מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה, בְּרֶתֶת וָזִיעַ

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה, בְּרֶתֶת וָזִיעַ

הודעהעל ידי יוס'ל » ג' יוני 07, 2016 12:18 pm

ב''ה

כך השו''ע כותב בסי' ס''א. טור בשם ויק''ר כז,ו.

יִקְרָא קְרִיאַת שְׁמַע בְּכַוָּנָה, בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה, בְּרֶתֶת וָזִיעַ.

מה ההבדל בין 4 סוגי הפחד, לא ראיתי מי מהמפרשים שפי'.

זיע - בארמית פירושו רעש.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה, בְּרֶתֶת וָזִיעַ

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יוני 07, 2016 12:23 pm

אני תמיד הבנתי ש'זיע' הוא מלשון הזדעזעות, כלומר, שאבריו יזדעזעו מרוב פחד ואימה.
וכך ראיתי שכותב הרוקח בנוגע להזכרת השם (ולא דווקא שבפסוק ראשון של ק"ש), עי' בסוף ספרו סדר התשובה.

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה, בְּרֶתֶת וָזִיעַ

הודעהעל ידי יוס'ל » ג' יוני 07, 2016 12:43 pm

חכם באשי כתב:אני תמיד הבנתי ש'זיע' הוא מלשון הזדעזעות, כלומר, שאבריו יזדעזעו מרוב פחד ואימה.
וכך ראיתי שכותב הרוקח בנוגע להזכרת השם (ולא דווקא שבפסוק ראשון של ק"ש), עי' בסוף ספרו סדר התשובה.


ב'''ה

יש לך (קצת) סימוכין

חבקוק ב,ז

הֲלוֹא פֶתַע יָקוּמוּ נֹשְׁכֶיךָ וְיִקְצוּ מְזַעְזְעֶיךָ וְהָיִיתָ לִמְשִׁסּוֹת לָמוֹ:

מצודת ציון: מזעזעיך. ענין רתת ורעדה כמו לזעוה ולבז (יחזקאל כג) :

אך לפ''ז רתת וזיע היינו הך, ''וכפל הדבר במילות שונות'' ?

ומה זה רתת ?

הושע יג,א

כְּדַבֵּר אֶפְרַיִם רְתֵת נָשָׂא הוּא בְּיִשְׂרָאֵל וַיֶּאְשַׁם בַּבַּעַל וַיָּמֹת:

מצודת ציון: רתת. ענין רעד כי יאחזמו רעד (שמות טו) ת''א אחדינון רתיתא :

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה, בְּרֶתֶת וָזִיעַ

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יוני 07, 2016 12:58 pm

ועל מה אתה מסתמך ש'זיע' היא בארמית?

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה, בְּרֶתֶת וָזִיעַ

הודעהעל ידי יוס'ל » ג' יוני 07, 2016 1:25 pm

חכם באשי כתב:ועל מה אתה מסתמך ש'זיע' היא בארמית?


אין כוונתי ש'זיע' שאמור לגבי ק''ש הוא בארמית, רק זכרתי את ה'זיע שגיא' מקדושא דסידרא שהוא תרגום ל'רעש גדול'.

מה שנכון נכון
הודעות: 11687
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה, בְּרֶתֶת וָזִיעַ

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 07, 2016 2:02 pm

רעש פירושו רעד.

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה, בְּרֶתֶת וָזִיעַ

הודעהעל ידי יוס'ל » ג' יוני 07, 2016 2:28 pm

מה שנכון נכון כתב:רעש פירושו רעד.


זאת מנין ? הרי אומר ששמע 'קול רעש'

וַתִּשָּׂאֵנִי רוּחַ וָאֶשְׁמַע אַחֲרַי קוֹל רַעַשׁ גָּדוֹל בָּרוּךְ כְּבוֹד ה' מִמְּקוֹמוֹ:

מצודת דוד ותשאני רוח. הרוח נשא אותי ממקום מעמדי ושמעתי מאחורי קול ברעש גדול אומר ברוך כבוד ה' ממקומו כאומר אל הנביא אל תחשוב שבסור השכינה ממקומו מבית קה''ק לא יהיה ברוך ומהולל כבוד ה' כמו שהיה בהיותו במקומו בבית קה''ק כי אע''פ שסר ממקומו הוא ברוך ומהולל אבל ישראל הם הם החסרים בהסרת השכינה מביניהם אבל כבוד ה' הוא תמיד ברוך ומהולל : (מצודת דוד)

מלבי"ם - באור הענין ותשאני רוח רוח ה' נשא אותו למעלה ואשמע אחרי קול רעש גדול כי אז נסתלקה המרכבה ללכת למקומה, צייר ששמע קול רעש שמורה שהליכת המרכבה עתה הוא להרעיש ממלכות. ברוך כבוד ה' ממקומו ר''ל הגם שיסתלק הכבוד מבהמ''ק והברכה והשפע לא תרד מירושלים כי שם צוה ה' את הברכה עד עתה, בכ''ז הוא מקור הברכה במקומו אשר הוא שם :(מלבי"ם באור הענין)

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה, בְּרֶתֶת וָזִיעַ

הודעהעל ידי לייטנר » ד' יוני 08, 2016 12:41 pm

יוס'ל כתב:
חכם באשי כתב:אני תמיד הבנתי ש'זיע' הוא מלשון הזדעזעות, כלומר, שאבריו יזדעזעו מרוב פחד ואימה.
וכך ראיתי שכותב הרוקח בנוגע להזכרת השם (ולא דווקא שבפסוק ראשון של ק"ש), עי' בסוף ספרו סדר התשובה.


ב'''ה

יש לך (קצת) סימוכין

חבקוק ב,ז

הֲלוֹא פֶתַע יָקוּמוּ נֹשְׁכֶיךָ וְיִקְצוּ מְזַעְזְעֶיךָ וְהָיִיתָ לִמְשִׁסּוֹת לָמוֹ:

מצודת ציון: מזעזעיך. ענין רתת ורעדה כמו לזעוה ולבז (יחזקאל כג) :

אך לפ''ז רתת וזיע היינו הך, ''וכפל הדבר במילות שונות'' ?


סמיכות נרדפים/הנדיאדיס


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 356 אורחים