מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להרוג מחבל מנוטרל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מבקש תורה
הודעות: 203
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 1:48 am

להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי מבקש תורה » ו' אוקטובר 23, 2015 1:08 pm

לפי דיני תוה"ק מחבל ששוכב מנוטרל האם מותר להרגו בידים או אף מצוה או שאולי זה אסור.
יש לדון באופן שרצח ובאופן שלבסוף לא רצח.
מעט מהצדדים:
1. כרגע הוא לא רודף.
2. כרגע הוא כבר לא במצב של הבא להרגך.
3. אולי צריך בי"ד להרוג אותו ועתה אין בידינו בי"ד.
4. החזו"א שהיום ליכא לדין מורידין.
נערך לאחרונה על ידי מבקש תורה ב ש' אוקטובר 24, 2015 9:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יבנה
הודעות: 3737
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי יבנה » ו' אוקטובר 23, 2015 1:47 pm

עי' שו"ת רא"ש כלל יז סי' א' וכו' שהאריך בענין, ושם מיירי בישראל מוסר וכ"ש כאן.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' אוקטובר 23, 2015 1:53 pm

במחילה, אני לא מבין איך בכלל יכולה להיות בזה שאלה.

ועל כל פנים, השאלה פה תיאורטית לחלוטין בימינו, שמלכות הקיסר מלכות חסד היא...

בן הרב
הודעות: 194
הצטרף: ד' יולי 01, 2015 2:27 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי בן הרב » ו' אוקטובר 23, 2015 3:09 pm

מבקש תורה כתב:לפי דיני תוה"ק מחבל ששוכב מנוטרל האם מותר להרגו בידים או אף מצוה או שאולי זה אסור.
יש לדון באופן שרצח ובאופן שלבסוף לא רצח.
מעט מהצדדים:
1. כרגע הוא לא רודף.
2. כרגע הוא כבר לא במצב של הבא להרגך.
3. אולי צריך בי"ד להרוג אותו ועתה אין בידינו בי"ד.
4. החזו"א שהיום ליכא לדין אין מורידין.

א. כן, גם כרגע הוא רודף!
ב. אכן, גם עכשיו הוא במצב של הבא להרגך, שהרי אם יוותר בחיים ישוחרר במוקדם או במאוחר לביתו, ואז מה יעשה? ישוב בתשובה? או שמא ימשיך במה שהתחיל קודם ביתר שאת.
ג. להנ"ל שהוא 'רודף' א"צ לבית דין.
ד. גם דברי החזו"א אינם נוגעים לרודף.

אלא אם כן יחוקק חוק שמחבל ייעצר לכל החיים ללא אפשרות חנינה.
ושמעתי [דרוש מקור] שת"ח גדול א' אחר השואה אמר, כי כשגוי עובר ליד יהודי ואינו פוגע בו, זה סה"כ מחמת שהגוי עצלן....

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' אוקטובר 23, 2015 3:58 pm

עדיאל ברויאר כתב:במחילה, אני לא מבין איך בכלל יכולה להיות בזה שאלה.

ועל כל פנים, השאלה פה תיאורטית לחלוטין בימינו, שמלכות הקיסר מלכות חסד היא...

חהחהחה.
רציתי לפתוח אשכול כזה, אבל הבנתי מייד שהתשובות יהיו לא מספקות.
כיון שהחברים שספר תורת המלך נר לרגליהם, ישיבו תשובות שהחברים שהספר הנ"ל אינו נר לרגליהם בכלל לא יבינו על מה מדובר.
אני משער שלאחר הדיון אוכל להסיק לפי תשובות החברים באיזו צבע ישיבה כל אחד למד....
לפני כשעתיים אישתי שאלה אותי את השאלה הזו, כמובן שהטריגר לשאלה אצל כולם זה הארוע הטרגדי שבו נהרג יהודי שזוהה בטעות כערבי.

ולוגפו של ענין, אינני מוצא היתר ברור לזה, וזה ממש דבר שנמסר לפוסקי ההלכה.
לפי הגדרים הפשוטים של הבא להורגך, ודאי אינו נכלל בזה, זהו ספק רחוק ביותר.
אולם יתכן וגם עתה יש לחשוש שמא יש עליו חומר נפץ שיכול בכל רגע לפוצץ, ואולי משום כך יהיה מותר.
צריך לשקול כאן באופן מדוקדק כמה רווח יש מזה, אם בכלל [מלבד רווח כספי שלא צריך להחזיק אותו שנים רבות בפנסיון מלא על חשבוננו] והאם זה מתיר להרוג גוי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוקטובר 23, 2015 4:00 pm

כפי שכבר כתבתי, אין איסור להרוג גוי (אא"כ אולי מדרבנן למיעוט אחרונים) שאינו שומר ז' מצוות בני נח.
ואם יש ממנו סכנה לעתיד פשיטא שמצווה להרגו
אולם, כפי שכתב הרב עדיאל ...

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' אוקטובר 23, 2015 4:09 pm

בברכה המשולשת כתב:כפי שכבר כתבתי, אין איסור להרוג גוי (אא"כ אולי מדרבנן למיעוט אחרונים) שאינו שומר ז' מצוות בני נח.

זה אינו נכון כפי שהוצג. צריך לדון אותו כהלכה לפני שהורגים אותו. אכן חלוק דין בני נח מישראל, ודינם מבואר ברמב"ם הל' מלכים ע"ש, אבל צריך להיות ע"פ דין. להגיד סתם שמותר להרוג גוי שאינו שומר ז' מצוות הוא היתר גורף להרוג גוים שלא ע"פ דין. כנראה זה יצא מבית מדרשים של אלו שלוקחים רעיונות ושיטות זרות ומלבישים אותם כיפה לאחר המעשה.
בן הרב כתב:ושמעתי [דרוש מקור] שת"ח גדול א' אחר השואה אמר, כי כשגוי עובר ליד יהודי ואינו פוגע בו, זה סה"כ מחמת שהגוי עצלן....

זה מבית הלוי. הוא אמר שאם גוי שעובר ליד יהודי ואינו מכה אותו זה מחמת עצלות שהרי קענען קען ער און וועלן וויל ער, וואס שלאגט ער נישט וויל ער פוילט זיך [בתרגום חפשי - שהרי הוא רוצה והוא יכול ע"כ מה שאינו מכה הוא משום שהוא עצלן].

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי עיק » ו' אוקטובר 23, 2015 4:22 pm

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 185&hilite

(אין לי ממחשב זה גישה לאוצר החכמה).

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוקטובר 23, 2015 4:32 pm

חובב_ספרים כתב:
בברכה המשולשת כתב:כפי שכבר כתבתי, אין איסור להרוג גוי (אא"כ אולי מדרבנן למיעוט אחרונים) שאינו שומר ז' מצוות בני נח.

זה אינו נכון כפי שהוצג. צריך לדון אותו כהלכה לפני שהורגים אותו. אכן חלוק דין בני נח מישראל, ודינם מבואר ברמב"ם הל' מלכים ע"ש, אבל צריך להיות ע"פ דין. להגיד סתם שמותר להרוג גוי שאינו שומר ז' מצוות הוא היתר גורף להרוג גוים שלא ע"פ דין. כנראה זה יצא מבית מדרשים של אלו שלוקחים רעיונות ושיטות זרות ומלבישים אותם כיפה לאחר המעשה.


מש"כ הוא כדברי התוס' וכהבנת מרן הב"י ואדוננו הגר"א בדעת הרמב"ם (ולא שיטות זרות כלשהן)

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' אוקטובר 23, 2015 4:39 pm

בברכה המשולשת כתב:מש"כ הוא כדברי התוס' וכהבנת מרן הב"י ואדוננו הגר"א בדעת הרמב"ם (ולא שיטות זרות כלשהן)

קל לכתוב שהוא כדברי התוס' כו' ואפשר כבר להוסיף כהנה וכנה. השאלה הוא אם זה פירושם האמיתי וגם א"כ אם אפשר לסמוך על זה להלכה. קודם כל צריך ליתן כיסוי לדבריך שעדיין לא נעשה. לא ברור שיהיה לי זמן לעבור על זה עכשיו ולכתוב הערותיי אבל כבר ראיתי דברים כאלו בעבר ולא היה בהם כלום.

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוקטובר 23, 2015 5:09 pm

בעז"ה אחרי שבת קודש (ככל הנראה ביום ראשון)

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' אוקטובר 24, 2015 7:49 pm

גם יש לדונו כמלחמה בין ישראל לאומות על ארץ ישראל
ומן הסתם במלחמה יש להרוג גם משיקולי הרתעה וכיו"ב

לגבי דין רודף מצינו בסנהדרין עב: דיש דין רודף לגנב אף אחר שנפלה עליו המחתרת ושוב אינו מסכן לבעה"ב, עי' שם מאירי וסתימת דברי המג"א בסי' שכט

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1374
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ש' אוקטובר 24, 2015 9:07 pm

יעויין בשו"ת הב"ח החדשות סי' נב (אמנם מדובר שם על ענישת הרוצח ע"פ דין המלכות ולא על הריגתו באופן ספונטני, אך יש שם כו"כ ביטויים מעניינים מאוד בלתי מורגלים כיום.)

מה שנכון נכון
הודעות: 11758
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' אוקטובר 24, 2015 9:14 pm

לענין הריגת גוי יעויין בב"י ובשו"ע ונו"כ סימן קנח. ולדעת השו"ע והש"ך שרי. וע"ע בבאר הגולה באר ז' [מ"י מעמוד תב].

אבל זה בכלל לא רלוונטי לנד"ד, כי הנדון שם להדיא על גויים "שאין ביננו וביניהם מלחמה". וכשיש מלחמה הכל בגדרים אחרים ואין שום מושג של 'חפים מפשע' ושאר דעות מערביות 'מתקדמות'. וראה רש"י דברים כ,יב "וצרת עליה אף להרעיבה ולהצמיאה ולהמיתה מיתת תחלואים", ודבריו אמורים שם אפילו לענין מלחמת הרשות. [החילוק בין הריגת זכרים לנשים וטף הוא לאחר הנצחון, ולא במהלך המלחמה ובביצוע הפעולות הנדרשות להכרעת המלחמה]. ומי לנו חסיד מדוד שבמלחמתו עם מואב מדדם בחבל שני חבלים להמית ומלוא החבל להחיות, וכ"ה בשאר מלחמות שבתנ"ך דרשו מעל ספר ה' וקראו. [אמנם צ"ב שלא הרגו כל הזכרים שבאומות]. וכל שכן לענין זה ה'מנוטרל'.

וידועים דברי המהר"ל בגו"א גבי טעם הריגת כל העיר שכם.
ונראה דלא קשיא מידי, משום דלא דמי שני אומות, כגון בני ישראל וכנעניים, שהם שני אומות, כדכתיב (פסוק טז) "והיינו לעם אחד" - ומתחלה לא נחשבו לעם אחד, ולפיכך הותר להם ללחום כדין אומה שבא ללחום על אומה אחרת, שהתירה התורה. ואף על גב דאמרה התורה (דברים כ, י) "כי תקרב אל עיר להלחם עליה וקראת אליה לשלום", היינו היכי דלא עשו לישראל דבר, אבל היכי דעשו לישראל דבר, כגון זה שפרצו בהם לעשות להם נבלה, אף על גב דלא עשה רק אחד מהם - כיון דמכלל העם הוא, כיון שפרצו להם תחלה - מותרים ליקח נקמתם מהם. והכי נמי כל המלחמות שהם נמצאים כגון "צרור את המדיינים וגו'" (במדבר כה, יז), אף על גב דהיו הרבה שלא עשו - אין זה חילוק, כיון שהיו באותה אומה שעשה רע להם - מותרין לבא עליהם למלחמה, וכן הם כל המלחמות:

ואף שהרמב"ם והרמב"ן נתנו טעמים אחרים לדבר שם אין זה משום שחולקים על עיקר דבריו לענין מצב של מלחמה, אלא שלא סבירא להו שעוול של אדם אחד מהעם מצדיק מלחמה עם כל העם, ובפרט כשנעשה להנאתו האישית ולא בשם העם. אבל כשחלק גדול ואולי אף רוב ככל העם תומך בצורה זו או אחרת במלחמה, וכשהמלחמה היא לאום בלאום, ולא מעשה אישי של מישהו, הרי"ז מלחמה למהדרין לכו"ע.

השקול היחיד העומד כנגד הוא להסתדר על מלכויות החסד לאומים חטאת. ובעונותינו עם מלכות רשעי ישראל הגרועה מהם.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ש' אוקטובר 24, 2015 9:37 pm

אין לי זמן להאריך כש"כ ולעת עתה אין בדעתי לכתוב בנושא זה, אבל באופן כללי אפשר להנדס פסק כמו במעשה המפורסם של המגיד מדובנא במי שיירה ואח"כ צייר מטרה מסביב למקום הקליע. אבל זה אינו אומר שהוא אמת ולא שלא הושפע ע"י רוחות זרות. אפשר להמציא פירושים זרים ולפעמים אפשר למצוא שיטות אמיתיות ועדיין זה אינו אומר שאפשר לסמוך על זה. יש שיטות יחידאות [יש אשכול דעות יחידאיות ו/או מיוחדות בהלכה] שיטות שלא נתקבלו להלכה, ושיטות וחידושים שלא דנו עליהם משום שלא היה זה למעשה אבל לפי כללי הפסק המקובלות אינו ראוי לפסוק כמותם. אבל למי שרוצה אפשר להציג הדבר כאילו זה פסק רגיל מבוסס על דברים המקובלים, ולהיות נפגע עד עמקי נשמתו אם מישהו ירמז שזה בא לו מרוחות זרות כש"באמת" זה מהב"י והבנת הגר"א בהרמב"ם וכדומה. [אין כוונתי להרב ברכה משולשת באופן אישי שאיני מכיר מיהו. ידוע לי שיש רבנים במגזר מסויים שהורו כדבריו ואין דבריי נגד כל אלו שלתומם קבלו הדברים בלי להבין מקורו. אבל בעיקרון מסתבר שזה הגיע מהיכא שהגיע.]
בעיקר הנידון: ביו"ד סי' קנ"ח סע' א' עובדי גלולים משבעה העממין שאין בינינו וביניהם מלחמה כו' אין מסבבין להם המיתה, וכ"כ בחו"מ סי' תכ"ה סעי' ה'. הב"י ביו"ד כ' ומשמע מדברי התוספות דלאו למימרא שאסור להורידם אלא היינו לומר שאינו מצוה להורידם אף על פי שהם עוברים על ז' מצות עכ"ל, אמנם שם מיירי בסיבוב מיתתם ולא להמיתם בידים. ובודאי לא נעלם מהב"י שכל דבריו בנוים על דיוק מתוס' בע"ז מש"כ התוס' שם (ס"ד ב' ד"ה איזהו) להדיא דכל זמן שלא דנוהו בית דין אינו חייב מיתה וא"כ מהיכא תיתי שמותר להרוג אותו. [ומה שהוכיח התוס' זה ממה שלא מורידין אע"פ שלדעת הב"י היינו רשות הוא מכ"ש שאם היה חייב מיתה כ"ש שהיה חיוב להורידו.]
ועי' בהט"ז ביו"ד שהאריך לחלוק על הב"י, ובש"ך שמיישב דברי הב"י מבואר שבאמת מיירי בגוי שידוע שהוא עובר ז' מצות ולא בכל גוי שאפשר לאוקמי אחזקת עובר אז' מצות, וגם שם מיירי רק בהורדה ולא בהריגה בידים כמו שכתבתי.
איני נכנס לפרטים ובודאי אפשר למצוא אופנים שמותר או אפילו חייב להרגו בתנאים מסוימים, אבל לכתוב באופן גורף - "אין איסור להרוג גוי (אא"כ אולי מדרבנן למיעוט אחרונים) שאינו שומר ז' מצוות בני נח" הוא פתח להפקירות נוראה בענין שכל אחד יתיר לעצמו בלי לדקדק אם התנאים הנצרכים לכך קיימים.
נערך לאחרונה על ידי חובב_ספרים ב ש' אוקטובר 24, 2015 9:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מבקש תורה
הודעות: 203
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 1:48 am

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי מבקש תורה » ש' אוקטובר 24, 2015 9:38 pm

ארחות רבנו.PDF
(161.54 KiB) הורד 449 פעמים
צל"ע מחד דברי החזו"א ביו"ד סימן ב ס"ק טז שכתב
חזון איש.jpg
חזון איש.jpg (58.71 KiB) נצפה 8928 פעמים

ומאידך דברי החזו"א שהובאו בארחות רבנו שאת כל הגויים בעצם אפשר להרוג היום כי אינם שומרים שבע מצוות

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ש' אוקטובר 24, 2015 10:16 pm

מה שנכון נכון כתב:השקול היחיד העומד כנגד הוא להסתדר על מלכויות החסד לאומים חטאת. ובעונותינו עם מלכות רשעי ישראל הגרועה מהם.


מלכויות האומות הרשעות הרי בכל מקרה יאשימו אותנו. וזה בדיוק מה שקורה עכשיו. זה אבסורד נוראי ואם היה לנו לב ישר, ולא לב שכבר נשחק ונאטם מהמציאות ההזויה שאנחנו חיים, היינו משתגעים רק מהמחשבה על האבסורד הזה - חדשים לבקרים קמים מרצחים ורוצחים או בחסד ה' רק מנסים בלא הצלחה, ובסוף העולם מדבר על השימוש בכוח מופרז של מדינת ישראל שבאמת רק קופאת על שמריה כאילו תוקפים אזרחים בקנדה וכל הסיפור הזה לא נוגע לה (סליחה, ראש הממשלה מבטיח הבטחות שיעשה כמה דברים לא מספקים, וגם אותם הוא לא עושה, ובסוף מוסיף חטא על פשע ומעניק פרסים לטרור). כך שעוד כמה מקרים זה לא מה שיעשה את ההבדל בעיני העולם. בסה"כ עוד כמה כותרות, עוד כמה גינויים ו"נו נו נו", וכולם יחזרו שוב לריבצם. גם בכל מקרה, העולם מנוון לחלוטין ולא איכפת לו באמת מחיי אדם, כפי שמוכיח תקדים סוריה יימח שמה ושם כל הנלחמים בתוכה. אלא שכשזה יהודים יש לעולם תחביב להאשים אותנו, אבל כאמור זה לא מה שיעשה את ההבדל.

לגבי המלכות הנוכחית כאן בארץ, זה כמובן לא שיקול במישור של האם זה מותר או אסור, אלא במישור של האם זה כדאי או לא כדאי (או האם זו חובה או רק מותר). ועד כמה שכואב לי לכתוב את זה, נראה שכל בר-דעת מבין שלא כדאי, וה' הטוב יגן עלינו.

נ.ב. ר' יאיר1, לא קראתי את הספר "תורת המלך".
נערך לאחרונה על ידי עדיאל ברויאר ב ה' פברואר 18, 2016 10:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי יאיר1 » ש' אוקטובר 24, 2015 10:26 pm

עדיאל ברויאר כתב:
נ.ב. ר' יאיר1, לא קראתי את הספר "תורת המלך".

כן אבל גם לא השבת על השאלה ההלכתית, האם מותר להרוג מחבל מנוטרל.
ואגב אני כן קראתי חלק ממנו. אמנם עשיתי זאת כמבקר ולא כתלמיד בפני רב.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ש' אוקטובר 24, 2015 10:39 pm

יאיר1 כתב:
עדיאל ברויאר כתב:
נ.ב. ר' יאיר1, לא קראתי את הספר "תורת המלך".

כן אבל גם לא השבת על השאלה ההלכתית, האם מותר להרוג מחבל מנוטרל.


אני מיצר מאוד מאוד על זה שברמה הציבורית הנושא הזה לא ברור, לכן נמנעתי מלפתוח דיון ציבורי בנושא (אמנם אם למישהו יש שאלה פרטית שלא ברור לו העניין, בוודאי שישאל את רבותיו, ועצם זה שיש לו שאלה זה לגיטימי כמו כל שאלה שלא ברורה לאדם שהוא מנסה לברר אותה). ואכמ"ל.
מלבד זה, הרגשתי שכל נקודה שאעלה רק תגמד את הנושא. בין אם זה מצד מה שהמחבל ימ"ש עשה ובין מצד מה שהוא יעשה אם יישאר בחיים ח"ו.
נערך לאחרונה על ידי עדיאל ברויאר ב ש' אוקטובר 24, 2015 10:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי סתם יהודי » ש' אוקטובר 24, 2015 10:39 pm

עדיאל ברויאר כתב:במחילה, אני לא מבין איך בכלל יכולה להיות בזה שאלה.

עד רגע זה אינני יודע, אם כוונתך שאין בזה שאלה כי פשיטא שמותר להרוג (שהרי יש מי שסוברים כך כולל באשכול הזה), או שמא כוונתך הפוכה: שאין בזה שאלה כי פשיטא שאסור להרוג (שהרי יש מי שסוברים כך כולל באשכול הזה). לכן, כדי להסיר ספק, אולי כדאי שתבהיר את עצמך.
וגם כדאי שלהבא תימנע מלהשתמש בביטוי עמום מסוג זה שבו השתמשת, בהשאירך אותנו בשאלה אל מה התכוונת במילים "איך בכלל יכולה להיות בזה שאלה".

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ש' אוקטובר 24, 2015 10:43 pm

סתם יהודי כתב:
עדיאל ברויאר כתב:במחילה, אני לא מבין איך בכלל יכולה להיות בזה שאלה.

עד רגע זה אינני יודע, אם כוונתך שאין בזה שאלה כי פשיטא שמותר להרוג (שהרי יש מי שסוברים כך כולל באשכול הזה), או שמא כוונתך הפוכה: שאין בזה שאלה כי פשיטא שאסור להרוג (שהרי יש מי שסוברים כך כולל באשכול הזה). לכן, כדי להסיר ספק, אולי כדאי שתבהיר את עצמך.
וגם כדאי שלהבא תימנע מלהשתמש בביטוי עמום מסוג זה שבו השתמשת, בהשאירך אותנו בשאלה אל מה התכוונת במילים "איך בכלל יכולה להיות בזה שאלה".


תראה בתגובה שלפני זו שלך. כמדומה שממנה ברור.
ואני מוסיף ומצטער שיש גם שאלה למה התכוונתי. קיוויתי שלכל הפחות יהיה ברור שאם למישהו ברור משהו אז זה ודאי לכיוון של "אשרי שיאחז וניפץ...".

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' אוקטובר 24, 2015 11:31 pm

חובב_ספרים כתב:אין לי זמן להאריך כש"כ ולעת עתה אין בדעתי לכתוב בנושא זה, אבל באופן כללי אפשר להנדס פסק כמו במעשה המפורסם של המגיד מדובנא במי שיירה ואח"כ צייר מטרה מסביב למקום הקליע. אבל זה אינו אומר שהוא אמת ולא שלא הושפע ע"י רוחות זרות. אפשר להמציא פירושים זרים ולפעמים אפשר למצוא שיטות אמיתיות ועדיין זה אינו אומר שאפשר לסמוך על זה. יש שיטות יחידאות [יש אשכול דעות יחידאיות ו/או מיוחדות בהלכה] שיטות שלא נתקבלו להלכה, ושיטות וחידושים שלא דנו עליהם משום שלא היה זה למעשה אבל לפי כללי הפסק המקובלות אינו ראוי לפסוק כמותם. אבל למי שרוצה אפשר להציג הדבר כאילו זה פסק רגיל מבוסס על דברים המקובלים, ולהיות נפגע עד עמקי נשמתו אם מישהו ירמז שזה בא לו מרוחות זרות כש"באמת" זה מהב"י והבנת הגר"א בהרמב"ם וכדומה. [אין כוונתי להרב ברכה משולשת באופן אישי שאיני מכיר מיהו. ידוע לי שיש רבנים במגזר מסויים שהורו כדבריו ואין דבריי נגד כל אלו שלתומם קבלו הדברים בלי להבין מקורו. אבל בעיקרון מסתבר שזה הגיע מהיכא שהגיע.]
בעיקר הנידון: ביו"ד סי' קנ"ח סע' א' עובדי גלולים משבעה העממין שאין בינינו וביניהם מלחמה כו' אין מסבבין להם המיתה, וכ"כ בחו"מ סי' תכ"ה סעי' ה'. הב"י ביו"ד כ' ומשמע מדברי התוספות דלאו למימרא שאסור להורידם אלא היינו לומר שאינו מצוה להורידם אף על פי שהם עוברים על ז' מצות עכ"ל, אמנם שם מיירי בסיבוב מיתתם ולא להמיתם בידים. ובודאי לא נעלם מהב"י שכל דבריו בנוים על דיוק מתוס' בע"ז מש"כ התוס' שם (ס"ד ב' ד"ה איזהו) להדיא דכל זמן שלא דנוהו בית דין אינו חייב מיתה וא"כ מהיכא תיתי שמותר להרוג אותו. [ומה שהוכיח התוס' זה ממה שלא מורידין אע"פ שלדעת הב"י היינו רשות הוא מכ"ש שאם היה חייב מיתה כ"ש שהיה חיוב להורידו.]
ועי' בהט"ז ביו"ד שהאריך לחלוק על הב"י, ובש"ך שמיישב דברי הב"י מבואר שבאמת מיירי בגוי שידוע שהוא עובר ז' מצות ולא בכל גוי שאפשר לאוקמי אחזקת עובר אז' מצות, וגם שם מיירי רק בהורדה ולא בהריגה בידים כמו שכתבתי.
איני נכנס לפרטים ובודאי אפשר למצוא אופנים שמותר או אפילו חייב להרגו בתנאים מסוימים, אבל לכתוב באופן גורף - "אין איסור להרוג גוי (אא"כ אולי מדרבנן למיעוט אחרונים) שאינו שומר ז' מצוות בני נח" הוא פתח להפקירות נוראה בענין שכל אחד יתיר לעצמו בלי לדקדק אם התנאים הנצרכים לכך קיימים.


לא אכנס לויכוח (וגם לא נעלבתי עד עמקי נשמתי, יהי לכב' אשר לו- ואיני יודע מאיזה רוחות זרות כב' חושב בכלל ששייך שאהיה מושפע מהם בכה"ג), שהרי כבר כתר"ה בעצמו הביא את המקורות.
ורק אציין שלדברי הרמב"ם גוי נדון בדיין אחד ועד נעשה דיין בזה וגם ישראל יכול לדונו וכל גוי שלא דן גוי אחר בכך כבר בעצמו חייב מיתה ותל"מ

עתניאל בן קנז
הודעות: 2252
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ש' אוקטובר 24, 2015 11:50 pm

מנחת חינוך מצוה לד

והנה אם מותר להרוג עכו"ם שעובר על זיי"ן מצות ע' תוס' ע"ז כ"ו ע"ב ד"ה ולא מורידין נראה מדבריהם דאין איסור בדבר אבל אינו מחוייב להורגן דהיינו כ"ז שלא נידונו עפ"י ב"ד וע' תוס' שם דס"ד ע"ב ד"ה איזהו גר וכו' שכתבו דכ"ז שלא דנוהו ב"ד א"ח מיתה וה"ר מכאן דמבואר דעכו"ם אין מורידין והתוס' כאן כ' דרבינהו קרא להיתירא דכתיב והיו לך למס עכ"פ מבואר מדבריהם דרשות הוא ואין חיוב בדבר והפי' דאין מורידין היינו אין חיוב בדבר כמו להמינים ומוסרים וכ"כ ב"י סי' קנ"ח בשם תוס' דכאן והנה ראיית התוס' מוהיו לך למס וכו' אף דלא קיבלו ז' מצות באמת מבואר להדיא בר"מ פ"ו מה' מלכים דהיו צריכין לקבל עליהם זיי"ן מצות ובאם לא קיבלו עליהם זיי"ן מצות אף דקיבלו עליהם המס והעבדות היו הורגין אותם ע"ש בה"ד א"כ מבואר בדבריו אם אין מקיימין ז' מצות ועט"ז השיג על הב"י וכ' דאסור להורגם והביא ראיה מתוס' ע"ז יו"ד ע"ב ד"ה חד ומסוגיא דסנהדרין ויש לפלפל הרבה

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי משולש » א' אוקטובר 25, 2015 12:44 am

גוי שגנב חייב מיתה בעד אחד ודיין אחד בו במקום.

מבקש תורה
הודעות: 203
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 1:48 am

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי מבקש תורה » א' אוקטובר 25, 2015 12:51 am

משולש כתב:גוי שגנב חייב מיתה בעד אחד ודיין אחד בו במקום.

וממילא אף אם דקר ואפילו רק קרע את החולצה של הנדקר ותו לא, כבר חייב מיתה

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי יאיר1 » א' אוקטובר 25, 2015 12:56 am

משולש כתב:גוי שגנב חייב מיתה בעד אחד ודיין אחד בו במקום.

שאלת עמרץ.
לא צריך סמוכים?
לא צריך סנהדרין בלשכת הגזית?
חייל יכול להיות דיין?

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 25, 2015 8:17 am

יאיר1 כתב:
משולש כתב:גוי שגנב חייב מיתה בעד אחד ודיין אחד בו במקום.

שאלת עמרץ.
לא צריך סמוכים?
לא צריך סנהדרין בלשכת הגזית?
חייל יכול להיות דיין?


לא- מפורש ברמב"ם שכל אדם (גוי או להבדיל יהודי)- וכפי שצויין לעיל

יבנה
הודעות: 3737
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי יבנה » ש' אוקטובר 31, 2015 8:35 pm

דברי ר' ליאור בענין
http://www.kikar.co.il/184326.html

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי המעיין » א' נובמבר 01, 2015 12:12 am

אם תכתוב הרב ליאור העולם לא יתמוטט.

יבנה
הודעות: 3737
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי יבנה » א' נובמבר 01, 2015 12:18 am

המעיין כתב:אם תכתוב הרב ליאור העולם לא יתמוטט.

היינו ר' היינו רב וכלשון שמדברים וכפי שהוזכרו בחז"ל. וכך אני רושם לכל הרבנים מכל הזרמים, ואין בזה פחיתת כבוד.
הועדה הרוחנית של יתד עדיין לא שלחו לי את קונטרס תוארי הרבנים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' נובמבר 01, 2015 12:19 am

אני מכיר מישהו שהיה שואל את הרב אלישיב באופן קבוע וכבדו כמו שכל העולם כבדוהו, ובכל אופן אומר תמיד ר' אלישיב.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי המעיין » א' נובמבר 01, 2015 12:22 am

זה היה נראה לי לא רגיל כי בד"כ ר' אומרים עם השם הפרטי ולשם המשפחה מצרפים הרב, אבל אכן צריך הייתי לדון לזכות ולא לחשוד בעלמא.

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » א' נובמבר 01, 2015 9:10 am

המעיין כתב:זה היה נראה לי לא רגיל כי בד"כ ר' אומרים עם השם הפרטי ולשם המשפחה מצרפים הרב, אבל אכן צריך הייתי לדון לזכות ולא לחשוד בעלמא.

כך מקובל אצל בני גולת ארה"ב ויוצאיה, בין בדיבור - reb , ובין בכתיבה - ר' או רב/

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי גימפעל » ד' נובמבר 04, 2015 3:40 pm

חיסול מחבל מנוטרל.pdf
(1.67 MiB) הורד 1073 פעמים

מן הדרום
הודעות: 729
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי מן הדרום » ג' נובמבר 10, 2015 10:57 pm

הוזכר כאן בשם הרב ליאור ועוד שהשאלה האם מגדירים את מצבנו כמלחמה או כפקו"נ , ישנם דברים התורמים לדיון שפורסמו ע"י הרב יעקב ויינר [ישורון י"ג] בשם הרב אלישיב. הרב ויינר דן האם איש הצלה יכול להסתכן ולטפל בפצועים במקום שעדיין יש סכנה של מחבלים או מטענים ואומר שזה תלוי בנ"ל כי במלחמה אין את הכללים של כניסה לספק סכנה להציל ודאי וכדומה. והוא מספר "כשנכנסתי לבית מרן הגרי"ש במוש"ק נשא תשס"ג הצעתי בפניו שאלה זו, האם מותר לעובדי הצלה לסכן חים בסכנה ממשית בשביל להציל חיים משום שזה מצב מלחמה ואמר לי שבוודאי זה כך. וכזכור, המצב אז היה דומה להיום
אגב, מכאן ניתן לכאורה ללמוד שהרב אלישיב סבור שיש במצבים אלו מלחמה,והשאלה האם כך דעתו גם במבצעים האחרונים בהם ספגו אזורים מסוימים טילים. ויש כמה נפ"מ חוץ מהנ"ל, וזמן רב אני מנסה לברר מה דעת חלק מהגדולים בענין הנ"ל. למשל הרב זילברשטיין שמרבה לעסוק בכעין אלו.ואם למישהו יש ידיעה אשמח לדעת [אזכיר, שהשאלה היא מכמה פנים, כמו למשל האם יש מלחמה בלי אורים ותומים וכו', כמו שנדון למשל בדברי הדבר יהושע בתחומין י']

יוסף פ
הודעות: 92
הצטרף: ו' יוני 26, 2015 9:08 am

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי יוסף פ » ה' נובמבר 12, 2015 7:13 am

יאיר1 כתב:
עדיאל ברויאר כתב:במחילה, אני לא מבין איך בכלל יכולה להיות בזה שאלה.

ועל כל פנים, השאלה פה תיאורטית לחלוטין בימינו, שמלכות הקיסר מלכות חסד היא...

חהחהחה.
רציתי לפתוח אשכול כזה, אבל הבנתי מייד שהתשובות יהיו לא מספקות.
כיון שהחברים שספר תורת המלך נר לרגליהם, ישיבו תשובות שהחברים שהספר הנ"ל אינו נר לרגליהם בכלל לא יבינו על מה מדובר.
אני משער שלאחר הדיון אוכל להסיק לפי תשובות החברים באיזו צבע ישיבה כל אחד למד....
לפני כשעתיים אישתי שאלה אותי את השאלה הזו, כמובן שהטריגר לשאלה אצל כולם זה הארוע הטרגדי שבו נהרג יהודי שזוהה בטעות כערבי.

ולוגפו של ענין, אינני מוצא היתר ברור לזה, וזה ממש דבר שנמסר לפוסקי ההלכה.
לפי הגדרים הפשוטים של הבא להורגך, ודאי אינו נכלל בזה, זהו ספק רחוק ביותר.
אולם יתכן וגם עתה יש לחשוש שמא יש עליו חומר נפץ שיכול בכל רגע לפוצץ, ואולי משום כך יהיה מותר.
צריך לשקול כאן באופן מדוקדק כמה רווח יש מזה, אם בכלל [מלבד רווח כספי שלא צריך להחזיק אותו שנים רבות בפנסיון מלא על חשבוננו] והאם זה מתיר להרוג גוי.


אני לא מבין למה לצאת מנקודת הנחה (אולי אנחה...) שאסור להרוג אותו ולומר שלא מוצאים היתר ברור. צריך ללכת הפוך, יש כאן פיקוח נפש של יהודים והשאלה היא האם יש היתר להשאיר אותו חי.
רמב"ם הלכות רוצח ושמירת הנפש פרק א הלכה יד
כל היכול להציל ולא הציל עובר על +ויקרא י"ט ט"ז+ לא תעמוד על דם רעך, וכן הרואה את חבירו טובע בים או ליסטים באים עליו או חיה רעה באה עליו ויכול להצילו הוא בעצמו או שישכור אחרים להצילו ולא הציל, או ששמע גוים או מוסרים מחשבים עליו רעה או טומנין לו פח ולא גלה אוזן חבירו והודיעו, או שידע בגוי או באנס שהוא קובל על חבירו ויכול לפייסו בגלל חבירו ולהסיר מה שבלבו ולא פייסו, וכל כיוצא בדברים אלו, העושה אותם עובר על לא תעמוד על דם רעך.

אגב, מצ"ב תשובה של בעל ה'אורחותיך למדני' שליט"א בעניין
קבצים מצורפים
האם מותר להרוג מחבל לאחר שנתפס.doc
(44.5 KiB) הורד 314 פעמים

יוסף פ
הודעות: 92
הצטרף: ו' יוני 26, 2015 9:08 am

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי יוסף פ » ה' נובמבר 12, 2015 7:13 am

יאיר1 כתב:
עדיאל ברויאר כתב:במחילה, אני לא מבין איך בכלל יכולה להיות בזה שאלה.

ועל כל פנים, השאלה פה תיאורטית לחלוטין בימינו, שמלכות הקיסר מלכות חסד היא...

חהחהחה.
רציתי לפתוח אשכול כזה, אבל הבנתי מייד שהתשובות יהיו לא מספקות.
כיון שהחברים שספר תורת המלך נר לרגליהם, ישיבו תשובות שהחברים שהספר הנ"ל אינו נר לרגליהם בכלל לא יבינו על מה מדובר.
אני משער שלאחר הדיון אוכל להסיק לפי תשובות החברים באיזו צבע ישיבה כל אחד למד....
לפני כשעתיים אישתי שאלה אותי את השאלה הזו, כמובן שהטריגר לשאלה אצל כולם זה הארוע הטרגדי שבו נהרג יהודי שזוהה בטעות כערבי.

ולוגפו של ענין, אינני מוצא היתר ברור לזה, וזה ממש דבר שנמסר לפוסקי ההלכה.
לפי הגדרים הפשוטים של הבא להורגך, ודאי אינו נכלל בזה, זהו ספק רחוק ביותר.
אולם יתכן וגם עתה יש לחשוש שמא יש עליו חומר נפץ שיכול בכל רגע לפוצץ, ואולי משום כך יהיה מותר.
צריך לשקול כאן באופן מדוקדק כמה רווח יש מזה, אם בכלל [מלבד רווח כספי שלא צריך להחזיק אותו שנים רבות בפנסיון מלא על חשבוננו] והאם זה מתיר להרוג גוי.


אני לא מבין למה לצאת מנקודת הנחה (אולי אנחה...) שאסור להרוג אותו ולומר שלא מוצאים היתר ברור. צריך ללכת הפוך, יש כאן פיקוח נפש של יהודים והשאלה היא האם יש היתר להשאיר אותו חי.
רמב"ם הלכות רוצח ושמירת הנפש פרק א הלכה יד
כל היכול להציל ולא הציל עובר על +ויקרא י"ט ט"ז+ לא תעמוד על דם רעך, וכן הרואה את חבירו טובע בים או ליסטים באים עליו או חיה רעה באה עליו ויכול להצילו הוא בעצמו או שישכור אחרים להצילו ולא הציל, או ששמע גוים או מוסרים מחשבים עליו רעה או טומנין לו פח ולא גלה אוזן חבירו והודיעו, או שידע בגוי או באנס שהוא קובל על חבירו ויכול לפייסו בגלל חבירו ולהסיר מה שבלבו ולא פייסו, וכל כיוצא בדברים אלו, העושה אותם עובר על לא תעמוד על דם רעך.

אגב, מצ"ב תשובה של בעל ה'אורחותיך למדני' שליט"א בעניין

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' נובמבר 12, 2015 8:52 am

מסיבה שאינה ברורה לי, הוא מניח במסקנה שיש לממשלה שיקול דעת ישר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' נובמבר 12, 2015 8:57 am

מסיבה שאינה ברורה הוא מניח שיש לממשלה שיקול דעת.

יוסף פ
הודעות: 92
הצטרף: ו' יוני 26, 2015 9:08 am

Re: להרוג מחבל מנוטרל

הודעהעל ידי יוסף פ » ה' נובמבר 12, 2015 9:45 am

עכ"פ גם לחוסר שיקול דעת של הממשל אני חושב שההוראה שלהם היא לנסות להרוג אותו כל עוד הוא לא מנוטרל ורק אם הוא מנוטרל אז הם אומרים לא לגעת. אין להם דין של 'יכול להצילו באחד מאבריו'. ניכר בעליל שגם לחוסר דעתם עדיף להרוג אותו ורק בלית ברירה הם מורים לא לגעת במנוטרלים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים