אריך כתב:
שהרי כתיב כל ישראל חברים - מה הקשר. ובחגיגה כו, א דרשו מפסוק כעין זה שברגל כולם חברים. ואינו מובן השייכות לכאן.
אריך כתב:אין כוונתי לראיות מתוספות או מראשונים, כי אין צריך לפנים ופשוט שהמרדכי לא מתכוין לומר גילוי מדהים שדרך בני אדם לרחוץ את כל הגוף כל יום (!) דבר שאפילו בזמננו שיש לכל אחד מקלחת בבית ודוד"ש על הגג, לא קיים, ק"ו בן בנו של ק"ו בזמנים הקדומים.
יאיר1 כתב:מן הסתם גם בעת הקדומה היו אנשים שכן היו רוחצים כל יום, [בזמננו אני סבור שזה נחשב שכל אדם רוחץ בכל יום, מלבד אנשים שמאד מתעצלים, או שיש להם טבע מיוחד] אולי לא בארצות הקרות, אבל בבבל יתכן שכן. אמנם מן הסתם לא לכל אחד היתה את האפשרות הכלכלית לזה.
אריך כתב:יאיר1 כתב:מן הסתם גם בעת הקדומה היו אנשים שכן היו רוחצים כל יום, [בזמננו אני סבור שזה נחשב שכל אדם רוחץ בכל יום, מלבד אנשים שמאד מתעצלים, או שיש להם טבע מיוחד] אולי לא בארצות הקרות, אבל בבבל יתכן שכן. אמנם מן הסתם לא לכל אחד היתה את האפשרות הכלכלית לזה.
א. המרדכי לא כתב "יש רוחצים כל יום", אלא "דרך בנ"א לרחוץ כל יום".
ב. איני יודע היכן מגורי כבודו, אבל לפי מה שכתבת "אני סבור שזה נחשב שכל אדם רוחץ בכל יום מלבד אנשים שמאד מתעצלים", אך מישרים אשפוט שהנך גר בטבריה או משהו כזה, וסבור הנך: 1. שכך האקלים בכל מקום בארץ. 2. מרוב להט החום דשתא זו, נדמה לכבודו שכל השנה חם ככה. וזאת למודעי כי לא היא. ובחורף מי שמתרחץ כל יום יש לו טבע מיוחד.
גם בבבל בחורף לא חם. ועוד, דהמרדכי מדבר על מציאות שהוא מכיר, ולא דיבר על הנעשה בארץ אחרת בדוקא.
ושוב אחזור, דדבר שפתיים אך למותר, לחשוב שבזמן הש"ס היה דרך בני אדם לרחוץ כל גופם כל יום, הוא דבר מופרך לגמרי.
יאיר1 כתב:אני לא רוצה להאריך בשאלה האם יש היום רגילות לרחוץ כל יום, זה הרי לא הנושא כל כך. למרות שאני עדיין סבור שכבודו טועה, תעשה סקר בכולל ותוכל לדעת האם הצדק איתך או איתי.
לגבי המרדכי, אני מנסה ליישב את הקושי, והרי הדברים כתובים שחור על גבי לבן, אמנם לא חייבים לתרץ, אבל דברים מפורשים שכתובים אי אפשר למחוק.
כתוב מפורש במרדכי שדרך לרחוץ כל יום. מה עושים עם נוסח כזה?
או שמקבלים אותו כפשוטו, ואז יש קושיא מדברי הירושלמי שהבאתי ודברי התוס'.
אפשר לומר שלא סבר את הירושלמי הנ"ל, וכפי שרמזתי כבר לעיל, ואפשר שחלק על תוס'.
וממילא סבר שזה הדרך באותו הזמן, [אולי נשמע מוזר, אבל גם שנינו מתווכחים מה דרך בנ"א כיום...]. דבר שאתה אומר שהוא לא יעלה על הדעת.
מכל מקום יותר מרווח, לדחוק מעט כוונתו, ולפרשם בתוך ההקשר בהם נאמרו.
אין דרך כמעט שום אדם להסתפר כל יום, אין בזה כמעט שום תועלת. אך ברחיצה הדבר שונה.
עכשיו תנסה לדחוף בכוח את הוורט הזה למרדכי.
אם תצליח תנסה לבחור האם אתה מעדיף להשאר בחוסר הבנה, או לומר שזו מחלוקת ראשונים, או לדחוק.
אני לא שולל לחלוטין את הפתרון של לא להבין, אולם בעיני הדוחק הזה הוא סביר בהתאם לנסיבות...
אגב, פעם אמר לי אחד הרמי"ם בישיבה, שתירוץ זה שוחד!! אז אני יבין אותך אם הקושיא לא תעוור את עיניך הפקחות.
אריך כתב:יאיר1 כתב:אני לא רוצה להאריך בשאלה האם יש היום רגילות לרחוץ כל יום, זה הרי לא הנושא כל כך. למרות שאני עדיין סבור שכבודו טועה, תעשה סקר בכולל ותוכל לדעת האם הצדק איתך או איתי.
לגבי המרדכי, אני מנסה ליישב את הקושי, והרי הדברים כתובים שחור על גבי לבן, אמנם לא חייבים לתרץ, אבל דברים מפורשים שכתובים אי אפשר למחוק.
כתוב מפורש במרדכי שדרך לרחוץ כל יום. מה עושים עם נוסח כזה?
או שמקבלים אותו כפשוטו, ואז יש קושיא מדברי הירושלמי שהבאתי ודברי התוס'.
אפשר לומר שלא סבר את הירושלמי הנ"ל, וכפי שרמזתי כבר לעיל, ואפשר שחלק על תוס'.
וממילא סבר שזה הדרך באותו הזמן, [אולי נשמע מוזר, אבל גם שנינו מתווכחים מה דרך בנ"א כיום...]. דבר שאתה אומר שהוא לא יעלה על הדעת.
מכל מקום יותר מרווח, לדחוק מעט כוונתו, ולפרשם בתוך ההקשר בהם נאמרו.
אין דרך כמעט שום אדם להסתפר כל יום, אין בזה כמעט שום תועלת. אך ברחיצה הדבר שונה.
עכשיו תנסה לדחוף בכוח את הוורט הזה למרדכי.
אם תצליח תנסה לבחור האם אתה מעדיף להשאר בחוסר הבנה, או לומר שזו מחלוקת ראשונים, או לדחוק.
אני לא שולל לחלוטין את הפתרון של לא להבין, אולם בעיני הדוחק הזה הוא סביר בהתאם לנסיבות...
אגב, פעם אמר לי אחד הרמי"ם בישיבה, שתירוץ זה שוחד!! אז אני יבין אותך אם הקושיא לא תעוור את עיניך הפקחות.
א. אנא עשה סקר בכולל בסתיו ובחורף ולא בתוך ענני האובך. שנית חפש כולל באירופה (שכן כפי שכתבתי, המרדכי מציין עובדה זו כדבר פשוט שידוע לכותב מן המציאות, שלא הביא מקור לדבריו).
ב. אשתמיט מינך שכתבתי הסבר לדברי המרדכי, שהוא מדבר על רחיצת פניו ידיו ורגליו.
יאיר1 כתב: שהרי אדם צריך לרחוץ כל גופו לכבוד שבת ויום טוב, ואם יתירו לרחוץ במועד יש חשש שלא ירחוץ לפני המועד, ומפני מה לא חשש לזה?
יאיר1 כתב:אריך כתב:יאיר1 כתב:אני לא רוצה להאריך בשאלה האם יש היום רגילות לרחוץ כל יום, זה הרי לא הנושא כל כך. למרות שאני עדיין סבור שכבודו טועה, תעשה סקר בכולל ותוכל לדעת האם הצדק איתך או איתי.
לגבי המרדכי, אני מנסה ליישב את הקושי, והרי הדברים כתובים שחור על גבי לבן, אמנם לא חייבים לתרץ, אבל דברים מפורשים שכתובים אי אפשר למחוק.
כתוב מפורש במרדכי שדרך לרחוץ כל יום. מה עושים עם נוסח כזה?
או שמקבלים אותו כפשוטו, ואז יש קושיא מדברי הירושלמי שהבאתי ודברי התוס'.
אפשר לומר שלא סבר את הירושלמי הנ"ל, וכפי שרמזתי כבר לעיל, ואפשר שחלק על תוס'.
וממילא סבר שזה הדרך באותו הזמן, [אולי נשמע מוזר, אבל גם שנינו מתווכחים מה דרך בנ"א כיום...]. דבר שאתה אומר שהוא לא יעלה על הדעת.
מכל מקום יותר מרווח, לדחוק מעט כוונתו, ולפרשם בתוך ההקשר בהם נאמרו.
אין דרך כמעט שום אדם להסתפר כל יום, אין בזה כמעט שום תועלת. אך ברחיצה הדבר שונה.
עכשיו תנסה לדחוף בכוח את הוורט הזה למרדכי.
אם תצליח תנסה לבחור האם אתה מעדיף להשאר בחוסר הבנה, או לומר שזו מחלוקת ראשונים, או לדחוק.
אני לא שולל לחלוטין את הפתרון של לא להבין, אולם בעיני הדוחק הזה הוא סביר בהתאם לנסיבות...
אגב, פעם אמר לי אחד הרמי"ם בישיבה, שתירוץ זה שוחד!! אז אני יבין אותך אם הקושיא לא תעוור את עיניך הפקחות.
א. אנא עשה סקר בכולל בסתיו ובחורף ולא בתוך ענני האובך. שנית חפש כולל באירופה (שכן כפי שכתבתי, המרדכי מציין עובדה זו כדבר פשוט שידוע לכותב מן המציאות, שלא הביא מקור לדבריו).
ב. אשתמיט מינך שכתבתי הסבר לדברי המרדכי, שהוא מדבר על רחיצת פניו ידיו ורגליו.
אני סבור, שהמרדכי לא הסתכל בבית המרחץ כמה פעמים אנשים מבקרים שם, או למי יש מקלחת בבית, המרדכי עיין בגמרא ובדברי הראשונים והפוסקים, ומכך הסיק את דבריו.
אם כדבריך שרק פניו ידיו ורגליו, גם מה שהתיר לרחוץ הוא רק פניו ידיו ורגליו, ומה שהביא ראיה מלטהר עצמו ברגל זה רק לגבי כל גופו, ואם כן מה הפריע לו שרחיצת כל גופו אסור כיון שצריך לטהר עצמו ברגל ורחיצת פניו ידיו ורגליו מותרת ברגל.
יש לי עוד הערה בזה, אם כדברי, שהרי אדם צריך לרחוץ כל גופו לכבוד שבת ויום טוב, ואם יתירו לרחוץ במועד יש חשש שלא ירחוץ לפני המועד, ומפני מה לא חשש לזה?
ושוב אחזור, דדבר שפתיים אך למותר, לחשוב שבזמן הש"ס היה דרך בני אדם לרחוץ כל גופם כל יום, הוא דבר מופרך לגמרי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: בברכה המשולשת, קרני ו־ 203 אורחים