ודיני התורה ומן ההגדרות תוצאות הדין לחומרא וקולא, דאף דלא דרשינן טעמא דקרא, הגדרות מדרש דרשינן, וקל להבחין בין טעמי המצוות שכל ענינם לבאר למה נצטוינו, להגדרות שענינם לבאר מה נצטוינו. ונביא לכך שבע דוגמאות.


http://tvunah.org/2015/07/16/%D7%98%D7% ... %95%D7%AA/

הם דורשים סיסמא.

זה פשוט איזו שגיאה בקישור שהובא. אפשר להשתמש שם בחיפוש באתר, ואז רואים שהמקום הנכון הוא כאן: http://tvunah.org/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7 ... %95%D7%AA/

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: טעמא דקרא

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' אוגוסט 17, 2017 11:09 pm

אם הזכירו את דברי הגר"א וייס, כמדומה שיש לו אריכות בעניין זה במנחת אשר פרשת חוקת. (אולי הם הם הדברים שקישרו אליהם כאן? לא ראיתי את הדברים שבקישור.)
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב ש' אוגוסט 19, 2017 8:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: טעמא דקרא

הודעהעל ידי דודי צח » ו' אוגוסט 18, 2017 10:09 am

ברור שבכל הסוגיות שנזכר הענין של דרשינן טעמא דקרא - הכוונה שרבי שמעון היה דורש טעמא דקרא להוציא מזה נפקותא להלכה. ובזה לא קיי"ל כוותיה, כי אנו לא 'דורשים' טעמא דקרא במובן של 'דרשה' לעשות מזה מיעוט או ריבוי להלכה.
אבל עצם העניין שיש טעמים למצוות, כמורגל הרבה אצל רבותינו הראשונים, זה אינו עניין לפלוגתת רבי יהודה ורבי שמעון.

וכמדומה שהתוספות כבר כותבים זאת

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: טעמא דקרא

הודעהעל ידי דודי צח » ו' אוגוסט 18, 2017 10:12 am

הוא בתוספות גיטין מט: ד"ה ורבי
סוטה יד. ד"ה כדי

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: טעמא דקרא

הודעהעל ידי הגיונות » ו' אוגוסט 18, 2017 3:16 pm

מיכאל אברהם עוסק בזה (כדרכו) בהרחבה בספר שמתעתד לראות אור בעתיד הקרוב.

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: טעמא דקרא

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ו' אוגוסט 18, 2017 7:15 pm

הגיונות כתב:האפיקורס מיכאל אברהם עוסק בזה (כדרכו) בהרחבה בספר שמתעתד לראות אור בעתיד הקרוב.

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: טעמא דקרא

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ו' אוגוסט 18, 2017 7:22 pm

דורשי יחודך כתב:אם הזכירו את דברי הגר"א וייס, כמדומה שיש לו אריכות בעניין זה במנחת אשר פרשת חוקת. (אולי הוא הוא הדברים שקישרו אליהם כאן? לא ראיתי את הדברים שבקישור.)
קבצים מצורפים
מנחת אשר חקת.pdf
(1.41 MiB) הורד 362 פעמים

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: טעמא דקרא

הודעהעל ידי הגיונות » א' אוגוסט 20, 2017 11:55 am

הגיונות כתב:מיכאל אברהם עוסק בזה (כדרכו) בהרחבה בספר שמתעתד לראות אור בעתיד הקרוב.

בדף 'מידה טובה' כתב בזה מעט (וראה שם בפרט בעמ' 17) - https://drive.google.com/file/d/0BwJAdM ... d4MHM/view


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 132 אורחים