מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעמד האשה ביהדות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מאיר צבי
הודעות: 30
הצטרף: ד' יוני 15, 2016 3:09 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי מאיר צבי » ב' יוני 27, 2016 3:05 pm

סגי נהור כתב:1. השאלה היא לא רק אם האישה מסכימה או לא, אלא מה היחס למוסד הנישואין. ההתייחסות לנישואין כהסדר כל כך טכני, בלי שום יחס בין בני הזוג, נשמעת מעליבה בימינו. ועכ"פ לא מקובל בימינו להציג כך את יחס התורה לנישואין.

2. אז אתה למעשה טוען כמו האפשרות שהצעתי, שהנורמה של היום לא עדיפה מהנורמה של אז מנקודת מבט של טוב ורע (שהרי פשיטא שהתורה מצווה את האדם לעשות הישר והטוב), והדבר דומה לשאלה של הרגלי אכילה. אלא שיש כאלו שיהיה להם קשה לקבל התייחסות כזאת בנידון דידן.


1.לדעתי באמת אין להביא ראיה מהאמוראים הקדושים ספציפית וכמו שכתב כאן חכ"א לעיל (דמי אומר שהיה זה זלזול במקרה זה למוסד הנישואין יכול להיות שכל אחת השתוקקה והיה זכות בשבילה להיות עם אמורא יום שלם (כמובן שלא כל אחת העיזה והחשיבה עצמה כל כך ולכן לא היה מצוי להם נשים כאלה ) ואינו סותר כלל היחס שבזמנינו ) מה שתכלס, אף אחד לא הביא כאן הסבר מספק (בכל אופן אנילא ראיתי) על הענין של מעמד האשה ביהדות של אז שרואים בכל אופן מספר "שבת של מי "????????

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 27, 2016 3:18 pm

הדוגמה מהספר שבת של מי אינה דוגמה ליחס לאשה ביהדות. כמו שהוזכר למעלה הדוגמה הזאת ועוד אחדות כמוה הן דוגמאות או למה שמרגיש מי שסבל לצערו מאשה רעה, או במקרים אחרים לדוגמה ליחס של אנשי התקופה.

מאיר צבי
הודעות: 30
הצטרף: ד' יוני 15, 2016 3:09 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי מאיר צבי » ב' יוני 27, 2016 3:29 pm

אוצר החכמה כתב:הדוגמה מהספר שבת של מי אינה דוגמה ליחס לאשה ביהדות. כמו שהוזכר למעלה הדוגמה הזאת ועוד אחדות כמוה הן דוגמאות או למה שמרגיש מי שסבל לצערו מאשה רעה, או במקרים אחרים לדוגמה ליחס של אנשי התקופה.

1.אינו מתקבל על דעתי דבגלל שסבל מאשה רעה יכתוב כן בספרו
2. מה זה יחס של אנשי התקופה ??? וכי התורה לא נותנת לנו השקפה ברורה איך צריך להיות תמיד ? האם היחס עפ"י יהדות יכול להשתנות מתקופה לתקופה ?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 27, 2016 5:51 pm

מה שכתב בשבת של מי על סמיכות הפרקים הוא בדיחה הלצה או מליצה. איך שתבחר. ולמה לא יתכן שכתב כן בספרו מחמת נסיונו האישי. לא מדובר בכאן בפסיקת דין מחמת מקרה פרטי שלו.


כמו שהתבאר לעיל התורה מגדירה את הדרכים הנכונות והמוסריות אבל בדרך כלל אינה עוסקת בתיאור המציאות והעובדות. או יותר נכון אע"פ שגם העובדות רמוזות בתורה כי איסתכל באורייתא וברא עלמא, זה דבר שבדרך כלל קשה להסיקו.

כך שאע"פ שמבואר בדברי התורה שיש לכבד את האשה. אם בדור מסויים היו סבורים שכל הנשים טיפשות ביחס לגברים קצת קשה להוכיח מהתורה שאין זה כך. וגם אם יוכיח מישהו ממרים ודבורה הנביאה יענה זולתו אלה היו יוצאות דופן וכדומה. כך שבאותו דור יחשבו שצריך לכבד את האשה אבל ככבד טיפשה. והוא הדין בתקופה שבה היו סבורים שהנשים יש להן מידות רעות.

וכמובן גם להיפך. אם היום סבורים שנשים יש להם כשרונות בכל תחום שכלי, אי אפשר להוכיח מהתורה שאינו כן מאותה סיבה

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 29, 2016 9:21 pm

דרך אגב,
ז"ל המאירי בקידושין נב: אשה בעזרה מנין ... מכל מקום בעזרת ישראל מיהא אתה למד שנכנסות ולא כפירוש גדולי הרבנים שפירשו שמאחר שאין מחסר כפורים נכנס לשם כל שכן נשים ולמדנו שלא אמרו אשה בעזרה מנין אלא מתוך שאין הדבר מצוי,
ולא הבנתי מה הקשר בין אשה למחוסר כפורים למילף מיניה בק"ו.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יולי 25, 2016 11:30 pm

.
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ג' יולי 26, 2016 2:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי עקביה » ג' יולי 26, 2016 12:41 am

.
נערך לאחרונה על ידי עקביה ב ג' יולי 26, 2016 3:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' יולי 26, 2016 7:39 am

.
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ג' יולי 26, 2016 2:27 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' יולי 26, 2016 7:48 am

סגי נהור כתב:זה קשור למעמד הנישואין, שקשור מאוד למעמד האישה.

התירוץ "כך היה בזמנם" לא מספיק אם מובלעת בו ההנחה שהנורמה של היום עדיפה, כי אז השאלה היא למה התורה לא דרשה את הנורמה של היום. אם הטענה היא שהנורמה של היום אכן לא עדיפה, אלא שכך מקובל ותו לא, אזי התירוץ הגיוני אבל הרבה פעמים לא מתקבל על הלב, כי לפי הבנתנו הנורמה של היום אכן עדיפה.

לא כל דבר התורה יכולה לדרוש גם אם הוא רצוי ועדיף, הרבה פעמים התורה משקפת רוח התקופה, עי' מו"נ ח"ג, לפעמים התורה מנסה לשפר את המצב וכן רבנן כמו דיני נזיקין, או חיוב כתובה אצל רבנן, אבל א"א לשנות אותו מהקצה אל הקצה, ויש לפעמים התקדמות חיובית או שזה נימוס בעלמא, או שזה נובע מסיבות אחרות

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי מוישי » ג' ספטמבר 13, 2016 11:54 pm

אם נתייחס לנושא האשכול: 'מעמד האשה ביהדות'. נגלה שלא נכתב כאן מאומה ממנו ולא מקצתו. סבורני שחשוב לדון בנושא כה רגיש מתוך מבט של דיון תורני אקטואלי כראוי לבימ"ד מכובד דכאן. וזה החילותי בעזרתו ית':
נקדים שישנם ג' נקודות שיש ליתן עליהם את הדעת בנושא זה:
א. גוף האשה ונפש האשה שונים באופן מהותי מגופו ונפשו של הגבר. וכשם שיש בכל גוף כחות מסוימים שאין בשני ואין גוף אחד מעולה מזולתו, כך ויותר מזה ישנו שינוי הרבה יותר מהותי בין טבע ואופי הגבר לטבע ואופי האשה. ועל כן תפקיד הגבר ותפקיד האשה נגזרים מכח שינויים אלו. ובאופן כללי, תפקיד הגבר הוא לתת ותפקיד האשה הוא לקבל. אפשר לראות את זה בכל נושא שהוא.
וכשם שאין כל דרך לערוך השוואה בין כחות אלו לאלו, כך אין דרך בעולם לערוך שויון זכויות בין שני המינים. ואלו שמנסים לשנות ולתת לאשה מעמד ותפקיד של גבר זה שינוי בעצם צורת האשה, והניזקים הם גם האשה וגם הסביבה.
ב. לגבר יש נטיה להתאוות לגוף האשה ועל כן התורה הרחיקה את הגבר מהאשה או את האשה מהגבר, במכלול ציווים שלא להתקרב אל אשה ולא להרהר אחריה. ואסור לומר ד"ת וברכה במקום איסור ועוד הרבה כיו"ב. כתוצאה מכך במציאות נוצרה אוירה של אפליה בין מינית בחברה שומרת מצוות.
ג. אנו מוצאים בכל התורה, בתנ"ך בחז"ל ובראשונים התייחסות זהה למעמד האשה ביחס לקיום המצוות. האיש הוא המצווה והאשה טפילה אליו בנושא זה. ועל כן במבט תורני אין לאשה להרים את ראשה בעניינים של לימוד התורה וקיום המצוות.

הרבה יש להרחיב בדברים, ובטוחני שיש לחו"ר הרבה מה להוסיף ואני לא באתי אלא לפתוח בדברים

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי בתבונה » ד' ספטמבר 14, 2016 12:06 am

לגבי מעמדה הנאצל והמקודש של האשה ראה שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ד סימן מט
ובניגוד לכך מעמד האשה בקרב תרבות אנשים חטאים אומות העולם מעמדה הוא כלי למימוש תאוותיהם, שבכל פרסומת ושיווק מחוט ועד שרוך נעל דמות האישה כחפץ למימוש תאווה,

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ד' ספטמבר 14, 2016 9:22 am

ברכת שהחיינו בלידת בת שיש לו בה שמחה
אשרי מי שבניו זכרים. יש לברר במי שנולדה לו נקבה ויש לו שמחה גדולה בה אם צריך לברך שהחיינו כמו על הבן.
והנה פשוט דעל נקבה אין לברך, והגם שיש לו שמחה גם על הנקבה, אין שמחתינו קובע אלא מה שחז"ל קובעים. ובגמ' (נדה דף ל"א ע"ב) זכר שהכל שמחים בו מתחרטת לשבעה, נקבה שהכל עצבים בה מתחרטת לארבעה עשר, והרי דחז"ל קבעו דנקבה "הכל עצבים בה" ואין לברך שהחיינו על מה שהכל עצבים.
וגדולה מזו מצאתי בפי' התפלות והברכות (לרבינו יהודה בן יקר, ח"ב דף נ ע"ב) וז"ל "ונראה שאם נולד לו בן צריך לברך שהחיינו שחדש הוא לו ושמח בו וכו', ועל הנקבה לא יברך דיין האמת", והאריך שם שלא יברך דיין האמת, אבל פשוט לו דלא יברך שהחיינו. וכבר ציינתי מכאן קצ"ע על רבינו המ"ב (או"ח סי' רכ"ג אות ב) שכתב לברך על הנקבה שהחיינו.
וחז"ל אמרו (כאן, ובפסחים דף ס"ה, וב"ב דף ט"ז) "אי אפשר לעולם בלא זכרים ובלא נקבות, אשרי מי שבניו זכרים ואוי לו למי שבניו נקבות", ודי שאין מברכין דיין האמת. ובגמ' (סנהדרין דף ק ע"ב) בספר בן סירא, בת לאביה מטמונת שוא, מפחדה לא יישן בלילה, בקטנותה שמא תתפתה, בנערותה שמא תזנה, בגרה שמא לא תינשא, נישאת שמא לא יהיו לה בנים, הזקינה שמא תעשה כשפים. ואמרי' הא רבנן נמי אמרו, אי אפשר לעולם בלא זכרים ובלא נקבות אשרי מי שבניו זכרים אוי לו למי שבניו נקבות וכו'. ומשמע דעל כל ימי חייה הוא בכלל אוי לו וכמו שביאר בן סירא והבן.
ברכת דיין האמת בלידת בת
אוי לו למי שבניו נקבות. עיין מאירי מה שפירש. ובפירוש התפלות והברכות לרבינו יהודה בר יקר רבו של הרמב"ן ז"ל שהובא לעיל שכתב נולדה לו נקבה לא יברך דיין האמת, ואע"פ שעל שמועות רעות אומר דיין האמת, הכא לא שייך לברך על מה שלא נתן לו הקב"ה בן ע"ש וצ"ע.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי פלגינן » ד' ספטמבר 14, 2016 9:30 am

אודות שהחיינו בלידת הבת, ראה מאמרו המקיף של רב"ש המבורגר, 'יציאת היולדת וברכת שהחיינו' - שרשי מנהג אשכנז, א, בני ברק תשנ"ה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ספטמבר 14, 2016 9:54 am

חוקרנוביץ כתב:ברכת שהחיינו בלידת בת שיש לו בה שמחה
אשרי מי שבניו זכרים. יש לברר במי שנולדה לו נקבה ויש לו שמחה גדולה בה אם צריך לברך שהחיינו כמו על הבן.
והנה פשוט דעל נקבה אין לברך, והגם שיש לו שמחה גם על הנקבה, אין שמחתינו קובע אלא מה שחז"ל קובעים. ובגמ' (נדה דף ל"א ע"ב) זכר שהכל שמחים בו מתחרטת לשבעה, נקבה שהכל עצבים בה מתחרטת לארבעה עשר, והרי דחז"ל קבעו דנקבה "הכל עצבים בה" ואין לברך שהחיינו על מה שהכל עצבים.
וגדולה מזו מצאתי בפי' התפלות והברכות (לרבינו יהודה בן יקר, ח"ב דף נ ע"ב) וז"ל "ונראה שאם נולד לו בן צריך לברך שהחיינו שחדש הוא לו ושמח בו וכו', ועל הנקבה לא יברך דיין האמת", והאריך שם שלא יברך דיין האמת, אבל פשוט לו דלא יברך שהחיינו. וכבר ציינתי מכאן קצ"ע על רבינו המ"ב (או"ח סי' רכ"ג אות ב) שכתב לברך על הנקבה שהחיינו.
וחז"ל אמרו (כאן, ובפסחים דף ס"ה, וב"ב דף ט"ז) "אי אפשר לעולם בלא זכרים ובלא נקבות, אשרי מי שבניו זכרים ואוי לו למי שבניו נקבות", ודי שאין מברכין דיין האמת. ובגמ' (סנהדרין דף ק ע"ב) בספר בן סירא, בת לאביה מטמונת שוא, מפחדה לא יישן בלילה, בקטנותה שמא תתפתה, בנערותה שמא תזנה, בגרה שמא לא תינשא, נישאת שמא לא יהיו לה בנים, הזקינה שמא תעשה כשפים. ואמרי' הא רבנן נמי אמרו, אי אפשר לעולם בלא זכרים ובלא נקבות אשרי מי שבניו זכרים אוי לו למי שבניו נקבות וכו'. ומשמע דעל כל ימי חייה הוא בכלל אוי לו וכמו שביאר בן סירא והבן.
ברכת דיין האמת בלידת בת
אוי לו למי שבניו נקבות. עיין מאירי מה שפירש. ובפירוש התפלות והברכות לרבינו יהודה בר יקר רבו של הרמב"ן ז"ל שהובא לעיל שכתב נולדה לו נקבה לא יברך דיין האמת, ואע"פ שעל שמועות רעות אומר דיין האמת, הכא לא שייך לברך על מה שלא נתן לו הקב"ה בן ע"ש וצ"ע.

נשמט ציון המקור: חידושי משנה לר"מ קליין קדושין פב ע"ב.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' ספטמבר 14, 2016 12:06 pm

חוקרנוביץ כתב:ברכת שהחיינו בלידת בת שיש לו בה שמחה
אשרי מי שבניו זכרים. יש לברר במי שנולדה לו נקבה ויש לו שמחה גדולה בה אם צריך לברך שהחיינו כמו על הבן.
והנה פשוט דעל נקבה אין לברך, והגם שיש לו שמחה גם על הנקבה, אין שמחתינו קובע אלא מה שחז"ל קובעים. ובגמ' (נדה דף ל"א ע"ב) זכר שהכל שמחים בו מתחרטת לשבעה, נקבה שהכל עצבים בה מתחרטת לארבעה עשר, והרי דחז"ל קבעו דנקבה "הכל עצבים בה" ואין לברך שהחיינו על מה שהכל עצבים.

השאלה היא אם זו קביעה של חז"ל או תיאור מצב בידי חז"ל. שכן כידוע עד ימינו אנו בתרבויות המזרח כן הוא, אך במדינות המערב ובא"י כהיום אינו כן, אלא יש שמחה גם בלדת הבת.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

מעמד האישה ביהדות

הודעהעל ידי הרואה » ה' אפריל 20, 2017 11:44 pm

הנכון הוא שמעמד האישה ביהדות נחות מהאיש?
והאם נכונות הטענות של המרצים בסמינרים?
והאם יש משמעות תורנית לעליית מעמד האישה כיום? נקבה תסובב גבר?
(יש לי בזה דעה חלקית שאולי אכתוב בהמשך, רציתי לשאול את החכמים)

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מעמד האישה ביהדות

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' אפריל 20, 2017 11:47 pm

נידון כבר בפורום לא אחת חפש בגוגל ותמצא חומר רב בנושא.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי עקביה » ו' אפריל 21, 2017 12:04 am

אפשר לומר שמעמד האשה נחות משל האיש מעצם ברייתה, ויש לכך השתקפות בתורה.

מה אומרים המרצים?

מעט דבש
הודעות: 3988
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' אפריל 21, 2017 3:13 am


הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי הרואה » ו' אפריל 21, 2017 11:58 am

מקובל לחשוב כי ביהדות האשה נחותה מהאיש.
לאנשים רבים בעידן המודרני קשה לקבל את זה, והם מתפתלים בדעות שונות, מהסוברים שהתורה הושפעה מהעולם של אז שנתן לאשה מעמד של סוג ב', ועד לסוברים שמעמד האשה הוא כלל לא נחות ביהדות.
לדעתי אקדים בשאלה נוספת: מי יותר חשוב ביהדות, ילד או בוגר? אם היינו כיום בעידן שבו יש לילדים זכויות שוות זה היה צורם להרבה אנשים, שהיו מדגישים את המעלה של תשב"ר שלא טעמו טעם חטא וכדומה.
אבל כמובן שזו שאלה מטופשת, כי כששואלים מי יותר חשוב, צריך לשאול קודם מהם ההגדרות של החשיבות. אם החשיבות היא טוהר בלי יצה"ר דעריות, אזי תשב"ר יותר חשובים. אם החשיבות היא דעת, אזי בוגר חשוב יותר. ואם החשיבות היא איך נחשבים בעיני ה' – אזי תלוי בעמידה בנסיונות של כל אחד.
באופן כללי לא שייך לשאול שאלה תורנית מי יותר חשוב גבר או אשה, ילד או בוגר. כי אין שאלות תורניות בלי תכלית. מה הנפק"מ?
שלא עשני אשה, כולנו מבינים ששייך להודות לה' על "שעשני בוגר", על אף שכולנו מבינים שזה לא נחשב שהילדים הם נחותים ביהדות.
והעניין העיקרי,
התורה לא ניתנה ליחידים, היא ניתנה לעם, דבר שהטשטש בעקבות הגלות, ובעיקר ע"י העולם המודרני האינדיבידואליסט. התורה נתנה לעם, ועם כולל גברים ונשים. מי שאין לו אשה אינו אדם, ועל כן לשאול מי יותר חשוב בעם הזה זו שאלה לא תורנית.
עם ישראל יותר חשוב מהגויים, ויש משפחות בישראל שקיבלו חשיבויות מסויימות כמו כהונה ומלכות, אך זה דברים שיש בהם נפק"מ, ובעיני ה' ה' בחר בעם ישראל ולא שייך לשאול מי יותר חשוב אשכנזים או ספרדים חרדים או חילונים גברים או נשים.
אכן האיש יותר מרכזי מהאשה בתפקידו בעם, אבל זה לא עניין של יותר חשוב ופחות חשוב.
(כפי שגם לא שייך לשאול שאלה תורנית האם עלי לראות את עצמי כצדיק או כרשע, כי השאלה מה צריך לעשות למעשה, ובלשון חז"ל "חציו חייב וחציו זכאי" וזה נושא בפ"ע)
מה שכן שייך לשאול זה שאלה לא תורנית שמתבססת על מקורות תורניים (וכמו להו"ל ספר מתכונים מהש"ס, מוזר שעוד לא עשו את זה), והיא למשל למי יש יותר שכל לאיש או לאשה, בהתבסס על מקורות היהדות, או למי יש יותר שרירים.
ומצינו שחכמה ודעה יש יותר לאיש, ובינה לאשה.
ומבחינת כלפי שמיא, אמנם זה לא הנושא וזו הערה צדדית, אך למיטב ידיעתי (תקנו אותי אם אני טועה) ההתייחסות המפורשת היחידה היא "גדולה הבטחה שהבטיח הקב"ה לנשים יותר מלאנשים".
אגב, הפמיניסטיות שמות עצמן ללעג ולקלס מהמושג "כדורגל נשים", כי הכדורגל השני הוא לא כדורגל גברים. ובעצם זה כמו חינוך מיוחד, במקום שהאשה תראה את כוחה בכישורים שבהם היא עודפת.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי עקביה » ו' אפריל 21, 2017 1:36 pm

הרואה כתב:1. באופן כללי לא שייך לשאול שאלה תורנית מי יותר חשוב גבר או אשה, ילד או בוגר. כי אין שאלות תורניות בלי תכלית. מה הנפק"מ?
2. (א) התורה נתנה לעם, ועם כולל גברים ונשים. מי שאין לו אשה אינו אדם, (ב) ועל כן לשאול מי יותר חשוב בעם הזה זו שאלה לא תורנית.
3. אכן האיש יותר מרכזי מהאשה בתפקידו בעם, אבל זה לא עניין של יותר חשוב ופחות חשוב.

1. לא הבנתי. השאלה 'מי יותר חשוב גבר או אשה' צריכה להיות שאלה תורנית ע"מ שתהיה זוקקת תשובה? האם לא די בכך שזו שאלה נכונה מבחינה הגיונית ותחבירית?
2. אני מבין ש(ב) אמור לנבוע מ(א), אבל לא זכיתי להבין כיצד.
זו לא שאלה תורנית, זו שאלה גיאופוליטית. נו, אז לכן לא מגיעה עליה תשובה?
3. נכון. אבל מכך שהוא יותר מרכזי נובעים הבדלי מעמדות (ועוד, כמו ירושת הבת) שא"א להתעלם מהם.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי הרואה » ו' אפריל 21, 2017 2:25 pm

מותר לשאול, אך זה לא שאלה ביהדות, והיא גם לא שאלה הגיונית לפני שהסכמנו מה זה חשוב. וכדי להסכים מה זה חשוב צריך לראות מה היהדות אומרת, והיהדות אומרת שזה לא נושא.
ב. נובע מא. שהתורה ניתנה לעם ישראל כעם, וכפי שלא שייך לשאול מי יותר חשוב עקרונית אני או אתה (כמובן אני לא מדבר על צדקות), כך גם לא שייך לשאול מי יותר חשוב גברים או נשים.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי עקביה » ו' אפריל 21, 2017 3:35 pm

למאי נפק"מ אם זו שאלה ביהדות או לא? זו שאלה שמעסיקה אנשים ודי בכך.
זו שאלה הגיונית ביותר. אמנם כדי לענות עליה צריך להגדיר מה זה חשוב. העובדה שטרם הגדרנו אינה נוגעת להיגיון שבשאלה.
מדוע כדי להסכים מה זה חשוב צריך לראות מה היהדות אומרת? 'חשוב' זה מה שהדנים בנושא מסכימים עליו שהוא חשוב.
היכן היהדות אומרת שזה לא נושא? לא ידוע לי על התייחסות כלשהי של היהדות (קרי, התנ"ך וחז"ל) לנושא. האם השאלה "מה השעה?" אינה נושא כיון שהיהדות אינה אומרת עליה כלום? ובקיצור, מה עניין שמיטה אצל הר סיני?
בגלל ששנינו שייכים לאותו עם לא שייך לשאול מי יותר חשוב?? אם אנו רואים שביני לבינך קיימים הבדלים א. ב. ג. ד. וכו' וכו' וכו' האם לא תעלה מאליה השאלה מי משנינו יותר חשוב, או מי משנינו יותר נחות?

===

למען האמת יש כאן איזה כשל בהגדרה שתוקע את הוויכוח. השאלה הראויה להידון היא לא מי יותר חשוב, אלא לאחר שנתון (לפי היהדות) שהאיש חייב ב A ויכול לעשות B וממילא ניתן להגדיר את מעמדו כ C, ואילו האשה חייבת ב D ויכולה לעשות E וממילא ניתן להגדיר את מעמדה כ F, ומאחר ולענינו נראה ש C עדיף על F נשאלת השאלה מדוע זה אכן כך.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי הרואה » ו' אפריל 21, 2017 4:10 pm

א. זה לא דומה אלא לשאלה "איזו שעה יותר חשובה". כי זו שאלה שתלויה בסולם ערכים.
ב. שוב אנו תלויים בהגדרה של חשוב, וכנ"ל.
מניין לך שC עדיף על F?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי עקביה » ש' אפריל 22, 2017 9:46 pm

הרואה כתב:א. זה לא דומה אלא לשאלה "איזו שעה יותר חשובה". כי זו שאלה שתלויה בסולם ערכים.
ב. שוב אנו תלויים בהגדרה של חשוב, וכנ"ל.
ג. מניין לך שC עדיף על F?

א. שיהיה. האם השאלה "איזו שעה יותר חשובה" אינה נושא כיון שהיהדות אינה אומרת עליה כלום?
ב. בסדר. אז צריך להסכים על כך ולהתקדם הלאה. בכל מקרה, השאלה היא שאלה ויש לה מקום.
ג. זו התחושה של אנשים רבים, ולכן הם מבקשים הסבר מדוע זה כך. (האם נראה לך מוזר שבעיני רבים דין התורה של ירושת הבת נותן עדיפות לאיש על פני האשה?)

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי הרואה » ש' אפריל 22, 2017 9:55 pm

א.ב. כבר עניתי בהודעות הקודמות, אין לי כח לחזור שוב ושוב על אותם דברים.
ג. זה לא נראה לי מוזר שאנשים לא מבינים את א. וב.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' אפריל 22, 2017 10:30 pm

אוצר החכמה כתב:
שומע ומשמיע כתב:ראיתי בעלון 'כאיל תערוג' מעשה שסיפר הגראי"ל, שהיה בו נישואים של צעירה למבוגר בגלל כסף.
הרב שטיינמן בזווית מעניינת ואפינית אמר, שהיום אנשים בעלי גאווה, פעם היו צריכים אוכל אז התחתנו עם מי שהביא.
אנחנו היינו קוראים לזה שאנשים פעם היו יותר פשוטים.


ברור שכן הוא. אנחנו חבורת מפונקים מחברת שפע, שיושבים וחושבים שאנחנו מכירים איך אנשים צריכים להתנהג, ולא זוכרים בכלל קשיים של דורות אחרים.

אבל מה זה קשור לגאווה. וכי בועז שיבח את רות על כך שלא היתה גאוותנית, אלא על עצם המציאות כי בחור נושא בחורה, ולא זקן נושא בחורה שאיננה חפצה בו אם דל ואם עשיר. וכי לא גינו המשיא בתו לזקן. (האבות זה דרגה אחרת)

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מעמד האשה ביהדות

הודעהעל ידי פולסברג » א' יוני 27, 2021 2:39 pm

באר היטב או''ח תקנ''א ס''ק ל''ו
בשכנה"ג כתב רבות בנות כבסו בט"ב אחר חצות והעלמתי עיני מהם ואם באים לשאול צריך לאסור להם ועל זה כתב הנשים נוהגות לרחוץ ראשם ממנחה ולמעלה וזקינים הראשונים הנהיגו זה כי משיח נולד בט"ב וצריך לעשות זכר לגואל וזה דוקא לנשים שאין יודעים ספר להאמין בנחמות לפיכך צריכים חיזוק


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 255 אורחים

cron