מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 296
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » א' יולי 03, 2016 1:57 pm

שאלה שנתקשתי בה:
ביומא ו' פליגי אמוראי אי בועל נדה כנדה שטבילתו בלילה, או אינו כנדה וטובל ביום, ומסקינן התם שטובל ביום.
וקשה: איך שייך שיטבול ביום הא קרא כתיב:
וְאִם שָׁכֹב יִשְׁכַּב אִישׁ אֹתָהּ וּתְהִי נִדָּתָהּ עָלָיו וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים וְכָל הַמִּשְׁכָּב אֲשֶׁר יִשְׁכַּב עָלָיו יִטְמָא: (ויקרא ט"ו כ"ד).
וכמו שנדה אינה יכולה לטבול ביום, כך הבועל שנטמא ממנה כיצד יטבול ביום?

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי צולניק » א' יולי 03, 2016 2:19 pm

מקצת היום ככולו.

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי שיר ורננים » ב' יולי 04, 2016 12:37 am

הרב איך- מיין ,במחכ"ת איני מבין שאלתו. בנדה ישנן שתי סיבות שאינה טובלת ביום. הא' שמא תסתור ותחזור לטומאתה. הב'. משום סרך בתה.
וא"כ זה אינו שייך בבועל. הגם שהוא טמא כמותה אך דין טהרתו שאני משום שאצלו אין שייך הסיבות הנ"ל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14168
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 04, 2016 9:38 am

למיטב זכרוני שני הטעמים הנ"ל הן בזבה ולא בנדה דאורייתא

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי פלתי » ב' יולי 04, 2016 9:58 am

111.jpg
111.jpg (121.08 KiB) נצפה 3952 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13027
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 04, 2016 6:38 pm

בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני שני הטעמים הנ"ל הן בזבה ולא בנדה דאורייתא

אכן כדבריך.
נדה דאורייתא - מדאורייתא טובלת בליל שמיני, ואם טבלה בשביעי ביום לא עשתה כלום.
ואם בא עליה ביום ראשון מימי נדתה - הוא טובל בשביעי בבוקר ואוכל במעשר ככל טבולי-יום, והיא אינה טובלת עד לערב.
ועל זה הקשה הרב "איך מיין" שלכאורה מפשטות הכתובים היה נראה שלא יטהר לפניה,
אלא שכך למדו האמוראים, שדינו שונה.

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 296
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ג' יולי 05, 2016 1:15 pm

ייש"כ להרב פלתי
למעשה השפ"א נשאר בקושיא
האם יש מי שמיישב קו' זו?

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ג' יולי 05, 2016 5:14 pm

כתלמיד הדן בקרקע לא הבנתי את השאלה.
בכל התורה כולה אמרינן מקצת היום ככולו, וה"ה נמי לגבי זבה הגם שכתוב בה "וספרה שבעת ימים ואחר תטהר". ולכן היה הדין צריך להיות כן גם בנדה, והסיבה שנדה אינה יכולה לטבול ביום הוא מפני שאצלה מצינו פסוק מיוחד "תהיה בנדתה" ומינה ילפינן "תהא בנדתה כל שבעה". משא"כ בבועל נידה לא מצינו שום פסוק מיוחד ללמדנו שאצלו לא תקף הכלל של מקצת היום ככולו.
אולם לאחר שראיתי כי השפ"א דן כן, הנני שב לאחורי ומבקש הסבר האם אי מי יכול להודיעני את פשט קושיית השפ"א? הרי לענין ללמוד מנדה כבר כתב דלא ילפינן בתר דגלי קרא דאינו כנידה, ומנא ליה לחלק בין בועל נדה לכל התורה כולה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' יולי 05, 2016 7:58 pm

בפשטות מפני שבבועל נדה כתיב 'ותהי נדתה עליו', שיש עליו טומאה כמותה...

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 296
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ה' יולי 07, 2016 1:42 pm

...
נערך לאחרונה על ידי אִיךְ-מֶיְין ב ה' יולי 07, 2016 1:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 296
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ה' יולי 07, 2016 1:43 pm

הרוצה להחכים כתב:כתלמיד הדן בקרקע לא הבנתי את השאלה.
בכל התורה כולה אמרינן מקצת היום ככולו, וה"ה נמי לגבי זבה הגם שכתוב בה "וספרה שבעת ימים ואחר תטהר". ולכן היה הדין צריך להיות כן גם בנדה, והסיבה שנדה אינה יכולה לטבול ביום הוא מפני שאצלה מצינו פסוק מיוחד "תהיה בנדתה" ומינה ילפינן "תהא בנדתה כל שבעה". משא"כ בבועל נידה לא מצינו שום פסוק מיוחד ללמדנו שאצלו לא תקף הכלל של מקצת היום ככולו.
אולם לאחר שראיתי כי השפ"א דן כן, הנני שב לאחורי ומבקש הסבר האם אי מי יכול להודיעני את פשט קושיית השפ"א? הרי לענין ללמוד מנדה כבר כתב דלא ילפינן בתר דגלי קרא דאינו כנידה, ומנא ליה לחלק בין בועל נדה לכל התורה כולה.

בזבה אמרינן מקצת היום ככולו, כיון שזה תלוי 'בספירה' ובספירה אמרינן שמקצת היום ככולו.
אבל בנדה וכן בבועלה. אינו תלוי ב'ספירה' אלא טומאה עצמית (בנדה, ועובר הטומאה גם לבועל), ומה שייך א"כ מקצת היום ככולו?

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי פלתי » ה' יולי 07, 2016 2:03 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:
הרוצה להחכים כתב:כתלמיד הדן בקרקע לא הבנתי את השאלה.
בכל התורה כולה אמרינן מקצת היום ככולו, וה"ה נמי לגבי זבה הגם שכתוב בה "וספרה שבעת ימים ואחר תטהר". ולכן היה הדין צריך להיות כן גם בנדה, והסיבה שנדה אינה יכולה לטבול ביום הוא מפני שאצלה מצינו פסוק מיוחד "תהיה בנדתה" ומינה ילפינן "תהא בנדתה כל שבעה". משא"כ בבועל נידה לא מצינו שום פסוק מיוחד ללמדנו שאצלו לא תקף הכלל של מקצת היום ככולו.
אולם לאחר שראיתי כי השפ"א דן כן, הנני שב לאחורי ומבקש הסבר האם אי מי יכול להודיעני את פשט קושיית השפ"א? הרי לענין ללמוד מנדה כבר כתב דלא ילפינן בתר דגלי קרא דאינו כנידה, ומנא ליה לחלק בין בועל נדה לכל התורה כולה.

בזבה אמרינן מקצת היום ככולו, כיון שזה תלוי 'בספירה' ובספירה אמרינן שמקצת היום ככולו.
אבל בנדה וכן בבועלה. אינו תלוי ב'ספירה' אלא טומאה עצמית (בנדה, ועובר הטומאה גם לבועל), ומה שייך א"כ מקצת היום ככולו?

לא מובן. הרי בכל התורה אומרים מה"כ אע"ג דאין בהם דין ספירה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15611
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יולי 07, 2016 2:41 pm

כמדומה שאין גדר ברור היכן אומרים מקצת היום ככולו והיכן לא. והיכא דאתמר אתמר והיכא דלא וכו'. וכבר האריך בזה בתשו' ג"ו הספרדי.

יחיאל מ
הודעות: 125
הצטרף: א' נובמבר 01, 2015 11:13 pm

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי יחיאל מ » ו' יולי 08, 2016 6:09 pm

אפשר שהשפ"א הבין ששבעת ימים "תהיה" בנידתה שמרבה טומאה עד סוף היום זה פירוש ל"שבעה" האמור שם. ומזה שכך צריך לפרש את שבעה האמור בבועל אף שהוא קל מהנידה. אבל לכאורה "תהיה" הוא הוספת זמן כמו למשל שלוש שנים יהיה לכם ערלים שמוסיף על האמור השארות האיסור לאחר שלוש.

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 296
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » א' יולי 10, 2016 1:59 pm

איש_ספר כתב:כמדומה שאין גדר ברור היכן אומרים מקצת היום ככולו והיכן לא. והיכא דאתמר אתמר והיכא דלא וכו'. וכבר האריך בזה בתשו' ג"ו הספרדי.


מי????

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 10, 2016 3:02 pm

כנראה גינת ורדים?

מה שנכון נכון
הודעות: 11690
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יולי 10, 2016 3:05 pm

גינת ורדים או"ח כלל א סימן כח.


פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re:מקצת היום ככולו

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' יוני 15, 2019 9:45 pm

איש_ספר כתב:כמדומה שאין גדר ברור היכן אומרים מקצת היום ככולו והיכן לא. והיכא דאתמר אתמר והיכא דלא וכו'. וכבר האריך בזה בתשו' ג"ו הספרדי.


דרך לימודי בסוגי' זו עמדתי על דין הנהוג, שבאבלות אומרים מקצת היום כככולו בין בהתחלה בין בסוף, ובשבע ברכות אין אומרים כן אלא בתחילה ולא בסוף
ויש לעי' מאי שנא?

עושה חדשות
הודעות: 12651
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איך בועל נדה טובל ביום - הא כתיב וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אפריל 19, 2024 3:53 pm

איש_ספר כתב:כמדומה שאין גדר ברור היכן אומרים מקצת היום ככולו והיכן לא. והיכא דאתמר אתמר והיכא דלא וכו'.

במלבי"ם פר' מצורע יש משהו, ז"ל -
שבעת ימים תהיה בנדתה יש הבדל בין אם המספר בתחלת המאמר ובין אם בא בסופו. שאם בא המספר אחר הפעל יהיה לפעמים עד ולא עד בכלל. והסגיר את הנגע שבעת ימים, וישב מחוץ לאהלו שבעת ימים (ויקרא יד ח) וטמא שבעת ימים (במדבר יט) בכל אלה יטהר ביום השביעי. אבל כשאמר שבעת ימים מצות תאכלו (שמות יב) שבעת ימים שאור לא ימצא בבתיכם (שם) ששת ימים תלקטהו. ששת ימים תעשה מלאכה. שבעת ימים יהי' עם אמו (ויקרא כג) בכולם המספר דוקא והם שבעה מלאים, וזה הי' טעות שאול ששמואל א"ל (ש"א יוד) שבעת ימים תוחיל עד בואי אליך, וכיון על שבעה שלמים, שלכן הקדים המספר לפני הפעל תוחיל, והוא חשב שמקצת יום השביעי ככולו, וז"ש בספרא מובא בפסחים (דף צ ע"ב), מנין שאינה טובלת מבעוד יום ת"ל שבעת ימים תהי' בנדתה ר"ל ממה שהקדים המספר מבואר שצריך ז' ימים שלמים:


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים