מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הבועל מומרת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הבועל מומרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 18, 2016 8:40 pm

ידועים ד' המרדכי ביבמות מצאתי תשובה מרבינו אברהם הגדול מרגנשפור"ק וזה לשונו על יבמה שנפלה לפני מומר איכא דברים בגו אי בעי אפילו חליצה דבמקום ערוה הוא דקנאין פוגעין בו דגם הנבעלת לארמאי קנאין פוגעין בו, והפוס' דנו בדבריו.
ויש בדין זה כמה חידושים, וכידוע,
אבל בהנחה שהדברים נאמרו גם על מומר המחלל שבת בפרהסיא ולא רק על מומר לע"ז,
(או בהנחה שאתאיסטיות שווה עם מומר לע"ז),
יוצא שהחוזר בתשובה וממשיך לחיות עם אשתו החילוניה, (או להיפך, או כשא' מבני הזוג פרק עול רח"ל), עובר איסור ערווה, ולהסוברים דחשיב כה"ג פרהסיא, דינא הוא דקנאים פוגעים בו. (וצ"ע אם יש להתיר בזה משום שכך יקרבנה וכו' כיון דהוי איסור ערווה). ולכאו' אין היתר במה שהיתה נשואה לו כבר מקודם לכן.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 18, 2016 10:36 pm

זה מזכיר לי את השיר של פריד/ערליך:

התורה עלי אוסרת
לקחת אישה.
שאינה מאמינה
בתורה הקדושה.

איש טלז
הודעות: 587
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי איש טלז » ב' יולי 18, 2016 11:32 pm

ראה שו"ת חת"ס ח"ו סימן נו' דלא איירי המרדכי בכל מומר וא"ש

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 18, 2016 11:35 pm

עושה חדשות כתב:זה מזכיר לי את השיר של פריד/ערליך:

התורה עלי אוסרת
לקחת אישה.
שאינה מאמינה
בתורה הקדושה.


שם לא מדובר היה במומרת, כידוע

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 19, 2016 12:04 am

איש טלז כתב:ראה שו"ת חת"ס ח"ו סימן נו' דלא איירי המרדכי בכל מומר וא"ש

ז"ל -
ועוד נ"ל דהמרדכי לא אמר במומר לע"ז או לחלל שבת ומקיים כל התורה כמו אחאב כמ"ש רש"י ריש חולין דנהי דגרע משאר מומר לדבר א' דזה דינו כמומר לכל התורה מ"מ אשתו זקוקה ליבם ולא אמרו מרדכי אלא במי שהמיר ונדבק לאומה משארי האומות ויצא מכלל יהדות לגמרי על זה אמרו שאינו בהקמת שם ואין מקושש ואפי' אחאב בכלל זה

אבל צ"ע בהמכונים אתאיסטים, וכנ"ל.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 20, 2016 12:18 am

חידושי הר"ן חולין ד:
מ"ש שתייה דאמרינן מומר לע"א לא הוי מומר לכל התורה כולה. ואם תאמר נהי דלא הוי מומר לכל התורה כולה כיון דלע"א הוי מומר היכי אפשר שאין יינו יין נסך. יש לומר שאין סתם יינם אסור משום חשש שמא נתנסך דאם איתיה דנסכיה לא הוי שתי ליה וכדאמרינן בריש פרק אין מעמידין אם איתא דאקצייה ואם איתא דפלחיה תו לא הוה מזבין ליה אלא משום בנותיהן הוא שנאסר הילכך אי מומר לע"א הוי מומר לכל התורה כולה כיון דככותי גמור הוא בכלל גזרתן הוא אף על פי שאין בבנותיו איסו' חתנות מן התורה אבל אי לא הוי מומר לכל התורה כולה שרי יינן:

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 20, 2016 8:40 pm

המרדכי אסר מדאו', והר"ן מדרבנן.
אבל הפ"ת יו"ד סי' קיב כ' ועיין בספר תפארת למשה בסי' קי"ג ס"ט שכתב דפת של מומר שרי דמשום חתנות ליכא דאע"פ שחטא ישראל הוא ומותר לישא בתו ע"ש, וע"ע חזו"א שחיטה ב-כג.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' יולי 20, 2016 9:51 pm

בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב:זה מזכיר לי את השיר של פריד/ערליך:

התורה עלי אוסרת
לקחת אישה.
שאינה מאמינה
בתורה הקדושה.


שם לא מדובר היה במומרת, כידוע

כל הכתיבה והחרוזים של 'אוצרות יהודיים' מאולצים, שכן מדובר בתרגום מיידיש

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 27, 2016 9:51 pm

ז"ל הרמב"ן בתורת האדם -
ואי קשיא לך והא אסתר גילוי עריות הוה, והתם מסקינן עלה דלהנאת עצמן מותר, לא קשיא דגוי הבא על בת ישראל בזנות גזירת בית דינו של שם בלחוד הוא וליכא קרא לאיסורא, וולדה נמי כשר כדמפורש בדוכתא, והתם דרך זנות הוה, שהרי מקבץ הכל ומחליף ובועל, ואם תאמר שהיה דרך חיתון לאסתר מדכתיב וישם כתר מלכות בראשה, חתון באונס ליכא, ועוד חתנות דגוים נמי שאר עבירות הוא, ולא הוי בכלל עריות אלא אשת איש דישראל אי נמי ישראל הבא על הגויה דחייבי מיתות הוא דהא קנאין פוגעים בו, ומחויבי כריתות נמי חשיב, דאדכריה רב לגמריה (סנהדרין פ"ב א') יכרת ה' לאיש אשר יעשנה, אבל חתנות דגוי בבת ישראל כשאר עבירות הוא מולא תתחתן בם. והכי נמי מפורש בגמרא בפרק בן סורר (ע"ג ב') דחייבי לאוין לא אתו מנערה המאורסה אלא חייבי מיתות וחייבי כריתות

וזה נוגע לעצם ד' המרדכי דפגיעת הקנאים הוי ג"כ כחיוב מיתה, והכא מבו' דהרמב"ן יליף מפגיעת הקנאים דהוי כאיסור ערווה לענין ייהרג ואל יעבור. אלא שהרמב"ן מחלק בין ישראל בגוייה לגוי בישראלית.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' יולי 28, 2016 2:54 am

לעומקו של דבר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב:זה מזכיר לי את השיר של פריד/ערליך:

התורה עלי אוסרת
לקחת אישה.
שאינה מאמינה
בתורה הקדושה.


שם לא מדובר היה במומרת, כידוע

כל הכתיבה והחרוזים של 'אוצרות יהודיים' מאולצים, שכן מדובר בתרגום מיידיש

אם זה היה כ"כ משנה מה המליצה של ר' יו"ט ערליך, היה מקום לענות שבמקור באידיש זה אותו רעיון בדיוק:
מיין תורה ערלויבט מיר נישט נעמען א פרוי (תורתי לא מרשה לי לקחת אשה)
וואס גלויבט נישט און טראכט נישט ווי איך אזוי (שלא מאמינה ולא חושבת כמוני)
אבל מה נעשה, שזה לא יותר מחרוזים יפים, אני לא חושב שהרב עושה חדשות באמת חושב שר' יו"ט ערליך היה פוסק הדור או הסגן שלו.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 31, 2016 9:50 pm

אגב,
מה באמת פשר הענין דקנאים פוגעים בבועל ארמית בפרהסיא,
והלא בפשטות מבו' בגמ' ע"ז לו: דבצינעא הוי היתר גמור מדאו',
(והר"מ בסהמ"צ כ' שיש ע"ז כרת, אבל עי' עצי ארזים אבהע"ז טז-ו שכ' דהוי כרת מד"ס, עי"ש דמלאכי חי בזמן החשמונאים, וצ"ע),
ואם בצינעא מותר, מה התווסף בפרהס' לחייבו מיתה.

ועי' חי' הר"ן סנהד' דפ"ב שדן כעי"ז על הכרת, ועצ"ע.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' יולי 31, 2016 10:46 pm

עושה חדשות כתב:אגב,
מה באמת פשר הענין דקנאים פוגעים בבועל ארמית בפרהסיא,
והלא בפשטות מבו' בגמ' ע"ז לו: דבצינעא הוי היתר גמור מדאו',
(והר"מ בסהמ"צ כ' שיש ע"ז כרת, אבל עי' עצי ארזים אבהע"ז טז-ו שכ' דהוי כרת מד"ס, עי"ש דמלאכי חי בזמן החשמונאים, וצ"ע),
ואם בצינעא מותר, מה התווסף בפרהס' לחייבו מיתה.

ועי' חי' הר"ן סנהד' דפ"ב שדן כעי"ז על הכרת, ועצ"ע.

הלא ברור שרק קנאין פוגעין בו משום חלול ה', ויש דברים הרבה כאילו שמבחינת "החוק היבש" הם קלים מאד ומבחינת העניין שגבו עד לב שמים, שמבטל קדושת ישראל והוה כערל [וכעין שז"ל כידוע, אם כי אין להשוות כלל ואכמ"ל].

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 01, 2016 9:43 pm

בהגה"מ מלכים פ"ח מבו' דמדאו' בעילת גויה הוי היתר גמור,
(ז"ל: או שמא בא דוד על אמה בצינעא קודם המלחמה והוליד ממנה תמר וקודם ב"ד של חשמונאי היתה כותית מותרת בצינעא).
ואעפ"כ בפרהסיא קנאין פוגעין בו.
(אני מסכים לדברי הרב פרי יהושע, ומ"מ יש להתפעל מהדבר).
===
ואמנם רבינו אברהם הנ"ל המובא במרדכי, ודאי ס"ל דהוי איסור גם בצינעא, עד שאינה נופלת ליבום כלל.
===
וע"ע שו"ת נודע ביהודה מהדורא תניינא - אבן העזר סימן קנ.
===
ילה"ס אליבא דרבינו אברהם, האם מומר מותר בגויה.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 02, 2016 11:18 pm

ראיתי דבר מופלא בתש' בעלי התוספות סי' עב, תשובת מהר"ם מרוטנבורג, ז"ל -
ועל האלמנה אשר בעלה לא היה טהור ואין אדם חפץ לישאנה.
אמת אשה אחת הכרתי שהיו אומרים עליה שהותר לה להיבעל לגוי. ושמעתי בצרפת שהתירו למקצת נשים, ולא נתתי לב לשאול מאין הרגלים. ויודע אני שאין ראוי כלל, מההיא דאסתר קרקע עולם הייתה ואין נראה לי כלל וכלל, דאסתר אנוסה הייתה, להכי אהני קרקע עולם, ולענין שתעבר ואל תהרג. וכן ההיא דכתובות ולידרוש להו דאונס שרי. ויעל עיקר' לא נתכוונה אלא להתיש כחו דסיסרא, ולהצלת כל ישראל, וחסיד' ידועה. אבל להמציא עצמה ליבעל לגוי להנאת דעת' לביאה, לא נהירא כלל. עכ"ל מהר"ם.
[ואני אומר אף על פי שהיו בדוקות בחסידות אסתר ויעל, מי יימר אם היו באות לשאל הוראה שהיו מורין להו כן. ולא נהירא לי המעתיק דהא אמרינן שתעבור ואל תהרג, כ"ש וכ"ש להצלת כל ישראל ועצמה דהוי מותר. אבל בנדון שלנו שאינן בדוקות, ויש פרוצות, להתיר ליבעל ברצון להנאתה, אוי למורה ולאשה להרבות זנות בישראל].
וצ"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 07, 2016 9:36 pm

גם הרשב"א לכאו' נקט דאיכא איסור תורה בחתנות עם מומרת, או קרוב לכך.
ז"ל בח"א סי' א' קסב -
ובאמת כל שהאשה יכולה לברוח ממנו ושלא תתיחס עמו פן תוליד בן פריץ מחוייבת היא לברוח מפניו כבורח מפני הנחש. ובת ישראל אסורה בחתונו וקרוב הדבר להיות זה כמאן דאמר פן יסיר לרבות כל המסירין. ומיהו בשקדש קדושיו קדושין. וישראל נמי שקדש משומדת /מומרת/ תפסי בה קידושי. ואם חזרה בתשובה אסורה בקרוביו והוא אסור בקרובותיה וצריכה ממנו גט.


===

יל"ע בנוגע לאיסורי חתנות (בישולי עכו"ם, פת עכו"ם, סתם יינם וכד'), האם למומר אסור לאכול פת של עצמו, או פת של חבירו המומר, או דל"ש איסור שכזה. (והנפק"מ לענין אי מותר לישראל כשר להושיט לו).

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 15, 2016 5:08 am

עושה חדשות כתב:יל"ע בנוגע לאיסורי חתנות (בישולי עכו"ם, פת עכו"ם, סתם יינם וכד'), האם למומר אסור לאכול פת של עצמו, או פת של חבירו המומר, או דל"ש איסור שכזה. (והנפק"מ לענין אי מותר לישראל כשר להושיט לו).

ראיתי בעלון פניני הגרא"ג בהעלותך תשעו, ונוגע להנ"ל:

מומר על מומר
הנה כתב בחפץ חיים (פ"ח ה"ה) דאיסור לשון הרע היינו דוקא על איש שעל פי דין תורה הוא עדין בכלל 'עמיתך', דהיינו עם שאתך בתורה ובמצות, אבל אותן האנשים שיש בהם אפיקורסות, מצוה לגנותם ולבזותם, בין בפניהם ובין שלא בפניהם, בכל מה שהוא רואה עליהם או ששומע עליהם.
ויש לעיין מהו אם הוא עצמו מומר כמוהו, האם מותר לו לדבר עליו לשון הרע. וכעין זה יש לדון לענין שאר דיני מומר.
א. לענין לשון הרע
הנה הגאון דרך אמונה שליט"א (דרך שיחה ח"א פרשת שמות) קאמר דאע"פ דמותר לדבר לשון הרע על מומר, מכל מקום למומר אסירא לדבר לשון הרע על מומר, ויליף לה מיהוא דנענש על שהרג את אחאב, אע"פ שהיה על פי צווי ה', משום שגם הוא חטא בשפיכת דמים, (רש"י מלאכים א' ט"ז ז'). אמנם כתב שם רק דיש מקום לומר כן.
ב. לענין אבילות
בהני שאין מתאבלין עליהן כגון המסורות, (שולחן ערוך יו"ד סי' שמ"ה סע' ה'), מהו אם מוסר עצמו יתאבל. ולענ"ד פטור, דמה איכפת לן שגם הוא כזה. אך שמעתי שהגאון אילת השחר שליט"א נשאל בזה ואמר שצריך עיון.
ג. לענין יבום
הנה דעת הגאונים (הגהות מרדכי יבמות פרק החולץ ו' ב') דאשת מומר פטורה מן היבום, וגם יבם מומר אינו זוקק. ולא שמענו שאם שניהם מומרים אינו כן, ואסירא לשוק. אך באמת אינו ענין לנידון דידן, דהתם טעמא משום שאינו בהקמת שם, ואם כן כל שכן בשניהם מומרים אינם בהקמת שם.
[הנה עיין בחזון איש (אה"ע סי' קי"ח סק"א) באורך בשיטת הגאונים, וכתב שם דתינוק שנשבה אינו בכלל, ובדרך שיחה משמע דהם בכלל, ומותר לדבר עליהם לשון הרע, ולדברי החזון איש הדבר צריך תלמוד].
ד. לענין אונאה והשבת אבידה
אך הנידון לענין איסור אונאה ומצות השבת אבידה דבעינן עמיתך, מהו כששניהם כאלו.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הבועל מומרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מרץ 20, 2021 10:35 pm

ראיתי בשם כמה מפוסקי זמנינו שנקטו שמומר מותר לו לשתות את היין שהוא עצמו נגע בו, אבל מאידך כ' שאסור לו לבשל ביו"ט לצורך עצמו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 246 אורחים