מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כל האדם, גם גוי?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 24, 2016 12:15 am

הוי מקבל את כל האדם בשמחה/בסבר פנים יפות, גם גוי?
הוי דן את כל האדם לכף זכות, גם גוי? (לכאו' לא נאמר עליו בצדק תשפוט עמיתיך)
הוי מכבד את כל האדם, גם גוי?
מקדים שלום לכל אדם, גם גוי?

בלישנא דקרא ודאי מצינו "כל האדם" לא רק על ישראל, (עי' לדוג' במכת ברד), ובלישנא דחז"ל מצינו "כל האדם" שאינו כולל את הנכרים, (עי' לדוג' בקדשים הנאכלין לכל אדם), השאילה היא מה הקריאה הפשוטה של דברי חז"ל הנ"ל ודומיהם, האם כולל גם נכרים או לאו.

ירדן ירחו
הודעות: 87
הצטרף: א' ינואר 03, 2016 2:16 pm

Re: כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי ירדן ירחו » ג' מאי 24, 2016 12:29 am

ראה יבמות סא, א תוס' ד"ה ואין העובדי כוכבים

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מאי 24, 2016 8:14 am

למיטב זכרוני ברוב הנושאים ששאל כת"ר אין הגויים ימש"ו בכלל

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ג' מאי 24, 2016 11:47 am

בברכה המשולשת כתב:הגויים ימש"ו

???
האמנם ימש"ו, גם של אלה השומרים על ז' מצוות בני נח?
והאמנם ימש"ו, גם של אלה שעליהם נאמר "חביב אדם שנברא בצלם"? איך אפשר לומר, ימש"ו ו"חביב", בבת אחת - על אותו אדם עצמו?
אגב גם נח היה גוי, וגם איוב (למ"ד), וגם חסידי אומות העולם שהצילו יהודים בשואה, ועוד.

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מאי 24, 2016 11:55 am

השומרים ז' מצוות בני נח אינם נקראים גויים אלא בני נח (כדברי אדוננו הגר"א)

אבא יודן
הודעות: 1259
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' מאי 24, 2016 3:18 pm

תמחומא פקודי ו:
אם דברת בעשו שהוא אחיך סופך לדבר בבן אומתך..

ומעין זה בדבר"ר ו ט,ושם כתב הרד"ל:
ומבואר מכאן שאסור לספר לה"ר על עובד כוכבים ..
ועש"ע.

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מאי 24, 2016 5:32 pm

ולא נפסק כן בח"ח

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי ביליצר » ג' מאי 24, 2016 8:48 pm

הוי מקדים שלום לכל אדם - ואפילו לנכרי בשוק ,ברטנורא

ויהיה מקדים בשלום כל אדם אפילו אינו ישראל, כדי שיהיה אהוב ונחמד לבריות, אך לא בשלום אשה... (ספר היראה)

אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הקדימו אדם שלום מעולם ואפילו נכרי בשוק.


בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מאי 24, 2016 9:15 pm

ביליצר כתב:הוי מקדים שלום לכל אדם - ואפילו לנכרי בשוק ,ברטנורא

ויהיה מקדים בשלום כל אדם אפילו אינו ישראל, כדי שיהיה אהוב ונחמד לבריות, אך לא בשלום אשה... (ספר היראה)

אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הקדימו אדם שלום מעולם ואפילו נכרי בשוק.


לכן כתבתי קודם "ברוב"

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ד' מאי 25, 2016 9:39 am

בברכה המשולשת כתב:
ביליצר כתב:הוי מקדים שלום לכל אדם - ואפילו לנכרי בשוק ,ברטנורא

ויהיה מקדים בשלום כל אדם אפילו אינו ישראל, כדי שיהיה אהוב ונחמד לבריות, אך לא בשלום אשה... (ספר היראה)

אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הקדימו אדם שלום מעולם ואפילו נכרי בשוק.


לכן כתבתי קודם "ברוב"


אבל איך אפשר לומר "ימש"ו", על מי - שנקרא "חביב" - ושבשלומו יש להקדים, וכו'? אדרבא, עיין בדרך החיים למהר"ל, שמוכיח כי - מכך שלא נכתב במשנה "חביבין ישראל" אלא "חביב אדם" - מוכח כי (כלשונו): "יש צורת אדם באומות ג"כ...נמצא הצלם הזה אצל שאר אומות"; מיכלל דס"ל, דלשון המשנה "חביב אדם" מיירי נמי בשאר האומות. וכן מוכח דהכי ס"ל, ממה שכתב שם על מעלת "חביב" - שאמנם "מעלה זו היא לישראל בפרט" ( = במיוחד) - אבל "מעלה זאת אינה רק לישראל בלבד".

בשלמא "העמלקים ימש"ו" - את זה אני מבין, שהרי זה פסוק מפורש - שיש למחות את זיכרם; ובשלמא "הנאצים ימש"ו" - גם את זה אני מבין. אני גם מבין, שיש (או לפחות שניתן) לומר "ימש"ו" (כלשון הפסוק הידוע בתהילים) - על מי שפיהם מלא בדברי מרמה שנאה ושטנה (שם). גם ידוע הפסוק בירמיהו: "אעשה כלה בכל הגוים אשר הדחתיך שמה", וכן: "אעשה כלה בכל הגוים אשר הפצותיך שם", דמיירי דווקא בגויים המסוימים הנ"ל. גם ידוע לשון התפילה "וכל אויבי עמך מהרה יכרתו", דמיירי דווקא באויבי עמך (אמנם הגרי"מ חרל"פ מפרש דאויבי עמך הם הגויים אבל דבריו צע"ג מפסוק מפורש "בצלם אלוקים עשה את האדם" - וממשנה מפורשת "חביב אדם שנברא בצלם" - וכפי שגם מוכח להדיא מדברי המהר"ל הנ"ל אשר קדם לגרי"מ חרל"פ בכ-350 שנה).

אבל האם יש לך מקור מפורש, לומר "הגויים ימש"ו" - סתם כך, מבלי לפרט שכוונתך היא אך ורק אל אותם גויים מסויימים אשר בקירבם גלה עם ישראל - ולא חלילה אל חסידי אומות העולם - ואפילו לא אל סתם איזה גוי פשוט ואף "חביב" (כגון סיני או תאילנדי או אינדונזי או קאמבודי או סינגאפורי או ניגרי או קונגולזי או סנגאלי או קאמרוני או אסקימוסי, וכו' וכו') אשר כרגיל אינו עוין את עם ישראל ואשר כמובן אינו אשם בכך שלא זכה להיוולד למשפחה הנכונה? האמנם לא היפרזת יתר על המידה? מדבריך נראה כאילו לדעתך, רוב ככל הגויים הם עובדי ע"ז ושאר תועבות וחייבים מיתה, ולא היא: רובם הם סתם גויים, ורק מיעוטם הם עובדי ע"ז (במיוחד רוב ההודים וכנראה גם הנוצרים שביחד הם רק כשליש מאוכלוסיית העולם).
נערך לאחרונה על ידי סתם יהודי ב ד' מאי 25, 2016 12:14 pm, נערך 5 פעמים בסך הכל.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי הכהן » ד' מאי 25, 2016 10:08 am

סתם יהודי כתב:
בברכה המשולשת כתב:הגויים ימש"ו

???
האמנם ימש"ו, גם של אלה השומרים על ז' מצוות בני נח?
והאמנם ימש"ו, גם של אלה שעליהם נאמר "חביב אדם שנברא בצלם"? איך אפשר לומר, ימש"ו ו"חביב", בבת אחת - על אותו אדם עצמו?
אגב גם נח היה גוי, וגם איוב (למ"ד), וגם חסידי אומות העולם שהצילו יהודים בשואה, ועוד.

כבר דנו בעניין באשכול זה

קוויטל
הודעות: 90
הצטרף: ו' אפריל 12, 2013 3:29 am

Re: כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי קוויטל » ד' מאי 25, 2016 3:49 pm

אתם קרויים אדם ולא אוה"ע קרויים אדם. הם אכן נותרו בצורתם הגופנית אבל איבדו הזכות להיקרא אדם.

אדם זה מדריגה. מאוה"ע נלקח מדריגה זו בעת מסויים כאשר הרבו לחטוא בתקופת נמרוד, ואז נאמר שבו לכם פה עם החמור עם הדומה לחמור.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' מאי 25, 2016 5:56 pm

בהקדמה לאגרות- משה של נכדיו [בחלק האחרון]. מספרים שהיה מקדים שלום לכל אדם, כולל הנזירות שהיו שם באזור.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' מאי 26, 2016 3:09 pm

קידושין לג ע"א:
רבי יוחנן הוה קאי מקמי סבי דארמאי אמר כמה הרפתקי עדו עלייהו.

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כל האדם, גם גוי?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 02, 2016 11:15 am

בנותן טעם להעתיק את ה"תפארת ישראל", בועז אבות פ"ג, בענין "אתם קרויים אדם".

(א) אמר המפרש ואגב דאתא לידן, נימא בה מלתא שמצוה לפרסמו, דמימי נתקשיתי במאמר זה של חז"ל ביבמות [שם], דאמרי' התם אתם קרויין אדם ואין אה"ע קרויין אדם. דק' וכי ס"ד שחז"ל יאמרו על עכו"ם שיש לו צלם אלהים כפי שביררנו, שיהיה נחשב רק כבהמה. ותו דא"כ מה זה דקאמר קב"ה והייתם לי סגולה מכל העמים, ואי כל העמים רק כבהמות הארץ המה, לא יהי' מאמר זה רק כאומר והייתם לי סגולה מכל הבהמות ומכל הקופים שדומין בתמונתם לאדם. ותו, דא"כ יהיה כל מעשיהם מעשה בהמה. שאינו בעלת שכר ועונש, והרי דבר זה סותר למה דקיי"ל חסידי אוה"ע יש להן חלעה"ב [כסנהדרין ק"ה ורמב"ם פ"ח ממלכים]. והרי גם לולא פה קדוש של רז"ל שאמרו לנו כן, כבר היינו יודעים דבר זה מצד השכל, דהרי צדיק ה' בכל דרכיו וחסיד בכל מעשיו. ואנחנו רואים כמה מחסידיהן שמלבד שמכירין יוצר בראשית, ומאמינין בתה"ק שהיא אלהית, ועושין ג"ח גם לישראל, וכמה מהן שהיטיבו ביותר לכל באי עולם, כהחסיד יענער שהמציא האפאקקענאימפפונג, שעל ידה ניצולים כמה רבבות בני אדם מחולי וממיתה וממומין, ודראקא שהביא הקארטאפפעל לאייראפא, שמעכב כמה פעמים הרעב. וגוטענבערג שהמציא את הדפוס. וכמה מהן שלא נשתלמו כלל בעה"ז, כהחסיד רייכלין שהערה למות נפשו להצין שריפת השסי"ן שנצטווה מהקיסר מאקסימיליאן בשנת רס"ב ע"י הסתת המומר פפעפפערקארן ש"ט עם הכומרים קשר של רשעים שלו. ורייכלין הנ"ל השליך נפשו מנגד, ובטענותיו הכריע לב הקיסר ליקח ציוויו הנ"ל לחזרה, ועי"ז רדפוהו רובו וימררוהו אויביו הכומרים ודחקוהו עד שמת בדוחקו ובשבירת לבו. וכי ס"ד שכל המעשים הגדולים האלו לא ישולמו לעה"ב לאחר הפרגוד ח"ו והרי הקדוש ברוך הוא אין מקפח שכר כל בריה. ואת"ל דאף אלו החסידים הנ"ל אף על גב שקיימו הז' מצות של בני נח [כסנהדרין נ"ו ב], אפ"ה אין דינם כגרי תושב, מדלא קבלום בפני ג' חבירים [כע"ז דס"ד ב]. ובל"ז ג"כ אין מקבלין גרי תושב רק בזמן שהיובל נוהג [כערכין כ"ט א], אפ"ה מדלא עשו מעשה עשו, יש להם חלעה"ב [כע"ז ד"י]. עכ"פ ק' דהרי זה פשוט שגם היותר חסיד שלהן אינו מטמא באוהל, מדלא נקרא אדם, וק' שפיר אמאי, הרי יש לו צלם אלהים, וגם צדיק וחסיד במעשיו היה, ויש לו ג"כ חלעה"ב. א"כ למה לא יקרא אדם. אמנם עוד ק"ל אמאי שכתבו תוס' הנ"ל דעכ"פ מקרי האדם, ותמוה דאם אינן בכלל אדם איך יהיה נאות להן שם האדם בהא הידיעה. וכ"כ אמרי' בש"ס [בגיטין דמ"ז ב], דבכלל והארץ נתן לבני אדם, נכללו ג"כ עכו"ם. ותמוה, דאם אבותיהן אינן בכלל אדם, איך יכללו הם בכלל בני אדם.

אולם האיר ה' עיני, שדבר גדול אחז"ל בזה. דכשנתבונן היטב מעמד ישראל עכשו, ומעמד שאר האומות עכשו, נראה שיש ביניהן ב' חילוקים גדולים. דהנה אז כשהיו ישראל במצרים, היו כל באי העולם לישראל כשאר אומות, כיתומים ואין אב, בחשיכה אפילו שכנו כולם יחד. ולא ידעו את ה'. ולא פרעה בלבד אמר לא ידעתי את ה', אלא אפי' ישראל לא הכירו את אביהם שבשמים כלל, עד שהוצרך משרע"ה לשאל להקב"ה והיה כי יאמרו לי מה שמו מה אומר אליהם. ואפי' כשעברו אח"כ בים סוף, עדיין היתה האמונה רפופה בידם, והיתה ע"ז באותה שעה בחיקם. כמ"ש [סנהדרין ק"ג ב'] על פסוק ועבר בים צרה, שפסל של מיכה עבר בים. מזה מוכח שהיו אז משוקעים בכל טינופי תועבות נמרצות כמצריים וכמנהגיהם, ולא ידעו כלל מחיוביהם לה' ולחביריהם, ולעצמן. וכ"ש שהיו כן שאר האומות, שאפי' היותר נבונים מהם, כיוונים וכדומה, היו כל עבודתם תועבות נמרצות, לשור ולחמור יחדו, ולשאר חיתו יער ובהמות בהררי אלף, ומתפללים לצמחים ולאילנות לעץ ולאבן, להרים ונהרות, כאילו הם אלהות, גם בניהם ובנותיהם יזבחו לשדים וכל הרריהם העלו עשן מדם אדם. ויזכר אלהים את העולם כולו, ואת בריתו את אברהם עבדו, ויבחר בזרעו אחריו שיהיו הם ככהנים ומלמדין לשאר באי עולם, וירד ה' כ"י מן השמים בתוככי מצרים, ארץ החכמה בזמן ההיא, בין העם הנואל ומגואל, ויפתח בצבת עיניהם האטומים, בהכותו את פרעה ואת ארצו במכות גדולות ונוראות לעיניהם, ובהיותו מונח תחת השבט, שמעו הם שצעקו אליו מן השמים, למען תדע כי אני ה' בקרב הארץ [השגחה], בעבור תדע כי אין כמוני בכל הארץ [יכולת]. למען תדע כי לה' הארץ [שכר ועונש]. או פתחו הבנים הסכלים עיניהם, וראו מי הוא המנהיג לבירה. ומה שחסר להם עוד בידיעת ה' ודרכיו, הציצו המשכילים ביתר עוז בקריעת ים סוף, אז הורו באצבע עליו, ואמרו זה אלי ואנוהו, ויאמינו בה' ובמשה עבדו. ועוד לא הי' די. עד שהתגלה עליהן בפום בי גדול במראה נפלאה ונוראה על סיני. ומבין להבות אש עד לב השמים חושך ענן וערפל השמיעם מצותיו חוקותיו ותורותיו, הכוללים כל חיובי האדם. גם למדם אח"כ סדורי הנהגות ישרות, בחלוק המחנות, ובנקיות, ודגלים, וחצוצרות התרועה, וכלי הקודש וכדומה. באופן שכל סבת הצלחתם בזה ובבא לא נודע להם מכח שכלם, רק ע"י הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו. אבל לא כן שאר האומות. דאף דאז בכל הזמן ההוא שקרב הקדוש ברוך הוא את ישראל להשלמתן, עדיין היו כל באי עולם הוזים שוכבים בתרדמת אולת ובתהום תועבות נוראות. עכ"פ כל מה שהשיגו אח"כ בסבות הצלחתם בזה ובבא, נתהווה להם ע"י הם עצמן, באופן שנוכל לומר הן עשו את עצמן. דהרבה שאבו ולמדו מתורת ה' באר הישראלי, בזמן הרב מאז ועד עתה. והרבה מחיובי האדם ומדרך המדות והמוסר, למדו ע"י אורך הזמן והטבע, ע"י שבקע עליהן אור השכל מעט מעט כאור נוגע הולך ואור. עד שכשנסתכל היום על היותר גרוע שבאומות, אפ"ה הוא מובחר יותר גם מהמובחר שבהן שלפני זה אלפים שנה שלא יגיע לקרסוליו. ורק בזמן רב. ובטרחה רבה עשו הן את עצמן. נמצא שיש לישראל ולהאומות האחרות, לכל א' מעלה לבדיית. המעלה לאומות על ישראל, שהן בבחירתם החפשית ובכח עצמן ממש עשו את עצמן, וזה וודאי יותר מעלה מאשר לישראל, שנמשכו בפאת ראשם בכח אלהים להשלמתן. ואין להם להחזיק טובה לעצמן, דמה שהפליא ה' להשלים ואתן יד ה' היתה עמם בכל אלה, ורק בזכות אבותיהם. אמנם אעפ"כ יש מעלה לבדיית ג"כ לישראל דהאומות ע"י שכל מה שהשיגו לא השיגו רק בכח שכלם, לכן יש מצות רבות בתורה שמרוממים מאד משכל האנושי, ככל חוקי התורה, עדיין לא יעשום כי לא יבינום [עד אחרית הימים כשישפוך ה' רוחו על כל בשר]. ועוד דמשום שכל מה שהשיגו, לא השיגו רק בשכל אנושי, לכן מי ומי מהם שהתרשל מלפתוח עיניו באורך הזמן, עדיין הוא שקוע בטנוף תועבות הראשונות, כרוב תושבי אפריקא, וגם באזיען ואמעריקא יש אומות רבות הולכות עדיין בחשכה ועובדים אלילים אלמים וזובחים בניהם לשדים כאבותיהם מעולם, כי לא ידעו את ה' ואת תורתו לא הכירו. לא כן ישראל, הם שומרים כל חוקי התורה אף אותן שלמעלה משכל האנושי. וגם כל העם מקטן ועד גדול באמונתו יחיו, כסכל כבער מנעוריו יינק שדי תורת ה', והיא תכריחו לפתוח עיניו לראות דרך החיים. וזהו שאמר הכתוב עם זו יצרתי לי, ר"ל אני עשיתים, כמ"ש הוא עשנו ולא אנחנו, לכן תהלתי יספרו, אותי נאה שישבחו. ולא שיתפארו את עצמן בזה. וכן הוא אומר ועמך כולם צדיקים דאפי' הסכלים שבהם לעולם יירשו ארץ החיים, כירושה בלי יגיעה. וכל זה מפני שהם נצר מטעי שאני בעצמי יצרתיו אף עשיתיו, ומעשה ידי הם להתפאר. לפ"ז יש להם לישראל בעניין מעלתם והשלמתן, דוגמא לאדם הראשון. דכל אדם כשבא לעולם, הוא נברא חסר דעת, עד שהזמן והלימוד והשכל יתפתחו קמטיהם בו לעשותו איש. לא כן אדם הראשון בקומתו וצביונו נברא [ר"ה י"א א'], ותיכף כשנפחו בו רוח חיים, הוה לרוח ממלא בהשכל ודעת, יודע חיוביו כולם. וזה, מפני שג"כ היה שוה במשפטיו עם ישראל, שהרי גם הוא היה יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא בעצמו כמוהם. והנה כל שמקרה הבן ומעשיו, דומין למקריות ומעשה אביו יקראוהו בשם אביו, כמ"ש בזאת יבוא אהרן אל הקודש, דר"ל כל כה"ג שמזרעו אחריו, וכ"כ להיות בריתי את לוי [מלאכי ב' פ"ד], דר"ל כל זרעו אחריו, וכ"כ ובקשו את ה' אלהיהם ודוד מלכם [הושע ג'], דר"ל המלך שהוא מזרעו, וכ"כ ועבדי דוד מלך עליהם [יחזקאל ל"ז], שהכוונה על מלך המשיח שהוא מזרעו. וכ"כ נקראת אומתינו הקדושה בשם ישראל על שם אביהם, לא בלבד מפני שכל מטתו שלימה, ולא יצא ממנו שום אומה אחרת. כ"א גם מפני שכל מה שקרה לאבינו הזקן הזה, לסבול רדיפות ומרעין בישין מנעוריו עד ימי זקנתו. כ"כ רבות צררוני מנעורי יאמר נא ישראל וגו'. לכן נקראו על שמו. ולפ"ז אין נכון לקרוא לכל באי עולם בשם אדם, דאדה"ר היה נקרא כך מדנוצר מאדמה, אבל כל זרעו הרי מבשר ודם נוצרו. אבל רק ישראל נאות להם שם זה, לא בעבור כבודם, רק מדמקרותם והשלמתן השיגו מידי הקדוש ברוך הוא בעצמו כמו אדה"ר ולא מכח עצמן. ולפיכך כל מקום שנאמר בתורה אדם הכוונה רק על ישראל. כמו אדם כי יקריב, דמיירי רק בישראל, כדאמרי' [חולין די"ג ב'], מכם ולא כולכם, להוציא מומר. מכם, בכם חלקתי ולא באומות. ואצטרך בש"ס קרא אחרינא, דאיש איש לקבל נדרים ונדבות גם מאומות. אבל שם אדם. אין נאות להן, דהם בטרחה רבה עשו את עצמן, ואין דומין כלל בזה לאדה"ר. אבל כל מקום שכתוב בני אדם גם אומות העולם בכלל, שכולן בניו ונכדיו של אדה"ר הן כמונו. וכ"כ כל מקום שכתוב האדם בהא הידיעה וודאי זה אינו שם של אדה"ר. שהיה שם עצם פרטי שלו אדם. דהרי כל שם עצם פרטי לא יבוא לעולם בהא הידיעה, כמו דלא נוכל לומר האברהם היצחק והישראל, כ"כ לא נוכל לומר האדם על שם אדה"ר. אלא וודאי דבכה"ג פירושו [מענש] בל"א ונקרא בהשאלת הלשון אדם. ובכה"ג וודאי גם האומות בכלל, שכולן הם בריאות שכליות עם צלם אלהים כמונו. היוצא מדברינו שמה שנקרא רק הישראלי אדם אינו להם שם של שבח כל כך, רק מעיד עליהם שלא הם בעצמן קלפו הקליפה הגסה מהלב האטום, אלא בעבור שהיו כחומר ביד היוצר ב"ה:


מעניין מאד!


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים