מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פדיון הבן בלילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יוסף משה
הודעות: 301
הצטרף: ו' יוני 19, 2015 12:48 pm

פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי יוסף משה » ד' דצמבר 23, 2015 2:43 pm

נשאלתי ע"י אחד בחו"ל שנולד לו בן בכור. הפדיון אמור להתקיים ביום כ"ג טבת שהוא 4 בינואר למנינם. זה היום שכולם חוזרים לעבודה. אם יערכו את הפדיון בלילה שלפני כן (ליל כ"ג), חוץ מזה שכבר אז הגיע זמן הפדיון בין לשיטת המג"א ודעימיה ובין לשיטת הב"ח, הם יוכלו לעשות אותו ברב עם, ויש גם לחץ משפחתי במידה מסוימת לא לערוך את הפדיון ביום, כי אנשים יצטרכו לקחת חופש מהעבודה וכו'.

ראיתי שדנו בזה בעלון "תורה והוראה" שנדפס ע"י "מכון ירושלים לדיינות", וזה מה שכתוב שם:

"אם בן בכור נולד בשבת, היום השלושים ואחד יהיה יום שני, מה שמעלה שאלה מעניינת בנוגע לעיתוי של פדיון הבן. מצד אחד, לפי המנהג הנפוץ יש לערוך את הפדיון ביום שני אחה"צ, כפי שנאמר לעיל. אך מאידך, רבים - בפרט אלו הדרים מחוץ למדינת ישראל - מעדיפים לקיים את הטקס ביום ראשון בלילה (שכן יום ראשון הוא יום חופש ברוב העולם המערבי), שכן עריכת הפדיון בלילה תאפשר לרבים להיות נוכחים בו.
האם מותר לערוך את הפדיון ביום ראשון בלילה, ועל-ידי כך לפרס את האירוע ברבים, או שמא חובה להמתין עד ליום שני?
על-פי הביאור הנ"ל של ה'שערי תשובה' ואחרים, לפיו הסיבה לכך שאין עורכים פדיון הבן בלילה היא כדי שיוכלו רבים להגיע, לכאורה יש לומר שבמקרה הזה, כשעריכת הפדיון בלילה דווקא תאפשר לרבים להגיע, אכן יש לערוך את הפדיון בלילה.
אפילו לפי ביאורו של ה'נודע ביהודה' אפשר להציע שהמנהג לערוך את הפדיון ביום לא נאמר אלא באופן שתקופת חודש אסטרונומית טרם עברה; במקום שעבר עברה התקופה האסטרונומית, לא יהיה כל עניין ומנהג לדחות את הפדיון עד ליום המחרת (שו"ת איתן אריה, סימן לא). הסיבה למנהג, לפי גישה זו, היא אך מפני החשש שהתקופה האסטרונומית טרם עברה, ואם ידוע לנו שהתקופה עברה, אין צורך להימנע מעריכת הפדיון בלילה.
אולם, גם אם נטען שהמנהג חל תמיד (גם כשהתקופה בוודאי עברה), עדיין ייתכן שיש לדחות את המנהג, מהסיבות הבאות.
ראשית, אנו מוצאים בשו"ת יהודה יעלה (ח"א, יו"ד סימן רסב) שמפקפק בתוקף המנהג, וכותב שלאור העיקרון שאין להחמיץ את המצווה ("מצווה הבאה לידך אל תחמיצנה"; עי' שו"ע יו"ד שה סעיף י"א בנוגע למצוות פדיון הבן) יש לערוך את הפדיון מיד כשאפשר לעשות כן, דהיינו בלילה של יום השלושים ואחד. בקרב פוסקי אשכנז מדובר אמנם בדעת יחיד, אבל אפשר לצרף את שיטתו במקרים חריגים.
בנוסף לכך, הנצי"ב (משיב דבר, שם) כותב שהמנהג אינו מחייב, אלא רשאי כל אדם לבחור אם לנהוג כפי המנהג ולהמתין עד היום לעריכת הפדיון, או שלא להקפיד על המנהג ולערוך את הפדיון בלילה. הרב יעקב עמדין, הגם שמעודד ציות למנהג, כותב שיש לדחות את המנהג מכל סיבה שיש בה טעם (מגדל עוז, ברכות הורי ג, ז).
לכן, נראה שיש מקום מסוים להקדים את עריכת הפדיון מיום שני ליום ראשון בלילה. במקרים קונקרטיים יש להתייעץ עם מורה הוראה."

וגם ראיתי בספר "שמחת הלוי" של הרב לוי ממונטריאול שדן בשאלה דומה וכתב "שאין שום חששא בזה ויכול לעשות את הפדיון בלילה, ואף שאנחנו נוהגין לעשות ביום ל"א אבל כל כי האי שיש קושי לקבץ אנשים ביום קצר עש״ק והוא רוצה לקיים את המצוה בהידור בסעודת מצוה בודאי מותר לפדות בלילה".

האם ידוע למי מחכמי הפורום שנשאלו פוסקי דורנו בכגון דא?
נערך לאחרונה על ידי יוסף משה ב ה' דצמבר 24, 2015 3:24 pm, נערך 5 פעמים בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' דצמבר 23, 2015 3:17 pm

כשעשיתי פדיון לבני הבכור היה אפשר מן הדין לעשותו בלילה שלפניו, אבל עשיתי ביום שלמחרת כמבואר בפוסקים המנהג. חמי מורי לא השתתף שכן נסע לחו"ל באותו בוקר מוקדם. ואח"כ אמר לי הגר"ש דבליצקי שאילו הייתי שואל אותו היה אומר לי לעשות בלילה ואיני זוכר כרגע מה נימק בזה. אולי הרב איש ספר יוכל להפנות את השאלה אל הגרש"ד ולהביא את נימוקיו בזה.

יוסף משה
הודעות: 301
הצטרף: ו' יוני 19, 2015 12:48 pm

Re: פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי יוסף משה » ד' דצמבר 23, 2015 3:39 pm

אם יוכל להפנות את השאלה אל הגרש"ד, אהיה אסיר תודה.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי לייטנר » ד' דצמבר 23, 2015 5:18 pm

כשעשיתי פדיון לבני הבכור היה צריך להיפדות בראש השנה, ופניתי לאחד מגדולי הדור בשאלה מתי לערוך את הפדיון, ואמר לי לערוך אותו במוצאי ראש השנה, גם כשאמרתי לו שיגיעו פחות אנשים[/quote]

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי גבול ים » ד' דצמבר 23, 2015 6:17 pm

לייטנר כתב:כשעשיתי פדיון לבני הבכור היה צריך להיפדות בראש השנה, ופניתי לאחד מגדולי הדור בשאלה מתי לערוך את הפדיון, ואמר לי לערוך אותו במוצאי ראש השנה, גם כשאמרתי לו שיגיעו פחות אנשים
[/quote]
זכורני פדיון הבן של א' מנכדי הגר"נ קרליץ שליט"א שנערך במוצ"ש.

יוסף משה
הודעות: 301
הצטרף: ו' יוני 19, 2015 12:48 pm

Re: פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי יוסף משה » ד' דצמבר 23, 2015 6:33 pm

ראיתי בעלון הנ"ל שהביאו מספר "אוצר פדה"ב (יז:ב) שכשיום ל"א חל בשבת, המנהג הוא לערוך את הפדיון במוצ"ש. פה זו שאלה קצת שונה...

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 18, 2019 11:50 am

עד כמה יש לדקדק במנהג שהביא הש"ך לפדות ביום?
אברך אחד ארגן סעודת פדיון הבן לבנו בלילה מתוך חישוב שחלפו כ"ט י"ב תשצ"ג מהלידה וגם חלפו ל' יום ומדין זריזין העדיף להקדים ללילה. האם נכון עשה?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' פברואר 18, 2019 1:05 pm

-
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ב' פברואר 18, 2019 6:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 18, 2019 4:51 pm

למעשה, בכגון שהבכור נולד ביום חמישי ידוע לי שהמנהג לעשות במוצ"ש אבל השאלה על אמצע השבוע
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ב' פברואר 18, 2019 6:52 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5799
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' פברואר 18, 2019 6:41 pm

לגבי נולד ביום חמישי, מה יש כאן יותר זריזין מקדימין מאשר אם יעשה ביום ראשון בצהרים?
הרי לא מקובל להקדים פדיון הבן לבוקר מחמת זריזין מקדימין, והרי סוף מוצאי שבת הוא אותו יום כראשון בצהרים.

תינח במה שהביאו הפוסקים לגבי תינוק שנולד בראש השנה, שאם יעשה הסעודה והפדיון במוצאי הצום הרי זה כבר יום אחר, ובזה יש זריזין מקדימים.
ובאמת יש לשאול למה כתבו הפוסקים שנהגו לעשות בדרך כלל דוקא ביום, ומה טעם בזה? אבל עכ"פ לפ"ז גם כשנולד ביום חמישי ראוי היה לעשות ביום ראשון ביום ולא במוצאי שבת.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' פברואר 18, 2019 7:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 18, 2019 6:59 pm

אני לא יודע אני רק יודע שכך נוהגים

חשבה לטובה
הודעות: 479
הצטרף: ו' מרץ 07, 2014 11:29 pm

Re: פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי חשבה לטובה » ב' פברואר 18, 2019 7:08 pm

כדכד כתב:למעשה, בכגון שהבכור נולד ביום חמישי ידוע לי שהמנהג לעשות במוצ"ש אבל השאלה על אמצע השבוע

כן שמעתי שבמוצש''ק זה תצוה ערך הגר''ד הכהן קוק שליט''א פדיון.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 19, 2019 11:44 am

קו ירוק כתב:לגבי נולד ביום חמישי, מה יש כאן יותר זריזין מקדימין מאשר אם יעשה ביום ראשון בצהרים?
הרי לא מקובל להקדים פדיון הבן לבוקר מחמת זריזין מקדימין, והרי סוף מוצאי שבת הוא אותו יום כראשון בצהרים.

תינח במה שהביאו הפוסקים לגבי תינוק שנולד בראש השנה, שאם יעשה הסעודה והפדיון במוצאי הצום הרי זה כבר יום אחר, ובזה יש זריזין מקדימים.
ובאמת יש לשאול למה כתבו הפוסקים שנהגו לעשות בדרך כלל דוקא ביום, ומה טעם בזה? אבל עכ"פ לפ"ז גם כשנולד ביום חמישי ראוי היה לעשות ביום ראשון ביום ולא במוצאי שבת.

למה לא מקובל להקדים פדיון הבן לבוקר מחמת זריזים מקדימים?

יוסף משה
הודעות: 301
הצטרף: ו' יוני 19, 2015 12:48 pm

Re: פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי יוסף משה » ש' פברואר 23, 2019 9:09 pm

מכיון שהאשכול עבר החייאה, אביא מה שראיתי בהליכות שלמה מועדים ניסן-אב (מובא בס' שלמי שמחה) פרק טו הערה 59:

"ועיין בש"ך שם דבשאר גווני המנהג שפודין ביום ולא בלילה, אולם בזמננו נוהגים לפדות לכתחלה גם בלילה כמו ביום. (וכן אמר פעם רבנו לכהן מנכדי הש"ך דאין לו לחוש כלל מלפדות בלילה משום דמזרעי' דהש"ך קאתי, הואיל ובזמננו המנהג פשוט דלא כהמנהג שהביא הש"ך)."
נערך לאחרונה על ידי יוסף משה ב ג' אפריל 07, 2020 12:30 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5799
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' פברואר 23, 2019 10:11 pm

יוסף משה כתב:מכיון שהאשכול עבר החייאה, אביא מה שראיתי בהליכות שלמה מועדים ניסן-אב (מובא בס' מעדני שמחה) פרק טו הערה 59:

"ועיין בש"ך שם דבשאר גווני המנהג שפודין ביום ולא בלילה, אולם בזמננו נוהגים לפדות לכתחלה גם בלילה כמו ביום. (וכן אמר פעם רבנו לכהן מנכדי הש"ך דאין לו לחוש כלל מלפדות בלילה משום דמזרעי' דהש"ך קאתי, הואיל ובזמננו המנהג פשוט דלא כהמנהג שהביא הש"ך)."

מיהו רבנו ?

יוסף משה
הודעות: 301
הצטרף: ו' יוני 19, 2015 12:48 pm

Re: פדיון הבן בלילה

הודעהעל ידי יוסף משה » ש' פברואר 23, 2019 11:48 pm

הגרשז"א.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 183 אורחים