עמוד 1 מתוך 1

ספירת החדשים הלועזים

פורסם: א' ינואר 31, 2016 9:07 pm
על ידי חיים ושלו'
מדוע נהגו היתר היום לספור חדשים הלועזים במספר החדשים לדוגמה חודש 2, וכי אינם עוברים על החודש הזה לכם ראש חדשים ראשון הוא לכם לחדשי השנה - עי' בספר מנהג ישראל תורה שהביא דעת פוסקים שאוסרים?

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: א' ינואר 31, 2016 9:20 pm
על ידי ישראל אליהו

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: א' ינואר 31, 2016 11:25 pm
על ידי חובב_ספרים
שמעתי מהגאון ר' מאיר שטערן ראש ישיבה דפאסייק שחודש בתורה הוי חדשי הלבנה. מה שהגוים חלקו שנת החמה לפרקי זמן באופן שרירותי וקוראים לזה חודשים אינו שייך לחדשים אמיתיים, וממילא אין בזה איסור לספור חודשיהם במספרים מאחר שאין זה ספירת חודשים.

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 4:28 am
על ידי נהר שלום
חיים ושלו' כתב:מדוע נהגו היתר היום לספור חדשים הלועזים במספר החדשים לדוגמה חודש 2, וכי אינם עוברים על החודש הזה לכם ראש חדשים ראשון הוא לכם לחדשי השנה - עי' בספר מנהג ישראל תורה שהביא דעת פוסקים שאוסרים?

כבר דשו בה רבים. ויש תשובה להתיר ביביע אומר.

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 5:20 am
על ידי תוכן
חובב_ספרים כתב:שמעתי מהגאון ר' מאיר שטערן ראש ישיבה דפאסייק שחודש בתורה הוי חדשי הלבנה. מה שהגוים חלקו שנת החמה לפרקי זמן באופן שרירותי וקוראים לזה חודשים אינו שייך לחדשים אמיתיים, וממילא אין בזה איסור לספור חודשיהם במספרים מאחר שאין זה ספירת חודשים.


מצינו מושג חדשי חמה גם בתוספות וגם בעוד מקורות.

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 7:33 am
על ידי אוצר החכמה
אבל זה לא דוחה את הטענה שלו.
הטענה שלו היא שמה שכתוב בתורה החודש הזה לכם ראש חדשים הוא במה שהוא חודש דאורייתא, וכשם שאם הייתי אומר שעברו כך וכך שבועות מאמצע החורף לא הייתי עובר על זה, כך כשאני אומר שעברו כך וכך months או "חדשים" זה לא משנה כי אני לא משנה באותו עניין שדיברה עליו תורה.

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 1:40 pm
על ידי צופר הנעמתי
בעיקר דברי הרמב"ן על החודש הזה לכם אף פעם לא הבנתי אם הוא מצווה גמורה זכר ליציאת מצרים איך בטל הדין כשעלו מבבל?

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 1:55 pm
על ידי בברכה המשולשת
הרמב"ן עצמו מתייחס לזה שם (וזכורני שיש בזה מאמר למדני של הגר"צ שכטר)

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 1:57 pm
על ידי צופר הנעמתי
בברכה המשולשת כתב:הרמב"ן עצמו מתייחס לזה שם (וזכורני שיש בזה מאמר למדני של הגר"צ שכטר)


הוא רק אומר לא יאמר חי ה' וכו'. איך זה מבטל מ"ע דאורייתא?

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 2:14 pm
על ידי מה שנכון נכון
צופר הנעמתי כתב:בעיקר דברי הרמב"ן על החודש הזה לכם אף פעם לא הבנתי אם הוא מצווה גמורה זכר ליציאת מצרים איך בטל הדין כשעלו מבבל?

דרשת הרמבן.PDF
(442.02 KiB) הורד 245 פעמים

וראה בהערה.

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 2:15 pm
על ידי מבני עליה
תוכן כתב:
חובב_ספרים כתב:שמעתי מהגאון ר' מאיר שטערן ראש ישיבה דפאסייק שחודש בתורה הוי חדשי הלבנה. מה שהגוים חלקו שנת החמה לפרקי זמן באופן שרירותי וקוראים לזה חודשים אינו שייך לחדשים אמיתיים, וממילא אין בזה איסור לספור חודשיהם במספרים מאחר שאין זה ספירת חודשים.


מצינו מושג חדשי חמה גם בתוספות וגם בעוד מקורות.

נראה לתקן בדברי הגר"מ דפאסייק: חודש במציאות.
להרב תוכן הכונה היא שהמושג חדשי חמה הוא מושאל, (וזו גם כונת הרב אוצה"ח בבאורו.)

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 2:36 pm
על ידי צופר הנעמתי
מה שנכון נכון כתב:
צופר הנעמתי כתב:בעיקר דברי הרמב"ן על החודש הזה לכם אף פעם לא הבנתי אם הוא מצווה גמורה זכר ליציאת מצרים איך בטל הדין כשעלו מבבל?

דרשת הרמבן.PDF

וראה בהערה.


תודה. הבנת האברבנאל הכי נכנסת בדברי הרמב"ן, אבל נסתרת לכאורה מפסוקים מפורשים (וכן בפירוש התורה השווה החודש הראשון הוא חודש ניסן להפיל פור הוא הגורל, משמע שיש כאן תרגום בלבד ולא דין להזכיר שניהם).
לדברי מהר"י בן חביב לא מובן למה הוצרך הרמב"ן לזה ששמות החודשים לא נמצאו בתורה ועלו איתם מבבל, מאחר שלשיטתו אין שייכות בין שמות למנין.

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 7:36 pm
על ידי ארזי ביתר
הגרש"א יודלביץ' זיע"א, גרס כי אכן חל איסור על כתיבת החודשים הלועזיים במספרם, וכי במקרה שאין ברירה, יש לכתוב את שם החודש ולא מספרו. באופן כללי, נקט כי יש לכתוב תאריך עברי.


היות שראיתי רבים שאינם יודעים זאת, הריני ליידע ולהודיע, בהמחאות בנקאיות ניתן לכתוב תאריך עברי!

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 7:37 pm
על ידי ארזי ביתר
אא"ז הגרש"א יודלביץ' זיע"א, גרס כי אכן חל איסור על כתיבת החודשים הלועזיים במספרם, וכי במקרה שאין ברירה, יש לכתוב את שם החודש ולא מספרו. באופן כללי, נקט כי יש לכתוב תאריך עברי.


היות שראיתי רבים שאינם יודעים זאת, הריני ליידע ולהודיע, בהמחאות בנקאיות ניתן לכתוב תאריך עברי!

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 8:20 pm
על ידי צופר הנעמתי
[quote="ארזי ביתר"]היות שראיתי רבים שאינם יודעים זאת, הריני ליידע ולהודיע, בהמחאות בנקאיות ניתן לכתוב תאריך עברי![//quote]

למה עשית מזה כזה רז נסתר?

עד כמה שידוע לי, תאריך עברי נחשב תאריך רשמי במדינת ישראל ואפשר לרשום אותו גם בכל טופס ממשלתי.

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 8:23 pm
על ידי הכהן
רק שיש להביא בחשבון, שהפקיד עלול להפקיד את זה בטרם הזמן!

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 8:27 pm
על ידי מה שנכון נכון
ארזי ביתר כתב:וכי במקרה שאין ברירה, יש לכתוב את שם החודש ולא מספרו.

הצי"א כתב שלכתוב את שם החודש גרע טפי כי חלק משמות החודשים הם על שמות ע"ז. [ינואר, מרץ, מאי, יוני ואולי עוד]. ויל"ע שגם בחודשים דידן מצינו כן לכה"פ בתמוז.

גם בלא"ה לא ברורה התועלת בזה, כי סו"ס מונים את החדשים באופן אחר ממה שאמרה התורה. וראיה לדבר ממה שכתב הרמב"ן שבמנין החודשים שעלו מבבל 'מתבטל' מש"כ החדש הזה לכם, אף שאיננו מונים ראשון שני וכו' אלא קוראים אותם בשמות.
ומאידך כשמונים חודש ראשון או שמיני למנינם, מתכוונים שזהו המספר הסידורי של חלק אחד משנים עשר בשנת 2016, וכל ענין החודש הוא רק לפי חלוקת שנים אלו, ואיננו מונים את החדשים שלנו האמתיים לפי מנין אחר.

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 9:05 pm
על ידי הכהן
מה שנכון נכון כתב:
ארזי ביתר כתב:וכי במקרה שאין ברירה, יש לכתוב את שם החודש ולא מספרו.

הצי"א כתב שלכתוב את שם החודש גרע טפי כי חלק משמות החודשים הם על שמות ע"ז. [ינואר, מרץ, מאי, יוני ואולי עוד].

ינואר - עי' ירושלמי ע"ז פ"א ה"ב.
מאי ויוני - כתב בסה"ד (כמדו') שהוא ע"ש גבורים יווניים.
יולי ואוג' - קיסרי רומי.
בחודשים האחרונים של השנה לכאו' אין נ"מ, שאף הם לשון מספרים.

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 9:10 pm
על ידי חיים ושלו'
אולי לכתוב בשינוי אין איסור כגון .JAN?

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 9:14 pm
על ידי מה שנכון נכון
הכהן כתב:
מה שנכון נכון כתב:
ארזי ביתר כתב:וכי במקרה שאין ברירה, יש לכתוב את שם החודש ולא מספרו.

הצי"א כתב שלכתוב את שם החודש גרע טפי כי חלק משמות החודשים הם על שמות ע"ז. [ינואר, מרץ, מאי, יוני ואולי עוד].

ינואר - עי' ירושלמי ע"ז פ"א ה"ב.
מאי ויוני - כתב בסה"ד (כמדו') שהוא ע"ש גבורים יווניים.
יולי ואוג' - קיסרי רומי.
בחודשים האחרונים של השנה לכאו' אין נ"מ, שאף הם לשון מספרים.

דברתי במפורש על חלק מהחדשים.
מהירושלמי לא מוכח כלום. כמדומני שהמידע היום מדוייק יותר מסה"ד.

Re: ספירת החדשים הלועזים

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 10:10 pm
על ידי הכהן
מה שנכון נכון כתב:דברתי במפורש על חלק מהחדשים.
מהירושלמי לא מוכח כלום. כמדומני שהמידע היום מדוייק יותר מסה"ד.

לא ניסיתי חלילה להתווכח עם מי שיודע יותר ממני.
לא חשבתי שמוכח מהירושלמי משהו, אלא שכתוב שם "והוו צווחין ליה קלנדס יינובריס" ועיי"ש במפרשים. זה לא מוכח כלום.
אין צל של ספק לאף בר דעת שהמידע היום יותר מדוייק מסה"ד. רק העזתי לציין מ"מ.
מכאן ואילך אחדול.