מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

את עוץ בכורו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

את עוץ בכורו

הודעהעל ידי מאת הלוי » א' נובמבר 01, 2015 9:37 am

מדוע נצרך לציין שהיה עוץ בכור משא"כ בשאר תולדות שבספר בראשית.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: את עוץ בכורו

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 01, 2015 10:31 am

וכן קשה בהמשך, מדוע כתב "ואת בוז אחיו"?

ב'אוצר מפרשי הפשט' לא מביא שאלות אלו..

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: את עוץ בכורו

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 01, 2015 10:35 am

איני יודע למה אבל ליבי אומר לי שהתשובה קשורה לזה שהיו 3 עוץ
(וגם היו שתי מדינות 'עוץ').

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: את עוץ בכורו

הודעהעל ידי ברזילי » א' נובמבר 01, 2015 10:37 am

וּכְנַעַן יָלַד אֶת-צִידֹן בְּכֹרוֹ וְאֶת-חֵת

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: את עוץ בכורו

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 01, 2015 10:53 am

א"כ השאלה כפולה. מדוע בשני מקרים אלו צויינה המילה 'בכורו' משא"כ בשאר המקרים? האם יש קשר ומשהו משותף בינהם?

[ויתכן שדבריך מפריכים לגמרי מה שחשבתי לקשר זאת לזה שהיו כמה 'עוץ'].

אגב, בדקתי ואלו שני המקרים היחידים בתורה.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: את עוץ בכורו

הודעהעל ידי סתם יהודי » א' נובמבר 01, 2015 11:18 am

יאיר כתב:א"כ השאלה כפולה. מדוע בשני מקרים אלו צויינה המילה 'בכורו' משא"כ בשאר המקרים? האם יש קשר ומשהו משותף בינהם?

[ויתכן שדבריך מפריכים לגמרי מה שחשבתי לקשר זאת לזה שהיו כמה 'עוץ'].

אגב, בדקתי ואלו שני המקרים היחידים בתורה.


בבראשית יש עוד כמה:

בכֹר ישמעאל נְבָיֹת, בכור יעקב ראובן, אליפז בכור עשו, ער בכור יהודה, שם הבכור מנשה.

ומעי"ז יש בבראשית גם: אחי יפת הגדול, וַיֵּצֵא הראשון, זה יצא ראשֹנה.

בפרשת במדבר יש גם: בני אהרן הבכֹר נדב (פשיטא שתיבת "הבכֹר" לא נסובה על אהרן, שהרי מרים היתה הבכורה כדמוכח מקראי).
נערך לאחרונה על ידי סתם יהודי ב א' נובמבר 01, 2015 11:35 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: את עוץ בכורו

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 01, 2015 11:24 am

שני הסעיפים האחרונים כלל לא קשורים שהרי הוצרך הכתוב לציין זאת.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: את עוץ בכורו

הודעהעל ידי סתם יהודי » א' נובמבר 01, 2015 11:30 am

יאיר כתב:שני הסעיפים האחרונים כלל לא קשורים שהרי הוצרך הכתוב לציין זאת.


הוספתי עוד דוגמאות (בסך הכל מובאות כעת בהודעתי שמונה). חלקם קשורים וחלקם לא.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: את עוץ בכורו

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 01, 2015 11:54 am

אכן אתה צודק. כשכתבתי שאלו שני המקרים היחידים התכוונתי לצורה המדוייקת במילה 'בכרו' אך כומבן שיש עוד מקרים דומים כדבריך.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: את עוץ בכורו

הודעהעל ידי לייטנר » א' נובמבר 01, 2015 7:37 pm

יאיר כתב:וכן קשה בהמשך, מדוע כתב "ואת בוז אחיו"?


ראה מש"כ הנצי"ב בהוספותיו להעמ"ד שם (אך לא אלה המוטמעות בפירושו, אלא אלה שהוסיף ר"מ בר אילן).

סייג לחכמה
הודעות: 346
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: את עוץ בכורו

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ב' מרץ 11, 2019 8:20 pm

סתם יהודי כתב:
יאיר כתב:א"כ השאלה כפולה. מדוע בשני מקרים אלו צויינה המילה 'בכורו' משא"כ בשאר המקרים? האם יש קשר ומשהו משותף בינהם?

[ויתכן שדבריך מפריכים לגמרי מה שחשבתי לקשר זאת לזה שהיו כמה 'עוץ'].

אגב, בדקתי ואלו שני המקרים היחידים בתורה.


בבראשית יש עוד כמה:

בכֹר ישמעאל נְבָיֹת, בכור יעקב ראובן, אליפז בכור עשו, ער בכור יהודה, שם הבכור מנשה.

ומעי"ז יש בבראשית גם: אחי יפת הגדול, וַיֵּצֵא הראשון, זה יצא ראשֹנה.

בפרשת במדבר יש גם: בני אהרן הבכֹר נדב (פשיטא שתיבת "הבכֹר" לא נסובה על אהרן, שהרי מרים היתה הבכורה כדמוכח מקראי).

יעיין במהרש"א במסכת סנהדרין דף ז ע"א דאהרן היה בכור

טור תלגא
הודעות: 455
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: את עוץ בכורו

הודעהעל ידי טור תלגא » ג' אוקטובר 26, 2021 1:43 pm

רד"ק
את עוץ בכורו, כמו שפירשנו את צידון בכורו (לעיל י, טו).


ומה שאמר את צידן בכרו, לא מצאתי בו טעם נכון למה אמר בכרו מה שלא זכר כן באחרים, כי ברוב הנזכר ראשון הוא הבכור אלא אם כן זכר אתו ראשון למעלתו, כמו את שם את חם ואת יפת, ולדעת המפרש כי יפת היה גדול בשנים, וצידון שהיה גדול במעלה מאחיו וגם בכור היה ולשתי מעלות שהיה בו אמר בכר, וכן אמר (ד"ה א' כ"ט) "בכור ישמעאל נביות" והוא היה גם כן גדול במעלה מאחיו כמו שאמר אחות נביות.
נערך לאחרונה על ידי טור תלגא ב ג' אוקטובר 26, 2021 1:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 215 אורחים