מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כוס של ברכה וקידוש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קורא עכביש
הודעות: 110
הצטרף: ג' מאי 05, 2015 2:26 am

כוס של ברכה וקידוש

הודעהעל ידי קורא עכביש » ו' פברואר 19, 2016 12:59 am

שאלת תם: ידוע דרשת חכז"ל זכור את יום השבת לקדשו - זכרהו על היין, ותמהני מדוע א"כ צריך ליקח הכוס בידו, ויש בה י' דברים שנאמרו בכוס, למה לא מספיק כשהיין על השלחן בבקבוק?

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כוס של ברכה וקידוש

הודעהעל ידי יבנה » ו' פברואר 19, 2016 1:13 am

קורא עכביש כתב:שאלת תם: ידוע דרשת חכז"ל זכור את יום השבת לקדשו - זכרהו על היין, ותמהני מדוע א"כ צריך ליקח הכוס בידו, ויש בה י' דברים שנאמרו בכוס, למה לא מספיק כשהיין על השלחן בבקבוק?

ענין היין שמראה חשיבות הדבר, ודרך חשיבותו הוא כשאוחזו בידו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כוס של ברכה וקידוש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' פברואר 19, 2016 9:19 am

קורא עכביש כתב:שאלת תם: ידוע דרשת חכז"ל זכור את יום השבת לקדשו - זכרהו על היין, ותמהני מדוע א"כ צריך ליקח הכוס בידו, ויש בה י' דברים שנאמרו בכוס, למה לא מספיק כשהיין על השלחן בבקבוק?

אכן בדיעבד (כשנשפך היין מהכוס) מחשיבים שקידש על היין שבבקבוק, אם היתה דעתו להמשיך לשתות.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כוס של ברכה וקידוש

הודעהעל ידי יבנה » ו' פברואר 19, 2016 3:10 pm

עזריאל ברגר כתב:
קורא עכביש כתב:שאלת תם: ידוע דרשת חכז"ל זכור את יום השבת לקדשו - זכרהו על היין, ותמהני מדוע א"כ צריך ליקח הכוס בידו, ויש בה י' דברים שנאמרו בכוס, למה לא מספיק כשהיין על השלחן בבקבוק?

אכן בדיעבד (כשנשפך היין מהכוס) מחשיבים שקידש על היין שבבקבוק, אם היתה דעתו להמשיך לשתות.

דבריך מתייחסים לברכת הנהנין שבו, ואינם ענין לדיני כוס של ברכה וקידוש שתלוי בחשיבות וכבוד שזה שייך רק כשאוחזו בידו.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוס של ברכה וקידוש

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' פברואר 20, 2016 9:22 pm

אעתיק מהרשום אצלי, ושייך קצת לענין המדובר:
כוס שבורה בדיעבד - כ' השעה"צ שם סקי"ד "ופשוט דאם יש נקב בשולו ועל ידי זה אינו יכול להחזיק רביעית אין על זה שם כוס כלל והוא לעכובא אפילו בשעת הדחק דכוס של ברכת המזון וקידוש צריך להחזיק רביעית כמבואר ברמב"ם פ"ז מהלכות ברכות ופכ"ט מהלכות שבת", והעיר בזה בשבט הלוי ח"ט סי' מא "נראה דאין זה פשוט להלכה דמרמב"ם בודאי אין ראי' כלל דרמב"ם בא רק לקבוע השיעור של קידוש או בהמ"ז ר"ל כמות היין שצריך לקחת כוס המכיל רביעית או יותר כלשונו בה' שבת דזה שיעור המצוה של קדוש על היין ולשתות אח"כ רובו או מלא לוגמיו אבל הפסול של כלי המטפטף אינו שאין בו רביעית דעכשיו באמת מחזיק רביעית יין אלא שמטפטף והולך ופסול זה אינו מחסרון קדוש על היין אלא מחסרון הכלי וכוס של קדוש ולא מצינו דחז"ל תקנו שני דברים דין כלי ודין קדוש דדוקא בנטילת ידים יש דין כלי ושיעור נטילה דשם דין הכלי הוא מיסוד התקנה דנט"י דומיא דקידוש ידים כמש"כ הראשונים אבל בבהמ"ז וקידוש אין תקנה כזאת והטור כ' רק דצריך להדר אחרי כוס שלם ודיעבד כשר והרי כ' כמה פוסקים ובתוכם גם הגאון א"ר דגם כלים הפסולים לנט"י דאינם מחזיקים רביעית ע"י עמידה וכיו"ב מכ"מ כשרים לקידוש ומה"ט דאין בבהמ"ז וקידוש דין כלי יע"ש וא"כ כיון שהי' שיעור רביעית עכ"פ בעת הקידוש נהי דפסלינן לכתחלה מ"מ דיעבד ושעת הדחק הרי קידש על היין ומאז שראיתי דברי שעה"צ לא זכיתי לעמוד על דברי קדשו [ומש"כ דאינו כלי כלל ז"א דכלי הוא אלא שאין בו דין כלי להרבה דברים]".
ויש כאן באמת חקירה גדולה בעיקר דין 'כוס' האם הוא לעיכובא, או רק היכ"ת שיעמוד לפניו רביעית יין, וה'כוס' להידור מצוה בעלמא. ומצוי בזה נפק"מ למעשה, (במי שאין לו כוס כלל ומחזיק היין בידיו, או כוס שבורה לגמרי, או כוס ח"פ וכדלהלן), וצ"ע. ומהא דאיכא דין של שתיית רוב כוס אין ראיה לדין כוס, די"ל הכלל בזה הוא שתיית רוב היין שעמד לפניו וקידש ובירך עליו. אמנם הנה יש בראשונים כאן (רשב"א ריטב"א ועוד) שפי' הא דאמר ר"י אין לנו אלא ד' דברים, היינו דלמצוה בעי' ג"כ את שאר הדברים אבל לחובה ו'לעיכובא' בעי' ד' דברים, ובתוך ד' דברים אלו איכא חי דדהביאו הראשונים לפרש דאזיל על הכוס עצמה שתהא שלימה, וכן הדחה ושטיפה בפשטות הוא מצד כבוד והידור הכוס, (אם לא כדלעיל דהיינו משום כבוד היין עצמו), ובפרט 'מלא' דלכאו' תליא בכוס, ואי נימא דה'כוס' עצמה אינה לעיכובא, ק' להבין איך ד' דברים נאמרו לעיכובא ובמה הם מעכבים. ועדיין צ"ע.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כוס של ברכה וקידוש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' פברואר 20, 2016 9:40 pm

יבנה כתב:
עזריאל ברגר כתב:
קורא עכביש כתב:שאלת תם: ידוע דרשת חכז"ל זכור את יום השבת לקדשו - זכרהו על היין, ותמהני מדוע א"כ צריך ליקח הכוס בידו, ויש בה י' דברים שנאמרו בכוס, למה לא מספיק כשהיין על השלחן בבקבוק?

אכן בדיעבד (כשנשפך היין מהכוס) מחשיבים שקידש על היין שבבקבוק, אם היתה דעתו להמשיך לשתות.

דבריך מתייחסים לברכת הנהנין שבו, ואינם ענין לדיני כוס של ברכה וקידוש שתלוי בחשיבות וכבוד שזה שייך רק כשאוחזו בידו.

טעיתי קצת, התכוונתי לדין קידש על כוס מלא מים, וטעיתי בינו לבין נשפך היין.
שולחן ערוך הרב סימן רעא סעיף כח כתב:אבל אם קידש על כוס מלא מים כסבור שהוא יין צריך לחזור ולקדש על היין אף אם הוא בענין שאין צריך לחזור ולברך בורא פרי הגפן כגון שהיה בדעתו לשתות עוד יין אחר הקידוש וכמו שנתבאר בסימן ר"ט דכיון שתקנו חכמים לומר הקידוש על היין וזה אמרו על המים צריך לחזור ולקדש.

ומכל מקום אם בשעה שקידש על המים היה לפניו רביעית יין בכלי אחד על השלחן או על הספסל אצלו מוכן לשתות אזי אינו צריך לא לברכת בורא פרי הגפן ולא לחזור ולקדש אלא ישתה מיד מן המוכן שלפניו שהרי זה כאילו קידש על היין ההוא שאף שכוס של קידוש צריך שיאחזנו בידו מכל מקום אין זה מעכב בדיעבד

מי שרוצה לראות את המראי מקומות - יכול לפתוח בכתובת http://chabadlibrary.org/books/default. ... 2/1/271/28
(ושם בקו"א סעיף ח - http://chabadlibrary.org/books/default. ... /ka2/271/8 - דן בגדרי "מוכן לשתות").

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כוס של ברכה וקידוש

הודעהעל ידי יבנה » ש' פברואר 20, 2016 11:12 pm

עזריאל ברגר כתב:טעיתי קצת, התכוונתי לדין קידש על כוס מלא מים, וטעיתי בינו לבין נשפך היין.
שולחן ערוך הרב סימן רעא סעיף כח כתב:אבל אם קידש על כוס מלא מים כסבור שהוא יין צריך לחזור ולקדש על היין אף אם הוא בענין שאין צריך לחזור ולברך בורא פרי הגפן כגון שהיה בדעתו לשתות עוד יין אחר הקידוש וכמו שנתבאר בסימן ר"ט דכיון שתקנו חכמים לומר הקידוש על היין וזה אמרו על המים צריך לחזור ולקדש.

ומכל מקום אם בשעה שקידש על המים היה לפניו רביעית יין בכלי אחד על השלחן או על הספסל אצלו מוכן לשתות אזי אינו צריך לא לברכת בורא פרי הגפן ולא לחזור ולקדש אלא ישתה מיד מן המוכן שלפניו שהרי זה כאילו קידש על היין ההוא שאף שכוס של קידוש צריך שיאחזנו בידו מכל מקום אין זה מעכב בדיעבד

מי שרוצה לראות את המראי מקומות - יכול לפתוח בכתובת http://chabadlibrary.org/books/default. ... 2/1/271/28
(ושם בקו"א סעיף ח - http://chabadlibrary.org/books/default. ... /ka2/271/8 - דן בגדרי "מוכן לשתות").

בשער הציון סי' רע"א ס"ק פ"ו הביא מח' האחרונים בענין אם מהני יין אחר הנמצא או לא, ומסיק דספק ברכות להקל.
אבל כל זה הוא לענין בדיעבד אבל לכתחילה בכל הברכות צריך להחזיק את מה שמברך עליו בימינו וכשו"ע סי' ר"ו ס' ד'. וכתב שם במ"ב שעניינו משום כוונת הלב ובימינו משום חשיבות. והאחרונים נחלקו אם לענין קידוש זה מעכב בדיעבד וכטעם שכתבתי.
[ראיית הט"ז סי' רע"א סוף ס"ק י"ט בענין קידוש משו"ת מהרי"ל סי' צ"ב אינו מובן מאחר שהמהרי"ל לא דיבר בקידוש אלא בברכת הנהנין בעלמא ובזה לא נחלקו ואיכא לחלק וכנ"ל.]

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: כוס של ברכה וקידוש

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' פברואר 21, 2016 12:02 am

קורא עכביש כתב:שאלת תם: ידוע דרשת חכז"ל זכור את יום השבת לקדשו - זכרהו על היין, ותמהני מדוע א"כ צריך ליקח הכוס בידו, ויש בה י' דברים שנאמרו בכוס, למה לא מספיק כשהיין על השלחן בבקבוק?

לא מבין את השאלה, ברור שדין קידוש על היין הוא הוא דין כוס של ברכה. ודין זכרהו על היין הוא לומר ברכת הקידוש על כוס של ברכה. (לרוב הראשונים הכוס היא דרבנן אבל גם אם דאורייתא ברור שזה כך) ולקיים בו כל דיני כוס של ברכה.
וכל מה שהאחרונים דנים על בקבוק על השולחן וכו' כל הדיון הזה הוא גם לגבי שאר כוסות של ברכה, אלא שמטבע הדברים מכיוון שלדידן רק קידוש והבדלה הם כוסות של ברכה המחוייבים מעיקר הדין, שם נמצא עיקר הדיון.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוס של ברכה וקידוש

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 19, 2018 12:48 am

ובדרך אגב, גרגיר מהסבא מנובהרדוק -

עיטור - מדרגת האדם - הסבא מנבוהרדוק.png
עיטור - מדרגת האדם - הסבא מנבוהרדוק.png (58.38 KiB) נצפה 2115 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 322 אורחים