כזית כתב:יש אופן אחר של רודף ברשות שיש לדון בו, כגון חולה שביקש מהרופא להמיתו והרופא רוצה להענות לבקשתו, אם דינו כרודף.
עזריאל ברגר כתב:כזית כתב:יש אופן אחר של רודף ברשות שיש לדון בו, כגון חולה שביקש מהרופא להמיתו והרופא רוצה להענות לבקשתו, אם דינו כרודף.
זה לא ברשות. כי האדם אינו בעלים על גופו.
ואין שום סיבה שלא יצילו את החולה בנפשו של הרופא - שמתחייב מיתה על מעשיו ככל רוצח.
כזית כתב:לפי"ז גם החולה עצמו אם יחזור בו יכול להתהפך עליו ולהרגו.
עזריאל ברגר כתב:כזית כתב:לפי"ז גם החולה עצמו אם יחזור בו יכול להתהפך עליו ולהרגו.
בוודאי!
הנוגע בגוסס וממיתו - ה"ה רוצח לכל דבר!!!
עזריאל ברגר כתב:כזית כתב:יש אופן אחר של רודף ברשות שיש לדון בו, כגון חולה שביקש מהרופא להמיתו והרופא רוצה להענות לבקשתו, אם דינו כרודף.
זה לא ברשות. כי האדם אינו בעלים על גופו.
ואין שום סיבה שלא יצילו את החולה בנפשו של הרופא - שמתחייב מיתה על מעשיו ככל רוצח.
כזית כתב:עזריאל ברגר כתב:כזית כתב:לפי"ז גם החולה עצמו אם יחזור בו יכול להתהפך עליו ולהרגו.
בוודאי!
הנוגע בגוסס וממיתו - ה"ה רוצח לכל דבר!!!
המעמץ עם יציאת הנפש ה"ז שופך דמים כדאי' בשבת, אבל אינו נהרג עליו כדין ההורג את הטריפה, וי"ל דה"ה לענין רודף אין לו דין רודף.
וכ"כ המנ"ח (מצוה ת"ר) דנראה שהרודף אחר הטריפה אין לו דין רודף וא"א להצילו בנפשו, ואפילו לנרדף עצמו אפשר דאסור להרגו. וע"ע באחיעזר (ח"א סי' יט).
כזית כתב:עזריאל ברגר כתב:כזית כתב:יש אופן אחר של רודף ברשות שיש לדון בו, כגון חולה שביקש מהרופא להמיתו והרופא רוצה להענות לבקשתו, אם דינו כרודף.
זה לא ברשות. כי האדם אינו בעלים על גופו.
ואין שום סיבה שלא יצילו את החולה בנפשו של הרופא - שמתחייב מיתה על מעשיו ככל רוצח.
רודף ילפי' מנערה המאורסה, ולענין נערה המאורסה אין דין רודף אלא באונס אע"פ שאסורה בזה גם ברצון, ואפשר דה"ה לענין רציחה אע"פ שאין לאדם רשות להרוג את עצמו אין דין רודף אלא בהורגו שלא ברצונו. ואמנם יש מקום לחלק בזה, וצ"ע.
עזריאל ברגר כתב:כזית כתב:עזריאל ברגר כתב:כזית כתב:לפי"ז גם החולה עצמו אם יחזור בו יכול להתהפך עליו ולהרגו.
בוודאי!
הנוגע בגוסס וממיתו - ה"ה רוצח לכל דבר!!!
המעמץ עם יציאת הנפש ה"ז שופך דמים כדאי' בשבת, אבל אינו נהרג עליו כדין ההורג את הטריפה, וי"ל דה"ה לענין רודף אין לו דין רודף.
וכ"כ המנ"ח (מצוה ת"ר) דנראה שהרודף אחר הטריפה אין לו דין רודף וא"א להצילו בנפשו, ואפילו לנרדף עצמו אפשר דאסור להרגו. וע"ע באחיעזר (ח"א סי' יט).
למיטב זכרוני יש בזה חילוק בין טרפה לגוסס, שההורג את הגוסס נהרג עליו, משא"כ טרפה.
עזריאל ברגר כתב:כזית כתב:עזריאל ברגר כתב:כזית כתב:לפי"ז גם החולה עצמו אם יחזור בו יכול להתהפך עליו ולהרגו.
בוודאי!
הנוגע בגוסס וממיתו - ה"ה רוצח לכל דבר!!!
המעמץ עם יציאת הנפש ה"ז שופך דמים כדאי' בשבת, אבל אינו נהרג עליו כדין ההורג את הטריפה, וי"ל דה"ה לענין רודף אין לו דין רודף.
וכ"כ המנ"ח (מצוה ת"ר) דנראה שהרודף אחר הטריפה אין לו דין רודף וא"א להצילו בנפשו, ואפילו לנרדף עצמו אפשר דאסור להרגו. וע"ע באחיעזר (ח"א סי' יט).
למיטב זכרוני יש בזה חילוק בין טרפה לגוסס, שההורג את הגוסס נהרג עליו, משא"כ טרפה.
כזית כתב:רודף ילפי' מנערה המאורסה, ולענין נערה המאורסה אין דין רודף אלא באונס אע"פ שאסורה בזה גם ברצון, ואפשר דה"ה לענין רציחה אע"פ שאין לאדם רשות להרוג את עצמו אין דין רודף אלא בהורגו שלא ברצונו. ואמנם יש מקום לחלק בזה, וצ"ע.
מה שנכון נכון כתב:כזית כתב:רודף ילפי' מנערה המאורסה, ולענין נערה המאורסה אין דין רודף אלא באונס אע"פ שאסורה בזה גם ברצון, ואפשר דה"ה לענין רציחה אע"פ שאין לאדם רשות להרוג את עצמו אין דין רודף אלא בהורגו שלא ברצונו. ואמנם יש מקום לחלק בזה, וצ"ע.
ראה מנ"ח סוף מצוה לד.
הרודף אחר חבירו להרגו נראה דוקא רודף בע"כ, אבל אם זה מרוצה לא הוי רודף. וע"ש בסנהדרין דרוצח ניתן להצילו בנפשו ילפינן מנערה המאורסה, ובנערה המאורסה מבואר שם דמפותה אינו נקרא רודף, ע"ש. או דילמא שם הטעם דאפגמה קפיד קרא ואם היא אינה מקפדת אינו רודף, אבל כאן הקפידה תורה על נפש מישראל והנפש הוא קנין הקב"ה, א"כ בכל ענין נקרא רודף, אך מ"מ צ"ע וכו'
יוסף חיים אוהב ציון כתב:וע"ע חשוקי חמד גיטין דף ע"ב ע"ב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 175 אורחים