מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' יולי 19, 2016 1:14 pm

לשיטת הרמב"ם שי"ב מיל דאורייתא, האם מועילה מן התורה קניית שביתה במקום אחר מביתו ע"י הנחת עירוב? או שמא זו קולא שעשו רבנן כשהחמירו לקבוע מקומו של אדם בתוך מיל שמחוץ לריבוע עירו?

[אם מועילה גם להרמב"ם, לכאורה יוכל להרוויח ע"י העירוב עוד י"ב מיל, שכן מקומו הוא י"ב מיל ממקום הנחת העירוב, וא"כ יוכל ללכת בשבת כ-24 מיל. הייתכן?]

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 19, 2016 1:23 pm

ראה במנ"ח מצוה כד אות ב (והביא שם לשון הטור ר"ס תח), ובשולי המנחה שם.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' יולי 19, 2016 1:33 pm

יישר כח. עזרת לי מאוד.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' יולי 19, 2016 11:43 pm

הנה המנ"ח שם הביא ראי' דמהני עירובי תחומין למ"ד דאו' והיא כבר ראיית הרמב"ן בחידושיו לעירובין י"ז ב', אבל אין מפורש שגם למ"ד י"ב מיל מה"ת מהני עירוב אף שלכא' קשה לחלק ביניהם, והביא לשון הטור דעירוב מהני רק מדרבנן, וכן לכא' משמע ברמב"ם עצמו שלא הביא דין עירוב תחומין אלא בהל' עירובין ושם ציין בתחילת ההלכות שעירובין היא מצווה מד"ס וצ"ע.

ויש לי להביא ראיה לכא' דלא מהני עירוב למ"ד י"ב מיל מה"ת מהסוגי' בעירובין ל"ב אי חזקה שליח עושה שליחותו בדאו' שנחלקו בזה רב ששת ורב נחמן, ורב ששת הביא ראיה לדבריו מהאומר לחבירו קח לך כלכלת תאנים שיכול לסמוך המקבל על הנותן משום תרו"מ, והק' התוס' דהא תרומת פרות דרבנן, וכתבו שמ"מ יש לה עיקר מה"ת עיי"ש. ואי בי"ב מיל מהני עירוב א"כ גם לעירוב איכא עיקר מה"ת ולמה אורמים ביה חזקה שליח וכו' כמו שמפורש שם במתני', אלא בהכרח שלמ"ד י"ב מיל מה"ת לא מהני ביה עירוב. [אלא שלרמב"ם עיקר ראית התוס' אינה דהא דעתו כידוע דמעשר פירות מה"ת].

ואולי יש קצת לחלק דלעניין י"ב מיל שהוא שיעור מחנה ישראל א"א לקנות שביתה מחוץ לו, כי א"א לצאת ממחנה ישראל, ורק לעניין אלפים אמה שהוא תחום העיר יכול להיות בעיר אחרת ועוד צ"ע.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' יולי 20, 2016 1:58 pm

מצאתי כעת כי ראייתי מתוס' עירובין ל"ב א' כבר נידונה בנובי"ק אבה"ע ס' ב'. והוא מצדד שהרמב"ם סבר שסוגי' זו סברה שתרומת פירות אף בזה"ז דאו' ולית ליה סברת התוס' שכל שיש לו עיקר מה"ת לא אמרינן חזקה שליח וכו' עי"ש.

ולדידי יתכן לומר סברא מחודשת מאד וקצת אני ירא לומר פן ירוצצו מוחי, שעיקר החילוק אינו בין דאו' לדרבנן של"מ חזקה שמחלקים בה כך, והלא סוקלים על החזקות, אלא החילוק שדרבנן איסור גברא ולא אכפת לן אם אליבא דאמת היה כן שיצא חובת השתדלתו ולעניין דאו' נחלקו אם די בכך, [וראיה שלעניין מי שאינו המשלח אינו סומך, כמש"כ שם ר"י ביאור הסוגי' פסחים צ' ב' עפ"י מה שנראה מדברי הריטב"א והרא"ש בפי' וקצרתי], ותחומין העיקר קניין השביתה עפ"י השתדלתו, דהא אפי' הואיל דאי בעי לאמטויי מהני מעיקר דינא כשם ל"ו, וממילא אין חילוק ואפי' לדאו' כו"ע יודו, אמנם הוא חידוש גדול כאמור.
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ד' יולי 27, 2016 12:07 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יולי 20, 2016 3:44 pm

עיין באמרי-משה [מבריסק] איך מהני מדאורייתא.

מתון
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי מתון » ד' יולי 20, 2016 10:10 pm

פרי יהושע כתב:ויש לי להביא ראיה לכא' דלא מהני עירוב למ"ד י"ב מיל מה"ת מהסוגי' בעירובין ל"ב אי חזקה שליח עושה שליחותו בדאו' שנחלקו בזה רב ששת ורב נחמן, ורב ששת הביא ראיה לדבריו מהאומר לחבירו קח לך כלכלת תאנים שיכול לסמוך המקבל על הנותן משום תרו"מ, והק' התוס' דהא תרומת פרות דרבנן, וכתבו שמ"מ יש לה עיקר מה"ת עיי"ש. ואי בי"ב מיל מהני עירוב א"כ גם לעירוב איכא עיקר מה"ת ולמה אורמים ביה חזקה שליח וכו' כמו שמפורש שם במתני', אלא בהכרח שלמ"ד י"ב מיל מה"ת לא מהני ביה עירוב. [אלא שלרמב"ם עיקר ראית התוס' אינה דהא דעתו כידוע דמעשר פירות מה"ת].

מה גם שדעת התוס' הוא שגם י"ב מיל הוא מדרבנן (ראה תוס' חגיגה י"ז:), בכך שאין לעירובי תחומין עיקר מה"ת. ואין ראיה מדברי התוס' לרמב"ם ודעימיה הסוברים שיש לו עיקר מה"ת.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' יולי 20, 2016 11:17 pm

מתון כתב:
פרי יהושע כתב:ויש לי להביא ראיה לכא' דלא מהני עירוב למ"ד י"ב מיל מה"ת מהסוגי' בעירובין ל"ב אי חזקה שליח עושה שליחותו בדאו' שנחלקו בזה רב ששת ורב נחמן, ורב ששת הביא ראיה לדבריו מהאומר לחבירו קח לך כלכלת תאנים שיכול לסמוך המקבל על הנותן משום תרו"מ, והק' התוס' דהא תרומת פרות דרבנן, וכתבו שמ"מ יש לה עיקר מה"ת עיי"ש. ואי בי"ב מיל מהני עירוב א"כ גם לעירוב איכא עיקר מה"ת ולמה אורמים ביה חזקה שליח וכו' כמו שמפורש שם במתני', אלא בהכרח שלמ"ד י"ב מיל מה"ת לא מהני ביה עירוב. [אלא שלרמב"ם עיקר ראית התוס' אינה דהא דעתו כידוע דמעשר פירות מה"ת].

מה גם שדעת התוס' הוא שגם י"ב מיל הוא מדרבנן (ראה תוס' חגיגה י"ז:), בכך שאין לעירובי תחומין עיקר מה"ת. ואין ראיה מדברי התוס' לרמב"ם ודעימיה הסוברים שיש לו עיקר מה"ת.


הראיה היא מעצם הסוגי' מזה שהביאו תרומת פירות בתור מקור לשליח עושה שליחותו מה"ת, אף שהיא מדרבנן, וגם לרמב"ם שתרומת פירות מה"ת כל תרו"מ בזה"ז דרבנן, וע"כ עיקר מה"ת שאני וקשה מעירובי תחומין שיש לו עיקר מה"ת, אלא שנראה שהרמב"ם לא סובר שמהני עירובי תחומין מה"ת, ומ"מ עיקר האיסור מה"ת וצ"ע.

וכעת חשבתי שיש לדון מהרמב"ם בפ"ד מתרומות ה"ו שכתב "שאין אומרים באיסורין חזקת שליח עושה שליחותו להקל אלא להחמיר". ומוכח כמעט ברור מלשונו שבכל איסור אין אומרים חזקה ולא חילק כלל בין איסור תורה לדרבנן, ומה נענה על עירובי תחומין דאמרינן חשע"ש, אלא בהכרח יש לחלק בין "איסורין" למצווה שהעיקר שיוצא במה ששלח שליח כ"נ ואמנם הוא מחודש.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 20, 2016 11:19 pm

רמב"ן עירובין די"ז -
אלא י"ל לדברי האומר תחומין דאורייתא, או שהעירוב הלכה למשה מסיני, או חכמים סבורין כיון שדעתו בכאן ואמר תהא שביתתי במקום פלוני עשאו ביתו, ומשם אני קורא אל יצא איש ממקומו, וכדאמרינן בפרק הדר (ע"ג א') התם אנן סהדי דאי מתדר לה התם טפי ניחא לי' והוה ליה מקום פיתא ולינה ומהתם משחינן לי', נמצאו העירובין בין ברגליו בין בפה בין בפת כולם דבר תורה הם, וכיון שהענין [כן] לכשתמצא לומר מודים חכמים בג' פרסאות שהן מדברי תורה וזהו מקומו הכתוב בתורה, אף הן יש בהם עירוב מדין תורה, ומניח אדם עירובו בסוף ג' פרסאות ומהלך ג' פרסאות אחרות, (וכי) [ובין] יהבינן ליה ג' פרסאות לדברי חכמים ובין אלפים אמה לדברי ר"ע אלו ואלו מן התורה ועירוב מועיל בהם, ומעתה נסתלקה הקושיא הזו מדברי ר' חייא ולוקין על עירובי תחומין דג' פרסאות קאמר

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' יולי 21, 2016 12:52 am

עושה חדשות כתב:רמב"ן עירובין די"ז -
אלא י"ל לדברי האומר תחומין דאורייתא, או שהעירוב הלכה למשה מסיני, או חכמים סבורין כיון שדעתו בכאן ואמר תהא שביתתי במקום פלוני עשאו ביתו, ומשם אני קורא אל יצא איש ממקומו, וכדאמרינן בפרק הדר (ע"ג א') התם אנן סהדי דאי מתדר לה התם טפי ניחא לי' והוה ליה מקום פיתא ולינה ומהתם משחינן לי', נמצאו העירובין בין ברגליו בין בפה בין בפת כולם דבר תורה הם, וכיון שהענין [כן] לכשתמצא לומר מודים חכמים בג' פרסאות שהן מדברי תורה וזהו מקומו הכתוב בתורה, אף הן יש בהם עירוב מדין תורה, ומניח אדם עירובו בסוף ג' פרסאות ומהלך ג' פרסאות אחרות, (וכי) [ובין] יהבינן ליה ג' פרסאות לדברי חכמים ובין אלפים אמה לדברי ר"ע אלו ואלו מן התורה ועירוב מועיל בהם, ומעתה נסתלקה הקושיא הזו מדברי ר' חייא ולוקין על עירובי תחומין דג' פרסאות קאמר

אמנם כן הוא ברמב"ן, אבל מהרמב"ם לא משמע כן דהא כלל עירובי תחומין בהל' עירובין ושם כתב ככותרת מצות עשה אחת מדברי סופרים. ועל כרחך יש לחלק בין עירוב תחומין לי"ב מיל, לאלפים אמה לסוברים שהוא מה"ת.
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ד' יולי 27, 2016 12:06 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' יולי 21, 2016 8:25 pm

פרי יהושע כתב:הנה המנ"ח שם הביא ראי' דמהני עירובי תחומין למ"ד דאו' והיא כבר ראיית הרמב"ן בחידושיו לעירובין י"ז ב', אבל אין מפורש שגם למ"ד י"ב מיל מה"ת מהני עירוב אף שלכא' קשה לחלק ביניהם, והביא לשון הטור דעירוב מהני רק מדרבנן, וכן לכא' משמע ברמב"ם עצמו שלא הביא דין עירוב תחומין אלא בהל' עירובין ושם ציין בתחילת ההלכות שעירובין היא מצווה מד"ס וצ"ע.

ויש לי להביא ראיה לכא' דלא מהני עירוב למ"ד י"ב מיל מה"ת מהסוגי' בעירובין ל"ב אי חזקה שליח עושה שליחותו בדאו' שנחלקו בזה רב ששת ורב נחמן, ורב ששת הביא ראיה לדבריו מהאומר לחבירו קח לך כלכלת תאנים שיכול לסמוך המקבל על הנותן משום תרו"מ, והק' התוס' דהא תרומת פרות דרבנן, וכתבו שמ"מ יש לה עיקר מה"ת עיי"ש. ואי בי"ב מיל מהני עירוב א"כ גם לעירוב איכא עיקר מה"ת ולמה אורמים ביה חזקה שליח וכו' כמו שמפורש שם במתני', אלא בהכרח שלמ"ד י"ב מיל מה"ת לא מהני ביה עירוב. [אלא שלרמב"ם עיקר ראית התוס' אינה דהא דעתו כידוע דמעשר פירות מה"ת].

ואולי יש קצת לחלק דלעניין י"ב מיל שהוא שיעור מחנה ישראל א"א לקנות שביתה מחוץ לו, כי א"א לצאת ממחנה ישראל, ורק לעניין אלפים אמה שהוא תחום העיר יכול להיות בעיר אחרת ועוד צ"ע.


כעת חשבתי לעניין הראיה לכא' מהסוגי' מעירובין ל"ב דל"מ עירוב לי"ב מיל, שנראה לדחות שאין נפק"מ אי מהני עירוב לי"ב מיל או לא, כיון ועיקר האיסור של העברת תחומין בי"ב מיל הוי מדאו' מסתברא שיחשב כיש לו עיקר מדאו' וכן משמע בנוב"י שם עי'.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' יולי 27, 2016 12:05 am

לעניין ראיה זו מצאתי בשו"ת חת"ס ח"ז ס' ג' תשובת מחצית השקל שאכן כיון ואין עירוב לי"ב מיל לא שייך לומר שיש לו עיקר מן התורה כי אין לגז' דילמא אתי לזלזולי בדאו', והחת"ס דחה דבריו משום שעיקר מה"ת הוא חומרא בדרבנן ולא גז' אטו דאו' עיי"ש. ולענ"ד איני מבין כלל מש"כ המחצה"ש, דגם אם הוא גז' אטו דאו', לכא' הוא גז' אטו עיקר האיסור, דאילו באנו לגז' אטו שלא יעשה עירוב בדאו' הוי כאילו באנו לומר האם מתאים לגז' גז' מיוחדת כאן, וזה לא נראה, כי היא גז' בכ"מ שיש לו עיקר מה"ת עיין. שוב מצאתי להדיא ברשב"א עירובין דף ל"ו להדיא כהמחצית השקל.

ולפי דרכינו למדנו לגבי הנושא שבכותרת שהרשב"א חולק על הרמב"ן וסובר שאין עירוב לי"ב מיל.

ועי' עוד יד דוד בשם הריטב"א בשם הראב"ד דף ל"ו בישוב דברי הרמב"ם. וע"ע בעניין אי יש עירוב תחומין לי"ב מיל לדעת הרמב"ם בספר לבושי מרדכי אור"ח מהד"ת ס' צ"ה.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 08, 2020 11:45 pm

יש להעיר, דאם מהני עירוב גם לאיסור תחומין דאו', מפני מה אמרו חז"ל דאין מערבין אלא לדבר מצוה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ינואר 09, 2020 11:10 am

עושה חדשות כתב:יש להעיר, דאם מהני עירוב גם לאיסור תחומין דאו', מפני מה אמרו חז"ל דאין מערבין אלא לדבר מצוה.

מה הקשר בין שני הענינים?

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ינואר 09, 2020 4:41 pm

אם עירוב זה ענין מציאותי פשוט ולא תקנה מיוחדת לפיתרון בעיות, הא קמן שהוא מועיל לגמרי מסברא גם כלפי תחומין דאו', למה חז"ל ראו צורך להגביל את השימוש בו רק לצורכי מצוה?

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: עירוב תחומין בי"ב מיל לשיטה שהיא דאורייתא

הודעהעל ידי סעדיה » ה' ינואר 09, 2020 5:32 pm

עושה חדשות כתב:אם עירוב זה ענין מציאותי פשוט ולא תקנה מיוחדת לפיתרון בעיות, הא קמן שהוא מועיל לגמרי מסברא גם כלפי תחומין דאו', למה חז"ל ראו צורך להגביל את השימוש בו רק לצורכי מצוה?

יל"פ עפ"ד האו"ש הל' שבת ר"פ כ"ז.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 262 אורחים