עמוד 1 מתוך 1

המתאבל עליו מתאבל עמו

פורסם: ד' אוגוסט 12, 2015 7:42 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מבואר ברמ"א ובמלקטים שהמנהג שלא לרחוץ בחמין ולא להכנס לסעודת מרעים עד מוצ"ש הראשון.

האם מבואר בפוסקים מה הדין לגבי תספורת?

Re: המתאבל עליו מתאבל עמו

פורסם: ד' אוגוסט 12, 2015 8:14 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מצאתי שבות יעקב ח"ג סי' צ"ח שמתיר, ומשמע שם שיש מי שאסר.

מה המנהג בפועל?

Re: המתאבל עליו מתאבל עמו

פורסם: ד' אוגוסט 12, 2015 8:18 pm
על ידי עתניאל בן קנז
אפרקסתא דעניא כתב:מצאתי שבות יעקב ח"ג סי' צ"ח שמתיר, ומשמע שם שיש מי שאסר.

מה המנהג בפועל?


בנטעי גבריאל (אבלות פרק קכו, סעי' יז), מביא שהמנהג להחמיר. ובמקום הצורך יש להקל ע"פ שבו"י הנ"ל.

Re: המתאבל עליו מתאבל עמו

פורסם: ד' אוגוסט 12, 2015 8:27 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
ייש"כ!

התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ב' מרץ 11, 2019 11:13 pm
על ידי דרומי
איך נוהגים לפועל נכדים של אדם שנפטר ל"ע במשך ה'שבעה' (כלומר, איך נוהג בן של מי שיושב 'שבעה')? בעבר היה נהוג שהנכדים משתתפים באבילות ממש, וכיום לא. אולם כיצד נוהגים למעשה לגבי הליכה לשמחות של חתונה וכיו"ב? האם יש הנמנעים מכך גם כיום? והאם יש הבדל אם השמחה היא באותה עיר או בעיר אחרת? ומה הדין להסתפר בשבוע זה? (ראה רמ"א וש"ך יו"ד סי' שע"ד ס"ו, ובערוך השולחן שם)

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ג' מרץ 12, 2019 11:15 am
על ידי כדכד
כל המתאבל עליו מתאבל עמו ונאה לי דהיינו עמו במחיצתו
לענין השתפות בשמחות - הביא מר כבר את הרמ"א והש"ך שנהוג בחלק מהמקומות שנמנעים עד שבת של השבעה ויש מקומות שלא נהגו.
למעשה, אני חושב שבמקום שאין מנהג ידוע רגילים להורות להקל ולא לנהוג אבלות וכן להשתתף בשמחות.
אחי בשבת של השבעה של סבתי היה לו שבת חתן לאחי אשתו והוא שאל את ראש הישיבה שלו שאמר לו להחמיר מספק כי אולי נוהגים כש"ך אבל המרא דאתרא שבו התקימה השבת חתן הורה שאין לנהוג אבלות כלל וטעמו כמדומני כמו שכתבתי לעיל

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ג' מרץ 12, 2019 11:18 am
על ידי דרומי
שבת חתן זה בשבת! אז מה הקשר לעניננו?

[למעשה התקשרתי עכשיו לרב ידוע, והורה לי בפשטות שלחתונה אסור (עד שבת), ואילו ל'ווארט' וכדומה מותר. ולא שאלתיו לגבי תספורת]

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ג' מרץ 12, 2019 11:33 am
על ידי כדכד
גם אני תמהתי כך
אך אחי אמר שההוראה שקיבל היתה לנהוג אבלות עד שבת בבוקר ובליל שבת לא לאכול עם כל הצבור שהתאספו לכבוד השבת
הוראה זו תמוהה בעיני גם משום שחשבתי שזו אבלות בפרהסיא.
דומני שהדיון לגבי תספורת הוא גם לגבי רחיצה ואולי כיום יש לחלק ביניהם

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ג' מרץ 12, 2019 2:29 pm
על ידי לבי במערב
מה בנוגע להשתתפות בבר מצוה? (שאינה של א' מבני המשפחה).

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ג' מרץ 12, 2019 2:56 pm
על ידי חרסון
בשעתו קיבלתי הוראה ממו"ץ נודע - שכבר שחל"ח מאז - לנהוג עד השלושים דיני אבלות בשמיעת מוזיקה, לא להשתתף בשמחות ללא 'שימוש' וכל כיוצא באלה. אינני יודע טעמים ומקורות ורק כתבתי הפסק מזככרוני מאז.

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ג' מרץ 12, 2019 2:57 pm
על ידי דרומי
מוזר. החומרא שכתובה בפוסקים היא אפילו לא כל ה'שבעה' אלא רק עד שבת.

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ג' מרץ 12, 2019 3:03 pm
על ידי חרסון
לצערנו, עד עת הוש"ע, אין את מי לשאול....
אנסה לברר אצל בני משפחתו אם שמעו משהו

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ג' מרץ 12, 2019 3:19 pm
על ידי יקים
כמדומני נהוג לנהוג אבילות רק בפני האבל, דהיינו בעיר בו יושב אביו או אמו שבעה.

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 1:45 pm
על ידי יהודה בן יעקב
דרומי כתב:שבת חתן זה בשבת! אז מה הקשר לעניננו?

לשון הרמ"א יו"ד שעד, ו
ומ"מ נהגו שכל קרובי המת, הפסולין לו לעדות, מראין קצת אבילות בעצמן כל שבוע הראשונה, דהיינו עד אחר שבת הראשון, שאינן רוחצים ואין משנים קצת בגדיהם כמו בשאר שבת (גדולי אוסטרייך נהגו כן).

מבואר שהמנהג הוא כולל את שבת.

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 2:27 pm
על ידי אליהו בן עמרם
דרומי כתב:איך נוהגים לפועל נכדים של אדם שנפטר ל"ע במשך ה'שבעה' (כלומר, איך נוהג בן של מי שיושב 'שבעה')? בעבר היה נהוג שהנכדים משתתפים באבילות ממש, וכיום לא. אולם כיצד נוהגים למעשה לגבי הליכה לשמחות של חתונה וכיו"ב? האם יש הנמנעים מכך גם כיום? והאם יש הבדל אם השמחה היא באותה עיר או בעיר אחרת? ומה הדין להסתפר בשבוע זה? (ראה רמ"א וש"ך יו"ד סי' שע"ד ס"ו, ובערוך השולחן שם)

המנהג כיום הוא: שכל המתאבל עליו מתאבל עימו - עד מוצאי שבת הראשון שאחר הקבורה.
המנהג הוא רק לענין השתתפות בשמחות ולענין רחיצה. אך לא לענין תספורת ועוד כהנה, שלא נהגו בזה.
עד כאן שמעתי גם מהגר"ש דבילצקי זצ"ל.
לחתונות - בוודאי אסור.
לגבי חומרת הרמ"א באבל עצמו, שלא להשתתף בשום סעודה, גם של מצוה ושאין בה שמחה מיוחדת, אם אינו בביתו - לא שמעתי מה הדין לגבי "כל המתאבל עליו", אך נראה להקל לכאורה, דחומרא גדולה היא.
להשתתף בקידוש או ב"שלום זכר" בשבת, באופן שיש מקילים גם באבל עצמו מצד אבילות בפרהסיא, לא שמעתי, אך נראה להקל ב"מי שמתאבל עליו" מכמה צדדים.
ניתן להקל בכל הנ"ל במי שגר בעיר אחרת (לא בפניו). (עפ"י דברי סופרים)

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ה' מרץ 21, 2019 12:47 am
על ידי מחולת המחנים
האם דין 'מתאבל עמו' נוהג בפורים?
שהרי חלק מדיני אבלות אינם נוהגים בפורים.

ראיתי מביאים בשם הגר"ש וואזנר שאין נוהג, האם יש מקור מפורש לכך?

בתודה מראש לעונים.

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ה' מרץ 21, 2019 2:22 am
על ידי לבי במערב
מה דין הליכת נכדים לשמחת בר-מצוה בימי השבעה?
והאם מותר להם להסתפר?
[כשנמצאים בעיר שבה 'יושבים' שבעה ל"ע]

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: א' מרץ 24, 2019 12:12 pm
על ידי עזריאל ברגר
מחולת המחנים כתב:האם דין 'מתאבל עמו' נוהג בפורים?
שהרי חלק מדיני אבלות אינם נוהגים בפורים.

ראיתי מביאים בשם הגר"ש וואזנר שאין נוהג, האם יש מקור מפורש לכך?

בתודה מראש לעונים.

פורים כשבת - שו"ע יו"ד, או כיום חול - שו"ע או"ח.
מדוע שיבטל את מה ששבת לא מבטלת?!

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ב' מרץ 25, 2019 1:33 am
על ידי יואל שילה
כתב חכ"א שליט"א:
כל מי שמתאבל עליו מתאבל עמו (יו"ד שע"ד ו').
המנהג המקורי היה משום כבוד האבלים ולכן הוא רק בפניהם, מנהג זה בוטל והאידנא מנסים להחיות את המנהג השני שהוא משום כבוד הנפטר ולכן נוהג בקרובים הפסולים לעדות לנפטר [ולא לאבלים], ומ"מ אפשר להקל בשלישי בראשון [אח של הסבא (עי' חו"מ ל"ג ב')] שיש בו דעות האם פסול לעדות, וכן נוהג אפילו שלא בפני האבלים ואפילו אם האבלים כבר נפטרו, ובמנהג זה מקילים אחר שבת.
גם כבוד חמיו שורשו מחמת כבוד אשתו וכלשון הגמרא "לא אמרו לכבוד אשתו", וממילא לדידן דאין נוהגים בדין הגמרא ואין חוששים לכבוד האבלים כלל אין לחוש טפי גבי כבוד חמיו וחמותו יותר משאר קרובים שעל ידי נישואין, וכן מורה אותו חכם שכשמת הסבא - הנכד צריך לנהוג מקצת אבילות, אבל אביו או אמו שהם החתן או הכלה של הנפטר אינם בדין מקצת אבילות, וכן לא שמענו שבן דוד או אחיין ינהגו במנהג זה.
מקצת האבלות שנוהגים עד שבת היא לגבי הליכה לבית השמחה ושלא ילכו לבית המרחץ ולא מתרחצים רחיצה של תענוג ממש, אבל מה שמתרחצים לצורך הגיינה אישית בודאי אפשר להקל.

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

פורסם: ד' פברואר 05, 2020 12:13 am
על ידי לענין

Re: המתאבל עליו מתאבל עמו

פורסם: ג' אפריל 02, 2024 11:27 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
האם יש מקור לאסור רחיצה במים חמים בעיר אחרת? האבלים הם רחוקים כשלש שעות נסיעה מבניהם ובנותיהם. מישהו אמר לאחותיי שאסור, ובהלכה לא משמע כן.

Re: המתאבל עליו מתאבל עמו

פורסם: ד' אפריל 03, 2024 2:44 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
עכשיו אני רואה שבסוף הפתחי תשובה מביא שמנהג הרמ"א להתאבל קצת, הוא אף כאשר אין מתאבלים בעירו, ולכן צריכים לשנות הבגדים בשבת.
לא שמעתי נוהגין כן, אבל כך כתוב.