מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עושה שלום במרומיו בסיום התפילה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
אשי ישראל
הודעות: 931
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

עושה שלום במרומיו בסיום התפילה

הודעהעל ידי אשי ישראל » ד' יוני 08, 2016 1:25 am

שאלה ראשונה - האם הגאונים נהגו לומר בסיום שמונה עשרה 'עושה שלום במרומיו הוא יעשה...."? והאם גם הש"ץ היה אומרם? מה המקור הכי קדום לאמירה זאת? [בסידור רב סעדיה כתב במפורש שהשלום בסיום התפילה "אינו בדיבור אלא הרכנת הראש"]

שאלה שניה - מהו הנוסח לפי הרי"צ גיאות וה'מנהיג' בסיום קדיש ובסיום שמונה עשרה "עושה שלום" או "עושה השלום" (בריצ"ג הל' יו"כ עמ' פח , הובא גם במנהיג יו"כ סי' סט, יש נוסח, אך אולי הוא מיוחד לימים נוראים)

אודה לסיוע!

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עושה השלום במרומיו בסיום התפילה - מתי נתקן?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יוני 08, 2016 9:15 am

למיטב זכרוני יש על זה התייחסות של נ' וידר בספרו, וגם מאמר של ידידי הרב אברהם יוסף מרדכי שמידמן

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: עושה השלום במרומיו בסיום התפילה - מתי נתקן?

הודעהעל ידי ההוא גברא » ד' יוני 08, 2016 12:10 pm

השינוי בקדיש בימים נוראים הוא רק מזמן השל"ה כמדומני, שלא ידע שחתימת עושה השלום בתפילת העמידה נמצאת במדרשי ארץ ישראל ולכן אסר לשנות, אבל הראשונים כבר נתנו גימטריא לעושה השלום בה"א ולכן חידש שאומרים בקדיש עושה השלום. עד ימיו לא היה מי שראה צורך להוסיף אות ה' רק בימים נוראים. (ואילו היה יודע שעושה השלום נמצאת במדרשים לא היה השינוי בקדיש נולד, כי חתימת "שאותך לבדך ביראה נעבוד" השל"ה כן התיר כי מצא אותה ברש"י וקל וחומר שאילו הכיר חתימת עושה השלום מן המדרשים היה משאיר אותה)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: עושה השלום במרומיו בסיום התפילה - מתי נתקן?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יוני 08, 2016 1:46 pm

ההוא גברא כתב:השינוי בקדיש בימים נוראים הוא רק מזמן השל"ה כמדומני, שלא ידע שחתימת עושה השלום בתפילת העמידה נמצאת במדרשי ארץ ישראל ולכן אסר לשנות, אבל הראשונים כבר נתנו גימטריא לעושה השלום בה"א ולכן חידש שאומרים בקדיש עושה השלום. עד ימיו לא היה מי שראה צורך להוסיף אות ה' רק בימים נוראים. (ואילו היה יודע שעושה השלום נמצאת במדרשים לא היה השינוי בקדיש נולד, כי חתימת "שאותך לבדך ביראה נעבוד" השל"ה כן התיר כי מצא אותה ברש"י וקל וחומר שאילו הכיר חתימת עושה השלום מן המדרשים היה משאיר אותה)

לא מדוייק. חתימת 'עושה השלום' היתה החתימה הרגילה של נוסח ארץ ישראל הקדמון, וממילא מצאה את מקומה במדרשים הארצישראליים.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: עושה השלום במרומיו בסיום התפילה - מתי נתקן?

הודעהעל ידי יבנה » ד' יוני 08, 2016 9:46 pm

אשי ישראל כתב:שאלה ראשונה - האם הגאונים נהגו לומר בסיום שמונה עשרה 'עושה שלום במרומיו הוא יעשה...."? והאם גם הש"ץ היה אומרם? מה המקור הכי קדום לאמירה זאת? [בסידור רב סעדיה כתב במפורש שהשלום בסיום התפילה "אינו בדיבור אלא הרכנת הראש"]

שאלה שניה - מהו הנוסח לפי הרי"צ גיאות וה'מנהיג' בסיום קדיש ובסיום שמונה עשרה "עושה שלום" או "עושה השלום" (בריצ"ג הל' יו"כ עמ' פח , הובא גם במנהיג יו"כ סי' סט, יש נוסח, אך אולי הוא מיוחד לימים נוראים)

אודה לסיוע!

המקור הקדום ביותר הכותב במפורש את אמירת עושה שלום בסיום שמו"ע זה הראבי"ה סי' צ"ו. לפניו היו כאלו שרק השתחוו לצדדים כרס"ג ועוד, והיו שאמרו את המילים 'שלום' בלבד לצדדים כרמב"ם ועוד, והיו שאמרו שלום בשמאלי שלום בימיני כהמוזכר בראבי"ה שם וטור סי' קכ"ג ועוד.
ע"ע בנפתלי וידר סיני עז "פרקים בתולדות התפילה והברכות" שהביא נוסחאות הקדומות ומנהגים הקדומים בזה, וכן עי' יעקב גרטנר אסופות ג' ספר י"ד [תשס"ב] בתולדות הענין ובפרט בעמ' פ"ז וצ'.
לענין הש"ץ, מבואר בתה"ג הרכבי סי' רנ"ו [כפי הנראה לרש"ג ורה"ג] שלא תקנו לש"ץ לפסוע לאחריו אא"כ לא התפלל קודם בלחש. וכן מוכח בדעת רס"ג בסידורו עמ' מ"ד ול"ט.
אמנם ריצ"ג הל' ר"ה עמ' מ"א הביא תשובת רה"ג הנ"ל וחולק עליו וסובר שנתקן לש"ץ שיפסע לאחר כל התפלה בקדיש והוא בשביל השמו"ע.
אפשר לדייק מדברי ריצ"ג הנ"ל שבזמנו היו שאמרו עושה שלום בסוף שמו"ע. ראשית לפניו לא הוזכר פסיעה בקדיש, ואדרבה ברס"ג לא הזכיר בקדיש שיפסע לאחריו בעמ' ל"ה ל"ט ומ"א. מסברא אינו מובן מה ענין פסיעה בקדיש שהרי הוא כשאר חלקי התפלה שלא מצינו בהם שהוא כעומד ממש לפני ה' ושצריך לפסוע כו'. גם לא מצינו לפניו [ברס"ג ורה"ג כו'] את הסברא שקדיש הוא סיום שמו"ע של הש"ץ, עי' רדב"ז חלק א' סי' של"ט. יתכן לשער שכבר בזמנו התחילו ליתן שלום באופן של אמירת עושה שלום כו' שמקורו בסוף קדיש, ומזה התרגלו לפסוע ולכרוע בעושה שלום שבקדיש, וכעין סברת תה"ד סי' י"ג.

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

עושה שלום במרומיו בסיום התפילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יוני 28, 2016 11:17 pm

ובאותו ענין,
מה פשר הסיומת "ואמרו אמן"?
בשלימא בקדיש ניחא, אבל בסיום תפילת לחש - מי אמור לענות אמן?
(זכורני שראיתי פעם משהו על המלאכים וכיו"ב, יש?)

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: עושה שלום במרומיו בסיום התפילה

הודעהעל ידי יבנה » ד' יוני 29, 2016 12:15 am

עושה חדשות כתב:ובאותו ענין,
מה פשר הסיומת "ואמרו אמן"?
בשלימא בקדיש ניחא, אבל בסיום תפילת לחש - מי אמור לענות אמן?
(זכורני שראיתי פעם משהו על המלאכים וכיו"ב, יש?)

עשה לך רב ח"ז סי' י"א המצורף דן בזה, וכפי הנראה הגיע בטעות מקדיש.
ובוידר עמ' קל"ה הביא ממחזור מצרפת שאמרו שלום בימיני שלום בשמאלי שלום עלינו על כל ישראל ואמרו אמן. וכ"ה במחזור ויטרי גולדשמידט ח"א עמ' קט"ו.
ומקור המלאכים בסידור הרוקח בשם ר' יהודה החסיד המצורף, ומובא גם במטה משה סי' קנ"ד.
קבצים מצורפים
עשה לך רב.pdf
(774.74 KiB) הורד 240 פעמים
סידור הרוקח.pdf
(481.2 KiB) הורד 246 פעמים

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: עושה השלום במרומיו בסיום התפילה - מתי נתקן?

הודעהעל ידי מאור עינים » ד' יוני 29, 2016 1:57 am

זה לשון המג"א סו' ס"ק ז' כתב מט"מ שאף שמתפלל ביחיד יאמר אחר עושה שלום ואמרו אמן שאומר כן להמלאכים השומרים אותו ע"כ.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עושה שלום במרומיו בסיום התפילה

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' יוני 29, 2016 9:59 am

יבנה כתב:ומקור המלאכים בסידור הרוקח בשם ר' יהודה החסיד המצורף, ומובא גם במטה משה סי' קנ"ד.

לא מדוייק. זה מופיע קודם לכן, אינני זוכר היכן בדיוק.
והשווה הרשימה "כריעה למלאכים קודם להקב''ה; גלגולי טענה קראית" המצורפת

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: עושה שלום במרומיו בסיום התפילה

הודעהעל ידי יבנה » ו' יולי 01, 2016 12:40 am

חד ברנש כתב:
יבנה כתב:ומקור המלאכים בסידור הרוקח בשם ר' יהודה החסיד המצורף, ומובא גם במטה משה סי' קנ"ד.

לא מדוייק. זה מופיע קודם לכן, אינני זוכר היכן בדיוק.
והשווה הרשימה "כריעה למלאכים קודם להקב''ה; גלגולי טענה קראית" המצורפת
כריעה למלאכים קודם להקב''ה; גלגולי טענה קראית; דאצ'ה 75.pdf

דעת רס"ג בזה הוא דעת יחיד. ר"י אבוהב בסי' קכ"ג הביא את הארחות חיים שכותב ע"ז "שהאומר שלום למלאכי השרת ודאי טועה ונעקר מן העולם כדאז"ל משתף שם שמים נעקר מן העולם". אבל כל האחרים פירשו שנותן שלום לה' או לישראל. ויש מח' אם מה שאמרו ביומא נותן שלום הוא בכריעה [או הרכנת הראש] כסנהדרין צא: לענין שקיעת חמה וכברכות יד. בנותן שלום לחבירו שהוא בכריעה וכדפירשו שם הגאונים. או אם הוא בדיבור וכמנהגים של שלום בשמאלי ועושה שלום כו', והם דרך בקשה על ישראל. והראבי"ה סובר שגם כורע וגם אומר, אך היו שרק פנו בלי כריעה כטור ע"ש. אבל לכו"ע אינו שייך למלאכים, והוא באמת דבר תמוה מאד שישתחוו למלאכים, ובפרט כשעומד לפני ה' וכברכות לב: שהנותן שלום לשר המלך לפני המלך חייב מיתה.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

עושה שלום| מה נאמר ולמי?

הודעהעל ידי מגדל » ג' נובמבר 12, 2019 12:48 pm

הב"י (סימן קכג') הביא את דברי שיבולי הלקט: "שכשאדם עומד בתפלה עומד במקום קדושה ושכינה למעלה מראשו וכיון שנפטר מתפילתו צריך לפסוע שלש פסיעות לאחוריו כדי שיצא ממקום קדושה ויעמוד במקום חול וראיה לדבר שכן הוא כיון שחוזרים לאחוריהם שלוש פסיעות נותנים שלום זה לזה כלומר עד עכשיו היינו במקום קדוש ויצאנו למקום חול."

למי מכוונת אמירת עושה שלום? למי נותנים שלום? לקב"ה? לכאורה לא.. שכן אין הבקשה אלא שיעשה שלום עלינו. אלא איש לרעהו כמו שהביא הב"י? הרי זה הוא חלק מתפילת הלחש, בנאמר בלחש...

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: עושה שלום| מה נאמר ולמי?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' נובמבר 12, 2019 1:05 pm

במטה משה כתב שאוחר כן למלאכים שמלוים אותו.

מורד במלכות
הודעות: 55
הצטרף: ה' מאי 11, 2017 10:23 pm

Re: עושה שלום| מה נאמר ולמי?

הודעהעל ידי מורד במלכות » ג' נובמבר 12, 2019 2:47 pm

מגדל כתב:הב"י (סימן קכג') הביא את דברי שיבולי הלקט: "שכשאדם עומד בתפלה עומד במקום קדושה ושכינה למעלה מראשו וכיון שנפטר מתפילתו צריך לפסוע שלש פסיעות לאחוריו כדי שיצא ממקום קדושה ויעמוד במקום חול וראיה לדבר שכן הוא כיון שחוזרים לאחוריהם שלוש פסיעות נותנים שלום זה לזה כלומר עד עכשיו היינו במקום קדוש ויצאנו למקום חול."

למי מכוונת אמירת עושה שלום? למי נותנים שלום? לקב"ה? לכאורה לא.. שכן אין הבקשה אלא שיעשה שלום עלינו. אלא איש לרעהו כמו שהביא הב"י? הרי זה הוא חלק מתפילת הלחש, בנאמר בלחש...

בפשוטו זה נאמר לאנשים שסביבו, ואכן לא ראוי להיאמר בלחש, ובזמנם שהי' הש"ץ מוציא את הציבור י"ח היה אומר זאת בקול רם בסוף קדיש תתקבל, ולאחר שנהגו שכ"א מתפלל לעצמו הנהיגו גם לומר כ"א עושה שלום וכו'.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: עושה שלום| מה נאמר ולמי?

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' נובמבר 12, 2019 3:33 pm

יש להעיר שבעת אמירת עושה שלום עדיין השכינה כנגדו, שהרי מטים הראש לצד שמאל תחילה שהוא לימין השכינה.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים