מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רמז פאי (3.14) בנביא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי יאיר » א' אוקטובר 24, 2010 3:55 am

אציג בפניכם רמז נאה שקראתי לפני מס' שנים. (חוב' "לתוהה האלמוני" מודפס בסוף ספר "האמת היחידה 1").

כידוע לכל לומדי בסיס הגאומטריה (הנדסה) שערכו המדויק של פאי [חילוק קוטר עיגול בהיקפו] הוא 3.14 (יש אין סוף ספרות אחרי הנקודה אך נהוג לציין רק 2 הספרות לאחר הנקודה http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%90%D7%99 )

כמו"כ ודאי מכירים ענין זה מסוגיה במס' סוכה דף ז ועוד.. (שם בגמ' 3).

(תוך כדי כתיבה מצאתי הדברים בויקפדיה ואעתיקם לכאן עם שינויים קלים):

"בספר מלכים א' (ז, כג) יש רמז ל- π (פאי):"ויעש את הים מוצק עשר באמה משפתו עד שפתו עגול סביב וחמש באמה קומתו וקוה (וקו) שלושים באמה יסוב אותו סביב". חישוב פשוט לפי פסוק זה נותן ל- π את הערך 3 (3=30:10). הגאון מוילנא מסביר שרמז ליחס בין הקבוע פאי ובין המספר 3 המובא בפסוק - יחס השווה בקירוב למספר 1.0472 (1.0472=3:3.14), נרמז בקרי וכתיב של המילה וקוה שנכתבת וקוה ונקראת וקו, אם נבדוק את היחס בין הגימטריה של המילה קוה (111) למילה קו (106) נקבל שוב את המספר 1.0472 בקירוב, הדבר הנרמז כאן הוא שעל אף שלמעשה היה ראוי לכתוב את המספר המלא של הקבוע פאי, לצורך נוחות הקריאה נכתב רק העיגול של המספר.

במסכת סוכה (דף ז') עוסקת הגמרא בממדיה של סוכה עגולה, ומביאה קירובים שונים להיקף המעגל ואורך האלכסון של ריבוע.

במסכת בבא בתרא (י"ג: - ט"ו.) מחושב היחס בין היקפו של האורך של ספר התורה לבין רוחבו, וגם שם הגמרא מתייחסת לפאי כאל 3.

הרמב"ם, בן המאה ה-12, הביא, בפירושו למשנה, דברי מומחי ההנדסה, כי "צריך אתה לדעת שיחס קוטר העיגול להיקפו בלתי ידוע, ואי אפשר לדבר עליו לעולם בדיוק, ואין זה חסרון ידיעה מצדנו כמו שחושבים הסכלים, אלא שדבר זה מצד טבעו בלתי נודע ואין במציאותו שייוודע. אבל אפשר לשערו בקירוב"‏‏[3]. בשפת ימינו ניתן להבין את דבריו של הרמב"ם כמשקפים ש-π הוא מספר אי-רציונלי."

יצויין רק כי במקור הראשון שראיתי נעשה חילוק הפוך 3 חלקי 3.14 ו-106 חלקי 111 והתוצאה היתה 0.95
[הדבר כמובן אינו משנה זה קורה בכל זוג מספרים שתהפוך את חילוקם].

שוב בדקתי ואדייק ואומר שבשתי סוגי החילוקים רק שתי הספרות שאחרי הנקודה זהות.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי שליטא » ו' נובמבר 05, 2010 12:52 pm

יצויין רק כי במקור הראשון שראיתי נעשה חילוק הפוך 3 חלקי 3.14 ו-106 חלקי 111 והתוצאה היתה 0.95
[הדבר כמובן אינו משנה זה קורה בכל זוג מספרים שתהפוך את חילוקם].

לא הבנתי את הקטע הזה, תוכל להסביר
חוץ מזה ישר כח גדול!

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' נובמבר 05, 2010 1:09 pm

אגב המ"ב דן שאולי לעניינים הנוגעים להלכה יש הלכה למשה מסיני לחשב כשלוש
זה בשעה"צ בהלכות עירובין.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי יאיר » ש' נובמבר 06, 2010 8:15 pm

שליטא כתב:יצויין רק כי במקור הראשון שראיתי נעשה חילוק הפוך 3 חלקי 3.14 ו-106 חלקי 111 והתוצאה היתה 0.95
[הדבר כמובן אינו משנה זה קורה בכל זוג מספרים שתהפוך את חילוקם].

לא הבנתי את הקטע הזה, תוכל להסביר
חוץ מזה ישר כח גדול!


עיין כאן בסוף העמ' והשוה לויקפדיה:

http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?51 ... 6201443859

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי דראל » ו' מרץ 25, 2011 12:56 am

רמז חביב. אהבתי אותו בנעורי.
יש לזכור כי הכתיב והקרי של המילה 'קו' מופיע גם בזכריה (ללא כל קשר לפאי). ייתכן שיש בכך עדות קדומה לצורת הדיבור של המילה 'קו'

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי יאיר » ו' מרץ 25, 2011 1:19 am

דראל כתב:רמז חביב. אהבתי אותו בנעורי.
יש לזכור כי הכתיב והקרי של המילה 'קו' מופיע גם בזכריה (ללא כל קשר לפאי). ייתכן שיש בכך עדות קדומה לצורת הדיבור של המילה 'קו'

פָּרְשֶׁן..
[יישר כח!..הניקוד הסתדר והוא מופיע כמו שצריך].

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי דראל » ו' מרץ 25, 2011 9:03 am

יאיר כתב:
דראל כתב:רמז חביב. אהבתי אותו בנעורי.
יש לזכור כי הכתיב והקרי של המילה 'קו' מופיע גם בזכריה (ללא כל קשר לפאי). ייתכן שיש בכך עדות קדומה לצורת הדיבור של המילה 'קו'

פָּרְשֶׁן..
[יישר כח!..הניקוד הסתדר והוא מופיע כמו שצריך].


אם התככונת שאפרש, היית צריך לנקד את הש' בצירה (בכלל לא נוח לי עם הטיית השורש התניני הזה).

אינני יודע אם בעבר לא נהגו להגות את המילה 'קו', כשהו' ללא תנועה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי יאיר » ו' מרץ 25, 2011 9:16 am

התכוונת* [בצחוק..]

הלואי והייתי יודע את כללי הדקדוק או לפחות הניקוד, כמוך..

שמייכ'ל
הודעות: 61
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:06 am

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי שמייכ'ל » ו' מרץ 25, 2011 11:47 am

יפה יאיר.
כמדומני שראיתי בעבר רמז זה.
כחובב מושבע של תורת ההנדסה, אשמח אם תביא עוד כהנה וכהנה בנושא זה.

הור ההר
הודעות: 149
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:03 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי הור ההר » א' מרץ 27, 2011 12:27 pm

אוצר החכמה כתב:אגב המ"ב דן שאולי לעניינים הנוגעים להלכה יש הלכה למשה מסיני לחשב כשלוש
זה בשעה"צ בהלכות עירובין.

יש גם חזו"א מעין זה בעירובין ועולה מדבריו שזו כונת המשנה "כל שיש בו רוחב טפח יש בהקיפו שלשה", שאין זה כלל חשבוני אלא כלל הלכתי, כיון שלא ניתנה תורה למלאה"ש שיכולים לצמצם בדיוק, לכן מצד הלכה אם יש בהקיפו ג' כיש בו רוחב טפח. וזה למדנו ממה שחישב הכתוב את רוחב יש"ש ל-30 אמה. כמדומה שראיתי פעם אסמכתא לדבר בלשון תו' רא"ש בסוכה או ערובין.

הור ההר
הודעות: 149
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:03 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי הור ההר » א' מרץ 27, 2011 12:34 pm

לעצם הענין רבים הביאוהו בשם הגר"א, ובאמת לא נמצא בשום מקום בגר"א, ולפי הידוע הראשון שפירסם זאת הוא הרב מתתיהו הכהן מונק ב"סיני" כרך נא (ניסן-אלול תשכ"ב) עמ' רכב.
בקובץ אור תורה אדר תשנ"א עמ' תכח, טוען הרב אורי דסברג כי שמע את הדבר לפני פרסומו ע"י הרב מונק וז"ל:

ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (20.43 KiB) נצפה 12434 פעמים


ולשמייכ'ל שרצה עוד חומרים כאלו, הוא יוכל למצא בהרחבה, (כולל את הנוכחי בשם הגר"א שלא בצדק) בספר חכמת התשבורת בהוצאת מוסד הרב קוק.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מרץ 27, 2011 5:21 pm

אני חושב שאותו רב זקן היה שמו הרב לוי ומוצאו מוינה .
ולפני שנים ראיתי ספר ובו קצת מדברי תורתו וחידושיו והיה שם סיפור תולדותיו.

והסיפור סיפור מעניין כי בעצם היה מלח הרבה שנים, והיה בקי בש"ס ובהרבה ספרים בע"פ, ואח"כ כשעלה לארץ היה משגיח כשרות בצים.

מצאתי באוצר את הספר כאן

וגם מצאתי שם בדף נב מדפי הספר הרעיון המובא לעיל הנה קישור לקטע

הור ההר
הודעות: 149
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:03 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי הור ההר » א' מרץ 27, 2011 5:56 pm

הור ההר כתב:
אוצר החכמה כתב:אגב המ"ב דן שאולי לעניינים הנוגעים להלכה יש הלכה למשה מסיני לחשב כשלוש
זה בשעה"צ בהלכות עירובין.

יש גם חזו"א מעין זה בעירובין ועולה מדבריו שזו כונת המשנה "כל שיש בו רוחב טפח יש בהקיפו שלשה", שאין זה כלל חשבוני אלא כלל הלכתי, כיון שלא ניתנה תורה למלאה"ש שיכולים לצמצם בדיוק, לכן מצד הלכה אם יש בהקיפו ג' כיש בו רוחב טפח. וזה למדנו ממה שחישב הכתוב את רוחב יש"ש ל-30 אמה. כמדומה שראיתי פעם אסמכתא לדבר בלשון תו' רא"ש בסוכה או ערובין.

מצאתי כעת בתו' הרא"ש ערובין יד: ד"ה כל
ששואל מה מקשה הגמ' על התנא "כל שיש בו טפח יש בהקיפו ג''", מנלן, הלא הדבר נראה לעיניים וניתן למדוד. ומבאר, שכונת הגמרא מנלן שניתן לסמוך על המדידה הגסה של 3 טפחים שאינה מדויקת, ועונים שילפינן מים של שלמה, וכדברי השע"צ והחזו"א הנ"ל.

בענין המציאה האדירה של "אוצר החכמה", כעת יש לשאול למי זכות ראשונים על האימרה, כי זכור לי שקראתי ששאלו את הרב מונק ואמר שהוא חידש את הדברים, ולא אמר זאת בשם הגר"א, לעומת זאת, יש כאן מישהו שטוען ששמע מהרב שכעת אנו יודעים ששמו הרב לוי, את הדברים עוד קודם לכן (אם כי קריאה נוספת בדבריו מעלה שהוא לא כותב בפירוש ששמע לפני שנת תשכ"ב).
מה שברור שלרב מונק יש זכות ראשונים בהבאה לדפוס.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי משולש » ד' יוני 12, 2013 9:12 am

מצאתי משהו מעניין בנושא.
קבצים מצורפים
על היקף העיגול בהלכה.rar
(155.71 KiB) הורד 521 פעמים

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי דניאל » ד' יוני 12, 2013 3:26 pm

אם נפרש שעשר אמות רוחב כולל את הדופן טפח ואילו ההיקף הוא ללא הדופן נקבל היקף 30.36 שזה פחות מחצי אמה ממה שמוזכר בפסוק.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ד' יוני 12, 2013 10:50 pm

דניאל כתב:אם נפרש שעשר אמות רוחב כולל את הדופן טפח ואילו ההיקף הוא ללא הדופן נקבל היקף 30.36 שזה פחות מחצי אמה ממה שמוזכר בפסוק.

נחמד, אבל אז איך תסביר אלפים בת יכיל? לפי החישוב שלי אם הרוחב הוא כמו שאמרת זה יוצא הרבה פחות.

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי הסרפד » ד' יוני 12, 2013 11:08 pm

דניאל כתב:אם נפרש שעשר אמות רוחב כולל את הדופן טפח ואילו ההיקף הוא ללא הדופן נקבל היקף 30.36 שזה פחות מחצי אמה ממה שמוזכר בפסוק.

כמדומני שזכיתם לכוון לתירוץ מזמן התנאים - מביאים אותו בשם ר' נחמיה בברייתת 'משנת המידות'. (אולי יודיענו אחד מן החכמים מה טובו של ברייתא זו ואיפה היא נמצאת.)

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ה' יוני 13, 2013 12:48 am

הסרפד כתב:
דניאל כתב:אם נפרש שעשר אמות רוחב כולל את הדופן טפח ואילו ההיקף הוא ללא הדופן נקבל היקף 30.36 שזה פחות מחצי אמה ממה שמוזכר בפסוק.

כמדומני שזכיתם לכוון לתירוץ מזמן התנאים - מביאים אותו בשם ר' נחמיה בברייתת 'משנת המידות'. (אולי יודיענו אחד מן החכמים מה טובו של ברייתא זו ואיפה היא נמצאת.)

אבל מה עם השאלה שלי?
חשבונות רבים כתב:אבל אז איך תסביר אלפים בת יכיל? לפי החישוב שלי אם הרוחב הוא כמו שאמרת זה יוצא הרבה פחות.

(אלא אם כן נשחק עם האמות המרובעות שלא כמו שכתוב בגמרא)

בעניין ברייתת משנת המידות נמצא בהיברו בוקס (המדות - בלי יו"ד) נראה לי ברור שזה לא מזמן התנאים וראיתי כבר מישהו שמעיר בזה, אבל ודאי חכמי הפורום ידעו להחכימנו יותר.

זרע הארץ
הודעות: 144
הצטרף: א' דצמבר 23, 2012 1:35 am

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי זרע הארץ » ה' יוני 13, 2013 1:03 am

הרב משה צוריאל מביא ששמע וורט זה מר' שמאל דביר

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אוקטובר 27, 2019 11:34 pm

חשבונות רבים כתב:
הסרפד כתב:
דניאל כתב:אם נפרש שעשר אמות רוחב כולל את הדופן טפח ואילו ההיקף הוא ללא הדופן נקבל היקף 30.36 שזה פחות מחצי אמה ממה שמוזכר בפסוק.

כמדומני שזכיתם לכוון לתירוץ מזמן התנאים - מביאים אותו בשם ר' נחמיה בברייתת 'משנת המידות'. (אולי יודיענו אחד מן החכמים מה טובו של ברייתא זו ואיפה היא נמצאת.)

אבל מה עם השאלה שלי?
חשבונות רבים כתב:אבל אז איך תסביר אלפים בת יכיל? לפי החישוב שלי אם הרוחב הוא כמו שאמרת זה יוצא הרבה פחות.

(אלא אם כן נשחק עם האמות המרובעות שלא כמו שכתוב בגמרא)

בעניין ברייתת משנת המידות נמצא בהיברו בוקס (המדות - בלי יו"ד) נראה לי ברור שזה לא מזמן התנאים וראיתי כבר מישהו שמעיר בזה, אבל ודאי חכמי הפורום ידעו להחכימנו יותר.


בספרו של ר' שמעון בולג, ברכות בחשבון (נמצא באוצה"ח בגירסה האחרונה), חלק ב, מביא הן את דברי החכמים השונים שכתבו בעניינה של ברייתא זו והן את נוסח הברייתא כולו, כפי שהוהדר גם לפני כן.
ומה שנשמט ממנו - שכתב רבי יוסף ראש הסדר שרס"ג הוא מחברה של ברייתא זו. ובעז"ה יבואו בזה בקרוב דברים בכתובים.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי יואל שילה » ב' אוקטובר 28, 2019 2:19 am

מאמר שלי על נושא דומה
קבצים מצורפים
האם חז''ל השתמשו בערכים האמיתיים של פאי ואלכסון הריבוע.pdf
(408.68 KiB) הורד 490 פעמים

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי יאיר » ה' יוני 25, 2020 6:52 pm


יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי יאיר » ה' יוני 25, 2020 6:54 pm

videoplayback.rar
(23.7 MiB) הורד 506 פעמים
קצר וקולע!
ללא ראר - https://chl.co.il/download/file.php?id=49481

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי באמונתו » ו' יולי 16, 2021 5:13 pm

לא דק = במספר קטן = 3141 = פאי
היינו דאמרינן לפני מוסף...
דק על דק, עד אין נבדק, ולתבונתו אין חקר,
הא-ל נורא, באחת סקירה, בין טוב לרע יבקר.
http://www.daf-yomi.com/forums/forum.aspx?id=1

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי מעיין » ו' יולי 16, 2021 8:08 pm

בוידאוי המצורף רמז נפלא לפאי בפסוק ראשון שבתורה
אני תמה אם מהלך הספרות בשבר עשרוני יש לו מקור בתורה
אם לא שנאמר שבתורה רמוז הכל גם דברים שיתחדשו וכ"ש דבר כה יסודי היינו הנהגת העולם להתנהג בחשבון בשבר עשרוני

קמנו ונתעודד
הודעות: 207
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: רמז פאי (3.14) בנביא

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ה' יולי 22, 2021 11:55 am

הרב מניטו על פאי. מסקרן מאוד:
https://www.youtube.com/watch?v=qtSJf_d ... c&index=40


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 208 אורחים