מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לברוח מהקללה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12700
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

לברוח מהקללה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 07, 2015 11:12 am

יש לעיין בענין הקללות שנתקללנו בהם בפרשת בראשית, וכן שאר קללות, האם ראוי לעמוד בהם או שמותר וראוי לברוח מהם.

כ' הב"ח אהע"ז סי' עו "ולפיכך אף בזו דאומרת אני בבגדי ואתה בבגדך מורדת חשיבה לפי שמחויבת לעשות בענייני תשמיש כל מה שהבעל רוצה כדכתיב ואל אישך תשוקתך והוא ימשל בך".

ומבו' דיליף מהקללה את חובת האשה לענין זה. וצ"ע אם כ"ה לענין בזיעת אפיך (עבודה במזגן?) או בעצב תלדי (אפידורל?) וכד'.

(ובדעת זקנים ובפי' הרא"ש כ' "בזעת אפך. נמצא בספר ר' יהודה החסיד, שזו הקללה אינה מתקיימת, אלא בעובדי אדמה, ולא במלכים ושרים. אבל בעצב תלדי בנים, מתקיימת בכל הנשים. ולפי שהאשה, חטאה והחטיאה, לפיכך קללתה מרובה").

ובגמ' שבת קמט, ב אמרי' "אמר רבי יצחק אמר רבי יוחנן אסור לעמוד בביתו של אותו רשע שנאמר ושעירים ירקדו שם", ופירש"י "ושעירים ירקדו שם ולא אנשים ובשביל הבריות מסתלקין המזיקין ונמצא מבטל גזירת המלך". וג"כ מבו' הענין לקיים הקללה. (ועכ"פ קללה שנתקלל בה אחר, וא"כ יש ענין לבעל שהוא ימשול בה, גם אם לה אין ענין כזה).

וכן הא דאמרי' (בברכות שבת וכתובות) "אמר רב יהודה כל העולה מבבל לארץ ישראל עובר בעשה שנאמר בבלה יובאו ושמה יהיו".

(ובריטב"א קידושין ב, ב "ובודאי ליכא למיבעי מפני מה לא אמרה תורה כי תקח אשה איש דהא פשיטא כי האיש הוא הקונה כדכתיב ואל אישך תשוקתך והוא ימשל בך").

וכן צ"ע אם יש קיום איזה ענין בהריגת נחש. ויש בראשונים שכ' טעם למה שהנחש אינו מטמא כדי שלא ימנע מלהורגו, והתורה אמרה הוא ישופך ראש.

שו"ר במג"א סי' קע סקי"ט שכ' "האר"י היה אוכל עשבי המדבריות שאין נזרעים ע"י אדם לקיים ואכלת עשב השד' (כתבי')". (והמהרח"ו בס' שער המצוות פ' עקב כ' "גם היה נוהג מורי ז״ל [האר״י ז״ל] פעמים רבות שהיה מצוה לבני ביתו שיביאו לפניו מאותם עשבי דדברא שאינם נזרעין בידי אדם או קוצים ודרדרים שדרך בני אדם לאוכלם והיה אוכלם כדי לקיים בעצמו קללת אדם הראשון שנתקלל וקוץ ודרדר").

אמנם באבות דר"נ פ"א (ובנו"א כעי"ז בבבלי פסחים קיח, א) אי' "וקוץ ודרדר תצמיח לך ואכלת את עשב השדה (בראשית ג' י"ז וי"ח) כיון ששמע אדה"ר שאמר לו הקדוש ברוך הוא ואכלת את עשב השדה מיד נזדעזעו אבריו אמר לפניו רבש"ע אני ובהמתי נאכל באבוס אחד אמר לו הקדוש ברוך הוא הואיל ונזדעזעו אבריך בזיעת אפיך תאכל לחם",

וזה מקור להנהגת חכ"א זצ"ל שלא לאכול ירקות חיים, (להאי נוס' באבודר"נ, ודלא כנוס' הבבלי, דשם נראה דרק נתקררה דעתו של אדה"ר כששמע בזיעת אפיך, אבל לא שהיה כאן איזה חזרה מואכלת עשב השדה), אמנם מד' האר"י ומג"א מבו' להיפך.

עושה חדשות
הודעות: 12700
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לברוח מהקללה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 09, 2015 10:15 am

במדרש המצורף כאן, משמע קצת שיש 'ענין' להרוג נחשים לקיים קללתם.
קבצים מצורפים
נחש.PDF
(216.64 KiB) הורד 236 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12700
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לברוח מהקללה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 16, 2015 2:36 pm

ז"ל מהרי"ל בליקוטים: בסדר לך לך כתיב: ואנשי סדום רעים וחטאים וגו', פרש"י מכאן שם רשעים ירקב. הקשה הח"ר שלום כ"ץ מה בא רש"י לפרש "מכאן", והלא מקרא מלא הוא: שם רשעים ירקב. ותירץ מהרי"ל דקרא מתנבא דשם רשעים ירקב, אבל מנין כשמזכירין הרשעים דמזכירין לגנאי, לכך פרש"י "מכאן", הואיל והזכיר אנשי סדום סיים עליהן גנותן רעים וחטאים.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: לברוח מהקללה?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' אוקטובר 18, 2015 2:09 am

עושה חדשות כתב:יש לעיין בענין הקללות שנתקללנו בהם בפרשת בראשית, וכן שאר קללות, האם ראוי לעמוד בהם או שמותר וראוי לברוח מהם.

כ' הב"ח אהע"ז סי' עו "ולפיכך אף בזו דאומרת אני בבגדי ואתה בבגדך מורדת חשיבה לפי שמחויבת לעשות בענייני תשמיש כל מה שהבעל רוצה כדכתיב ואל אישך תשוקתך והוא ימשל בך".

ומבו' דיליף מהקללה את חובת האשה לענין זה. וצ"ע אם כ"ה לענין בזיעת אפיך (עבודה במזגן?) או בעצב תלדי (אפידורל?) וכד'.

(ובדעת זקנים ובפי' הרא"ש כ' "בזעת אפך. נמצא בספר ר' יהודה החסיד, שזו הקללה אינה מתקיימת, אלא בעובדי אדמה, ולא במלכים ושרים. אבל בעצב תלדי בנים, מתקיימת בכל הנשים. ולפי שהאשה, חטאה והחטיאה, לפיכך קללתה מרובה").

ובגמ' שבת קמט, ב אמרי' "אמר רבי יצחק אמר רבי יוחנן אסור לעמוד בביתו של אותו רשע שנאמר ושעירים ירקדו שם", ופירש"י "ושעירים ירקדו שם ולא אנשים ובשביל הבריות מסתלקין המזיקין ונמצא מבטל גזירת המלך". וג"כ מבו' הענין לקיים הקללה. (ועכ"פ קללה שנתקלל בה אחר, וא"כ יש ענין לבעל שהוא ימשול בה, גם אם לה אין ענין כזה).

וכן הא דאמרי' (בברכות שבת וכתובות) "אמר רב יהודה כל העולה מבבל לארץ ישראל עובר בעשה שנאמר בבלה יובאו ושמה יהיו".

(ובריטב"א קידושין ב, ב "ובודאי ליכא למיבעי מפני מה לא אמרה תורה כי תקח אשה איש דהא פשיטא כי האיש הוא הקונה כדכתיב ואל אישך תשוקתך והוא ימשל בך").

וכן צ"ע אם יש קיום איזה ענין בהריגת נחש. ויש בראשונים שכ' טעם למה שהנחש אינו מטמא כדי שלא ימנע מלהורגו, והתורה אמרה הוא ישופך ראש.

שו"ר במג"א סי' קע סקי"ט שכ' "האר"י היה אוכל עשבי המדבריות שאין נזרעים ע"י אדם לקיים ואכלת עשב השד' (כתבי')". (והמהרח"ו בס' שער המצוות פ' עקב כ' "גם היה נוהג מורי ז״ל [האר״י ז״ל] פעמים רבות שהיה מצוה לבני ביתו שיביאו לפניו מאותם עשבי דדברא שאינם נזרעין בידי אדם או קוצים ודרדרים שדרך בני אדם לאוכלם והיה אוכלם כדי לקיים בעצמו קללת אדם הראשון שנתקלל וקוץ ודרדר").

אמנם באבות דר"נ פ"א (ובנו"א כעי"ז בבבלי פסחים קיח, א) אי' "וקוץ ודרדר תצמיח לך ואכלת את עשב השדה (בראשית ג' י"ז וי"ח) כיון ששמע אדה"ר שאמר לו הקדוש ברוך הוא ואכלת את עשב השדה מיד נזדעזעו אבריו אמר לפניו רבש"ע אני ובהמתי נאכל באבוס אחד אמר לו הקדוש ברוך הוא הואיל ונזדעזעו אבריך בזיעת אפיך תאכל לחם",

וזה מקור להנהגת חכ"א זצ"ל שלא לאכול ירקות חיים, (להאי נוס' באבודר"נ, ודלא כנוס' הבבלי, דשם נראה דרק נתקררה דעתו של אדה"ר כששמע בזיעת אפיך, אבל לא שהיה כאן איזה חזרה מואכלת עשב השדה), אמנם מד' האר"י ומג"א מבו' להיפך.


א' דברי הריטב"א יש לפרש שאחר שהבריאה כיום בנויה באופן "שהוא ימשוך בך", לכן האיש קונה את האישה.
ב' בב"ח לא כתוב שעושה כדי לקיים את הקללה, אלא דזכות הבעל באשה היא תוצאה של קללת האשה.
ג' לא הבנתי מה עניין דברי הדעת הזקנים והמיוחס לרא"ש לנושא האשכול.
ד' מי הם הראשונים שכתבו האי מילתא על הריגת הנחש.
ה' מי הוא החכ"א שלא אכל ירקות חיים.
ו' אם נימא שהעולם שואף לקראת תיקון החטא הקדמוני, והנגזר מכך שאף קושי הקללה פוחת מדור דור, אפשר דלא דמי לשאר הקללות, אלא האי גופא האפשרות שנתן הבורא להקל מקושי הקללות, הם הם שליחיו להפחית את קושי הקללה, וראה - viewtopic.php?f=17&t=21713&hilit

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: לברוח מהקללה?

הודעהעל ידי סעדיה » א' אוקטובר 18, 2015 9:26 am

ד' - מדרש תדשא

עושה חדשות
הודעות: 12700
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לברוח מהקללה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 11, 2015 12:28 pm

עושה חדשות כתב:(ובדעת זקנים ובפי' הרא"ש כ' "בזעת אפך. נמצא בספר ר' יהודה החסיד, שזו הקללה אינה מתקיימת, אלא בעובדי אדמה, ולא במלכים ושרים. אבל בעצב תלדי בנים, מתקיימת בכל הנשים. ולפי שהאשה, חטאה והחטיאה, לפיכך קללתה מרובה").


סוטה יב. ותהר האשה ותלד בן והא הות מיעברא ביה תלתא ירחי מעיקרא א"ר יהודה בר זבינא מקיש לידתה להורתה מה הורתה שלא בצער אף לידתה שלא בצער מכאן לנשים צדקניות שלא היו בפיתקה של חוה.

עושה חדשות
הודעות: 12700
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לברוח מהקללה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 31, 2016 9:14 pm

בס' הישר סי' תשפח על תקנת ר"ת בחזרת הנדוניא, מסיים דבריו כך:
אחרי כן נזכרתי מה ששנוי בת"כ ונתתי הודאה למקום שזכינו לצאת מהיות כראויים לתוכחות ששנינו בפרשת התוכחה ותם לריק כחכם ויש [או'] אדם שמשיא את בתו ופסק לה ונתן ממון הרבה לא הספיקו שבעת ימי המשתה לצאת עד שמתה בתו נמצא (הורג) [קובר] את בתו ומאבד את ממונו. וכשם שיצאנו מזאת כך נצא מכל גזירות רעות. ונתבשר טובות שמועות ושלום על ישראל

ומענין לענין,
דנו בזה כבר האם כשאדם מביא ע"ע יסורים זה ג"כ מנקה לו מעונשי הגיהנם או לאו.
ובעירובין רפ"ד אמרו "שלושה אין רואין פני גיהנם אלו הן דקדוקי עניות וחולי מעיין והרשות ויש אומרים אף מי שיש לו אשה רעה ואידך אשה רעה מצוה לגרשה ואידך זימנין דכתובתה מרובה אי נמי אית ליה בנים מינה ולא מצי מגרש לה למאי נפקא מינה לקבולי מאהבה".
ובסנהד' קא. אמר ר"ע לר"א "כל זמן שאני רואה רבי שאין יינו מחמיץ ואין פשתנו לוקה ואין שמנו מבאיש ואין דובשנו מדביש אמרתי שמא חס ושלום קיבל רבי עולמו ועכשיו שאני רואה רבי בצער אני שמח", אף דר"א היה בנידוי וכו', ואולי מפני שגרם זה לעצמו.
ומאידך החילוק בין תשלום ד' של שה ותשלום ה' על שור הוא מחמת הטירחה שגרם הגנב לעצמו שלא כדין.
וע"ע בד' המבי"ט בית אלוקים שער התשובה פ"ט.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: לברוח מהקללה?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' יולי 31, 2016 9:31 pm

ויש לדון דהמחמיר על אשתו שתקיים את קללת חוה ולא תקח אפידורל, יקיים גם הוא את קללתו בזעת אפך וכו' ולא ישלח אותה להיות המפרנסת. דלא ליהוי תרתי דסתרי.

פרי יהושע
הודעות: 3160
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: לברוח מהקללה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' יולי 31, 2016 10:37 pm

אחרי כל הבדיחות, נשמע כל כך מוזר "לקיים את הקללות", [הלא המחתרת חתורה לפניך וכו'], ובאמת מצינו מילתא דתמיה מעין זה ברמב"ן מקץ שהיה עניין ליוסף לקיים החלומות, ולכא' אם חלומות שיתקיימו, אמנם זה עניין אחר שהן כביכול נבואה, וכמו שהשתדל נתן הנביא שתתקיים הנבואה להמליך את שלמה [עי' שם באבר'].

עושה חדשות
הודעות: 12700
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לברוח מהקללה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 01, 2016 12:54 am

על הריגת נחש.

או"ש הל' סנהד' כתב:אבל נחש שהמית אחד הורג אותו. פירש טעמו בפירוש המשנה (סנהדרין פ"א מ"ד) ז"ל ורע"ק סובר דנחש כו' יחיד, והטעם היות דיני נפשות בעשרים ושלשה עוד יתבאר בעה"י, והלכה כרע"ק עכ"ל, כונתו דמה דדיני נפשות בעי כ"ג הוא משום ושפטו העדה והצילו העדה, עדה שופטת (שם ב, א) ועדה מצלת, והנחש הרי חשבו רחמנא למסית כדאמר (שם כט, א) הרבה טענות הי"ל לנחש, ובמסית ליתא להצילו, אף דמסית בכ"ג, היינו משום דבן אדם הוי, ואימור אינו מסית כלל, אבל נחש ביחיד, דכתיב (בראשית ג, טו) והוא ישופך ראש, ודו"ק
קב הישר פרק פג כתב:אחד מדרכי היראה הוא דלא לאנהגא קלנא בשו' בריה בעולם על חנם, וכמו שמזהיר על זה בזוהר פ' יתרו שכל הנבראים הן מעשה ידיו של הקב"ה וכולן הן צורכי העולם וע"כ לא יהרוג אדם שום בריה על חנם ואפילו דבר המזיק לבריות כגון נחש ושממית אם אינו רודף אחריו להזיקו

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: לברוח מהקללה?

הודעהעל ידי יאיר » ד' נובמבר 02, 2016 1:00 pm

"בזעת אפך תאכל לחם" - החכם ימעט בקללה, החכם יותר לא יתקלל כלל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 156 אורחים