מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

והנה מרים מצורעת כשלג

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' יוני 17, 2016 2:49 pm

כתב רש"י ד"ה אשר בצאתו "ד"א אל נא תהי כמת אם אינך רופאה בתפילה מי מסגירה ומי מטהרה, אני א"א לי לראותה שאני קרוב ואין קרוב רואה נגעים, וכהן אחר אין בעולם".

וקשה בתרתי דאם אין כהן איך נטמאה והא טומאתה תלויה בכהן, [כמש"כ לכא' רש"י בעצמו מי מסגירה], ועוד היכן מצינו טהרה ע"י תפילה?

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 17, 2016 4:06 pm

תרשה לי לשאול שאלה אחרת באותו ענין,
מה פשר ד' חז"ל שהביא רש"י מפני מה לא האריך משה בתפלה שלא יהיו ישראל אומרים אחותו נתונה בצרה והוא עומד ומרבה בתפלה, וכי יש משהו יותר טוב לעשות בשבילה?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי יאיר » ו' יוני 17, 2016 4:20 pm

עושה חדשות כתב:תרשה לי לשאול שאלה אחרת באותו ענין,
מה פשר ד' חז"ל שהביא רש"י מפני מה לא האריך משה בתפלה שלא יהיו ישראל אומרים אחותו נתונה בצרה והוא עומד ומרבה בתפלה, וכי יש משהו יותר טוב לעשות בשבילה?

נ"ל דהכוונה היא שלא ירננו אחריו שמרבה בתפילה בגלל שהיא אחותו ודו"ק וק"ל.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 17, 2016 4:22 pm

יאיר כתב:
עושה חדשות כתב:תרשה לי לשאול שאלה אחרת באותו ענין,
מה פשר ד' חז"ל שהביא רש"י מפני מה לא האריך משה בתפלה שלא יהיו ישראל אומרים אחותו נתונה בצרה והוא עומד ומרבה בתפלה, וכי יש משהו יותר טוב לעשות בשבילה?

נ"ל דהכוונה היא שלא ירננו אחריו שמרבה בתפילה בגלל שהיא אחותו ודו"ק וק"ל.

יש ב' פירושים בספרי כמובא ברש"י, ומש"כ כת"ר זה הפי' השני.
אבל אולי זה תלוי בגירסאות.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי ביליצר » ו' יוני 17, 2016 4:23 pm

יאיר כתב:
עושה חדשות כתב:תרשה לי לשאול שאלה אחרת באותו ענין,
מה פשר ד' חז"ל שהביא רש"י מפני מה לא האריך משה בתפלה שלא יהיו ישראל אומרים אחותו נתונה בצרה והוא עומד ומרבה בתפלה, וכי יש משהו יותר טוב לעשות בשבילה?

נ"ל דהכוונה היא שלא ירננו אחריו שמרבה בתפילה בגלל שהיא אחותו ודו"ק וק"ל.
מקום לעמוד

זה הפשט השני של רש"י עיין שם ,דבר אחר..

לכאורה הפשט הוא שיטפל בה ויעודד אותה במקום להתפלל עליה,

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' יוני 17, 2016 6:07 pm

פרי יהושע כתב:כתב רש"י ד"ה אשר בצאתו "ד"א אל נא תהי כמת אם אינך רופאה בתפילה מי מסגירה ומי מטהרה, אני א"א לי לראותה שאני קרוב ואין קרוב רואה נגעים, וכהן אחר אין בעולם".

וקשה בתרתי דאם אין כהן איך נטמאה והא טומאתה תלויה בכהן, [כמש"כ לכא' רש"י בעצמו מי מסגירה], ועוד היכן מצינו טהרה ע"י תפילה?


לכא' נראה ליישב דזה היה ברור שנטמא ע"י הבוי"ת בעצמו "הלא אביה ירוק ירק בפניה", ורק שלטהר הייתה יכולה באופן הרגיל ע"י הסגר וכו', וזה לא היה אפשר דבעי כהן והוא קרוב, ולכן אמר אהרן למשה שיתפלל עליה והיינו הא גופא שיטהר אותה הבוי"ת בעצמו, וכן הוה שהסגירה וטיהרה, אשרי מי שזכה לטיפול כזה מידי של בורא עולם בעצמו, והלא ידוע מה שאמרו בגמ' סוטה על עכסה...

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' יוני 18, 2016 9:56 pm

פרי יהושע כתב:כתב רש"י ד"ה אשר בצאתו "ד"א אל נא תהי כמת אם אינך רופאה בתפילה מי מסגירה ומי מטהרה, אני א"א לי לראותה שאני קרוב ואין קרוב רואה נגעים, וכהן אחר אין בעולם".

וקשה בתרתי דאם אין כהן איך נטמאה והא טומאתה תלויה בכהן, [כמש"כ לכא' רש"י בעצמו מי מסגירה], ועוד היכן מצינו טהרה ע"י תפילה?

לי נראה שחלק מעונשו וכפרתו של המצורע הוא ההסגר וההחלט והציפרים והבאת הקרבן וכו׳, ומכיוון שאין מי שיסגירנה - יהיה חסר בכפרתה.

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי חיימקה » א' יוני 19, 2016 1:17 am

יעויין זבחים קב. ובתוס' שם ד"ה "אני".

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 19, 2016 4:23 am

חיימקה כתב:יעויין זבחים קב. ובתוס' שם ד"ה "אני".

תוס׳ שם נשארים ב"תימה" בדיוק עם קושיית פותח האשכול, שיכול עתה לומר "ברוך שכיוונתי לקושיית התוספות".

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 19, 2016 9:01 pm

עושה חדשות כתב:מה פשר ד' חז"ל שהביא רש"י מפני מה לא האריך משה בתפלה שלא יהיו ישראל אומרים אחותו נתונה בצרה והוא עומד ומרבה בתפלה, וכי יש משהו יותר טוב לעשות בשבילה?


ראיתי שעמדו בזה.

הכת"ס מבאר שהענין להאריך בתפילה הוא רק באופן שאינה בכוונה כ"כ ובלב נשבר, וזהו שיתמהו על משה האם כשאחותו נתונה בצרה הוא זקוק לאריכות.

באמרי שפר כ' בשם מהרש"ל שהתפילה נענית בסופה, ולפיכך אם יאריך בתפילה הרי הוא מאחר את רפואתה של מרים. (וצ"ע).

וע"ע מש"כ הגרא"ב ויכטפוגל בספר הזיכרון ברכת מנחם על ברכות.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' יוני 19, 2016 11:17 pm

עזריאל ברגר כתב:
חיימקה כתב:יעויין זבחים קב. ובתוס' שם ד"ה "אני".

תוס׳ שם נשארים ב"תימה" בדיוק עם קושיית פותח האשכול, שיכול עתה לומר "ברוך שכיוונתי לקושיית התוספות".

אכן תוס' שם נשארים בתימה, וברוך שכוונתי, אולם באמת לאחר העיון לכא' לא קשה מידי כמו שכתבתי כיון שמוכח שאכן הייתה טמאה עפ"י הדיבור, רק קשה קצת הלשון "מי מסגירה", כי ההסגרה אינה דרך ההיטהרות וצ"ע.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי תוכן » ב' יוני 20, 2016 11:52 am

פרי יהושע כתב:כתב רש"י ד"ה אשר בצאתו "ד"א אל נא תהי כמת אם אינך רופאה בתפילה מי מסגירה ומי מטהרה, אני א"א לי לראותה שאני קרוב ואין קרוב רואה נגעים, וכהן אחר אין בעולם".

וקשה בתרתי דאם אין כהן איך נטמאה והא טומאתה תלויה בכהן, [כמש"כ לכא' רש"י בעצמו מי מסגירה] ... ?


אע"ג דהכהן מטמאה, אבל אין זה אלא תנאי, אבל טומאה יש כאן.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יוני 20, 2016 2:15 pm

תוכן כתב:
פרי יהושע כתב:כתב רש"י ד"ה אשר בצאתו "ד"א אל נא תהי כמת אם אינך רופאה בתפילה מי מסגירה ומי מטהרה, אני א"א לי לראותה שאני קרוב ואין קרוב רואה נגעים, וכהן אחר אין בעולם".

וקשה בתרתי דאם אין כהן איך נטמאה והא טומאתה תלויה בכהן, [כמש"כ לכא' רש"י בעצמו מי מסגירה] ... ?


אע"ג דהכהן מטמאה, אבל אין זה אלא תנאי, אבל טומאה יש כאן.


מה הכוונה תנאי ומה נפק"מ בטומאתה זו?, וגם עמש"כ שהקב"ה טימאה בעצמה, העירוני דכעת מנ"ל כן לאהרן, והלא לא נתחדש כן אלא לאכ"מ שאמר הכתוב הלא אביה ירק וגו', וכקו' התוס'.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי תוכן » ב' יוני 20, 2016 2:25 pm

הכוונה שיש כאן מציאות של טומאה, אפילו שהכהן לא טימא אותו, ונאמרו כמה דינים על טומאה זו, ולמשל שאפשר לדחות להראות הנגע לכהן ברגל או לחתן. ומשום כך, אפילו שמרים לא היתה טמאה הלכה למעשה, אבל מציאות של טומאה היתה כאן.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יוני 20, 2016 8:31 pm

תוכן כתב:הכוונה שיש כאן מציאות של טומאה, אפילו שהכהן לא טימא אותו, ונאמרו כמה דינים על טומאה זו, ולמשל שאפשר לדחות להראות הנגע לכהן ברגל או לחתן. ומשום כך, אפילו שמרים לא היתה טמאה הלכה למעשה, אבל מציאות של טומאה היתה כאן.

לא הבנתי, הלא לדחות ראית הטומאה לרגל לכא' מוכיח להפך שאין כאן מציאות כלל של טומאה!

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי הכהן » ב' יוני 20, 2016 9:03 pm

עושה חדשות כתב:תרשה לי לשאול שאלה אחרת באותו ענין,
מה פשר ד' חז"ל שהביא רש"י מפני מה לא האריך משה בתפלה שלא יהיו ישראל אומרים אחותו נתונה בצרה והוא עומד ומרבה בתפלה, וכי יש משהו יותר טוב לעשות בשבילה?

מעין זה גם בפרשת בשלח:
מה תצעק אלי. למדנו, שהיה משה עומד ומתפלל, אמר לו הקב"ה, לא עת עתה להאריך בתפלה, שישראל נתונין בצרה.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי תוכן » ד' יוני 22, 2016 10:10 am

פרי יהושע כתב:
תוכן כתב:הכוונה שיש כאן מציאות של טומאה, אפילו שהכהן לא טימא אותו, ונאמרו כמה דינים על טומאה זו, ולמשל שאפשר לדחות להראות הנגע לכהן ברגל או לחתן. ומשום כך, אפילו שמרים לא היתה טמאה הלכה למעשה, אבל מציאות של טומאה היתה כאן.

לא הבנתי, הלא לדחות ראית הטומאה לרגל לכא' מוכיח להפך שאין כאן מציאות כלל של טומאה!


דוקא מזה אני בא לאפוקי.

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי גבול ים » ד' יוני 22, 2016 5:23 pm

תוכן כתב:
פרי יהושע כתב:כתב רש"י ד"ה אשר בצאתו "ד"א אל נא תהי כמת אם אינך רופאה בתפילה מי מסגירה ומי מטהרה, אני א"א לי לראותה שאני קרוב ואין קרוב רואה נגעים, וכהן אחר אין בעולם".

וקשה בתרתי דאם אין כהן איך נטמאה והא טומאתה תלויה בכהן, [כמש"כ לכא' רש"י בעצמו מי מסגירה] ... ?


אע"ג דהכהן מטמאה, אבל אין זה אלא תנאי, אבל טומאה יש כאן.

יש נגע, לא טומאה, ועל הנגע יש דינים שצריך להראותו לכהן ויש ימים שאינו רואה בהם, אבל אין לא טומאה לא הסגר ולא טהרה.
היעב"ץ בשאלת יעבץ מחדש מכח קו' זו שנגע שדינו ברור נטמא גם בלא ראיית כהן !

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי תוכן » ד' יוני 22, 2016 7:04 pm

שוב אני חוזר ואומר, שכהן הוא רק תנאי, אבל טומאה יש כאן בכל מקרה.

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי גבול ים » ד' יוני 22, 2016 7:25 pm

תוכן כתב:שוב אני חוזר ואומר, שכהן הוא רק תנאי, אבל טומאה יש כאן בכל מקרה.

אולי יבאר לנו את תוכן כוונתו, מה הכוונה טומאה ? הוא מותר בביאת מקדש ? הוא מטמא במגעו ? או סתם שורה בו איזה רוח שנקראת טומאה.
דברים קרובים לדבריך, אך בעדינות יותר, כתובים בפי' הטור ' מ"מ בנ"א מרחקין אותה'.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יוני 22, 2016 7:37 pm

בפוסקים נאמר במפורש שכל זמן שלא הובא המצורע לפני הכהן - הוא מותר בביאת מקדש ובאכילת קדשים.
אמנם לעבוד בביהמ"ק הוא פסול מדין בעל מום (הרמב"ם מונה במומים "נגעים טהורים").

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי גבול ים » ה' יוני 23, 2016 3:56 am

ואגב ידוע בשם הגר"ח מבריסק של"ש בספק נגעים דין ספק טומאה ברה"י מכיון שללא אמירת הכהן אין כאן טומאה וממילא הספק שעומד בפני הכהן הוא ספיקא דאוריתא רגיל.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי תוכן » ה' יוני 23, 2016 11:26 am

אין חלים עליו דיני טומאה בכלל, אבל הטומאה עצמה יש כאן.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 23, 2016 1:29 pm

תוכן כתב:אין חלים עליו דיני טומאה בכלל, אבל הטומאה עצמה יש כאן.

אל מה ירמזון מליך "הטומאה עצמה"?

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: והנה מרים מצורעת כשלג

הודעהעל ידי תוכן » ה' יוני 23, 2016 1:54 pm

הכוונה שיש פה איזה שהיא טומאה רוחנית הושרה על האדם, וביסוד הוא טמא, אלא שתנאי יש בדבר שהכהן צריך לטמא אותו. אבל כל עוד שהכהן לא מטמא אותו, יש עדיין חיובים עליו מדין טומאת הצרעת. והנה אין להביא ראיה מקוצץ בהרתו, כי התוספות כתבו שאיסור קוצץ בהרת איירי אפילו בטהור, אבל מכל מקום, כל החיובים שבטומאת צרעת אפילו שלא נטמא וכיוצא, חיובם מצד טומאת הצרעת, ולא מצד הכתם שהוא טהור לעכשיו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים