מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול - מה עדיף על מה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' פברואר 15, 2019 5:12 am

מתוך ירחון האוצר האחרון:
עשרה ראשונים או ברכת האילנות מה קודם? - הרב גמליאל הכהן רבינוביץ
הסתפקתי אדם שיש לו אפשרות, או לברך מיד בבוקר ברכת האילנות, אולם יפסיד להיות מעשרה ראשונים בבית הכנסת, או שיהיה מעשרה ראשונים, ויברך אחרי התפילה את ברכת האילנות, אולם יפסיד את הענין לברך על האילנות בראיה ראשונה, מה עדיף. והטעם. ואשמח לקבל חוות דעת הרבנים המעיינים שליט"א.
בברכת כהנים באהבה כעתירת
גמליאל הכהן רבינוביץ
מח"ס "גם אני אודך" ו"פרדס יוסף החדש" על המועדים

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' פברואר 19, 2019 3:43 pm

נראה בפשטות שיקדים להיות מעשרה ראשונים, וברכת אילנות אחר התפילה, וכך המנהג.
והטעם, כי הזמן הזה מיוחד לעניין הזה, להקדים לתפילה, למען יראו כבוד ביה"כ והתפילה, וכידוע מה שנא' בגמ' כשהגיע הזמן תפילה ואין עשרה בביהכ"נ..

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' פברואר 28, 2019 9:47 pm

מי שיודע שברכת יוצר אור לוקח לו יותר זמן מהש"צ, האם עדיף להתחיל מוקדם ולהפסיד 'ברכו' כצורתו, או עדיף להתחיל בברכו ולהפסיד קדושה דיוצר בציבור?

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » א' מרץ 03, 2019 6:37 pm

מתי הוא יגיע לתפלת עמידה אם יתחיל יוצר עם הצבור אחרי ברכו ולו הברכה לוקחת יותר זמן? אם יתחיל עמידה אחרי הציבור הרי שמצד זה עדיף שיתחיל יוצר קודם ולא משום הקדושה דיוצר

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' מרץ 03, 2019 9:20 pm

שומע ומשמיע כתב:מי שיודע שברכת יוצר אור לוקח לו יותר זמן מהש"צ, האם עדיף להתחיל מוקדם ולהפסיד 'ברכו' כצורתו, או עדיף להתחיל בברכו ולהפסיד קדושה דיוצר בציבור?

ראיתי גדולים שנוהגים להתחיל קודם.
בד"כ הלא נפק"מ גם להגיע לשמ"ע, (כמש"כ הרב כדכד)
וגם מסתמא קדושה דיוצר עדיפא מברכו.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2052
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' מרץ 04, 2019 11:36 am

נושא קרוב לזה
מיסוד ושורש העבודה
יסושהע.JPG
יסושהע.JPG (43.29 KiB) נצפה 10492 פעמים


ויש שדנו לומר דלא כדבריו אלא דיש אף לדלג בפסוד"ז בכדי להתחיל ברכת יוצר אחר ברכו (עי' שו"ת אבני ישפה ח"ה סי' ח' בשם הגריש"א והגר"ש וואזנר, ומאידך בהנהגות ופסקים מרי"ח זוננפלד עמ' 18 ובהערות ע"ש).

שלמה משלם
הודעות: 79
הצטרף: א' אוגוסט 19, 2018 5:21 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי שלמה משלם » ב' מרץ 04, 2019 1:36 pm

להעיר שהיסוה"ע כתב נגד לומר פסוד"ז במהירות אך לגבי דילוג יש לומר דעדיפא טפי.
לגבי קדושת יוצר איתא בגר"א דכל שהציבור מחזיק בברכות קרי"ש (משמע אפי' שלאחריה) חשיב כאומר בציבור.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' מרץ 11, 2019 11:10 pm

יישר כוח לכולם.
מה עדיף, התוספת לשבת בברכת יוצר אור, או קדושת יוצר עם הציבור?

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' מרץ 12, 2019 2:47 pm

אם מדובר על 'אל אדון', לכא' הוא פיוט תוספת אף שלא נהגו לדלגו גם לצורך עמידה, אבל שאר התוספות לכאו' כטופס ברכות הן, וכנראה גם ברוך אל עליון נקטו הפוסקים כך
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ה' מרץ 14, 2019 1:46 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' מרץ 12, 2019 2:49 pm

בתי שאלה בר"ח מה עדיף הלל או מוסף, (היה כמה דקות לפני השקיעה), עניתי לה שמוסף, שהלל הרי אינו אינו אלא מנהג בר"ח, אולם בחנוכה יש מקום עיון, בפרט לסוברים לחייב נשים מעיקר דין משום אף היו באותו הנס, ווכן יש לדון לעניין כל ימים שגומרים ההלל, ואף בפסח לדעת הרמב"ן בסה"מ שהוא דאו'.

שלמה משלם
הודעות: 79
הצטרף: א' אוגוסט 19, 2018 5:21 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי שלמה משלם » ג' מרץ 12, 2019 8:12 pm

פשוט שהלל בחנוכה עדיף, אבל גם בר"ח לא פשוט לומר שהמנהג של הלל פחות חשוב מהמנהג שנשים מתפללות מוסף.
זה מנהג וזה מנהג.
אגב, מה זה 'ברוך אל עליון'? ומתי אומרים אותו?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מרץ 13, 2019 1:20 am

פרי יהושע כתב:בתי שאלה בר"ח מה עדיף הלל או מוסף, (היה כמה דקות לפני השקיעה), עניתי לה שמוסף, שהלל הרי אינו אינו אלא מנהג בר"ח, אולם בחנוכה יש מקום עיון, בפרט לסוברים לחייב נשים מעיקר דין משום אף היו באותו הנס, ווכן יש לדון לעניין כל ימים שגומרים ההלל, ואף בפסח לדעת הרמב"ן בסה"מ שהוא דאו'.

כידוע שקו"ט רבותינו אם נשים חייבות בתפילת מוסף, צל"ח, רעק"א עמודי אור ועוד.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2052
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' מרץ 13, 2019 1:27 am

ובהלל פטורות כידוע, ואף בחנוכה משמע ברמב"ם להדיא שפטורות.

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 13, 2019 8:44 am

שלמה משלם כתב:פשוט שהלל בחנוכה עדיף, אבל גם בר"ח לא פשוט לומר שהמנהג של הלל פחות חשוב מהמנהג שנשים מתפללות מוסף.
זה מנהג וזה מנהג.
אגב, מה זה 'ברוך אל עליון'? ומתי אומרים אותו?

הלל בר"ח לנשים הוא כעין "תרי דרבנן".

ספרים וועלט
הודעות: 1208
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' מרץ 13, 2019 9:21 am

כנראה הוא מתכוון ל"אל אדון".

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' מרץ 14, 2019 1:56 am

איש_ספר כתב:
פרי יהושע כתב:בתי שאלה בר"ח מה עדיף הלל או מוסף, (היה כמה דקות לפני השקיעה), עניתי לה שמוסף, שהלל הרי אינו אינו אלא מנהג בר"ח, אולם בחנוכה יש מקום עיון, בפרט לסוברים לחייב נשים מעיקר דין משום אף היו באותו הנס, ווכן יש לדון לעניין כל ימים שגומרים ההלל, ואף בפסח לדעת הרמב"ן בסה"מ שהוא דאו'.

כידוע שקו"ט רבותינו אם נשים חייבות בתפילת מוסף, צל"ח, רעק"א עמודי אור ועוד.

בפשיטות גם אם חייבות בתפילה כיון ורחמי נינהו מ"מ פטורות מתפילת מוסף שהוא כנגד קרבן והוה מצות שהז"ג בעלמא, ומי שחייב כנראה סובר שעיקר התפילה שחייבו במוסף הוא תוספת תפילה למעלת היום (צל"ח), ועכ"פ כיון ואינו רחמי יש מקום לפטור ומכל תפילות השבת לכאורה.
וכמובן אנן קימינן למה שנהגו נשי להתפלל מרצונן מה עדיף,
והעירו ששזה וזה מנהג, ומאי נפק"מ
אבל פשיטא שיש לדון עפ"י שורש החיוב
ספרים וועלט כתב:כנראה הוא מתכוון ל"אל אדון".


אכן, ועמכם המחילה.

שלמה משלם
הודעות: 79
הצטרף: א' אוגוסט 19, 2018 5:21 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי שלמה משלם » ה' מרץ 14, 2019 10:08 pm

פרי יהושע כתב:
והעירו ששזה וזה מנהג, ומאי נפק"מ
אבל פשיטא שיש לדון עפ"י שורש החיוב

מה דפשיט"ל למר אינו ברור כלל לדידי, דיש לדון אחר שורש מנהגן שלהן מה עיקרי יותר.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' מרץ 15, 2019 4:45 pm

שלמה משלם כתב:
פרי יהושע כתב:
והעירו ששזה וזה מנהג, ומאי נפק"מ
אבל פשיטא שיש לדון עפ"י שורש החיוב

מה דפשיט"ל למר אינו ברור כלל לדידי, דיש לדון אחר שורש מנהגן שלהן מה עיקרי יותר.
ומה נראה לך?

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' מרץ 17, 2019 9:46 pm

אולי שאלתי כבר
מה עדיף, קר"ש עם כוונה פשוטה אבל כחלק מהמילות, או כוונת השו"ע אבל לא כפירוש המילות?

חרסון
הודעות: 1171
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי חרסון » ב' מרץ 25, 2019 1:08 am

אולי יוכל כ"ת לפרט מה לדעתו הגדר של כוונת השו"ע מול הכוונה הפשוטה (אף שהיא מובלעת בפיה"מ).

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מרץ 27, 2019 12:21 am

חרסון כתב:אולי יוכל כ"ת לפרט מה לדעתו הגדר של כוונת השו"ע מול הכוונה הפשוטה (אף שהיא מובלעת בפיה"מ).

כששאתה מכוון באחד, אחד יחיד ומיוחד שליט בארבע רוחות השמים ובז' רקיעים והארץ, ושהא' רומז לאלופו של עולם, והח' לז' רקעים והארץ, והד' ד' רוחות השמים, לפעמים בדרך הארוכה הזאת נאבדת המשמעות הפשוטה של אחד ותו לא, כמובן שהסיבה לזה הוא השגרה השוחקת, אז אולי כבר עדיף לכוון לפי המילה, אחד, יש סיכוי שזה יישמר יותר את הכוונה.
מקווה שהובנתי.

חרסון
הודעות: 1171
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי חרסון » ד' מרץ 27, 2019 12:36 am

את זה (בערך) הבנתי, ויש"כ על ההסברה
ניסיתי להבין את צדדי הדיון: מהי המשמעות המחייבת של כוונות השו"ע יותר מאשר הכוונה הפשוטה. איזו עדיפות יש לה במקרה שכזה. (שעלולה לבוא ע"ח הכוונה הבסיסית, שאיננה שונה ממנה מהותית מבחינה תוכנית).

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מרץ 27, 2019 8:15 am

ברור שההרחבה של הכוונה, אינה הרחבה בעלמא, אלא באה לצאת ולבוא בתוך ומתוך המילה עצמה, דא עקא שלפעמים (ולדידי ודכוותי הוא בד"כ) היא נתלית מעל המילה, בלי שיכות אליה, ומטביעה את הכוונה הפשוטה, ולכן יש ב' שיטות, או עכ"פ לא לזוז מדין השו"ע, ולהתאמץ לכוון הכל בתוך המילה או לחילופין עכ"פ לא לוותר על דין השו"ע, ולכוון אפי' באופן התלוי מעל המילה, ככקורא מתוך הספר, (או אפי' ממש לקרוא כמובן ללא מילים, מתוך הסידור המפורש וכדו').
או שפשוט לא לכוון כוונות השו"ע, אם אינו מצליח להכניס אותן לתוך המילה, או לחילופין, לכה"פ כשאינו מצליח, לכוון קודם את כוונת המילה עצמה, ואח"כ אם אפשרי לו לכוון את כוונת השו"ע במנותק.
כל השאלה כמובן, עלי ועל דכוותי שאינן מסוגלים לכוון הכל, לב יודע מרת נפשו ומחשבת אנוש הנעה רצה לה לכל הכיוונים.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' אפריל 04, 2019 11:39 am

המתחיל להתפלל סמוך לסוף זמן קריאת שמע - עדיף שיאמר ק"ש קודם התפלה ויתפלל אח"כ פסד"ז כסדר או שידלג בפסד"ז כך שיאמר ק"ש עם ברכותיה לפני סוף הזמן (ומיירי כשבשתי האפשרויות יתפלל ביחיד או בשתיהן בצבור כך שלא ידלג בשביל תפלה בצבור)?
האם יש הבדל אם מדובר בסזק"ש של המג"א ועד סוף זמן ק"ש של הגר"א ובעה"ת יספיק בכל מקרה כסדר לבין אם מדובר בסוף זמן ק"ש של הגר"א ובעה"ת?

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' אפריל 04, 2019 11:39 am

המתחיל להתפלל סמוך לסוף זמן קריאת שמע - עדיף שיאמר ק"ש קודם התפלה ויתפלל אח"כ פסד"ז כסדר או שידלג בפסד"ז כך שיאמר ק"ש עם ברכותיה לפני סוף הזמן (ומיירי כשבשתי האפשרויות יתפלל ביחיד או בשתיהן בצבור כך שלא ידלג בשביל תפלה בצבור)?
האם יש הבדל אם מדובר בסזק"ש של המג"א ועד סוף זמן ק"ש של הגר"א ובעה"ת יספיק בכל מקרה כסדר לבין אם מדובר בסוף זמן ק"ש של הגר"א ובעה"ת?

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אפריל 04, 2019 12:15 pm

כדכד כתב:המתחיל להתפלל סמוך לסוף זמן קריאת שמע - עדיף שיאמר ק"ש קודם התפלה ויתפלל אח"כ פסד"ז כסדר או שידלג בפסד"ז כך שיאמר ק"ש עם ברכותיה לפני סוף הזמן (ומיירי כשבשתי האפשרויות יתפלל ביחיד או בשתיהן בצבור כך שלא ידלג בשביל תפלה בצבור)?
האם יש הבדל אם מדובר בסזק"ש של המג"א ועד סוף זמן ק"ש של הגר"א ובעה"ת יספיק בכל מקרה כסדר לבין אם מדובר בסוף זמן ק"ש של הגר"א ובעה"ת?

לי פשוט כפי האפשרות הראשונה, וכך ראיתי נוהגים, בפרט בשויו"ט, וכך מובא בפוסקים לגבי ציבור שמאריכים בפסוד"ז.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' אפריל 04, 2019 2:24 pm

כדכד כתב:המתחיל להתפלל סמוך לסוף זמן קריאת שמע - עדיף שיאמר ק"ש קודם התפלה ויתפלל אח"כ פסד"ז כסדר או שידלג בפסד"ז כך שיאמר ק"ש עם ברכותיה לפני סוף הזמן (ומיירי כשבשתי האפשרויות יתפלל ביחיד או בשתיהן בצבור כך שלא ידלג בשביל תפלה בצבור)?
האם יש הבדל אם מדובר בסזק"ש של המג"א ועד סוף זמן ק"ש של הגר"א ובעה"ת יספיק בכל מקרה כסדר לבין אם מדובר בסוף זמן ק"ש של הגר"א ובעה"ת?

ולי פשוט כהאפשרות השניה
כי פסד"ז הם רשות, וק"ש עם ברכות לכתחילה בזמן ק"ש, יש דעות בראשונים, שכך תיקנו עיקר המצווה ולא נפיק בל"ז, ולכן נראה שאף אם יצטרך לדלג כל פסד"ז כך ייעשה.

ולעניין שעה רביעית אם עובר הזמן, אולי כבר כתבתי לעיל שיש לעי' מה עדיף, ברכות ק"ש או שמ"ע.
ואבי מורי כד הוינא טליא הכריע לי שעדיף ברכות ק"ש, כי עכ"פ יכול להתפלל אחר שעה רביעית, אף שלא נקרא בזמנה, וצריך עיון.

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אפריל 04, 2019 4:41 pm

פרי יהושע כתב:
כדכד כתב:המתחיל להתפלל סמוך לסוף זמן קריאת שמע - עדיף שיאמר ק"ש קודם התפלה ויתפלל אח"כ פסד"ז כסדר או שידלג בפסד"ז כך שיאמר ק"ש עם ברכותיה לפני סוף הזמן (ומיירי כשבשתי האפשרויות יתפלל ביחיד או בשתיהן בצבור כך שלא ידלג בשביל תפלה בצבור)?
האם יש הבדל אם מדובר בסזק"ש של המג"א ועד סוף זמן ק"ש של הגר"א ובעה"ת יספיק בכל מקרה כסדר לבין אם מדובר בסוף זמן ק"ש של הגר"א ובעה"ת?

ולי פשוט כהאפשרות השניה
כי פסד"ז הם רשות, וק"ש עם ברכות לכתחילה בזמן ק"ש, יש דעות בראשונים, שכך תיקנו עיקר המצווה ולא נפיק בל"ז, ולכן נראה שאף אם יצטרך לדלג כל פסד"ז כך ייעשה.

ולעניין שעה רביעית אם עובר הזמן, אולי כבר כתבתי לעיל שיש לעי' מה עדיף, ברכות ק"ש או שמ"ע.
ואבי מורי כד הוינא טליא הכריע לי שעדיף ברכות ק"ש, כי עכ"פ יכול להתפלל אחר שעה רביעית, אף שלא נקרא בזמנה, וצריך עיון.

השאלה היא האם עושים לכתחילה כפי הפוסקים שבשיטתם אנו הולכים, או שעושים בדיעבד כדי לצאת ידי חובת "כולם" (שזה כידוע דבר שאיננו אפשרי).

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' אפריל 04, 2019 5:32 pm

הרב עזריאל לא הבנתי על מה שאלת מר האחרונה נסובה
עכ"פ אם למר פשוט כאפשרות הראשונה למר פשוט כאפשרות השניה הרי ששאלתי טוב.
מכל מקום אשמח אם הרב עזריאל ינמק העדפתו כדרך שעשה הרב פרי יהושע

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אפריל 04, 2019 5:47 pm

בהליכות-שלמה כתב שפשוט כאפשרות השניה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אפריל 04, 2019 7:23 pm

אני הסתמכתי על דברי הפוסקים בשו"ע (ונו"כ) סימן מ"ו סעיף ט (גם בשו"ע הרב זה בסעיף ט. דבר נדיר-יחסית), שאומרים לקרוא קריאת שמע לפני התפילה בלי ברכות, ולא אומרים (לציבור כולו!) לדלג פסוד"ז.

ולגבי הסברא, אבהיר את הודעתי הקודמת:
הפוסקים שאנו הולכים בשיטתם, אומרים שאין חובה לקרוא קריאת שמע בברכותיה בזמנה.
לעומת זאת, מצד המנהג ו"אל תיטוש תורת אמך" וכו' - פסוד"ז בשבילנו הם חובה (יותר מאכילת מצה בשבעת ימי הפסח, שדיברנו עליה בימים האחרונים באשכול סמוך...).
ולכן המנהג הפשוט אצלנו (עכ"פ בחב"ד) הוא שמעדיפים לקרוא ק"ש בזמנה בלא ברכות, ואח"כ להתפלל כסדר.

ההצעה שאתם מציעים היא לעשות דבר שלכו"ע הוא בדיעבד (שכן לכתחילה ברור שאסור לדלג פסוד"ז, ובפרט אם מדלג לגמרי - שמפסיד את ברוך שאמר וישתבח), כדי לצאת י"ח לפי עוד כמה ראשונים, שאיננו פוסקים כמותם מעיקר הדין.
וזה הדבר שלא נראה בעיני.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' אפריל 04, 2019 7:53 pm

פרי יהושע כתב:ברור שההרחבה של הכוונה, אינה הרחבה בעלמא, אלא באה לצאת ולבוא בתוך ומתוך המילה עצמה, דא עקא שלפעמים (ולדידי ודכוותי הוא בד"כ) היא נתלית מעל המילה, בלי שיכות אליה, ומטביעה את הכוונה הפשוטה, ולכן יש ב' שיטות, או עכ"פ לא לזוז מדין השו"ע, ולהתאמץ לכוון הכל בתוך המילה או לחילופין עכ"פ לא לוותר על דין השו"ע, ולכוון אפי' באופן התלוי מעל המילה, ככקורא מתוך הספר, (או אפי' ממש לקרוא כמובן ללא מילים, מתוך הסידור המפורש וכדו').
או שפשוט לא לכוון כוונות השו"ע, אם אינו מצליח להכניס אותן לתוך המילה, או לחילופין, לכה"פ כשאינו מצליח, לכוון קודם את כוונת המילה עצמה, ואח"כ אם אפשרי לו לכוון את כוונת השו"ע במנותק.
כל השאלה כמובן, עלי ועל דכוותי שאינן מסוגלים לכוון הכל, לב יודע מרת נפשו ומחשבת אנוש הנעה רצה לה לכל הכיוונים.

כת"ר נוגע בשאלה שהטרידה אותי רבות. הרבה פעמים מעבירים את המילים במחשבה בלי להתחבר למשמעותן. מצד שני, הניסיון לרכז את המוח במשמעות מפריע עוד יותר, כי הכוונה הטבעית המהירה נפגעת מחמת כך.
לגופו של ספק יש להעיר, שלדעת הגר"מ פיינשטיין כוונת 'השמים וארץ וארבעה רוחות העולם' מעכבת, כך בזכרוני, אולם מלשון החינוך במצוות קריאת שמע משמע דלא כוותיה ואינו מעכב.
עוד יש להעיר, שלדעת שו"ע הרב עיקר הכוונה ששליט בשמים ובארץ ובארבע רוחות העולם מקומה לכתחילה לאחר אמירת 'אחד', ולא תוך כדי שאומרים אותו. וכך אפשר לצאת ידי שניהם בהידור. (ללומדי החסידות שביננו, נראה לי שיש קשר בין הבנה זו לבין המבואר בשער היחוד שפסוק ראשון הוא יחודא עילאה, וממילא מי לי בשמים ועמך לא חפצתי בארץ, ורק לאחר מכן כבר שייך לברוך שם שהוא יחודא תתאה, ושייך לחשוב על שמים וארץ וארבע רוחות. האמנם נכון?).
בעבר קראתי מאמר של הר"י לויפער בהמודיע שטוען שהדל"ת שלנו משובשת, ובאמת היא דומה יותר לזי"ן, והוכיח זאת בין השאר מהמבואר להלכה שצריך לכוון בדל"ת, והרי הדל"ת שלנו היא כהרף עין ואי אפשר להאריך בה. והפוסקים לטענתו חידשו שאפשר לכוון במחשבה לאחר מכן בגלל הדוחק המציאותי, אבל באמת אין צורך (ולפי מה שכתבתי שיתכן שהדבר קשור לפנימיות העניין, צ"ע).
ויש להעיר שלדעת הגר"מ שטרנבוך בדיעבד ניתן לכוון את כל לשון הפסוק לאחר אמירתו. כמו כן לדעת רעק"א הכוונה היחידה שמעכבת היא שה' אחד ותו לא. וזה מיקל קצת על הקושי לכוון בכל מילה ומילה. אך הרבה חולקים על זה.
מה שכן, שלדעת הרבה אחרונים (וכעת לא זכור לי חולק) הכוונה בפירושי השמות אינה מעכבת בדיעבד, וזה קולא חשובה, שכן אף שאין כל קושי להעביר במחשבה את המילים 'תקיף ובעל היכולת וכו' היה הוה ויהיה וכו' הרבה פעמים קשה לשים לב למשמעותן.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' אפריל 04, 2019 9:09 pm

עזריאל ברגר כתב:אני הסתמכתי על דברי הפוסקים בשו"ע (ונו"כ) סימן מ"ו סעיף ט (גם בשו"ע הרב זה בסעיף ט. דבר נדיר-יחסית), שאומרים לקרוא קריאת שמע לפני התפילה בלי ברכות, ולא אומרים (לציבור כולו!) לדלג פסוד"ז.כמדומה הם מדברים שמחמת היוצרות יפסיד את הק"ש, ומקורו בתר"י וזה כבר מעט יותר מובן שצריך להגיד ק"ש בציבור, כולי האי ואולי, וגם זה היה דבר קבוע, (מה שאולי לא טוב אבל זה המצב), אבל באופן חד פעמי, וליחיד, וע"ח פסד"ז, נראה שיש להעדיף את האפשרות השניה, שיוצאים בה יותר לכתחילה

ולגבי הסברא, אבהיר את הודעתי הקודמת:
הפוסקים שאנו הולכים בשיטתם, אומרים שאין חובה לקרוא קריאת שמע בברכותיה בזמנה.
לעומת זאת, מצד המנהג ו"אל תיטוש תורת אמך" וכו' - פסוד"ז בשבילנו הם חובה (יותר מאכילת מצה בשבעת ימי הפסח, שדיברנו עליה בימים האחרונים באשכול סמוך...).
ולכן המנהג הפשוט אצלנו (עכ"פ בחב"ד) הוא שמעדיפים לקרוא ק"ש בזמנה בלא ברכות, ואח"כ להתפלל כסדר.

ההצעה שאתם מציעים היא לעשות דבר שלכו"ע הוא בדיעבד (שכן לכתחילה ברור שאסור לדלג פסוד"ז, ובפרט אם מדלג לגמרי - שמפסיד את ברוך שאמר וישתבח), כדי לצאת י"ח לפי עוד כמה ראשונים, שאיננו פוסקים כמותם מעיקר הדין.מה שלא פוסקים כמותם, זה לא אומר שלכו"ע אין מעדיפים להכלילם בכלל ק"ש ובזמנה, זה כמדומה הפשטות, ופסד"ז הן בסופו של דבר רשות מעיקר הדין
וזה הדבר שלא נראה בעיני.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ה' אפריל 04, 2019 9:23 pm

פרי יהושע כתב:ברור שההרחבה של הכוונה, אינה הרחבה בעלמא, אלא באה לצאת ולבוא בתוך ומתוך המילה עצמה . .

כוונת התיבות אחר סיום אמירתם

יוצא פוניבז'
הודעות: 2052
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' אפריל 04, 2019 10:55 pm

פרי יהושע כתב:ולעניין שעה רביעית אם עובר הזמן, אולי כבר כתבתי לעיל שיש לעי' מה עדיף, ברכות ק"ש או שמ"ע.
ואבי מורי כד הוינא טליא הכריע לי שעדיף ברכות ק"ש, כי עכ"פ יכול להתפלל אחר שעה רביעית, אף שלא נקרא בזמנה, וצריך עיון.


משנ"ב עא ד
ואם עדיין לא כלו הארבע שעות שהוא שליש היום רק שהוא סמוך לזמן ההוא ואם יתפלל כסדר יעבור זמן התפלה ויצטרך להתפלל ש"ע אחר שליש היום ידלג פסוקי דזמרה וכאופן שנתבאר לעיל בסימן נ"ב בדין איחר לבוא לבית הכנסת אבל לא ידלג מק"ש וברכותיה כלל אף שעי"ז יהיה מוכרח להתפלל ש"ע אחר שליש היום [דה"ח עי"ש טעמו ויש לעיין לפמש"כ מתחלה]

ומש"כ דיל"ע היינו לפי מש"כ להקל בנאנס לברך הברכות גם אחר ד' שעות א"כ לפי"ז לכאו' עדיף דיתפלל קודם

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' אפריל 05, 2019 1:52 am

עזריאל ברגר כתב:אני הסתמכתי על דברי הפוסקים בשו"ע (ונו"כ) סימן מ"ו סעיף ט (גם בשו"ע הרב זה בסעיף ט. דבר נדיר-יחסית), שאומרים לקרוא קריאת שמע לפני התפילה בלי ברכות, ולא אומרים (לציבור כולו!) לדלג פסוד"ז.


אני הבנתי שמדברים על יחיד.

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אפריל 05, 2019 9:49 am

מרן הגר"ש דבליצקי זצ"ל הורה לדלג בפסוקי דזמרא בשביל להספיק לעמוד בתפילה בהנץ החמה, ק"ו מההיתר לדלג בשביל תפילה בציבור.

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אפריל 05, 2019 1:26 pm

שומע ומשמיע כתב:
עזריאל ברגר כתב:אני הסתמכתי על דברי הפוסקים בשו"ע (ונו"כ) סימן מ"ו סעיף ט (גם בשו"ע הרב זה בסעיף ט. דבר נדיר-יחסית), שאומרים לקרוא קריאת שמע לפני התפילה בלי ברכות, ולא אומרים (לציבור כולו!) לדלג פסוד"ז.


אני הבנתי שמדברים על יחיד.

ומאי נפק"מ בין יחיד לציבור?!
ועוד, האם היוצרות של הציבור יותר חשובים מפסוד"ז של היחיד?!

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אפריל 05, 2019 3:15 pm

עזריאל ברגר כתב:
שומע ומשמיע כתב:
עזריאל ברגר כתב:אני הסתמכתי על דברי הפוסקים בשו"ע (ונו"כ) סימן מ"ו סעיף ט (גם בשו"ע הרב זה בסעיף ט. דבר נדיר-יחסית), שאומרים לקרוא קריאת שמע לפני התפילה בלי ברכות, ולא אומרים (לציבור כולו!) לדלג פסוד"ז.


אני הבנתי שמדברים על יחיד.

ומאי נפק"מ בין יחיד לציבור?!
ועוד, האם היוצרות של הציבור יותר חשובים מפסוד"ז של היחיד?!


היוצרות הם חלק מגדרי תפילה בציבור, לאומרים אותם.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' אפריל 08, 2019 2:13 am

עזריאל ברגר כתב:
שומע ומשמיע כתב:
עזריאל ברגר כתב:אני הסתמכתי על דברי הפוסקים בשו"ע (ונו"כ) סימן מ"ו סעיף ט (גם בשו"ע הרב זה בסעיף ט. דבר נדיר-יחסית), שאומרים לקרוא קריאת שמע לפני התפילה בלי ברכות, ולא אומרים (לציבור כולו!) לדלג פסוד"ז.



ועוד, האם היוצרות של הציבור יותר חשובים מפסוד"ז של היחיד?!

היוצרות הן חלק מקדושת יוצר בציבור, ולא הן בעצמם חשובים, אלא אמירת הקדושה שעמהן
(צא וראה שלדעת הרבה גאו' וראשונים עפ"י הפירוש הפשוט במתני' דפורס על שמע, לא אומרים קדושה דיוצר ביחיד כלל).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים