מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה המקור של הרב הבן איש חי שקריאת שם האדם מאריכה ימיו?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

מה המקור של הרב הבן איש חי שקריאת שם האדם מאריכה ימיו?

הודעהעל ידי שלח » א' דצמבר 27, 2015 1:54 pm

ראיתי פה שאומר הרב בן איש חי בספר בניהו, שמזכירים שם האדם כחו וחייו מתחזקים האם ידוע מה המקור הקדום לדבר?
קבצים מצורפים
ספר בניהו לרב הבן איש חי הזכרת שם מחזקת אריכות ימים.pdf
(877.43 KiB) הורד 181 פעמים

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מה המקור של הרב הבן איש חי שקריאת שם האדם מאריכה ימיו?

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' דצמבר 27, 2015 2:57 pm

כמדומני יש באגרא דפרקא על זה ואולי מביא שם מקור קדום יותר.
ולכן גם היו שהקפידו לא לבטא שמם של רשעים [אולי מהר"א מבעלזא על היטלר].

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מה המקור של הרב הבן איש חי שקריאת שם האדם מאריכה ימיו?

הודעהעל ידי גימפעל » א' דצמבר 27, 2015 6:42 pm

עשוי לנחת כתב:ולכן גם היו שהקפידו לא לבטא שמם של רשעים [אולי מהר"א מבעלזא על היטלר].

הפירוש הפשוט בשם רשעים ירקב הוא שלא יקראו בשמם, ואי"ז משום סגולות.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מה המקור של הרב הבן איש חי שקריאת שם האדם מאריכה ימיו?

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' דצמבר 27, 2015 11:25 pm

גימפעל כתב:
עשוי לנחת כתב:ולכן גם היו שהקפידו לא לבטא שמם של רשעים [אולי מהר"א מבעלזא על היטלר].

הפירוש הפשוט בשם רשעים ירקב הוא שלא יקראו בשמם, ואי"ז משום סגולות.


אינו מופרך לומר שאין זה ממש הפירוש, ובודאי לא הפשוט.
ראה רש"י משלי פרק י פסוק ז:
'זכר צדיק לברכה - המזכיר צדיק מברכו. ושם רשעים ירקב - רקבון עולה בשמם שאין אדם חפץ להזכיר שמו והוא משתכח מאליו'.

אף על פי שרש"י עצמו כתב [מא דף לח ע"ב]:
'דלא מסקי בשמייהו - לא יקרא אדם לבנו שם אדם רשע'.
נראה לומר שבפסוק באר מה טעם לא יקרא אדם לבנו בשם אדם רשע, מפאת כן שאין אדם חפץ להזכיר שמו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 270 אורחים