עמוד 1 מתוך 1

מחיית שם בe-book reader קורא ספרים אלקטרוני

פורסם: ה' ינואר 28, 2016 2:30 pm
על ידי מלפנא
האם ידועה התייחסות של פוסקי דורינו לבעייה של מחיית שם במסכים שפועלים בטכנלוגית e-link (דיו אלקטרוני)
לכאורה זה כתיבה גמורה. בניגוד למסכי לד וכדומה.
(זכור לי שבקונטרס קרני אורה. הנספח לספר מאורי אש החדש הביא בשם הגרש"ז שיש לזה דין של כתיבה גמורה לגבי איסורי שבת)

Re: מחיית שם בe-book reader קורא ספרים אלקטרוני

פורסם: ה' ינואר 28, 2016 6:34 pm
על ידי יאיר1
כיצד עובדת הטכנולוגיה הזו?
מה פירוש דיו אלקטרוני?

Re: מחיית שם בe-book reader קורא ספרים אלקטרוני

פורסם: ה' ינואר 28, 2016 7:04 pm
על ידי אוצר החכמה
אני חושב שכבר כתבתי פה פעם שבאמת איני מבין את ההיתר בזה. הנקודה העיקרית היא שלהבדיל ממסך מחשב שבו כשאין חשמל אין כלום, ודבר זה אפילו מתחדש כל הזמן, כאן גם כשמנותק החשמל הכיתוב נשאר כצורתו, רק אינו נראה משום שהכל חשוך ולכאורה זה דומה לספר המצוי בחדר חשוך.

אולי הצד להתיר בזה הוא כי אע"פ שמצד טבעו אינו נעלם, אם מוטבע במכונה (כלומר במחשב) שימחוק אחר זמן את הדבר, כיוון שאינו תלוי בבחירה הווה דבר שאין מתקיים כי הוא כבר בטבע הדבר, (וצריך לעיין בזה מתוך מה שכתב החזו"א גבי חשמל בעניין אחר) אבל לפי זה ייצא שבכל מקרה אם נכבה הספר יהיה אסור להדליקו כי לפי המצב עכשיו כתוב בחושך וברגע שידליק זה יואר ויימחק וכמו מי שידליק אור בחדר חשוך ומחמת האור יימחק השם הכתוב ע"ג דף.

Re: מחיית שם בe-book reader קורא ספרים אלקטרוני

פורסם: ה' ינואר 28, 2016 8:10 pm
על ידי חובב_ספרים

Re: מחיית שם בe-book reader קורא ספרים אלקטרוני

פורסם: ו' ינואר 29, 2016 12:20 am
על ידי יבנה
עי' בתשובות והנהגות חלק ג' סי' שכו שכמה מטעמי ההיתר שייכים אף כאן. וכן יש טעמים נוספים באור ישראל י' [תשנח] עמ' נט ואילך.
ועיקרי ההיתרים מדנכתב ע"מ למחוק, והמחיקה הוא בגרמא [אינו מוחק את הכתב בעצמו רק בפקודה של לחיצת הכפתור], ואינו דרך בזיון אלא דרך שימוש. גם אין כאן מעשה כתיבה אלא הדבקה בחשמל של חלקיקים לצד א', וגם אינו חיבור כ"כ, וכי התולה אותיות של מגנטים של שם ה' או עושה צורת שם ה' בהנחת מקלות יהיה בזה צד מחיקת השם?
כאן http://www.prog.co.il/showpost.php?p=15 ... stcount=11 כתבו שדנו בענין בישורון של ניסן תשע"ה ואולי גם בכרך הקודם.

Re: מחיית שם בe-book reader קורא ספרים אלקטרוני

פורסם: ב' פברואר 01, 2016 5:37 pm
על ידי ע. התשבי
כאן יש שיעור מעניין (באנגלית). אחד שמספר איך שהתכתב עם פוסקים וכו'.

Re: מחיית שם בe-book reader קורא ספרים אלקטרוני

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 3:15 am
על ידי חאצאצקע רבי
אין איסור אם לא נכתב בידיעה שזה שמו של הקב״ה (קסת הסופר סי׳ יא סעיף ב׳) וכאן המכשיר הוא הכותב ולכאורה האדם הוא רק גורם וגם אינו מכוון להדיא לכתי׳ השם.

Re: מחיית שם בe-book reader קורא ספרים אלקטרוני

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 8:19 am
על ידי אוצר החכמה
א. עיין בסימן יב בקסת הסופר שביאר שאיסור דרבנן מיהא איכא.
ב. איני יודע אם גרמא משנה כאן לגבי דברי הקה"ס שהבאת כי הנושא הוא הידיעה ולא דרך עשיית המעשה.
ג. יש לדון הרבה אם נקרא גרמא.
ד. כיוון שיודע שיש בעמוד שמות (כגון חומש) נראה שנחשב מכוון אא"כ אתה מדבר על מקרה שחשב שאין שם בעמוד ונתברר שיש.

Re: מחיית שם בe-book reader קורא ספרים אלקטרוני

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 6:34 pm
על ידי חאצאצקע רבי
אתה מתכוון למש״כ סעיף א בנתכוון לכתוב יהודה במקום שצריך לכתוב השם שכ׳ נ״ל שאין למחקו אלא לקדרו אבל כמבואר בהערות שזה דוקא במקום השם שאפשר שאסרו משום מראית העין אבל בנכתב שלא במקום השם כ׳ בסעיף ב שמותר למחקו.

Re: מחיית שם בe-book reader קורא ספרים אלקטרוני

פורסם: ו' פברואר 19, 2016 1:00 pm
על ידי לעומקו של דבר
אגב, בספר ישא יוסף ח"ד מביא (ששאלו אותו שאם אסור להגריש"א מצלמות אלקטרוניות שנחשב כתיבה א"כ אסור גם שם ד' אלקטרוני), ומאריך לעורר על הצגת שמות שאינם נמחקים במחשב ולאו דווקא קורא ספרים כזה, שלא מצא שום היתר לדבר, ומביא שגם הגרח"ק עוררו להזהיר מפני הדבר
הוא מתאר שם שדיבר עם מכוני סת"ם שיתקנו (ואמרו לו להתיר בשם הגרמ"פ ואדרבא באג"מ יש תשובות מחמירות בנושא זה), אבל מה הצורך להגיע לשם הלא בכל מחשב היום מעלים שמות שאינם נמחקים ו'מוחקים' אותם

(אלא שהשאלה אם דנים לחומרא ממצלמות למחשב או לקולא ממחשב למצלמות...)

Re: מחיית שם בe-book reader קורא ספרים אלקטרוני

פורסם: א' אוקטובר 06, 2019 4:06 pm
על ידי מעט דבש
ה'ישא יוסף' מובא כאן:
viewtopic.php?p=577826#p577826

Re: מחיית שם בe-book reader קורא ספרים אלקטרוני

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2019 10:30 pm
על ידי יואל שילה
חומר על הנושא