מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מודים דאבודרהם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מודים דאבודרהם

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 25, 2015 1:00 am

ראיתי בספר אבודרהם ב' ענינים נפלאים לגבי ברכת מודים בשלהי תפילת שמו"ע.

ז"ל בשמו"ע: וכך נמצא מילה במילה בפי' הר"י בר יקר וכשיגיע ש"ץ למודים וכורע כל העם שוחין ואומרין הודאה קטנה המתחלת כמו כן במודים שאין דרך העבד להודות לרבו ולומר לו אדוני אתה על ידי שליח אלא כל אדם צריך לקבל בפיו עול מלכות שמים ואם יקבל על ידי שליח אינה קבלה גמורה שיוכל להכחיש ולומר לא שלחתיו. אבל בשאר התפלה שהיא בקשה יכול לתבוע צרכיו על ידי שליח שכל אדם חפץ בטובתו ולא יכחיש ויאמר לא שלחתיו, וזה שאמר דוד (ע' תה' קמ, ז) אמרתי לה' ה' אתה אני בעצמי אמרתי לו ולא על ידי שליח .

ז"ל בתיקון התפילות ועניניהם: וא"ת הלא ברצה ושים שלום מבקש הוא פרס מרבו כמו באמצעיות. וי"ל שאינו דומה. כי אמצעיות הם צרכי האדם, וג' אחרו' כולם כבוד הקדוש ברוך הוא כגון העבודה שנעבדנו. וכן ההודאה זו היא כבודו וכן השלו'. ועוד כבוד הוא לרב שהרבים צריכין לו .

והדברים מתאימים עם מש"כ האבודרהם לגבי חנוכה ז"ל "כתב הר"מ מרוטנבורג שאין ראוי לומר כשם שעשית עמהם פלא ונס לפי שאין ראוי לומר תפלה בהודאה וי"מ כיון שהוא צורך רבים יכולין לאמרו כמו שאומר בהודאה וכתוב לחיים טובים והוא תפלה. וגם בברכת אשר גאלנו של פסח שהיא הודאה אומר כן יגיענו ה' אלהינו למועדים וכו'. וגם במודים דרבנן אומר כן תחיינו ותחננו ותאסוף גליותינו".


היות ובשני הדברים הללו נתקשיתי זה זמן רב, (למה הוסיפו אמירת מודים, ולמה ברכת רצה וברכת השלום דמי להודאה ולא לשאר בקשות), וכעת מצאתי את דברי האבודרהם, הריני משתף בזה את באי ביהמ"ד דפה.

ציפורן
הודעות: 319
הצטרף: ש' אוקטובר 17, 2015 10:38 pm

Re: מודים דאבודרהם

הודעהעל ידי ציפורן » א' אוקטובר 25, 2015 3:26 pm

מפורסם הוא המעשה על מרן פוסק הדור הרב אלישיב זצ"ל. בהיותו בבית החולים לאחר שעבר ניתוח מסובך.
רצה הרב להודות לרופא המנתח על שעשה את מלאכתו נאמנה. והנה התברר שהרופא הנ"ל דובר רק אנגלית וממילא לא יבין מאום.
אך הרב לא נואש ושאל את הסובבים כיצד אומרים תודה באנגלית. וביאר להם כי תודה אין אומרים ע"י שליח כדברי האבודרהם הנ"ל.
וסימנך "כי לך "לבד" אנחנו מודים"

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מודים דאבודרהם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוקטובר 26, 2015 8:51 pm

דרך שיטוטי בס' אבודרהם, נתקלתי בעוד דבר מענין, ז"ל:
ומסקינן בפרק שלשה שאכלו (מט) שאין חותמין בשתים כגון מושיע ישראל ובונה ירושלים מפני שאין עושים מצות חבילות חבילות אלא יודה על כל אחת ואחת לבד. ומקשים על הארץ ועל המזון. ארץ דעבדא מזון. על הארץ ועל הפירות ארץ דעבדא פירות. מקדש ישראל והזמנים ישראל דמקדשי לזמנים. מקדש ישראל וראשי חדשים ישראל דמקדשי לראשי חדשים. ומקשה מקדש השבת וישראל והזמנים מקדש השבת וישראל וראשי חדשים פירוש דאפילו תמצא לומר דקדושה דישראל וזמנים או ראשי חדשים חדא היא מכל מקום קדושה דשבת וישראל דמקדשי להו לזמנים תרתי נינהו ומתרץ התם נמי חדא היא מאי טעמא שבת הא מקדשא וקיימא זמנים וראשי חדשים ישראל הוא דקבעי להו והכי קאמר מקדש השבת וישראל דקדשינהו לזמנים או לראשי חדשים. פירוש מה ענין להזכיר שבת עם קדושה זו החדשה בחתימה אחת הא לאו מחד מינא נינהו דשבת קבעוה שמים ויום טוב קבעוהו ב"ד אלא הטעם שנזכרה כאן עמה מפני שקדושת שבת היא סבת קדושת ישראל שנא' בה (שמות לא, יג) כי אות היא ביני וביניכם לדעת כי אני י"י מקדשכם. הלכך נזכרה כאן מפני שהיא גורמת קדושת ישראל כמו שקדושת ישראל נזכר ביום טוב בלא שבת לפי שהם סבת קדושת הזמנים. ובדין היה להזכיר שבת אפילו ביום טוב בלא שבת אלא מפני שהוא דרך להזכירה בשבת בלא י"ט ומחזי כשקרא.

שו"ר דומה לזה בד' ת' רבינו יונה בברכות, ז"ל "אבל מקדש השבת וישראל והזמנים אע"פ שנראי' כשתים ענין אחד הוא שקדושת ישראל תלויה בקדושת השבת".

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: מודים דאבודרהם

הודעהעל ידי ביליצר » ג' אוקטובר 27, 2015 6:46 pm

לכאורה דברי האבודרהם הם כדעת הרמבם דעיקר תפילה בציבור הוא הש"ץ דאם לא כן הרי היחיד כבר התפלל ולמה יחזור שוב על מודים ,
ולעצם דבריו ,לכאורה אין הם מסתדרים עם דין שומע כעונה בהגדה של פסח ,גם שם יש הלל וברכות הודאה ,
וכן צ"ע בדין ביכורים שתיקנו דמקרין אותו ,ואע"ג דבדרך כלל הפשט דמקרין שאומרים לפניו והוא חוזר על המלים ,
אלא דשם אסמכוהו אקרא דכתיב וענית ואמרת =עניה על ידי אחר כשאר עונה ,משמע מדין שומע כעונה,
ואם מקרין אותו הוא שחוזר על המלים א"כ למה אסמכוהו אקרא וצ"ע,

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מודים דאבודרהם

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' אוקטובר 28, 2015 7:28 pm

עושה חדשות כתב:דרך שיטוטי בס' אבודרהם, נתקלתי בעוד דבר מענין, ז"ל:
ומסקינן בפרק שלשה שאכלו (מט) שאין חותמין בשתים כגון מושיע ישראל ובונה ירושלים מפני שאין עושים מצות חבילות חבילות אלא יודה על כל אחת ואחת לבד. ומקשים על הארץ ועל המזון. ארץ דעבדא מזון. על הארץ ועל הפירות ארץ דעבדא פירות. מקדש ישראל והזמנים ישראל דמקדשי לזמנים. מקדש ישראל וראשי חדשים ישראל דמקדשי לראשי חדשים. ומקשה מקדש השבת וישראל והזמנים מקדש השבת וישראל וראשי חדשים פירוש דאפילו תמצא לומר דקדושה דישראל וזמנים או ראשי חדשים חדא היא מכל מקום קדושה דשבת וישראל דמקדשי להו לזמנים תרתי נינהו ומתרץ התם נמי חדא היא מאי טעמא שבת הא מקדשא וקיימא זמנים וראשי חדשים ישראל הוא דקבעי להו והכי קאמר מקדש השבת וישראל דקדשינהו לזמנים או לראשי חדשים. פירוש מה ענין להזכיר שבת עם קדושה זו החדשה בחתימה אחת הא לאו מחד מינא נינהו דשבת קבעוה שמים ויום טוב קבעוהו ב"ד אלא הטעם שנזכרה כאן עמה מפני שקדושת שבת היא סבת קדושת ישראל שנא' בה (שמות לא, יג) כי אות היא ביני וביניכם לדעת כי אני י"י מקדשכם. הלכך נזכרה כאן מפני שהיא גורמת קדושת ישראל כמו שקדושת ישראל נזכר ביום טוב בלא שבת לפי שהם סבת קדושת הזמנים. ובדין היה להזכיר שבת אפילו ביום טוב בלא שבת אלא מפני שהוא דרך להזכירה בשבת בלא י"ט ומחזי כשקרא.

שו"ר דומה לזה בד' ת' רבינו יונה בברכות, ז"ל "אבל מקדש השבת וישראל והזמנים אע"פ שנראי' כשתים ענין אחד הוא שקדושת ישראל תלויה בקדושת השבת".


הובא באחרונים להלכה. ראה בלבוש (תכה, ד) אודות 'מקדש השבת וישראל וראשי חדשים' וז"ל "... אין כאן חבילות כי הכל קדושה אחת היא. והכי פירושו, ברוך אתה ה' מקדש השבת, כלומר השבת מקודש ועומד מפיו יתברך, ואין ישראל צריכין לקדשו, כי כל יום שביעי מקודש מעצמו. וע"י שהוא יתברך מקדש השבת קדש את ישראל, דכתיב (שמות ל, יג) אות היא ביני וביניכם לדעת כי אני יי' מקדשכם, הרי שע"י אות השבת ישראל הם מקודשים, ואח"כ אומר וראשי חדשים, כלומר וע"י ישראל הוא מקדש את הראשי חדשים, שהרי בית דין צריכין לקדש החודש ... וכן הפירוש במועדים".

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מודים דאבודרהם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 28, 2015 8:59 pm

ציפורן כתב:תודה אין אומרים ע"י שליח כדברי האבודרהם הנ"ל


כששמעתי סיפור זה היה נשמע לי שהסברא היא שתודה צריכה להיאמר מקרב לב וכיו"ב איזה ענין של הרגש באמירת תודה, אבל אחרי שראיתי את האבודרהם אז נראה מלשונו סברא לענין מה שיש במודים "הודאת בע"ד" ו"קבלת עומ"ש", שזה אינו יכול להיעשות ע"י שליח.
ובדומה למה שהביאו הפוס' מהירו' בברכות דל"מ שומע כעונה בקר"ש (אם כי בירו' אולי משמע טעם אחר), "ר' יוסי ור' יודא בן פזי הוו מתיבין אמרו לא מסתברא בק"ש שיהא כל אחד ואחד משנן בפיו לא מסתברא בתפילה שיהא כל אחד ואחד מבקש רחמים על עצמו".

ציפורן
הודעות: 319
הצטרף: ש' אוקטובר 17, 2015 10:38 pm

Re: מודים דאבודרהם

הודעהעל ידי ציפורן » ד' אוקטובר 28, 2015 9:51 pm

האמת שהסתפקתי.
מרן הרב אלישיב רצה אכן להודות לרופא ולומר לו בעצמו תודה.
אך אין בזה דמיון לסברת האבודרהם. שביאר כי קבלת עבדות אינה בשלמות אם מתבצעת ע"י שליח כי המשלח יכול לחזור בו.
משא"כ בהודאה לרופא או לאחר. אין בה עניין של קבלת עבדות וכדו' א"כ מדוע שלא תקוים ע"י שליח?

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מודים דאבודרהם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 29, 2015 8:57 pm

עושה חדשות כתב:כי אמצעיות הם צרכי האדם, וג' אחרו' כולם כבוד הקדוש ברוך הוא כגון העבודה שנעבדנו

לא זכיתי להבין מה החילוק בין ברכת רצה לכל שאר הברכות העוסקות בגאולה, כדוג' השכינה בירושלים וצמיחת קרן דוד וקיבוץ גלויות. ואת"ל דהדגש הוא על העבודה ולא על הגאולה, אז לכאו' ה"ה השיבנו לתורתיך וכיו"ב.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מודים דאבודרהם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 10, 2015 8:02 pm

עושה חדשות כתב:ז"ל האבודרהם בתיקון התפילות ועניניהם: וא"ת הלא ברצה ושים שלום מבקש הוא פרס מרבו כמו באמצעיות. וי"ל שאינו דומה. כי אמצעיות הם צרכי האדם, וג' אחרו' כולם כבוד הקדוש ברוך הוא כגון העבודה שנעבדנו. וכן ההודאה זו היא כבודו וכן השלו'. ועוד כבוד הוא לרב שהרבים צריכין לו


שו"ר כן בס' המנהגות לר"א מלוניל בקיצור, ז"ל: ושאל השואל על האי דאמרי' אחרונות דומה למי שנוטל פרס מרבו כמו באמצעיות ונראה בעיני משום דשאר ברכות הם צרכי האדם, ושלש ראשונות ושלש אחרונות כלן כבודו של הקדוש ברוך הוא כגון העבודה שנעבדנו וכן ההודאה זו היא כבודו וכן השלום. ע"א נ"ב כי שאר ברכות דומה לעבד שמבקש פרס מרבו שהיחיד מבקש צרכיו בהן ולא כן בשלש אחרונות.
האם זה המקור של האבודרהם? או שד' הר"א מלוניל האלו הועתקו בעוד מקום?

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מודים דאבודרהם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 17, 2019 11:10 pm

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:ז"ל האבודרהם בתיקון התפילות ועניניהם: וא"ת הלא ברצה ושים שלום מבקש הוא פרס מרבו כמו באמצעיות. וי"ל שאינו דומה. כי אמצעיות הם צרכי האדם, וג' אחרו' כולם כבוד הקדוש ברוך הוא כגון העבודה שנעבדנו. וכן ההודאה זו היא כבודו וכן השלו'. ועוד כבוד הוא לרב שהרבים צריכין לו


שו"ר כן בס' המנהגות לר"א מלוניל בקיצור, ז"ל: ושאל השואל על האי דאמרי' אחרונות דומה למי שנוטל פרס מרבו כמו באמצעיות ונראה בעיני משום דשאר ברכות הם צרכי האדם, ושלש ראשונות ושלש אחרונות כלן כבודו של הקדוש ברוך הוא כגון העבודה שנעבדנו וכן ההודאה זו היא כבודו וכן השלום. ע"א נ"ב כי שאר ברכות דומה לעבד שמבקש פרס מרבו שהיחיד מבקש צרכיו בהן ולא כן בשלש אחרונות.
האם זה המקור של האבודרהם? או שד' הר"א מלוניל האלו הועתקו בעוד מקום?

וע"ע תוס' ברכות לד. ד"ה אל ישאל.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מודים דאבודרהם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 14, 2020 10:15 pm

על ג' ברכות אחרונות ראיתי כעת בשו"ת הרדב"ז, מכת"י ח"ח סי' טו, ז"ל -

שאלת: ממני ידיד נפשי, למה נקראו ג' אחרונות הודאה והלא אין בהם אלא ברכה אחת של הודאה, שהרי רצה [ה' אלהינו בעמך ישראל] שאלת צרכים הם, ומה בינה לבין תשכון [בתוך ירושלים עירך], וכן שים שלום [וכו'] שאלה היא וטוב יהיה בעינך לברך את עמך ישראל, ומה בינה לבין ברך [עלינו וכו'].
תשובה: נקראו כולן הודאה על שם ברכת הודאה שהיא העיקר, תדע שתקנו בה כריעה בראשה ובסופה [ולפי] שהיא עיקר תקנו לה ברכה לפניה ולאחריה כאשר עשו בקריאת שמע, כאילו היא ענין בפני עצמו, והברכה הראשונה היא שירצה וישמע לתפלתינו, והיא כללות מה שהתפללנו כבר, [שהוא התפלה] במקום הקרבנות והברכה הראשונה כלל כל התפלה ואחר כך נותן הודאה שהוא עיקר, ואחר כך מתפלל על השלום לפי שהוא צריך לתת שלום כעבד הנפטר מרבו [כברכות ל"ד ע"א], וחותם בה שהוא כלי המחזיק את הכל, ולפי ששלשתן סדר אחד נקראו הודאה, וחשבינן להו כברכה אחת, ואם טעה חוזר לראש דהיינו רצה.
א"נ יש לומר כי הברכה של רצה יש בה הודאה, שהרי אומר והשב העבודה לדביר ביתך ואשי ישראל ותפלתם מהרה באהבה תקבל ברצון, כאלו כבר שב העבודה למקומה, ואנו מתפללין שיקבלנה ברצון ותהי לרצון תמיד עבודת ישראל עמך, היש (לה) [לך] הודאה גדולה מזו. א"נ שאנו מתפללין על העבודה שהיה כהן גדול מברך על ההודאה, כאשר כתוב בסדר עבודת י"ה, והראשון עיקר. והנראה לעניות דעתי כתבתי.


וראה עוד הצעה מענינת בישורון ח"ג עמוד שנב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 163 אורחים