מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חייבים להיות כיעקב הצדיק?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' נובמבר 20, 2015 12:09 am

רמב"ם סוף הל' שכירות "כדרך שמוזהר בעה"ב שלא יגזול שכר עני ולא יעכבנו כך העני מוזהר שלא יגזול מלאכת בעה"ב ויבטל מעט בכאן ומעט בכאן ומוציא כל היום במרמה אלא חייב לדקדק על עצמו בזמן שהרי הקפידו על ברכה רביעית של ברכת המזון שלא יברך אותה, וכן חייב לעבוד בכל כחו שהרי יעקב הצדיק אמר כי בכל כחי עבדתי את אביכן, לפיכך נטל שכר זאת אף בעולם הזה שנאמר ויפרץ האיש מאד מאד".
וכן הובא בשו"ע חו"מ סי' שלז.
וצ"ע האם אפשר ללמוד מכל מה שעשה יעקב הצדיק שיש כזה חיוב?

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי צונאמי » ו' נובמבר 20, 2015 12:42 am

אם הובא בתורה, סימן שבא להורות לנו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' נובמבר 20, 2015 12:59 am

אם לא היה חייב הר"ז בגדר מתנת חנם, ויש בזה לא תחנם.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי צונאמי » ו' נובמבר 20, 2015 2:12 am

מה שנכון נכון כתב:אם לא היה חייב הר"ז בגדר מתנת חנם, ויש בזה לא תחנם.

זה היה חמיו ואולי שונה

מצליח
הודעות: 535
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי מצליח » ו' נובמבר 20, 2015 4:04 am

לכללות הענין יש לציין למכות כד. משה אמר וישכון ישראל בטח בדד עין יעקב בא עמוס וביטלה [שנאמר] חדל נא מי יקום יעקב וגו', ופירש"י מי יקום יעקב - מי יוכל להיות חסיד כיעקב כי קטן הוא קטנים הם הטובים שיהיו צדיקים כיעקב, והכי אמרינן ביבמות ע"ו. אמר אביי אטו כ"ע יעקב אבינו הואי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' נובמבר 20, 2015 7:56 am

מה שנכון נכון כתב:אם לא היה חייב הר"ז בגדר מתנת חנם, ויש בזה לא תחנם.

בעיני זה חידוש גדול, ישראל עושה מלאכה לגוי, יש לו חיוב לדקדק לעבוד את המינימום המחוייב כי אחרת יש בזה משום לא תחנם?

יבנה
הודעות: 3637
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי יבנה » ו' נובמבר 20, 2015 11:13 am

אוצר החכמה כתב:
מה שנכון נכון כתב:אם לא היה חייב הר"ז בגדר מתנת חנם, ויש בזה לא תחנם.

בעיני זה חידוש גדול, ישראל עושה מלאכה לגוי, יש לו חיוב לדקדק לעבוד את המינימום המחוייב כי אחרת יש בזה משום לא תחנם?

שו"ע יו"ד סי' קנא ס' יא
אסור ליתן מתנת חנם לעובד כוכבים שאינו מכירו.
ובב"י כתב-
ומ"ש במה דברים אמורים כשאינו מכירו וכו'. תוספתא (פ"ג ה"ה) כתבה שם הרא"ש (סי' יט) במה דברים אמורים בגוי שאינו מכירו או שהיה עובר ממקום למקום אבל אם היה אוהבו או שכנו מותר שאינו אלא כמוכרו לו:
וכתב ע"ז הט"ז ס"ק ח'-
שאינו מכירו - דגם זה נכלל בלא תחנם לא תתן להם מתנות חנם אבל אם מכירו לא הוה עלייהו שם מתנה אלא כמכירה שהרי ישלם גמולו או כבר שילם לו:

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' נובמבר 20, 2015 11:19 am

בב"מ פרק שואל (או הפועלים) מפורש שיעקב עבד יותר מן הראוי לו, וכמ"ש הייתי ביום אכלני חורב וגו׳, שזה חובה של שומר עירוני ולא של שומר פרטי.
עיי"ש.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ש' נובמבר 21, 2015 7:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי ביליצר » ש' נובמבר 21, 2015 6:25 pm

הרי מפרשת ויצא לומדים כמה דיני חתנות ,אחד מהם הוא שבעת ימי המשתה מהפסוק שאמר לבן מלא שבוע זאת ,
מהרמבם שהבאת לא מוכרח שלמד דהוא דין דאורייתא ,חלק הראשון שהבאת שאסור לבטל ממלאכה כאן וכאן הוא אכן דאורייתא,

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' נובמבר 21, 2015 6:51 pm

מצליח כתב:לכללות הענין יש לציין למכות כד. משה אמר וישכון ישראל בטח בדד עין יעקב בא עמוס וביטלה [שנאמר] חדל נא מי יקום יעקב וגו', ופירש"י מי יקום יעקב - מי יוכל להיות חסיד כיעקב כי קטן הוא קטנים הם הטובים שיהיו צדיקים כיעקב, והכי אמרינן ביבמות ע"ו. אמר אביי אטו כ"ע יעקב אבינו הואי.


אולי הר"מ ס"ל דא"א להיות חסיד כיעקב, אבל חייב כל פועל להיות צדיק כיעקב.

מאידך ז"ל הרמב"ם בהל' מלכים פ"ה: אמרו חכמים כל השוכן בארץ ישראל עונותיו מחולין, שנאמר ובל יאמר שכן חליתי העם היושב בה נשוא עון, אפילו הלך בה ארבע אמות זוכה לחיי העולם הבא, וכן הקבור בה נתכפר לו, וכאילו המקום שהוא בו מזבח כפרה, שנאמר וכפר אדמתו עמו, ובפורענות הוא אומר על אדמה טמאה תמות, ואינו דומה קולטתו מחיים לקולטתו אחר מותו, ואעפ"כ גדולי החכמים היו מוליכים מתיהם לשם, צא ולמד מיעקב אבינו ויוסף הצדיק.
ושם אין זה חיוב.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' נובמבר 21, 2015 8:26 pm

בקבורה בא"י הראיה היא בק"ו, שאפילו גדולי החכמים רצו בכפרה שיש בקבורה בה, ואף שקולטתו לאח"מ, וכ"ש שלשאר אדם שאינו בדרגתם כדאי לטרוח בדבר.

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' דצמבר 26, 2015 9:29 pm

ז"ל היראים בסי' רלב "שפל רוח וצעיר. מצוה זאת מצאתי בהלכות של ר' יהודאי הגאון ולא מצאתי עיקר אלא מששבחה התורה העניו דכתיב והאיש משה עניו מאד למדנו שמצוה להיות אדם עניו ושפל רוח",
הרי, דמשבחו של מרע"ה למדנו מצות עשה.

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 13, 2016 11:57 pm

שמעתי בשם הגר"ש גפן שליט"א שהק' מה הראיה מיעקב שעבד בכל כוחו, הרי הוא עשה לפנים משורת הדין גם בכך ששילם הטריפות, ועוד?
ותירץ, דאמנם כסף מיותר יש ליעקב לצורך לפנים משורת הדין, אבל כח וזמן מיותרים ודאי אין לו. ודפח"ח.

עוד שמעתי פעם מהגרי"ג אדלשטיין שליט"א שביאר את המקור של הר"מ למש"כ "לפיכך נטל שכר זאת אף בעולם הזה שנאמר ויפרץ האיש מאד מאד" דלכאו' היכן מצא דבר זה?
וביאר, דכך פירש את סדר הכתובים "וַיִּפְרֹץ הָאִישׁ מְאֹד מְאֹד וַיְהִי לוֹ צֹאן רַבּוֹת וּשְׁפָחוֹת וַעֲבָדִים וּגְמַלִּים וַחֲמֹרִים ... וַיִּשְׁמַע אֶת דִּבְרֵי בְנֵי לָבָן לֵאמֹר לָקַח יַעֲקֹב אֵת כָּל אֲשֶׁר לְאָבִינוּ וּמֵאֲשֶׁר לְאָבִינוּ עָשָׂה אֵת כָּל הַכָּבֹד הַזֶּה ... וְאַתֵּנָה יְדַעְתֶּן כִּי בְּכָל כֹּחִי עָבַדְתִּי אֶת אֲבִיכֶן", ודו"ק.

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 10, 2019 2:11 am

ב"ק צב. ומנין שאם לא מחל לו שהוא אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם אל האלהים וירפא אלהים את אבימלך וגו'.

הרי דילפי' מאאע"ה.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' מאי 13, 2019 5:53 am

אגב, האם מצינו לשון ״יעקב הצדיק״ בעוד מקומות?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' מאי 13, 2019 11:35 pm

עושה חדשות כתב:ז"ל היראים בסי' רלב "שפל רוח וצעיר. מצוה זאת מצאתי בהלכות של ר' יהודאי הגאון ולא מצאתי עיקר אלא מששבחה התורה העניו דכתיב והאיש משה עניו מאד למדנו שמצוה להיות אדם עניו ושפל רוח",
הרי, דמשבחו של מרע"ה למדנו מצות עשה.

לכאורה אינה ראיה ליעקב אבינו ע'ה, כי שם לא שיבחה אותו התורה, אלא שאמר על עצמו שעבד בכל כוחו.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' מאי 13, 2019 11:41 pm

עושה חדשות כתב:ב"ק צב. ומנין שאם לא מחל לו שהוא אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם אל האלהים וירפא אלהים את אבימלך וגו'.

הרי דילפי' מאאע"ה.

לכאורה לא כתיב כאן חיוב מדינא למחול, כנוסח הרמבם בחיוב עבודה בכל הכח כיעקב.
אלא שזו מידה רעה שלא למחול, ומידות בוודאי לומדים מהאבות הקדושים. אבל ללמוד חיוב לדינא אין כאן ראיה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' מאי 14, 2019 12:01 am

עושה חדשות כתב:ז"ל היראים בסי' רלב "שפל רוח וצעיר. מצוה זאת מצאתי בהלכות של ר' יהודאי הגאון ולא מצאתי עיקר אלא מששבחה התורה העניו דכתיב והאיש משה עניו מאד למדנו שמצוה להיות אדם עניו ושפל רוח",
הרי, דמשבחו של מרע"ה למדנו מצות עשה.

אם נלמד את דבריו כפשוטן של דברים, העולה מכאן שכל מה שיבחה תורה הרי הוא מצוה, וכל מה שגינתה הרי הוא עבירה.
אכן כך?
לדוגמא:
יש 'מצוה' להיות צדיק כנח?
לחידודא בעלמא: יש מצוה להיות יפה כאימותינו שרה ורחל?
יש עבירה בלהיות אכזרי? כחרטת האחים במעשיהם עם יוסף, או להבדיל כמעשי אנשי סדום.
יש עבירה בלכפור בטובתו של מקום? כתלונות בנ'י במדבר.
או שאלה הנהגות חיוביות או שליליות, שאינן בדווקא מחויבות כמצוה או עבירה.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' נובמבר 03, 2019 1:47 am

שמואל דוד כתב:אגב, האם מצינו לשון ״יעקב הצדיק״ בעוד מקומות?

עיין משלחן הגאון רב אליהו ברוך פינקל עה״ת פרשת נח

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' נובמבר 29, 2020 11:53 pm

עושה חדשות כתב:

עוד שמעתי פעם מהגרי"ג אדלשטיין שליט"א שביאר את המקור של הר"מ למש"כ "לפיכך נטל שכר זאת אף בעולם הזה שנאמר ויפרץ האיש מאד מאד" דלכאו' היכן מצא דבר זה?
וביאר, דכך פירש את סדר הכתובים "וַיִּפְרֹץ הָאִישׁ מְאֹד מְאֹד וַיְהִי לוֹ צֹאן רַבּוֹת וּשְׁפָחוֹת וַעֲבָדִים וּגְמַלִּים וַחֲמֹרִים ... וַיִּשְׁמַע אֶת דִּבְרֵי בְנֵי לָבָן לֵאמֹר לָקַח יַעֲקֹב אֵת כָּל אֲשֶׁר לְאָבִינוּ וּמֵאֲשֶׁר לְאָבִינוּ עָשָׂה אֵת כָּל הַכָּבֹד הַזֶּה ... וְאַתֵּנָה יְדַעְתֶּן כִּי בְּכָל כֹּחִי עָבַדְתִּי אֶת אֲבִיכֶן", ודו"ק.


כמד' שגיסו כתב כן בשמו במשמר הרש"מ

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' נובמבר 29, 2020 11:54 pm

עושה חדשות כתב:רמב"ם סוף הל' שכירות "כדרך שמוזהר בעה"ב שלא יגזול שכר עני ולא יעכבנו כך העני מוזהר שלא יגזול מלאכת בעה"ב ויבטל מעט בכאן ומעט בכאן ומוציא כל היום במרמה אלא חייב לדקדק על עצמו בזמן שהרי הקפידו על ברכה רביעית של ברכת המזון שלא יברך אותה, וכן חייב לעבוד בכל כחו שהרי יעקב הצדיק אמר כי בכל כחי עבדתי את אביכן, לפיכך נטל שכר זאת אף בעולם הזה שנאמר ויפרץ האיש מאד מאד".
וכן הובא בשו"ע חו"מ סי' שלז.
וצ"ע האם אפשר ללמוד מכל מה שעשה יעקב הצדיק שיש כזה חיוב?

יעקב לא התנהג אם חמיו הרמאי בלפנים משורת הדין, ולכן פיצל מקלות וכו', וע"כ שכל מה שעשה, היה מעיקר הדין.

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 30, 2020 10:46 pm

גם זו לטובה כתב:יעקב לא התנהג עם חמיו הרמאי בלפנים משורת הדין, ולכן פיצל מקלות וכו', וע"כ שכל מה שעשה, היה מעיקר הדין.
אבל בב"מ צג: אמרי' - איתיביה עד מתי שומר שכר חייב לשמור עד כדי הייתי ביום אכלני חורב וקרח בלילה א"ל התם נמי בחזני מתא אמר ליה אטו יעקב אבינו חזן מתא הוה דאמר ליה ללבן נטרי לך נטירותא יתירתא כחזני מתא.

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 01, 2020 10:11 pm

עושה חדשות כתב:
גם זו לטובה כתב:יעקב לא התנהג עם חמיו הרמאי בלפנים משורת הדין, ולכן פיצל מקלות וכו', וע"כ שכל מה שעשה, היה מעיקר הדין.
אבל בב"מ צג: אמרי' - איתיביה עד מתי שומר שכר חייב לשמור עד כדי הייתי ביום אכלני חורב וקרח בלילה א"ל התם נמי בחזני מתא אמר ליה אטו יעקב אבינו חזן מתא הוה דאמר ליה ללבן נטרי לך נטירותא יתירתא כחזני מתא.

יכול להיות שזה מה שלבן התנה איתו, או לחילופין שהוא ידע שאם לא יעשה את זה - לבן יתבע ממנו על הנזקים.
וכפי שנאמר "טרפה לא הבאתי אליך ... מידי תבקשנה", למרות שאפילו בשומר שכר נאמר "הטרפה לא ישלם".

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 02, 2022 12:35 pm

...ומה שצריך לעבוד בכל כחו למדו מיעקב אבינו שאמר "כי בכל כחי עבדתי את אביכן". ואף שיש מקום לומר שיעקב נהג לפנים משורת הדין, 'וכדרך הצדיקים ואנשי המעשה', וכאבא חלקיה שסיפרו חז"ל (תענית כ"ג ע"ב) שחכמי ישראל באו לבקרו וברכוהו לשלום ולא ענה להם, ואח"כ אמר ששכיר יום היה ולא רצה לבטל ממלאכות בעל הבית, עי"ש, אפשר שאם לא היה בזה חיוב ומצוה לא היו נכסיו מתברכים, וממה שכתיב "ויפרץ האיש מאד מאד", ידעינן שכך הוא מעיקר הדין, ודוחק. ונראה יותר דמסברא כתב כן הרמב"ם, והביא סמך מיעקב אבינו. ואפשר עוד דאם לא היה בזה חיוב מעיקר הדין, לא היה ראוי לנהוג מדת חסידות ברשע ורמאי כלבן הרשע, וע"כ דכך הוא שורת הדין. ונראה עיקר בזה דקים להו לחז"ל דכל מה שסיפרה תורה מעשה אבות הלכתא היא, דהלא אמרו (תנא דבי אליהו אליהו רבה פרשה כ"ג) "לפיכך יהיו אומרים כל אחד ואחד, מתי יגיעו מעשיי למעשה אברהם יצחק ויעקב", ומעשי אבות ניתנו לנו כדי שנלמוד מהם, דהלא למדנו (פסחים ד' ע"א) "זריזין מקדימין למצוות" מאברהם אבינו דכתיב ביה "וישכם אברהם בבוקר ויחבוש את חמרו", ולא אמרינן שמא היה זאת רק מדת חסידות, וכך גם בנידון דידן, ודו"ק בזה. ועוד מצינו בגמ' שלמדו הלכה מפרשתנו בב"מ (צ"ג ע"ב): "עד מתי שומר שכר חייב לשמור – עד כדי הייתי ביום אכלני חרב וקרח בלילה".
(מתוך שיעור של רבי אשר וויס שליט"א)

איישישאק
הודעות: 1
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2022 12:40 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי איישישאק » ג' דצמבר 06, 2022 8:08 pm

עושה חדשות כתב:
עוד שמעתי פעם מהגרי"ג אדלשטיין שליט"א שביאר את המקור של הר"מ למש"כ "לפיכך נטל שכר זאת אף בעולם הזה שנאמר ויפרץ האיש מאד מאד" דלכאו' היכן מצא דבר זה?
וביאר, דכך פירש את סדר הכתובים "וַיִּפְרֹץ הָאִישׁ מְאֹד מְאֹד וַיְהִי לוֹ צֹאן רַבּוֹת וּשְׁפָחוֹת וַעֲבָדִים וּגְמַלִּים וַחֲמֹרִים ... וַיִּשְׁמַע אֶת דִּבְרֵי בְנֵי לָבָן לֵאמֹר לָקַח יַעֲקֹב אֵת כָּל אֲשֶׁר לְאָבִינוּ וּמֵאֲשֶׁר לְאָבִינוּ עָשָׂה אֵת כָּל הַכָּבֹד הַזֶּה ... וְאַתֵּנָה יְדַעְתֶּן כִּי בְּכָל כֹּחִי עָבַדְתִּי אֶת אֲבִיכֶן", ודו"ק.

שמעתי את זה בשם ר' בונם מפרשיסחא או ר' מנדל מרימינוב זכותם יגן עלינו. איני זוכר איזה מהם. עכ"פ הדבר הוא מן הוותיקות.

הפצת המעיינות
הודעות: 1229
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ג' דצמבר 06, 2022 8:25 pm

איישישאק כתב:שמעתי את זה בשם ר' בונם מפרשיסחא או ר' מנדל מרימינוב זכותם יגן עלינו. איני זוכר איזה מהם. עכ"פ הדבר הוא מן הוותיקות.

וי לאיש איישישאק שנתפס לחסידות

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חייבים להיות כיעקב הצדיק?

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 06, 2022 9:07 pm

נושא האשכול נידון בהרחבה בלקוטי שיחות חלק כה עמ' 139 ואילך. ושם העיר, שהטור העתיק לשון הרמב"ם והשמיט תיבת "הצדיק".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים