אריך כתב:עד שנשאל על בהמות, נשאל על בני אדם: במה חטאה אשתו של אדם שמתה בעוון שמבקשים ממנו ממון, או בניו הקטנים מתים על שלא בכה ונתאבל על אדם כשר, וכו' וכו'.
אוהב אוצר כתב:שאלני אחד בשיעור: מה חטאו הבהמות שהיו צריכים למות בעקבות המכות על המצרים?
עקביה כתב:מוות לבהמה, ללא צער, הוא עונש עבורה?
לכאורה לא. ומיושבת הקושיא.
אוהב אוצר כתב:ראשית, אני הקטן מוסר שיעור לאנשים מתקרבים ומתחזקים ומשם השאלה נובעת.
שנית, התמיהה היא כמו שפירטתי למעלה וכב' לא ראה: כאן, מתוך עשר מכות, כולם היו מכוונים לצער ישירות את גוף המצרים כאן המכה היתה ישירות על הבהמות אע"פ שנועדה לצער את המצרים.
שאר הדוגמאות שהבאת, אינם דומים לענין כאן שגרם לשואל לשאול את שאלתו.
תלת מותנא הוה בבעירי חד דבר חד ברד וחד אינון בוכרי דבעירי..
פלתי כתב:כמדומה שרק בבני אדם הוא שאמרו לא הערוד ממית אלא החטא ממית.
אבל אצל בעלי חיים בודאי הערוד הוא הממית ולא החטא.
ישא ברכה כתב:פלתי כתב:כמדומה שרק בבני אדם הוא שאמרו לא הערוד ממית אלא החטא ממית.
אבל אצל בעלי חיים בודאי הערוד הוא הממית ולא החטא.
המצפון האנושי מורה שעשיית צער למרגיש זה עוול, ע"כ בהכרח אלוקינו הטוב לא יעשה כזאת.
פלתי כתב:ישא ברכה כתב:פלתי כתב:כמדומה שרק בבני אדם הוא שאמרו לא הערוד ממית אלא החטא ממית.
אבל אצל בעלי חיים בודאי הערוד הוא הממית ולא החטא.
המצפון האנושי מורה שעשיית צער למרגיש זה עוול, ע"כ בהכרח אלוקינו הטוב לא יעשה כזאת.
א"כ היאך זה הכין ה' מזונותיהם של כל בעלי החיים הטורפים בגרמת צער למרגישים החלשים מהם?
ישא ברכה כתב:האפשרויות הם אחד משלושה. או שיש תכנון וסיבה לסבל הזה [למשל גלגולים, אך לא רק]. או שהמצפון האנושי האונברסלי אינו נכון. או שיוצר המציאות יצר מציאות שממיטה סבל רב על יושביה [ואזי..].
אנחנו יודעים שיש בורא לעולם והוא טוב לחלוטין, [והוא הסמיך את המצפון האנושי]. א"כ בהכרח התשובה היא כמו האופציה הראשונה.
פלתי כתב:ישא ברכה כתב:האפשרויות הם אחד משלושה. או שיש תכנון וסיבה לסבל הזה [למשל גלגולים, אך לא רק]. או שהמצפון האנושי האונברסלי אינו נכון. או שיוצר המציאות יצר מציאות שממיטה סבל רב על יושביה [ואזי..].
אנחנו יודעים שיש בורא לעולם והוא טוב לחלוטין, [והוא הסמיך את המצפון האנושי]. א"כ בהכרח התשובה היא כמו האופציה הראשונה.
אכן בודאי יש תכנון וסיבה לסבל הזה, לענינים אלו המצפון אין בו כלום, אפס מאופס וריק מתוכן. המצפון האנושי לא ניתן לנו ע"מ לשפוט את מעשי הבורא אם הם ראויים ומוסריים, אלא רק בשביל לשפוט את מעשינו שלנו עצמנו. ולכן סבורני שאי אפשר לשאול מה חטאו הבהמות שמתו במכת דבר. הבהמות אינם מתות בסיבת חטא, אלא בסיבת חשבונות שמים.
ישא ברכה כתב:פלתי כתב:ישא ברכה כתב:האפשרויות הם אחד משלושה. או שיש תכנון וסיבה לסבל הזה [למשל גלגולים, אך לא רק]. או שהמצפון האנושי האונברסלי אינו נכון. או שיוצר המציאות יצר מציאות שממיטה סבל רב על יושביה [ואזי..].
אנחנו יודעים שיש בורא לעולם והוא טוב לחלוטין, [והוא הסמיך את המצפון האנושי]. א"כ בהכרח התשובה היא כמו האופציה הראשונה.
אכן בודאי יש תכנון וסיבה לסבל הזה, לענינים אלו המצפון אין בו כלום, אפס מאופס וריק מתוכן. המצפון האנושי לא ניתן לנו ע"מ לשפוט את מעשי הבורא אם הם ראויים ומוסריים, אלא רק בשביל לשפוט את מעשינו שלנו עצמנו. ולכן סבורני שאי אפשר לשאול מה חטאו הבהמות שמתו במכת דבר. הבהמות אינם מתות בסיבת חטא, אלא בסיבת חשבונות שמים.
אני חושב [אבל לא בטוח שאני צודק] שצדק ויושר הם מושגים כללים אונברסלים. ז"א אמיתויות קיימות, וממילא איב"ז נפקותא בין הבורא לבוראיו.
אבל יתכן שסוגית צדיק ורע לו מכחשת מחשבה זו, ויל"ע.
ישא ברכה כתב:פלתי כתב:ישא ברכה כתב:האפשרויות הם אחד משלושה. או שיש תכנון וסיבה לסבל הזה [למשל גלגולים, אך לא רק]. או שהמצפון האנושי האונברסלי אינו נכון. או שיוצר המציאות יצר מציאות שממיטה סבל רב על יושביה [ואזי..].
אנחנו יודעים שיש בורא לעולם והוא טוב לחלוטין, [והוא הסמיך את המצפון האנושי]. א"כ בהכרח התשובה היא כמו האופציה הראשונה.
אכן בודאי יש תכנון וסיבה לסבל הזה, לענינים אלו המצפון אין בו כלום, אפס מאופס וריק מתוכן. המצפון האנושי לא ניתן לנו ע"מ לשפוט את מעשי הבורא אם הם ראויים ומוסריים, אלא רק בשביל לשפוט את מעשינו שלנו עצמנו. ולכן סבורני שאי אפשר לשאול מה חטאו הבהמות שמתו במכת דבר. הבהמות אינם מתות בסיבת חטא, אלא בסיבת חשבונות שמים.
אני חושב [אבל לא בטוח שאני צודק] שצדק ויושר הם מושגים כללים אונברסלים. ז"א אמיתויות קיימות, וממילא איב"ז נפקותא בין הבורא לבוראיו.
אבל יתכן שסוגית צדיק ורע לו מכחשת מחשבה זו, ויל"ע.
פלתי כתב:ישא ברכה כתב:
אני חושב [אבל לא בטוח שאני צודק] שצדק ויושר הם מושגים כללים אונברסלים. ז"א אמיתויות קיימות, וממילא איב"ז נפקותא בין הבורא לבוראיו.
אבל יתכן שסוגית צדיק ורע לו מכחשת מחשבה זו, ויל"ע.
מה פירוש אין נפקותא? כלומר שהמצפון המדריך אותנו לגבי מעשינו, הוא אמיתה קיימת גם לגבי מעשי הבורא? עד שאם תראה חיה סובלת תאמר שנעשה לה עוול על ידי הבורא??
פלתי כתב:יתירה מזו, לא בדקתי אבל משמע לי שאפילו במקום שמצינו חטא בבע"ח, כמו בדור המבול, אין הפירוש חטא כפשוטו, שהרי בע"ח אין להם בחירה ומה שייך בהם חטא. רק מעשי האדם הרעים הם שגרמו לבעלי חיים לשנות סדר מנהגם, ולא מתוך בחירה אלא מתוך השפעת מעשי האדם על כלל התנהגות הבריאה, ולכך נגזר דינם למות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 208 אורחים