מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תורה רובה על פה ומיעוטה כתב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12665
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

תורה רובה על פה ומיעוטה כתב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 15, 2016 9:04 pm

גיטין ס:
א"ר אלעזר תורה רוב בכתב ומיעוט על פה שנא' אכתוב לו רובי תורתי כמו זר נחשבו ור' יוחנן אמר רוב על פה ומיעוט בכתב שנא' כי על פי הדברים האלה ואידך נמי הכתיב אכתוב לו רובי תורתי ההוא אתמוהי קא מתמה אכתוב לו רובי תורתי הלא כמו זר נחשבו ואידך נמי הכתיב כי על פי הדברים האלה ההוא משום דתקיפי למיגמרינהו.

ברש"י פי' דהנידון הוא האם הכתוב בתורה והנלמד ממנה בי"ג מידות זה הרוב, או דהלמ"מ זה הרוב. ובמהרש"א הוסיף ד"על פה" כולל מה שחידשו חכמי הדורות מדעתם.

וצל"ע בפירושים הללו במה תליא פלוג' ר"א וריו"ח, האם עמדו למנין ונמצאו חלוקים בכמה מקומות ובזה תליא הרוב והמיעוט?

ובחת"ס פי' דהדבר תלוי בפלוג' בגמ' תמורה על ההלכות שנשכחו והוחזרו בפלפוליו של עתניאל בן קנז, עי"ש.

ובבאר שבע בהוריות ד. (צוין ע"י הרעק"א בגיטין) פי' דהנידון הוא לענין הנדרש בי"ג מידות אי הוי בכלל תושב"כ או תושבע"פ.

ועי"ש בבאר שבע שכ' דנפק"מ לדינא בפלוג' ר"א וריו"ח לענין "זיל בתר רובא" לגבי טעות בהוראת ב"ד. (וצ"ע, וגם לכאו' י"ל בזה כל קבוע במע"מ דמי).

וכעיקר דבריו כ' המבי"ט בהקדמתו לס' קרית ספר פרק ג, עי"ש בהרחבה, ואף הוא כתב את הנפק"מ של זיל בתר רובא, וכפה"נ דבריו הם המקור של הבאר שבע.

ועי' בפמ"ג פתיחה כוללת לאו"ח שהוסיף כמה נפק"מ לדינא בהאי פלוג', וכגון האם מי שנשבע על דבר האסור מי"ג מדות והלכה למשה מסיני חייל שבועה עליה כמו חצי שיעור.

הספורנו בפ' משפטים ביאר שהדבר תלוי איך למנות את הדברים הרמוזים בתורה, אלא שאינם מובנים לרוב ישראל כי אם ע"י מורה צדק.

בדרשות הר"ן (הדרוש החמישי בסגנון אחר / הדרוש השביעי) נראה שהנידון מה הרוב הוא נידון על החשיבות, האם הכתוב בתורה והרמוז בה, או הלמ"מ ותקנות חז"ל וסברותיהם שאינם רמוזים בתורה. ומשמע בדבריו שיש נפק"מ בזה לענין השכר, וכמו שצירף לזה את מאמר חז"ל חביבין ד"ס מיינה של תורה.

זכורני שיש בזה עוד ביאורים, (ושמעתי פעם מהגר"מ שפירא, שאמר בביאור ד' הרמב"ם הידועים ש"אין אדם למד רוב חכמתו אלא בלילה", דמקורו הוא משי' רבי יוחנן הנ"ל).

אשמח להחכים עוד בנושא הזה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14179
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תורה רובה על פה ומיעוטה כתב

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 15, 2016 9:08 pm

זכורני שיש על זה בהקדמת הסמ"ג ובפירוש רבי אייזיק שטיין עליה

ארי שבחבורה
הודעות: 1339
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: תורה רובה על פה ומיעוטה כתב

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ג' מרץ 15, 2016 9:17 pm

ועיין עוד במש"כ הנצי"ב בקדמת העמק הראשון לשאילתות פיסקא ג'.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: תורה רובה על פה ומיעוטה כתב

הודעהעל ידי סעדיה » ג' מרץ 15, 2016 10:10 pm

ועיין מה שביאר בזה הכתב והקבלה בהערה ל'מאמר התורה'.

בשן
הודעות: 19
הצטרף: ה' אוקטובר 08, 2015 11:13 am

Re: תורה רובה על פה ומיעוטה כתב

הודעהעל ידי בשן » ב' מרץ 21, 2016 3:41 pm

אני מצרף דברים שכתבתי בעניין
קבצים מצורפים
הגדרות תורה שבכתב ותורה שבעל פה וביאור תורה רובה בכתב.pdf
(146.94 KiB) הורד 653 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12665
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תורה רובה על פה ומיעוטה כתב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 27, 2016 9:51 pm

צירפתי את המאמר דלהלן מפני ענין שנתחדש בו.
רובה כתב - הבלין.PDF
(340.31 KiB) הורד 294 פעמים

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: תורה רובה על פה ומיעוטה כתב

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אוקטובר 28, 2016 2:52 pm

אני מצרף כאן מה שכתבתי על עניין זה לפני רבות בשנים
תורה שבכתב ותורה שבעל פה.doc
(43 KiB) הורד 267 פעמים
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ב' אפריל 10, 2017 12:00 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12665
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תורה רובה על פה ומיעוטה כתב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אפריל 06, 2017 1:42 pm

הריני מצרף כאן את דברי הר"ן שצויינו לעיל, גם מפני הכרעת ההלכה בפלוג' זו.

דרשות הר"ן הדרוש השביעי - כי עיקר התורה וגודל שכרה הוא במה שיגזרו החכמים ויתקנו במה שאין לו סמך בתורה, שכך היא המסקנא בפרק הנזקין (גיטין ס ב), אמר שם אמר ר' אלעזר תורה רוב בכתב ומיעוט על פה שנאמר (הושע ח יב) אכתב לו רובי תורתי, ר' יוחנן אמר רוב על פה ומיעוט בכתב שנאמר (שמות לד כז) כי על פי הדברים האלה, והכתיב אכתב לו רובי תורתי, אתמוהי קא מתמה וכי אכתב לו רובי תורתי והרי כמו זר נחשבו. ובאמת שאפילו ר' אלעזר שאמר שהתורה רובה בכתב, לא רצה לומר שמובן רובה במה שכתוב בה, שאי אפשר שלא ישתבש המעיין ברוב המצות או בכולן, אבל רצה לומר שבמדות שהתורה נדרשת בהן הוא רוב התורה, ונכללו בזה תרי"ג מצות התורה ופירושיה וביאוריהן, וכיון שכן רוב התורה יש לה רמז בכתוב. ור' יוחנן חולק ואומר כי רוב התורה על פה, כי בין אותם הדברים שהן הלכה למשה מסיני, ובין התקנות שעשו חכמים לעשות סייג לתורה, הוא רוב התורה. ונראה מסקנת הגמרא כר' יוחנן שאמר לא כרת הקדוש ברוך הוא ברית עם ישראל אלא בשביל דברים שבעל פה, רצה לומר שעיקר השכר הוא במה שיחדשו החכמים, ובמה שיתקנו כדי לעשות סייג לתורה. ולפיכך אמר לו ר' יהושע לר' ישמעאל כששאלו (ע"ז כט ב) מפני מה אסרו גבינות של גויים, ולא רצה לגלות טעמן, מן הטעם שאמר בגמרא (שם לה א), ואמר לו היאך אתה קורא כי טובים דודיך מיין (שה"ש א ב), אמר לו כי טובים דודיך, אמר לו אין הדבר כן שהרי חבירו מלמד עליו שנאמר (שם ג) לריח שמניך טובים. ואף על פי שאמרו במשנה (ע"ז כט ב) והשיאו לדבר אחר, רצה לומר שלא אמר לו טעם האיסור, אבל מנעו שלא ישאלהו, ונתן לו טעם לדבר כי טובים דודיך מיין, ורמז על מה שאמרו בגמרא (שם לה א) אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם חביבים עלי דברי סופרים יותר מיינה של תורה.

עושה חדשות
הודעות: 12665
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תורה רובה על פה ומיעוטה כתב

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 09, 2017 11:46 pm

נתקלתי כעת בירושלמי מקביל, כך אי' בירושלמי פאה פ"ב ה"ד וכן בחגיגה פ"א ה"ח (וע"ע שם שקלים פ"ו ה"א) -

אמר ר"ז בשם ר' יוחנן אם באת הלכה תחת ידיך ואין אתה יודע מה טיבה [דף יג עמוד א] אל תפליגנה לד"א שהרי כמה הלכות נאמרו למשה בסיני וכולהן משוקעות במשנה אמר ר' אבין ויאות היא שני מיני חטים אילולי שבא נחום ופי' לנו יודעין היינו ר"ז בשם ר"א [הושע ח יב] אכתוב לכם רובי תורתי וכי רובה של תורה נכתבה אלא מרובין הן הדברים הנדרשים מן הכתב מן הדברים הנדרשים מן הפה וכיני אלא כיני חביבין הן הדברים הנדרשים מן הפה מן הדברים הנדרשים מן הכתב ר' יודא בן פזי אומר אכתוב לכם רובי תורתי אלו התוכחות אפילו כן לא כמו [הושע ח יב] זר נחשבו אמר רבי אבין אילולי כתבתי לך רובי תורתי לא כמו זר נחשבו מה בינן לאומות אלו מוציאין ספריהם ואלו מוציאין ספריהם אלו מוציאין דפתריהן ואלו מוציאין דפתריהון ר' חגי אמר בשם ר' שמואל בר נחמן נאמרו דברים בפה ונאמרו דברים שבכתב ואין אנו יודעין איזה מהן חביב אלא מן מה דכתיב [שמות לד כז] כי על פי הדברים האלה כרתי אתך ברית ואת ישראל הדא אמרה אותן שבפה חביבין ר' יוחנן ור' יודן בי ר"ש חד אמר אם שמרת מה שבפה ושמרת מה שבכתב אני כורת אתך ברית ואם לאו אין אני כורת עמך ברית וחרנא אמר אם שמרת מה שבפה וקיימת מה שבכתב אתה מקבל שכר ואם לאו אין אתה מקבל שכר ריב"ל אמר עליהם ועליהם כל ככל דברים הדברים מקרא משנה תלמוד ואגדה אפי' מה שתלמיד ותיק עתיד להורות לפני רבו כבר נאמר למשה בסיני מה טעם [קהלת א י] יש דבר שיאמר אדם ראה זה חדש הוא וגו' משיבו חבירו ואומר לו כבר היה לעולמים ר"ז בשם שמואל אין למידין לא מן ההלכות ולא מן ההגדות ולא מן התוספות אלא מן התלמוד

עושה חדשות
הודעות: 12665
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תורה רובה על פה ומיעוטה כתב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' פברואר 18, 2020 7:30 am

עושה חדשות כתב:ושמעתי פעם מהגר"מ שפירא, שאמר בביאור ד' הרמב"ם הידועים ש"אין אדם למד רוב חכמתו אלא בלילה", דמקורו הוא משי' רבי יוחנן הנ"ל.

לפי פשוטו, רוב חכמתו של אדם בלילה אזיל על גירסא ולא על פלפול, וכמש"כ הנצי"ב בהרבה מקומות, עי' עליו.

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: תורה רובה על פה ומיעוטה כתב

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ג' פברואר 18, 2020 9:31 am

עמודי אור.GIF
עמודי אור.GIF (92.26 KiB) נצפה 1887 פעמים

ובזה ביארתי פעם מה שאמרו בתלמוד יבמות דף עב עמוד ב
בתר דנפק א"ל רבי יוחנן לר"ל ראיתי לבן פדת שיושב ודורש כמשה מפי הגבורה א"ל ר"ל דידיה היא מתניתא היא היכא תנא ליה בתורת כהנים נפק תנייה בתלתא יומי וסברה בתלתא ירחי.
שר' יוחנן לא כל כך החזיק מלימוד דרך מדרשי ההלכה, ועוד היה לי אריכות בזה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 223 אורחים