עמוד 1 מתוך 1

להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 8:03 am
על ידי גימפעל
בסי' נג ס"ק ט' מביא המ"ב מהמג"א, שיחיד לא ימתין לש"ץ לאמירת ישתבח, אלא מיד אחרי פסוקי דזמרה יאמר ישתבח, ורק הש"ץ ימתין עד אמרית קדיש,
ולמעשה עמא דבר לא נוהג כך.

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 12:41 pm
על ידי עזריאל ברגר
ראוי להאיר, שבשו"ע הרב השמיט דין זה דהיחיד.
אבל בקצות-השולחן הביאו.
וצ"ע.

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 2:39 pm
על ידי גימפעל
אך למעשה כיצד יש לנהוג ?

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 3:05 pm
על ידי עזריאל ברגר
גימפעל כתב:אך למעשה כיצד יש לנהוג ?

אני באופן אישי נוהג כמג"א שהובא בקצוה"ש, ומה שהשמיטו אדמו"ר הזקן - יש ליישב.

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 3:15 pm
על ידי גימפעל
עזריאל ברגר כתב:
גימפעל כתב:אך למעשה כיצד יש לנהוג ?

אני באופן אישי נוהג כמג"א שהובא בקצוה"ש, ומה שהשמיטו אדמו"ר הזקן - יש ליישב.

האין בכתובים ע"כ ?

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 3:27 pm
על ידי סתם איש
בשבת יותר בולט המנהג להמתין.

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 3:30 pm
על ידי עזריאל ברגר
סתם איש כתב:בשבת יותר בולט המנהג להמתין.

בשבת רבים ממתינים ב"שוכן עד", ואולי יש מקום לחלק.

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 3:31 pm
על ידי עזריאל ברגר
גימפעל כתב:
עזריאל ברגר כתב:
גימפעל כתב:אך למעשה כיצד יש לנהוג ?

אני באופן אישי נוהג כמג"א שהובא בקצוה"ש, ומה שהשמיטו אדמו"ר הזקן - יש ליישב.

האין בכתובים ע"כ ?

לא מצאתי (כי לא חיפשתי).

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 3:32 pm
על ידי גימפעל
סתם איש כתב:בשבת יותר בולט המנהג להמתין.

ואכן במ"ב מדגיש יותר שכן הדין בשבת, שלא להמתין.

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 3:42 pm
על ידי מקורות
ראה מנהג המנחת אלעזר כמובא בס' דרכי חיים ושלום.

גם נדמה לי שבקרלין נוהגים לחכות לש"ץ אצל "ביום ההוא", ובכך מסמיכים "אחד" ל"ישתבח" כמובא בדרכי חיים ושלום שם.

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 3:45 pm
על ידי ארזי ביתר
אאל"ט, בבאבוב [ומסתמא בכל בית צאנז], נוהגים בצפרא דשבתא, שהקהל אומר את 'ובמקהלות' ו'ישתבח' ברצף, ולאחר מכן החזן חוזר על שני הקטעים ברצף.

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 3:48 pm
על ידי גימפעל
ארזי ביתר כתב:אאל"ט, בבאבוב [ומסתמא בכל בית צאנז], נוהגים בצפרא דשבתא, שהקהל אומר את 'ובמקהלות' ו'ישתבח' ברצף, ולאחר מכן החזן חוזר על שני הקטעים ברצף.

גם בסאטמאר ראיתי שנוהגים כך.

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 6:52 pm
על ידי גימפעל
בקובץ המצורף מנסה הכותב להסביר שאין השועה"ר חולק על המג"א בזה.

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 7:04 pm
על ידי ישועה בקרוב
עזריאל ברגר כתב:
גימפעל כתב:אך למעשה כיצד יש לנהוג ?

אני באופן אישי נוהג כמג"א שהובא בקצוה"ש, ומה שהשמיטו אדמו"ר הזקן - יש ליישב.

כיצד ניתן ליישב?

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 7:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
ישועה בקרוב כתב:
עזריאל ברגר כתב:
גימפעל כתב:אך למעשה כיצד יש לנהוג ?

אני באופן אישי נוהג כמג"א שהובא בקצוה"ש, ומה שהשמיטו אדמו"ר הזקן - יש ליישב.

כיצד ניתן ליישב?

א. עיין בקובץ המצורף בהודעה הקודמת.
ב. לא כל מקום שהוא משמיט דברי הפוסקים שלפניו - זה מכריח שהוא חולק, ואינני בקי בזה בהרחבה, אבל הקצוה"ש היה דבוק בדברי רבינו הזקן במיוחד, ואם הוא כתב כך - כנראה שהוא סבור שאין כאן מחלוקת.

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 9:00 pm
על ידי חיימקה
גימפעל כתב:בסי' נג ס"ק ט' מביא המ"ב מהמג"א, שיחיד לא ימתין לש"ץ לאמירת ישתבח, אלא מיד אחרי פסוקי דזמרה יאמר ישתבח, ורק הש"ץ ימתין עד אמרית קדיש,
ולמעשה עמא דבר לא נוהג כך.

במחילה העם שלא עושה כך פשוט כי איננו מודע לכך וכמו עוד אלף ואחד דברים

מה לעשות יוסיף דעת יוסיף מכאוב וכמאמר הקוצקר יוסיף דעת אפילו שיוסיף מכאוב

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 11:41 pm
על ידי ישועה בקרוב
עזריאל ברגר כתב:לא כל מקום שהוא משמיט דברי הפוסקים שלפניו - זה מכריח שהוא חולק, ואינני בקי בזה בהרחבה, אבל הקצוה"ש היה דבוק בדברי רבינו הזקן במיוחד, ואם הוא כתב כך - כנראה שהוא סבור שאין כאן מחלוקת.

להעיר שבד"כ זה אינו כך וראה לדוגמא בסימן רנג בקו"א סקי"א לקראת הסוף.
האם נושא זה נזכר בספר של פרקש כללי הפוסקים וההוראה? א"כ היכן?

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ה' מרץ 10, 2016 11:00 am
על ידי עזריאל ברגר
ישועה בקרוב כתב:
עזריאל ברגר כתב:לא כל מקום שהוא משמיט דברי הפוסקים שלפניו - זה מכריח שהוא חולק, ואינני בקי בזה בהרחבה, אבל הקצוה"ש היה דבוק בדברי רבינו הזקן במיוחד, ואם הוא כתב כך - כנראה שהוא סבור שאין כאן מחלוקת.

להעיר שבד"כ זה אינו כך וראה לדוגמא בסימן רנג בקו"א סקי"א לקראת הסוף.
האם נושא זה נזכר בספר של פרקש כללי הפוסקים וההוראה? א"כ היכן?

עזריאל ברגר כתב:לא כל מקום שהוא משמיט דברי הפוסקים שלפניו - זה מכריח שהוא חולק, ואינני בקי בזה בהרחבה

קרוב לוודאי שזה מוזכר בספרו של הרב פרקש, בחלק שמדבר על כללי שו"ע אדה"ז עצמו, ואינו תח"י.

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ה' מרץ 10, 2016 11:10 am
על ידי ישועה בקרוב
עזריאל ברגר כתב:
ישועה בקרוב כתב:
עזריאל ברגר כתב:לא כל מקום שהוא משמיט דברי הפוסקים שלפניו - זה מכריח שהוא חולק, ואינני בקי בזה בהרחבה, אבל הקצוה"ש היה דבוק בדברי רבינו הזקן במיוחד, ואם הוא כתב כך - כנראה שהוא סבור שאין כאן מחלוקת.

להעיר שבד"כ זה אינו כך וראה לדוגמא בסימן רנג בקו"א סקי"א לקראת הסוף.
האם נושא זה נזכר בספר של פרקש כללי הפוסקים וההוראה? א"כ היכן?

עזריאל ברגר כתב:לא כל מקום שהוא משמיט דברי הפוסקים שלפניו - זה מכריח שהוא חולק, ואינני בקי בזה בהרחבה

קרוב לוודאי שזה מוזכר בספרו של הרב פרקש, בחלק שמדבר על כללי שו"ע אדה"ז עצמו, ואינו תח"י.


כאן לא מצאתי, אתה יכול להצביע לי היכן זה מופיע? - http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?27104&

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ה' מרץ 10, 2016 11:41 am
על ידי עזריאל ברגר
ישועה בקרוב כתב:כאן לא מצאתי, אתה יכול להצביע לי היכן זה מופיע? - http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?27104&

אין לי מנוי (פעם היתה לי גישה דרך מקום הלימודים, ועכשיו אינני מצליח להתחבר משם), אז הסתכלתי רק במפתח.
אם היה הספר תח"י - הייתי מנסה לחפש בעמודים שלב ואילך אם יש שם בענין זה.

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ה' מרץ 10, 2016 12:25 pm
על ידי טברייני
גימפעל כתב:בסי' נג ס"ק ט' מביא המ"ב מהמג"א, שיחיד לא ימתין לש"ץ לאמירת ישתבח, אלא מיד אחרי פסוקי דזמרה יאמר ישתבח, ורק הש"ץ ימתין עד אמרית קדיש,
ולמעשה עמא דבר לא נוהג כך.


ממתי "עמא דבר" הוא פוסק הלכה??

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ה' מרץ 10, 2016 12:27 pm
על ידי טברייני
במקומות שהגבאי מעלה את הש"ץ לפני ישתבח
יכול להגיע למצב בעייתי דהיחיד לא יודע שיעלו אותו ומסיים עד אחרי ישתבח וכשהגבאי מעלה אותו נמצא שהוא ש"צ וצריך להסמיך ישתבח לקדיש.
ומן הראוי לתקו שיודיע הגבאי לחזן קודם התפילה.

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ה' מרץ 10, 2016 1:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
טברייני כתב:במקומות שהגבאי מעלה את הש"ץ לפני ישתבח
יכול להגיע למצב בעייתי דהיחיד לא יודע שיעלו אותו ומסיים עד אחרי ישתבח וכשהגבאי מעלה אותו נמצא שהוא ש"צ וצריך להסמיך ישתבח לקדיש.
ומן הראוי לתקו שיודיע הגבאי לחזן קודם התפילה.

ומה יעשה הגבאי אם הוא עצמו עדיין לא יודע מי יהיה הש"ץ?

התשובה לכך נמצאת מסתמא בכמה ספרים, שחובתם של הגבאים לארגן את החזנים ובעלי הקריאה, ואפילו את העולים לתורה, מבעוד מועד ולא לחכות לרגע האחרון...

Re: להמתין לש"ץ לאמירת ישתבח

פורסם: ה' מרץ 10, 2016 3:10 pm
על ידי גימפעל
טברייני כתב:
גימפעל כתב:בסי' נג ס"ק ט' מביא המ"ב מהמג"א, שיחיד לא ימתין לש"ץ לאמירת ישתבח, אלא מיד אחרי פסוקי דזמרה יאמר ישתבח, ורק הש"ץ ימתין עד אמרית קדיש,
ולמעשה עמא דבר לא נוהג כך.


ממתי "עמא דבר" הוא פוסק הלכה??

לכן, שאלתי אם יש לכך מקורות,